Sava Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2015 Käytin ajokkini huollossa ja sain mukaani vikaraportin jossa lukee: "287D nokka-akselin ajoituksen säätö (B1), imupuoli viallinen". Mikä saa aikaan tällaisen vikailmoituksen? Ajokkini R56 vm 2007 (bensa). Tuolloin raportin otto hetkellä ei vikavalo ei palanut taulussa. Lauantaina tauluun syttyi aamulla moottorin vikavalo, mutta se poistui iltapäivällä liikkeelle lähtiessäni. Liekö tästä aiheutuva vai oliko kuraloskan aikaan saama hetkellinen häiriö? Olen vikonut tyhjäkäyntiä välillä ettei ole tasainen.
holkki Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2015 Hmm... no ensin mieleen tulee "nokka-akselinajoituksen säätöön"... liittyvät osat, Vanos, Vanoksen solenoidi, jakopään kunto,kiristäjä+ketju , nokan asennon tunnistin anturit ? Joskus lueskelin jotain juttua NAM-foorumilta,olivat puhdistelleet noita Vanos solenoideja. Myös niin kaukaa haettu osa kuin "tank air valve" eli tankin ja imusarjan välissä oleva venttiili jonka tehtävä on laskea bensahöyryjä oikea aikaisesti imusarjaa on usein sökö! sähköisesti ehjä,vuotaa mekaanisesti , varmasti kiusaa seoksia,jos vuotaa..Millä testerillä luit viat?
waltteri Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2015 Aivan yksi hailee millä testerillä vikakoodi on luettu. Vikakoodin numero on kuitenkin se olennainen asia, ei niinkään huonosti suomennettu selite. Suomeksi vikakoodi tarkoittaa sitä, ettei haluttu imunokka-akselin ajoitus ole toteutunut. Venähtänyt ketju jättää jo hampaan heitosta myös kampiakselin ja nokka-akselin väliseen synkronointiin viittaavan vikakoodin, joten tästä on tuskin kyse. Mitä todennäköisimmin ongelma on karstoittuneessa VANOS-solenoidissa, tai karstoittumisen vuoksi puutteeliseksi jäävässä öljyn virtauksessa solenoidille. Puhuttaessa EOBD-mukaisesta MIL-valon laukaisevasta vikakoodista (tällekin vikakoodille on olemassa valmistajan oman vikakoodin lisäksi P0xx vikakoodi) ei mitään "loskakelistä", "sadekelistä" tai "kylmistä ilmoista" johtuvia selityksiä ole olemassakaan, vaan kyseessä on 100% varmuudella ihan oikea vika.
Jarge Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2015 Mulla oli hetken (kuukauden) Citroen DS3 (jossa siis tuo sama BMW Prince -moottori) ja siinä tuli samansuuntaista herjaa (Citikassa koodi ainakin oli eri, mutta vaivan kuvaus samalle suunnalle) ja remontti oli 2200e (venttiilikopan kansi halki, huohotusjärjestelmä sekaisin, sylinterit karstassa ja vielä päälle venynyt nokkaketju).Sain auton rempasta niin ajoin siltä istumalta vaihdolle :)
Sava Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 2015 Kiitos kommenteista! Vikaraportti tuli viimeisimmän huollon mukana ja näyttää Bosch lukevan tulosteessa. Aloitan vian eliminoinnin Vanos -solenoidin vaihdolla.
Sava Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 2016 Mini Cooper R56 vikakoodi 287D ongelma vihdoinkin ratkaistu merkkihuollon toimesta: Vanos solenoidi. Ongelma poistuu perjantaina hintaan: varaosa 147e + vaihtotyö. Autoon vaihdettu lambda-anturi 01/2014 ja 10/2015. Sananlasku sanoo "jälkiviisaus on paras viisaus", liekö nuo lambdat olleet kuitenkaan viallisia vai olisiko ollut aihetta jo tuolloin tutkia tuo solenoidin kunto... No, vahingosta viisastuneena ja vaihdetuista osista lompakko kevenneenä tiedän olla itsekin tarkempana jos vielä vastaavat viat/vikakoodin ilmestyy.
ark28 Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 2016 Ihan eri vikakoodit lambdoista tulee kuin tuosta vanos-ongelmasta, joten tuskin niitä lambdoja turhaan on vaihdettu. Olettaen että koodit on luettu jollain testerillä ennen vaihtoa...
Sava Kirjoitettu 31. Maaliskuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 31. Maaliskuuta, 2016 Tuo ilmoittamani vikakoodi on näkynyt parissa huollossa aiemmin, mutta ei ole tuolloin sytyttänyt vikavaloa. Kysyin molemmilla kerroilla mitä on tarpeen tehdä kun tuollainen tieto tulostuu. Mutta sille ei tuolloin tehty mitään, asiaa seurattiin. Ilmoittamani vikakoodi on "kummitellut" ennen lambdojen vaihtoa ja kun katsoin raportit niin oli se sama virheilmoitus myös tulosteissa jossa ilmoitettiin lambdan vikaantuneen. Ennen lambdojen vaihtoa syttyi vikavalo molemmilla kerroilla, käytin auton "ei merkkihuollon" testerissä ja sen myötä vaihdettu sitten 1.5vuoden välein pre-cat lambda. Merkkihuollossa olivat epäileviä onko lambdat vikaantuneet noin lyhyessä ajassa. Minun auto tietämykseni ei riitä tuota asiaa kyseenalaistamaan. Solenoidin vaihdon jälkeen auto käy taas tasaisesti ja liikkuukin mielestäni paremmin. Ei kun kilometrejä taas nielemään :)
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään