Jump to content

Coopers S (R53) ahtimen korjaus...


Recommended Posts

Kirjoitettu

Tere,

 

Eli mulla on laakerit menossa ahtimesta ja olen yrittänyt löytää paikkaa Suomesta kuka tuon korjaisi.

 

Turbotukku aluksi lupaili että korjaisivat mutta kun ahtimen sinne vein niin eivät varmaksi luvanneet korjauksen onnistuvan.

 

Onkos jollakulla tietoa firmasta missä korjaus onnistuisi?

 

 

Kirjoitettu

Jyväskylässä homman teki hiomo Kantanen. Vaihtoivat kaikki laakerit yhtä lukuunottamatta. Oli kuulemma niin paska homma vaihtaa, ja laakeri oli heidän mukaansa täysin kunnossa. Olisi sekin onnistunut, mutta hintaa olis tullu reippaasti enemmän. Samalla poisti teflonit lavoista, kun oli lähtenyt irtoilemaan itsestään. 

 

Laakerit tilasin ite ebaysta. SKF:n laakerit tosin. Vaihto makso n ~200e. Tais olla vähän alle, en muista tarkkaan. Eli siellä varmaan tekee ihan mielellään. Soittelin itsekin silloin monta liikettä, ja edes turboihin erikoistuneet firmat ei suostunut tekee. Vissiin aika paskaa hommaa, kun kellekkään ei kelpaa.

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Onko kenelläkään tiedossa pajaa (treen ympäristössä) joka tekisi tuon ahtimen huollon? Ei mitään vikaa ole, mutta 120tkm mittarissa ja vähän arveluttaa miten paljon öljyä tuolla ahtimella enää on säiliössään jne...

Kirjoitettu

Mikä tahansa paja tekee.

 

Mulla meni itsellä joku 6 tuntia koko hommaan ja mä olen noita paljon ropaillut.

Tuli muutama takaisku jotka pakotti hakemaan välissä varaosia....

 

Hinta voi olla aika kova huollolla.

Kirjoitettu

Ja öljyä ei meinaa saada mistään helpolla ellei tiedä.

Ainakin Hämeenlinna ja south West trade piti hyllyssä.

Samaa öljyä menee jenkkimiehille hiukan isompia määriä...

 

Suosittelen suosiolla ostamaan ainakin Ahtimen imupuolen tiivisteen, omassa oli kova koppura ja vuosi likaa siitä välistä imuilmaan.

Kirjoitettu

Jokuhan voisi pistää tähän sellaisen kivan pikku muistilistan asioista mitä pitää olla, jos ahdinta lähtee huollattamaan. Ja varsinkin paikat mistä näitä osia ja öljyjä saa. Itselläkin kohta 105k mittarissa, eli voisi vaihtaa ne öljyt.

Kirjoitettu

130tkm mittarissa,pitäisikö huolestua? Urakallahan näitä kohta huollellaan...

 

Tuntuu olevan vähän tuurista kiinni missä kohtaa ne ahtimen takapään rattaat porsii. Omassa oli siinä 156tkm kohdilla kohtuullisen hyvin öjyä jäljellä molemmissa päissä ahdinta, eikä öljyn mukana tullut rattaan palasia eikä muutakaan jätettä...

Kirjoitettu

Jokuhan voisi pistää tähän sellaisen kivan pikku muistilistan asioista mitä pitää olla, jos ahdinta lähtee huollattamaan. Ja varsinkin paikat mistä näitä osia ja öljyjä saa. Itselläkin kohta 105k mittarissa, eli voisi vaihtaa ne öljyt.

 

Öljyt löytää ebaystä, ja osat marmoritiskiltä tai KL-varaosista, jos ei viitti niitä ebaystä tai muualta maailmalta metsästää. Itse vaihdoin samalla vesipumpun, koska sen vaihto vaatii kuitenkin ahtimen irrottamisen. Voi olla että oli turhaan vaihdettu, mutta eipä tartte siitä murehtia. Vaihdoin myös öljytikun putken o-renkaan kun se putki piti kuitenkin repiä irti. Ahtimen remmi nyt tietty kannattaa uusia samalla jos ei ole ihan hiljattain vaihdettu. Kampiaskselin asentoanturin o-rengas kannattaa ehdottomasti uusia, kun se tuppaa vuotamaan näissä, ja on harvinaisen helppo vaihtaa kun ahdin on irti. Ja sitten ahtimen imuputkeen se vihreä tiiviste joka taisikin olla jo mainittu. Service manual kehottaa uusimaan myös imusarjan ja välijäähyn sarven väliin tulevan tiivisteen, joskin itse olin unohtanut tilata sen... no, se tuli vaihdettua nyt kansirempan yhteydessä. Bypass valven kunto/säätö kannattaa tsekata samalla.

 

Tein paljon muutakin remppaa silloin samalla kertaa, joten voi olla että jotain unohtuu... mutta meikäläisen projekti-ketjussa lienee kaikki lueteltuna.

Kirjoitettu

Tuntuu olevan vähän tuurista kiinni missä kohtaa ne ahtimen takapään rattaat porsii. Omassa oli siinä 156tkm kohdilla kohtuullisen hyvin öjyä jäljellä molemmissa päissä ahdinta, eikä öljyn mukana tullut rattaan palasia eikä muutakaan jätettä...

No tietysti ajan ja räppään kunnes kajahtaa. Sitten haukun automerkin sysipaskaksi ja ostan Corollan

Kirjoitettu

Yksityisten korjamojen tuntihinnt on ainakin yleisesti niin pieniä ettei niistä paljoa voi antaa paljousalennuksia, toki jos homma alkaa sujua rutiinilla ja huomattavasti nopeammin niin niitä tunteja menee vähempi ja se voi vaikuttaa hintaa mutta epäillä saattaa...... mistäkö tiedän? Meillä oli 30v yksityinen autokorjaamo eikä niistä tuntihinnoista olisi voinut alennuksia antaa ellei olisi halunnut ilman tehdä töitä.
Siltikin villi veikkaus eetä yksityinen korjaamo tekee moisen ahtimen huollon halvemmalla kuin merkkikorjaamo jonka mielestä öljyjä ei tarvitse edes vaihtaa ikuna ne kun kestää koko ahtimen eliniän..... josta päästään siihen että tarttis vaihta omatkin ml.85220km ja moottoriöljytkin vaihdan hivenen useammin kuin MINIn suositus.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...