TOX Kirjoitettu 20. Joulukuuta, 2015 Raportoi Jaa Kirjoitettu 20. Joulukuuta, 2015 Kyselisin vähän neuvoja miniä vaivaavaan vikaan mikä on siinä ollut niin kauan kun auto on mulla ollut. Eli 2-vaihteen synkronointi on sökö ja hyljeksii vaihdetta moottorijarrutuksessa. Veto päällä kyllä pysyy päällä ja muut vaihteet toimii moitteetta. Minitronissa oli ainakin tollainen myynnissä: "Synkronointipakka, 1. ja 2. rattaan" ,mutta auttaisiko tollaisen vaihtaminen tohon hyljeksimisongelmaan? Voipi olla myös aika haasteellinen homma. vaihtoloota olis tietysti yksi vaihtoehto, jos jostain löytäis toimivan. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Jamppa Maijala Kirjoitettu 23. Joulukuuta, 2015 Raportoi Jaa Kirjoitettu 23. Joulukuuta, 2015 Moi Suoraan näkemättä vikaa, synkka pakka on mahdollinen. Rattaat tai laakerit mahdollisia, myös tullut vastaan ettei siirtäjähaarukat siirrä ratasta tarpeeksi pitkälle. Minä tietty kurkkaisin laatikkoon ennekuin ostaisin varaosia. Tosin synkkapakan kuluneisuutta ei kokematon silmä taho huomata. Jos laatikko on irti voin katsoa/korjata kohtuullista korvausta vastaan. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Mini1380 Kirjoitettu 24. Joulukuuta, 2015 Raportoi Jaa Kirjoitettu 24. Joulukuuta, 2015 Synkronipakan hampaat kuluneet tai Siirtohaarukka kulunut tai kakkosen kytkentähampaat kuluneet tai noiden yhdistelmä. Periaatteessa voisi olla että vaihdekepin pallohela kulunut eikä kytke vaihdetta kokonaan päälle mutta pitäisi tehdä saman myös 4-vaihteella, kannattaa myös tarkistaa moottorintukien ja vaihteensiirtäjän kiinnityskumien kunto ettei one pääse moottorijarrutuksessa heilahtamaan niin paljoa että linkasee vaihteen pois päältä. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
TOX Kirjoitettu 24. Joulukuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 24. Joulukuuta, 2015 Kiinnityskumit olen jo aiemmin vaihtanut ja auttoi kyllä vähän tohon ongelmaan. Voisiko olla niin, että synkronointirengas on joskus mennyt ja nyt kun sillä on vuosia ajettu "kiroamalla" kakkosvaihde päälle on kytkentähampaatkin kuluneet sen seurauksena? Kone on nyt nostettuna pöydälle ja sylinterikansi tarkastelun kohteena ensin. Täytyy kattoo jos sen lootankin uskaltaa vielä avata, joskushan se kuitenkin on tehtävä. Harrastusta vähän haittaa 180km matka taliin, mutta pikkuhiljaa tehdään. Onko Minin vaihdelaatikko muuten aina samanlainen lukkunottamatta tanko ja tunnelimallia ja eri perävälityksiä? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
imperial Kirjoitettu 24. Joulukuuta, 2015 Raportoi Jaa Kirjoitettu 24. Joulukuuta, 2015 Tuon kuntoinen vaihdelaatikko on kyllä pakko avata. Sieltä voi löytyä vaikka millaista vikaa. Niinkuin edellä on mainittu kakkoshammaspyörä voi olla kytkentähampaiden osalta entinen, Kyseistä ratasta on jo vaikea saada uutena, tai jos jollain on hyllyssä - maksaa melkoisesti. 80-mallisen laatikko voi olla jo ns. esiasteen A+ tyyppiä jossa pääaksila ja ryhmäratas sivuaksiloineen on erilaisia kuin aikaisemmin, mutta kakkos- ja kolmoshammaspyörä vielä vanhaa mallia vuodelta 1968. Myös välihammaspyörä ja muut siihen liittyvät ovat ovat jo A plus mallia jos ei ole vaihdettu vanhempin osiin, mutta tuollainen vaatii jo muutoksia vaihteiston kuoriin ja kytkinkoppaan. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
TOX Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2016 osaisko joku neuvoa miten vaihdelaatikon pääakselin kuulalaakerin saa irti? perän puoleinen laakeri kaikki muu on jo purettu. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
minorv8 Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2016 Tuurnalla rattaiden puolelta naputtelemalla. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
MikaJ Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2016 Seegerirengas irti ja liukuvasara kiinni ensiövedon tumppiin (josta ratas on jo otettu irti). Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
minorv8 Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Ilmeisesti kyse kuitenkin perän pikkurattaan puoleisesta laakerista jos ymmärsin kysymyksen oikein ? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
TOX Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 tarkennus vielä. tarkoitin perällä tota tasauspyörästön puolesta laakeria. kumpaankohan suuntaan laakerin pitäis lähteä? siinä on ohut lukkorengas joka estää laakeria lyömästä kytkimen päin. lukkorengas on niin ahtaassa paikassa, että saako sitä pois? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
