Jump to content

Sava

Recommended Posts

Kirjoitettu

Käytin ajokkini huollossa ja sain mukaani vikaraportin jossa lukee: "287D nokka-akselin ajoituksen säätö (B1), imupuoli viallinen". Mikä saa aikaan tällaisen vikailmoituksen? Ajokkini R56 vm 2007 (bensa). Tuolloin raportin otto hetkellä ei vikavalo ei palanut taulussa. Lauantaina tauluun syttyi aamulla moottorin vikavalo, mutta se poistui iltapäivällä liikkeelle lähtiessäni. Liekö tästä aiheutuva vai oliko kuraloskan aikaan saama hetkellinen häiriö? Olen vikonut tyhjäkäyntiä välillä ettei ole tasainen.

Kirjoitettu

Hmm... no ensin mieleen tulee "nokka-akselinajoituksen säätöön"... liittyvät osat, Vanos, Vanoksen solenoidi, jakopään kunto,kiristäjä+ketju , nokan asennon tunnistin anturit ?  Joskus lueskelin jotain juttua NAM-foorumilta,olivat puhdistelleet noita Vanos solenoideja. Myös niin kaukaa haettu osa kuin "tank air valve" eli tankin ja imusarjan välissä oleva venttiili jonka tehtävä on laskea bensahöyryjä oikea aikaisesti imusarjaa on usein sökö! sähköisesti ehjä,vuotaa mekaanisesti , varmasti kiusaa seoksia,jos vuotaa..Millä testerillä luit viat?

Kirjoitettu

Aivan yksi hailee millä testerillä vikakoodi on luettu. Vikakoodin numero on kuitenkin se olennainen asia, ei niinkään huonosti suomennettu selite. Suomeksi vikakoodi tarkoittaa sitä, ettei haluttu imunokka-akselin ajoitus ole toteutunut. Venähtänyt ketju jättää jo hampaan heitosta myös kampiakselin ja nokka-akselin väliseen synkronointiin viittaavan vikakoodin, joten tästä on tuskin kyse. Mitä todennäköisimmin ongelma on karstoittuneessa VANOS-solenoidissa, tai karstoittumisen vuoksi puutteeliseksi jäävässä öljyn virtauksessa solenoidille.

Puhuttaessa EOBD-mukaisesta MIL-valon laukaisevasta vikakoodista (tällekin vikakoodille on olemassa valmistajan oman vikakoodin lisäksi P0xx vikakoodi) ei mitään "loskakelistä", "sadekelistä" tai "kylmistä ilmoista" johtuvia selityksiä ole olemassakaan, vaan kyseessä on 100% varmuudella ihan oikea vika.

Kirjoitettu

Mulla oli hetken (kuukauden) Citroen DS3 (jossa siis tuo sama BMW Prince -moottori) ja siinä tuli samansuuntaista herjaa (Citikassa koodi ainakin oli eri, mutta vaivan kuvaus samalle suunnalle) ja remontti oli 2200e (venttiilikopan kansi halki, huohotusjärjestelmä sekaisin, sylinterit karstassa ja vielä päälle venynyt nokkaketju).

Sain auton rempasta niin ajoin siltä istumalta vaihdolle :)

Kirjoitettu

Kiitos kommenteista! Vikaraportti tuli viimeisimmän huollon mukana ja näyttää Bosch lukevan tulosteessa. Aloitan vian eliminoinnin Vanos -solenoidin vaihdolla. 

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Mini Cooper R56 vikakoodi 287D ongelma vihdoinkin ratkaistu merkkihuollon toimesta: Vanos solenoidi. Ongelma poistuu perjantaina hintaan: varaosa 147e + vaihtotyö. Autoon vaihdettu lambda-anturi 01/2014 ja 10/2015. Sananlasku sanoo "jälkiviisaus on paras viisaus", liekö nuo lambdat olleet kuitenkaan viallisia vai olisiko ollut aihetta jo tuolloin tutkia tuo solenoidin kunto... No, vahingosta viisastuneena ja vaihdetuista osista lompakko kevenneenä tiedän olla itsekin tarkempana jos vielä vastaavat viat/vikakoodin ilmestyy.

Kirjoitettu

Ihan eri vikakoodit lambdoista tulee kuin tuosta vanos-ongelmasta, joten tuskin niitä lambdoja turhaan on vaihdettu. Olettaen että koodit on luettu jollain testerillä ennen vaihtoa...

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Tuo ilmoittamani vikakoodi on näkynyt parissa huollossa aiemmin, mutta ei ole tuolloin sytyttänyt vikavaloa. Kysyin molemmilla kerroilla mitä on tarpeen tehdä kun tuollainen tieto tulostuu. Mutta sille ei tuolloin tehty mitään, asiaa seurattiin. Ilmoittamani vikakoodi on "kummitellut" ennen lambdojen vaihtoa ja kun katsoin raportit niin oli se sama virheilmoitus myös tulosteissa jossa ilmoitettiin lambdan vikaantuneen.

Ennen lambdojen vaihtoa syttyi vikavalo molemmilla kerroilla, käytin auton "ei merkkihuollon" testerissä ja sen myötä vaihdettu sitten 1.5vuoden välein pre-cat lambda. Merkkihuollossa olivat epäileviä onko lambdat vikaantuneet noin lyhyessä ajassa. Minun auto tietämykseni ei riitä tuota asiaa kyseenalaistamaan. 

Solenoidin vaihdon jälkeen auto käy taas tasaisesti ja liikkuukin mielestäni paremmin. Ei kun kilometrejä taas nielemään :)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...