Jump to content

Vaihdelaatikko


TOX

Recommended Posts

Kyselisin vähän neuvoja miniä vaivaavaan vikaan mikä on siinä ollut niin kauan kun auto on mulla ollut. Eli 2-vaihteen synkronointi on sökö ja hyljeksii vaihdetta moottorijarrutuksessa. Veto päällä kyllä pysyy päällä ja muut vaihteet toimii moitteetta. Minitronissa oli ainakin tollainen myynnissä: "Synkronointipakka, 1. ja 2. rattaan" ,mutta auttaisiko tollaisen vaihtaminen tohon hyljeksimisongelmaan? Voipi olla myös aika haasteellinen homma. vaihtoloota olis tietysti yksi vaihtoehto, jos jostain löytäis toimivan.

Link to comment
Share on other sites

Moi Suoraan näkemättä vikaa, synkka pakka on mahdollinen. Rattaat tai laakerit mahdollisia, myös tullut vastaan ettei siirtäjähaarukat siirrä ratasta tarpeeksi pitkälle.

Minä tietty kurkkaisin laatikkoon ennekuin ostaisin varaosia. Tosin synkkapakan kuluneisuutta ei kokematon silmä taho huomata. Jos laatikko on irti voin katsoa/korjata kohtuullista korvausta vastaan. 

Link to comment
Share on other sites

Synkronipakan hampaat kuluneet tai Siirtohaarukka kulunut tai kakkosen kytkentähampaat kuluneet tai noiden yhdistelmä. Periaatteessa voisi olla että vaihdekepin pallohela  kulunut eikä kytke vaihdetta kokonaan päälle mutta pitäisi tehdä saman myös 4-vaihteella, kannattaa myös tarkistaa moottorintukien ja vaihteensiirtäjän kiinnityskumien kunto ettei one pääse moottorijarrutuksessa heilahtamaan niin paljoa että linkasee vaihteen pois päältä.

Link to comment
Share on other sites

Kiinnityskumit olen jo aiemmin vaihtanut ja auttoi kyllä vähän tohon ongelmaan. Voisiko olla niin, että synkronointirengas on joskus mennyt ja nyt kun sillä on vuosia ajettu "kiroamalla" kakkosvaihde päälle on kytkentähampaatkin kuluneet sen seurauksena? Kone on nyt nostettuna pöydälle ja sylinterikansi tarkastelun kohteena ensin. Täytyy kattoo jos sen lootankin uskaltaa vielä avata, joskushan se kuitenkin on tehtävä. Harrastusta vähän haittaa 180km matka taliin, mutta pikkuhiljaa tehdään. Onko Minin vaihdelaatikko muuten aina samanlainen lukkunottamatta tanko ja tunnelimallia ja eri perävälityksiä?

Link to comment
Share on other sites

Tuon kuntoinen vaihdelaatikko on kyllä pakko avata.  Sieltä voi löytyä vaikka millaista vikaa.  Niinkuin edellä on mainittu  kakkoshammaspyörä voi olla kytkentähampaiden osalta entinen, Kyseistä ratasta on jo vaikea saada uutena, tai jos jollain on hyllyssä - maksaa melkoisesti.  80-mallisen laatikko voi olla jo ns. esiasteen A+ tyyppiä jossa pääaksila ja ryhmäratas sivuaksiloineen on erilaisia kuin aikaisemmin, mutta kakkos- ja kolmoshammaspyörä vielä vanhaa mallia vuodelta 1968. Myös välihammaspyörä ja muut siihen liittyvät ovat ovat jo A plus mallia jos ei ole vaihdettu vanhempin osiin, mutta tuollainen vaatii jo muutoksia vaihteiston kuoriin ja kytkinkoppaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

tarkennus vielä. tarkoitin perällä tota tasauspyörästön puolesta laakeria. kumpaankohan suuntaan laakerin pitäis lähteä? siinä on ohut lukkorengas joka estää laakeria lyömästä kytkimen päin. lukkorengas on niin ahtaassa paikassa, että saako sitä pois?

Link to comment
Share on other sites

Ok, Mika arpoi oikein. Se ei ole tasauspyörästö vaan ensiövetopyörästö. Jos sulla on lukkorengaspihdit joista kärjet on taivutettu 90 astetta niin voi saada lukkorenkaan irti. Varmempi konsti on ottaa ensiöratas irti jotta pääset lukkorenkaaseen paremmin käsiksi. Kun se on irti koko akselin pätkä akseleineen lähtee kytkimeen päin. Laatikon sisään se ei voi mennä kun siellä on vähän kamaa tiellä. Korjauskäsikirja olis kova sana...

Link to comment
Share on other sites

post-2814-0-04818000-1455440176_thumb.jpgOheisessa kuvassa esitetty irrotus. Lyhyesti: Lyödään pääakselia sen verran nuolen osoittamaan suuntaan ( B), että erikoistyökalu (1) voidaan

laittaa ykköshammaspyörän (2) ja laakerin (3) väliin kuvassa © esitetyllä tavalla. Erikoistyökalun olen tehnyt sopivan kokoisesta laakerin ulkokehästä,

katkaisemalla kehän, niin että se mahtuu akselin päälle. Lyödään pääakselia nuolen osoittamaan suuntaan (D) niin paljon, että laakeri irtoaa.

Neuvo: Lyönti työkaluna kannattaa käyttää pehmeää massa vasaraa (esim. muovivasara jossa lyijykuulia sisällä). Yleensäkin voiman käyttö

kannattaa vaihdelaatikon korjauksen yhteydessä rajoittaa minimiin.

Link to comment
Share on other sites

kiitoksia neuvoista. tuo kuva selvensi mun ongelmakohdan täysin. 6 kpl kuulia ja pikkujousia tippu laatikon pohjalle, mut kaikki nyt tallessa. nyt se on sitte levällään ja ainakin toi äskeinen 2rivinen kuulalaakeri sökö. 2 rattaan kytkentähammastus täysin sökö.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä että selvisi. Unohdin varoittaa niistä synkroni laitteiden kuulista ja jousista. SORRY!

Siirtohaarukoiden pitää päästä vapaasti liikkumaan laakeria irrotettaessa.

Ps. Kyllä Minin vaihteiston korjaus on minulle helpompaa kuin tänne foorumille kirjoittaminen

ja kuvien liittäminen. Vastaus oli vain kokeilu onnistuuko. Kiitos ja anteeksi!

 

t. "Vanha pieru"

Link to comment
Share on other sites

Netin syövereistä olen heikolla kielitaidolla koittanu lukea niin mahtaakohan mulla kuitenkin olla A+ vaihdelaatikko? Jos oikeen ymmärsin niin 2-rattaan vinohampaissa keskellä oleva kolo kertoisi A+ rattaasta ja myös tuo laatikon kyljessä oleva Dam 5626 merkintä? Mini on -80 mutta aikaisemmista tekniikanmuutoksista ei ole tietoa.

post-181-0-69005100-1455481127_thumb.jpg

post-181-0-04500400-1455482046_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Näyttää olevan 998 A+ mootori ja laatikko myös vuodelta noin 1992. Käy lyijyttömällä bensalla. Perävälitys muistaakseni 3,1 : 1, joskin voin muistaa väärin.  Näitä moottori/ vaihteistopaketteja myytiin tuolloin aika monia Suomeenkin ja aina silloin tällöin näihin törmää.  Moottorit oli alunperin tarkoitettu meneväksi Venezuelaan firmaan nimeltä FACORCA, jonka oli tarkoitus rakentaa lasikuitukorisia Minejä, joita oli tehty aikaisemmin 70-luvulla Chilessä. Tehtaan toiminta kuitenkin kuihtui melkein alkuunsa ja jo valmiiksi pakatut tarvittavat mekaniikan osat jäivät Englantiin kontteihin ja myytiin pois eniten tarjoavalle.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

 

Rattat on plussan jos niissä on tuo ura.

Laatikko on plussan jos välipyörän laakeri on iso.

Bensan laadun määrä onko pakovenassa seetirenkaat.

Kaikkia näitä voi sekoittaa keskenään, eikä kukaan voi oikeasti kertoa mistä ne on tullut

ja minne ne on menossa.

 

Ja kun irrotat laakeria, niin pidä huoli että "välitysrenkaat" pysyy keskellä.

muuten etsit pieniä kuulia ja jousia loppuvuoden, ja nyt on helmikuuu.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...