minorv8 Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Ok, Mika arpoi oikein. Se ei ole tasauspyörästö vaan ensiövetopyörästö. Jos sulla on lukkorengaspihdit joista kärjet on taivutettu 90 astetta niin voi saada lukkorenkaan irti. Varmempi konsti on ottaa ensiöratas irti jotta pääset lukkorenkaaseen paremmin käsiksi. Kun se on irti koko akselin pätkä akseleineen lähtee kytkimeen päin. Laatikon sisään se ei voi mennä kun siellä on vähän kamaa tiellä. Korjauskäsikirja olis kova sana... Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
minorv8 Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Ai niin, toivottavasti sulla on tässä vaiheessa se pääakselin iso mutteri ja ensiövedon rattaan mutteri löysällä. Niiden irroitusta varten pitää laittaa laatikosta kaksi vaihdetta samanaikaisesti päälle ja se taas vaatii ryhmäpyörästön olevan paikoillaan. Totesit että kaikki muu on purettu ? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
MINI VAN Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Oheisessa kuvassa esitetty irrotus. Lyhyesti: Lyödään pääakselia sen verran nuolen osoittamaan suuntaan ( B), että erikoistyökalu (1) voidaan laittaa ykköshammaspyörän (2) ja laakerin (3) väliin kuvassa © esitetyllä tavalla. Erikoistyökalun olen tehnyt sopivan kokoisesta laakerin ulkokehästä, katkaisemalla kehän, niin että se mahtuu akselin päälle. Lyödään pääakselia nuolen osoittamaan suuntaan (D) niin paljon, että laakeri irtoaa. Neuvo: Lyönti työkaluna kannattaa käyttää pehmeää massa vasaraa (esim. muovivasara jossa lyijykuulia sisällä). Yleensäkin voiman käyttö kannattaa vaihdelaatikon korjauksen yhteydessä rajoittaa minimiin. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
TOX Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 kiitoksia neuvoista. tuo kuva selvensi mun ongelmakohdan täysin. 6 kpl kuulia ja pikkujousia tippu laatikon pohjalle, mut kaikki nyt tallessa. nyt se on sitte levällään ja ainakin toi äskeinen 2rivinen kuulalaakeri sökö. 2 rattaan kytkentähammastus täysin sökö. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
MINI VAN Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Hyvä että selvisi. Unohdin varoittaa niistä synkroni laitteiden kuulista ja jousista. SORRY! Siirtohaarukoiden pitää päästä vapaasti liikkumaan laakeria irrotettaessa. Ps. Kyllä Minin vaihteiston korjaus on minulle helpompaa kuin tänne foorumille kirjoittaminen ja kuvien liittäminen. Vastaus oli vain kokeilu onnistuuko. Kiitos ja anteeksi! t. "Vanha pieru" Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
TOX Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2016 Netin syövereistä olen heikolla kielitaidolla koittanu lukea niin mahtaakohan mulla kuitenkin olla A+ vaihdelaatikko? Jos oikeen ymmärsin niin 2-rattaan vinohampaissa keskellä oleva kolo kertoisi A+ rattaasta ja myös tuo laatikon kyljessä oleva Dam 5626 merkintä? Mini on -80 mutta aikaisemmista tekniikanmuutoksista ei ole tietoa. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
minorv8 Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2016 On A+ laatikko. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
TOX Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2016 Taitaa olla koko voimayksikkö vaihdettu joskus. Valussa on teksti Wfm 1026/4 N W ja jäähdyttäjän lähellä olevassa lätkässä99HG32 224012 ja moottorin takapuolella on nuo luukut. Epäilyttää nyt, että onko alkuperäinen? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
imperial Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2016 Näyttää olevan 998 A+ mootori ja laatikko myös vuodelta noin 1992. Käy lyijyttömällä bensalla. Perävälitys muistaakseni 3,1 : 1, joskin voin muistaa väärin. Näitä moottori/ vaihteistopaketteja myytiin tuolloin aika monia Suomeenkin ja aina silloin tällöin näihin törmää. Moottorit oli alunperin tarkoitettu meneväksi Venezuelaan firmaan nimeltä FACORCA, jonka oli tarkoitus rakentaa lasikuitukorisia Minejä, joita oli tehty aikaisemmin 70-luvulla Chilessä. Tehtaan toiminta kuitenkin kuihtui melkein alkuunsa ja jo valmiiksi pakatut tarvittavat mekaniikan osat jäivät Englantiin kontteihin ja myytiin pois eniten tarjoavalle. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Kimi Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2016 Raportoi Jaa Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2016 Moi, Rattat on plussan jos niissä on tuo ura. Laatikko on plussan jos välipyörän laakeri on iso. Bensan laadun määrä onko pakovenassa seetirenkaat. Kaikkia näitä voi sekoittaa keskenään, eikä kukaan voi oikeasti kertoa mistä ne on tullut ja minne ne on menossa. Ja kun irrotat laakeria, niin pidä huoli että "välitysrenkaat" pysyy keskellä. muuten etsit pieniä kuulia ja jousia loppuvuoden, ja nyt on helmikuuu. /kimi Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
TOX Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2016 Kiitosta paljon kaikille neuvoista! Tuli taas paljon oppia ja minitietämystä mulle. Olipa yllätys, että siinä on noin modeerni tekniikka. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään