Sjannis Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Kuuluuko pyörännapojen pyöriä suht nihkeästi uusilla laakereilla? Rasvaa on ja momentti on oikea. Ilmeisesti laakerit mukautuu ajamalla...ko?
Idefix Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Minulla oli sama tilanne, oikea kiristysmomentti veti pyörän niin tiukkaan että sitä sai pyöritettyä vain työkalulla navan pulttien välistä kääntämällä, paljain käsin ei pyörinyt..Otin puoli kierrosta mutteria auki ja nyt navat pyörii nihkeähkösti mutta helposti...Kai motonetin laakereissa on mitat toleranssin yläpäässä Nyrkkisääntönä voi kai pitää että pyörä pitää pyöriä yhden käden voimalla. Nihkeästi (sillä kyllähän uuden stefan huulikin vähän vastustaa) mutta helposti...
claymad Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 no tota viisaat varmaan osaa vastata tähän tarkemmin mut ainakin noissa kartiorullissa ne mutterit pitäis vetää juuri nipinnapin niin tiukalle että pyörissä ei ole klaffia. Tällöin mielestäni pyörien pitäisi pyöriä suht kevyesti. Ainakin mulla jos ne vetää siihen annettuun momenttiin niin pyörät tuskin pyörii.
Idefix Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 ..ja monet pitävät ohjenuorana sitä että mutteri kiinni ilman työkaluja...sitten kun sormista loppuu voima, työkalulla kiristetään seuraavaan kruunumutterin reikään ja sokka siihen... Pääasia varmaan on se että klappia ei ole, ja että pystyy yhdellä kädellä helposti pyörittämään napaa. Sitten kun siinä on rengas kiinni, ja jarrurummut paikoillaan niin se rengas pyörii silti omalla painollaan helposti... jos se jumittaa niin sitten on jotain mennyt väärin...
Sjannis Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Taidan siis koittaa löysätä hieman. Navoissa on kyllä ihan tasainen vastus koko kierroksella, ettei jää jumiin vain jossain kohtaa. Ja tosiaan rengas ja rumpu paikallaan varmaan pyörii kevyemmin...
koirankoppi Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Se takapyörän laakerien momenttiarvo pätee lähinnä tavallisille kuulalaakereille, millaiset tavallisissa Mineissä normaalisti oli! Nythän on myynnissä vain kartiorullalaakereita. Laakerit kiristetään niinkuin "normaaleissakin" autoissa. Ensin kiristetään kiinni asti ja siitä löysätään niin että pyörii kevyesti!, eikä ole välystä. Laakeri ei saa "jyristää" pyöritettäessä ;). Etupää on sitten eri juttu, kun on "vetopäästä" kyse. Siellä välys on haettava välirenkaan vahvuudella.
MikaJ Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2009 Kartiolaakereilla tosiaan ei missään nimessä tuohon alkuperäiseen momenttiin! Todennäköisesti ei kesääkään kestä kun leikkaa kiinni. Klappia saa olla paljonkin ennenkuin haittaa toimintaa, ensimmäisenä ongelmana ei tule laakerin vaurio liiasta klapista, vaan stefan vuotaminen. Omasta mielestä noin pienissä kestovoidelluissa laakereissa pitää pieni välys jäädä, esikiristystä ne ei oikeen tuppaa kestämään. Mutta ehdottomasti, mielummin klappia kuin tiukat.
Mini1380 Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2009 Kartiolaakereilla tosiaan ei missään nimessä tuohon alkuperäiseen momenttiin! Todennäköisesti ei kesääkään kestä kun leikkaa kiinni. Klappia saa olla paljonkin ennenkuin haittaa toimintaa, ensimmäisenä ongelmana ei tule laakerin vaurio liiasta klapista, vaan stefan vuotaminen. Omasta mielestä noin pienissä kestovoidelluissa laakereissa pitää pieni välys jäädä, esikiristystä ne ei oikeen tuppaa kestämään. Mutta ehdottomasti, mielummin klappia kuin tiukat. Näin juuri, eli hienoinen/olematon klappi sinne kuuluu kartiorullalaakereilla.
koirankoppi Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2009 Oikein! Olematon klappi ;) Enpä mene enää kats.miehen pakeille klapillisten takapyörän laakereiden kanssa. Tuleepi hylky :o
MikaJ Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2009 Valitettavaa on että moni katsastusmies tietää autoista yhtä paljon kuin minä lehmän lypsämisestä, teoria on tuttu paperilla mutta käytännöstä ei hajuakaan. Itsehän tunnen alan aika hyvin ja tekijät sillä, koska itsellänikin on moiset paperit. Jos euron olisin joka kerta saanut kun valitetaan takapyöränlaakerin välyksestä tai VAG-autojen mcpherson etupääntuennan klapista niin olisin rikas mies. Kerran meni oikeen tappeluksi erään katsastusmiehen kanssa tuosta volkkarin etuiskarin yläpään välyksestä (rakennehan on semmoinen että rengas ilmassa kumituki putoaa muutaman millin-sentin alas ja klappia tulee tietty). Myönsi puolivälissä että ei hän siitä vikaa merkkaa, mutta korjata täytyy. Mutina loppui vasta kun sain tutumman vanheman/enemmän tietävän katsarin siihen auton viereen selittämään että klappia on, ja niin kuuluukin olla. Toivottavasti lähitulevaisuudessa katsastusmiehen koulutusvaatimukset muuttuu. Esim 10vuotta kokemusta autokorjaamosta antaisi ihan toisen potenssin tekijöitä alalle. No karattiin taas aiheesta paljon... Mutta jos se katsastusmies huomauttaa teitin takapyöränlaakereiden välyksestä, niin oikaiskaa asia.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään