Jump to content

Engine start painike...


Sjannis

Recommended Posts

Kirjoitettu

Minähän en saa kaupasta koskaan valmista tavaraa, aina pitää muuttaa jotakin. Näin on ollut prätkien ja autojen kanssa.

Jos on puukojelauta niin pitää laittaa vinyyliä, jos on vinyylinen kojelauta niin laitetaan puinen. Jos on valkoinen sisäkatto niin pitää laittaa musta ja toisinpäin jne jne... :P

 

Kyseessä saattaa olla sairaus, mutta epäilen kuitenkin että on vain kyse siitä, että on kiva puuhailla kaikkea ja saada joskus jotain onnistumaankin. :) :)

 

Luulen, että täällä aika moni potee kyseistä "sairautta".  ;D

 

Hienoa, että pikku starttinappulakin voi herättää keskustelua näin paljon!

Kirjoitettu
Käynnistysnapillehan riittää vallan hyvin 0,75 - 1,5 kaapeli, eihän käynnistysmoottorille sähkö mene tätä kaapelia pitkin, vaan ohjataan starttisolenoidia. ;D

 

Olikin kyse päävirtakaapelin koosta, ennemmin tohon herätteeseenkin pistäisin tota 1.5 kuin 0.75 .

Kirjoitettu

Ei missään  nimessä 0,75mm2 kaapelia solenoidille. Tieto on valtaa, se startti pyörii sillä starttinapilta tulevalla virralla hetken. Vetää ämpäreitä kymmeniä napin kautta ennen kuin solenoidi yhdistää. Tietämättömyydellä saa poltettua auton helposti sähköasioissa...

 

Mini1380:n autossa tosiaan taitaa olla 16mm2 johtoa, mikä on aika passeli koko. Tuon kokoisella johdolla pyöritetään minun audissakin alunperin starttia. Kyseessä kuitenkin ihan eri kertaluokkaa starttivirtaa vaativa vehje kuin viritetyinkään Mini vaatii. Olen asentanut Miniin 8mm2 virtajohtoakin, toimii hyvin kesäkäytössä koneessa missä on pienet puristuspaineet startilla, eli käytännössä raju nokka.

Kirjoitettu

Itse laitoin samanpaksuista johtoa käynnistysnapille kuin virtalukolta alunperinkin lähti solenoidille. Kaapelin kokonaispaksuus n. 3,5 mm.

Mitä lie neliöinä, lasketaanko kaapelin pinta-ala kokonaispaksuudesta vai säikeiden yhteispaksuudesta?

Kirjoitettu
Tieto on valtaa, se startti pyörii sillä starttinapilta tulevalla virralla hetken. Vetää ämpäreitä kymmeniä napin kautta ennen kuin solenoidi yhdistää. Tietämättömyydellä saa poltettua auton helposti sähköasioissa...

 

Väitän, vaikken sähköstä kaikkea ymmärrä, että startti ei pyöri hetkeäkään starttinapilta/virtalukolta tulevalla herätteellä. Solenoidin

vetokäämi ottaa 20ms:n ajan 20A:n, jonka jälkeen startti alkaa pyöriä ja solenoidin pitokäämi hoitaa starttauksen jatkumisen 8A:n virralla.

Kaikki arvot noin arvoja, suuruusluokka kuitenkin oikea.

 

Heittobendix-startissa tällaista ongelmaa ei ole.

 

Siis 2,5 neliön johto riittää varmasti.

Kirjoitettu

Jees hyvä että tuli toikin puheeksi... eli akku kaapelista oli kyse... niin varmaan heitän sit 16mm2. Sattuis tallissa olemaan tommosta vahvarin virtakaapelia niin oliskohan se mistään kotosin, se kun on tiheäsäikeistä, ja sen sais ujutettua pyöräkotelon/kolmiopellin sisältä konehuoneeseen...

Kirjoitettu
Väitän, vaikken sähköstä kaikkea ymmärrä, että startti ei pyöri hetkeäkään starttinapilta/virtalukolta tulevalla herätteellä.

 

Suosittelen tosiaan sähkötekniikan lisäoppimäärän opiskelua, jos luulo on tuo :D Vetokäämihän maadoitetaan starttimoottorin kautta, jotta startti lähtee nätisti pyörimään.

 

Tuosta voi vaikka aloittaa:

http://www.2carpros.com/how_does_it_work/images/starter_wiring.jpg

Kirjoitettu

Olen opiskellut lisää sähkötekniikkaa ja myönnän, että startin ankkuri

pyörähtää ehkä vajaan kierroksen herätevirralla, mutta keskimääräinen herätevirta ei kuitenkaan juurikaan ylitä 20A.

 

 

Alla kuva opiskeluni tueksi.

 

virtakuvaajat.jpg

Kirjoitettu

Kannattaa ottaa vielä semmoinen tilanne esiin että kuluneet solendoin kontaktorit eivät yhdistä (aika yleistä näissä vanhoissa romuissa), siinä vaiheessa väärin suunniteltusta sähköjärjestelmästä pääsee savut.

 

Olen tavannut henkilökohtaisesti monta läheltäpiti tilannetta kun sulakkeellinen virtapiiri on kärähtänyt tuleen, koska suunnittelu on ollut vajaavaista, tai sitten on räpelletty itse jotain uutta.

Kirjoitettu

Tästähän tuli mielenkiintoista!

 

Kerran vielä ja sitten saa tämä juttu riittää. Vastaukset

voin kuitenkin antaa kokeiluihini:

 

Oletko MikaJ kokeillut mitä tapahtuu, jos startilta irrottaa

akulta tulevan "päävirtakaapelin" 30-navasta ja senjälkeen starttaa?

Tein vähän kokeita irtonaisella startilla ja tiedän mitä tapahtuu ja mitä ei.

Kirjoitettu

No nyt täytyy minunkin kommentoida Timpan kommenttia.

 

Taitaa molemmat väittelijät tietää tuosta sähköpuolesta aikast paljon!!!!

Satun tuntemaan molemmat, niin kuin Timppakin mut tietääkö Timppa molempien ammateista yhtä paljon..?? :o ;) ::)

Kirjoitettu

Onhan se vähän tyhmää puuttua kahden ammattilaisen väittelyihin ::)

Toinen ainakin opettaa aihetta ja toinen ilmeisesti puurtaa käytännön ongelmien kanssa :)

Kirjoitettu
Oletko MikaJ kokeillut mitä tapahtuu, jos startilta irrottaa

akulta tulevan "päävirtakaapelin" 30-navasta ja senjälkeen starttaa?

Tein vähän kokeita irtonaisella startilla ja tiedän mitä tapahtuu ja mitä ei.

 

Oli kyllä pakko testata itsekkin kun epäilin että tässä on nyt oltava joku kompa mikä ei tottele fysiikan lakeja. Siis veto ja pitopiiri jäävät päälle ja 3metrin 0,5mm2 johto käryää välissä, kuten arvelinkin. Pihtivirtamittari jäi duuniin niin ei pystynyt logittaan käytettyjä virtoja Minin startista.

Kirjoitettu

mites muuten kun noita vanhempia minin sähkökuvia kattoo niin siellä ei kyllä oo yhtään sulaketta ton +12V, startti kytkimen ja solenoidin navan välillä ja ei johtokaan taida olla kaikkein paksuinta... et pitäiskö tohon virtalukkoon menevään +12V laittaa jo eteen joku 20A sulake, juuri tän vian suojaamiseksi.

 

Meinasin tuohon omaan laittaa 6 sulaketta, mut onkohan tässä listassa jotain liikaa tai liian vähän...(tossa mun minin johdotus kuvassahan on vaan kaks sulaketta) mielellään otetaan vinkkejä ettei tuu autoa tän takia poltettua.

 

 

Eli sulakkeet olis nyt:

-katkaistavalle virralle (virtalukon jälkeen)

-jatkuvalle virralle

-Megasquirtille

-valoille(kaikki valot yhden sulakkeen takana)

-bensapumpulle / sytytyspuolalle

-startti solenoidin herätteelle ???

 

Sitten vielä kysymys et kannattaako virtalukolta ottaa vaan ohjaus releelle vai käyttää sitä suoraan kytkimenä. Entä mites valot, kannattaako käyttää relettä?

Kirjoitettu

En tuo startin solenoidille menevä sulake ole mikään ihmeellisen tarpeellinen, jos vaan tosiaan johto on 1.5mm2. Et sinä saisi autoa palamaan 0,5mm2 startin johdollakaan vaikka tulisi tuo vika, koska se edellyttää sitä että pidetään aika pitkään virtalukkoa starttiasennossa. Moottori ei kumminkaan pyöri niin normaali ihminen lopettaa starttaamisen.

Kirjoitettu

 

Eli sulakkeet olis nyt:

-valoille(kaikki valot yhden sulakkeen takana)

 

 

Kerran on itelle käyny 100A:lla niin, että sulake poksahti ja kaikki valot häipyi pimeällä valaisemattomalla tiellä. Sen verran jännät paikat oli sillä kertaa, että johdotin ja releistin datsunin valot uusiksi ja laitoin omat sulakkeet etulampuille. Niin ajattelin tehdä Miniinkin.

Kirjoitettu

Vanhojen Minien sähköjohdot on aika järeää tavaraa verrattuna nykypelien paukkulankoihin. Totta on ettei Minissä ole hirveästi juhlittu sulakkeilla, vanhoissa oli tasan 2 kpl 35 A sulakkeita. 70-luvulla määrä tuplaantui ja siltikään kaikki ei ole sulakkeiden takana.

 

Makuasia miten ton hoitaa, yksi vaihtoehto on hyödyntää nykysulakkeita (mallia GM ?). Niiden kanssa ei yleensä ole ongelmia, Minin sulakkeet tuppaavat aiheuttaa ongelmia varsinkin väsähtäneissä pidikkeissä. MPi Minissä on Mineistä modernein sähkösysteemi mutta ei siinäkään ole kaikin osin kehumista. Mutta ideana on että konehuoneesta löytyy 4 isoa pääsulaketta omasta rasiastaan, ja siitä syötöt kytketylle virralle ja jatkuvalle 12 V virralle. Ajovaloille on erikseen sulakkeet vasemmalle ja oikealle puolelle. Yllättäen alovaloille ei kuitenkaan ole releitä. Parkit ovat oman sulakkeen takana. Muistaakseni MPi:ssä on startin herätepiirissä rele. Taitaa olla siinä pääsylkyn päällä olevassa mustassa loodassa jonka sisältä löytyy 4 eri relettä.

 

Itse tein Minoriin sähköt MPi:n rojuista ja johtosarjaa purkaessa löytyi erikoisia ratkaisuja. Just ajovalojen johdotuksissa tuli vastaan kaksi tinattua jatkokohtaa, jotka oli 4 cm päässä toisistaan. Tyyliin lähdetään johdottamaan molemmista päistä ja huomataan että karvat jäi liian lyhyiksi. Ei kun pätkää väliin...

 

Jos sulla on tilaa asentaa sulakkeita niin mieluummin liikaa kuin liian vähän.

Kirjoitettu

Sain tänään vedettyä sähköt sytkä puolelle ym apulaitteille että vois koittaa käynnistystä... aika uskomaton määrä sitä johtoa vaan tulee. Onneks on hyvä kaapelimerkintä laite, niin tietää vähän jälkeenkin päin et mikä johto on mikäkin. Ja sit laiton tollaset kaapelikourut etukonsolin pohjalle niin johdot saa sinne nätisti piiloon.

 

Ei kyl varmaan olis paha toi sarja...

Kirjoitettu

Noissa jenkkien bokseissa käytetään usein hyödyksi GM:n tms vamistajan valo/vilkku/virtalukkoja joten niiden kanssa voi tulla tepposet jos ei tunne ko. valmistajan kaaviota. Tai sitten varustaa Minin ko. auton ohjauspylkäällä jolloin saa tarvittavat rojut. Hyvällä tuurilla vielä rattivaihteet ;D

 

En tosin usko että noi katkaisijat muodostuis ongelmaksi. Tuttava on laittanut rodiinsa tommoisen boksin ja se on erittäin näppärän näköinen paketti.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...