countrymani Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2016 Terve, uusi MINI omistaja ilmoittautuu foorumille! Sain käyttööni ennen joulua vm 2010 käytetty Contryman S ALL4 manuaalilaatikolla. Autolla on oikeasti hauska ajaa etenkin talvikelillä, hyvä valinta! Mutta valitettavasti alkoi ilmetä ongelmia kun Suomeen tuli Siperian lumipilvet, Helsingissä ainakin ollut -27 pakkasta. Ja ongelma pysyi läsnänä tänäänkin vaikka on vain -7 kylmää. Ongelmat ovat seuraavanlaiset: - kuskin penkinlämmitin välillä lämmittää kunnolla, välillä heikosti ja joskus ei toimi ollenkaan. - sisätilan puhallin ei tunnu toimivan kokoajan, vaikka olen kokeillut auto:n sijaan manuaaliasetusta. Välillä puhallus lakkasi toimimasta ja tuulilasi sumenee tosi pahasti kesken ajon, kun puhallin ei puhalla tarpeeksi kovaa pitääkseen tuulilasi ja sivuikkunat puhtaana. Välillä puhallin puhaltaa, ja välillä ei. Joskus puhallin käynnistyi kun ajan kovaa monttuun ja joskus sammui ihan itsestään. Vikakoodit luettu. Löytyi ainoastaan yksi eli kuskin penkinlämmitin. Puhaltimesta ei ollut vikakoodia. Tuskin sulakkeita pitäisi lähteä tarkastamaan, kun puhallin toimii välillä? Mistä minun kannattaisi aloittaa selvittämään vikaa? Akku tarkistettu, käynnissä ollessa 13,8 virtaa ja jäähdytysneste hyvä, -32.
Pullis Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2016 Onnex olkoon. Samalainen -12 mallinen itellä. Penkinlämmitin haiskahtaa katkenneelta vastukselta tai huonolta kontaktilta jossain liitoksessa. Mulla oli sama vika aikasemmassa R56:ssa mutta en jaksanu koskaan perehtyä syvällisemmin. Anto kanssa vikakoodin testerissä. Mulla puhallin teki saman yhtenä päivänä kun pakkaset painu alle -25. Samaan aikaan ajotieturi rupes valittamaan alhasesta varaustilasta. Auto lähti kyllä ongelmitta käyntiin mutta puhallin ei pyöriny kuin hitaimmalla nopeudella. Mulla automaatti-ilmastoinnilla ja ihan sama mitä se pyyti tai vaikka ite koitti puhallinta ohjata ei nopeus noussu minimistä. Seuraavana aamuna puhallin pyöri normaalisti, kun lähdin about 1,5h lohko/sisätilalämppärin käytöan jälkeen liikkeelle. Valitettavasti ei kokemusta usammasta aamusta, koska lähdin sitten työreissuun ja auto seisoo himassa katoksessa loppukuun. Täällä Arizonassa ei pakkanen niinkään haittaa. Väittäsin silti että vika on alhainen akkujännite taikka se puhaltimen säätövastus "jäätyy" tai kärsii kosteus/kosketusongelmasta. Se säätövastuspakettihan on erillinen ja löytyy keskikonsolista, kun avaa apparin puolelta sen luukun. Vastuspaketti ei maksa kun 30€ + postikulut.
countrymani Kirjoitettu 14. Tammikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Tammikuuta, 2016 Kiitoksia vastauksista Pullis! Penkinlämmittimen vika on ratkennut, istuimen alla oleva boksin sähkökytkentä oli hieman irrallaan. Laitoin sen takaisin kunnolla kiinni, niin penkinlämmitin alkoi toimimaan ::) Puhaltimesta en vielä osaa sanoa, tänään aamulla tuntui toimivan paremmin eikä lasit huurru. Eilen puhdistin sisäilmafiltterin, oli likaisen ja pölyisen näköinen, irtosi paljon pölyä kun pamautin sitä seinää vasten. Taisi tukkoisuus aiheutti puhallusongelmat? Filtteri vaihdetaan sitten uuteen seuraavan huollon yhteydessä.
skithund Kirjoitettu 14. Tammikuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 14. Tammikuuta, 2016 Mulla identtinen vika Pulliksen kanssa viime viikon kylmimpänä päivänä. Auto käyntiin hieman kankeasti ja valitteli alentuneesta akun varauksesta ja sisäilmapuhallin mykkänä. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin siinä vaiheessa, kun akun varaus alenee, alkaa auto karsia mukavuustekijöitä pois ja kuvittelisin flektin olevan yksi tälläinen. Voin tietty olla väärässäkin. Vika esiintyi vain yhtenä päivänä.
Juge Kirjoitettu 15. Tammikuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 15. Tammikuuta, 2016 Ääni myös Skithundin tekstille. Auto tiputtelee mukavuusvermeitä yksitellen pois kun toteaa että akussa ei ole kusoa tarpeeksi. Onko sulla se Start-Stop juttu ja jarruvoiman talteenotto? Sitä suuremmalla syyllä akku näyttelee isoa osaa auton elektroniikan kenkkuilussa. Ja saadaksesi akun latautumaan ajossa, pitää autoa hidastaa jarrua painamalla aika-ajoin että varmasti auto lataa. Koska jarruvoiman talteenotto toimii kutakuinkin näin: auto laskee paljonko akusta on otettu virtaa, ja latailee hissukseen - nykyajan ekosysteemit mielessään, ettei kuormita moottoria että saadaan kulutus minimiin. Kunnes auto huomaa että nyt hidastetaan, otetaanpa se energia latauksena talteen. Onkos sulla yhtä helppo ja nopea vaihtaa se filtteri kuin R56 Clubmanissa? Noin 5 minuutin homma? Vaikuttaa yllättävän paljon sisäilman laatuun puhdas suodatin, joten sen kannattaa vaihtaa samantien jos mahdollista. Jossain tällä foorumilla oli r55 vai r56:sen lämmityslaitteen puhaltimesta juttua, kuvien kera. Oli menny hiilet muistaakseni. Mutta sulla on sen verran uusi että en usko tuon olevan syy. Akkujännitteen käynnissäolon mittaus 13.8 kertoo että auto kyllä lataa akkua. Mitenkäs jännite esim. kolmen vartin - puolentoista tunnin sammuksissa olon jälkeen? Pitäisi olla 12.7. Jos lähempänä 12, sitten akku vetelee viimeisiään. Mutta onnea Ministä, on varmaan siisti päästellä menemään 4wd:llä näillä keleillä :)
Pullis Kirjoitettu 15. Tammikuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 15. Tammikuuta, 2016 No niin kokeillaan uudestaan kun tää hukkasi äskösen vastauksen. Kanssa samalla kannalla ton akun varaustilanne kanssa. 3km työmatka ei sitä paljoa lataile. Mulla ainakin on BMS, "kers" ja S/S. Antoiko se Skithund sulla minkä herjan siitä jännitteestä? Mulla oli muistaakseni "increased battery discharge", joka tietty suoraan viittaakin aiheeseen. Samanlainen 5min se suodatin on vaihtaa R60:kin. Kyllä softattuna all4 on kiva talvella. Tosin jotain aina menettää madallettuun R56S:n verrattuna. Kaikkea vaan ei perheautolta voi saada .
Jortsi Kirjoitettu 15. Tammikuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 15. Tammikuuta, 2016 Napajännite ei loppujen lopuksi kerro paljoa akun kunnosta tai latauksesta, kertoo toki sen että auton laturi toimii. Näin pakkasilla akku tahtoo olla kylmä ja ottaa huonosti virtaa vastaan. Kokeilisin akun poissulkemista vikalistalta niin, että auto/akku lämpimään tai esim. sisätilanlämmitin puhaltamaan lämpöä akulle ja lämpimän akun lataa ulkoisella (äly)laturilla. 13.8v on agm-akulle, joka start/stop autoissa ja uusissa muutenkin on usein vakiona, vähän alhainen latausjännite, minkä vuoksi akku voi myös jäädä osittain varattuun tilaan. Kyllä se yli 14v saisi olla ja max 14.8v.
skithund Kirjoitettu 18. Tammikuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 18. Tammikuuta, 2016 Antoiko se Skithund sulla minkä herjan siitä jännitteestä? Mulla oli muistaakseni "increased battery discharge", joka tietty suoraan viittaakin aiheeseen. Just sama herja tuli tiskiin.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään