Jump to content

Moniurahihna, puslat, ahtimen pyörä...


Recommended Posts

Kirjoitettu

Terve

En ole ihan uusi Ministi, mutta olen foorumilla viihtynyt vuodesta 2013 ja hankin Minin 2014 syksyllä.
Täällä näyttäisi olevan parempaa asiantuntemusta kuin eri huolloissa sekä mitä marmoritiskien takaa löytyy.
Ostin R53 (ensirek. 11.2004) malli 2005 n. 70 000 km. Etsin sopivaa JCW mallia Suomesta, Ruotsista, Saksasta, en löytänyt. Päädyn
hankkimaan perus Cooper ässän Suomesta ja sitä pitäisi pikku hiljaa parannella.

Ensimmäisen kuukauden polttoaine lasku oli lähemmäs tontun, kyllä pirun kiva auto ajella.
Kesällä 2015 Haminan reissulla tuli 80 000 täyteen. Äskettäin tehtiin: huolto II (hieman myöhässä), sekä uudet jarrupalat eteen ja taakse,
ohjauskulmien säädöt, renkaiden tasapainotus.

Huolloissa kaikki meni melkein ok, mutta eivät saaneet vaihdettua moniurahihnaa kun oikea työkalu puuttui.
Edessä olevat takimmaiset puslat pitää myös vaihtaa, ovat kuluneet ja auto vetelee hieman kiihdyttäessä.

Kannattaisiko hihnan ja puslien vaihdon yhteydessä pitää vaihtotalkoot:
 
- Supercharger Pulley: Alta 15% + vyö, Kavs?
- Crank Pulley: 2% Alta light, Kavs?
- Puslat: Powerflex, Superflex?

Suositelkaa Mini velhoja/osaajia Turussa tai lähialueelta keneltä löytyy hihnatyökalu ja tarvittaessa ulosvetäjä, kiitos.

Keväällä olisi tarkoitus laittaa seuraavanlaisia säätöjä:

Cold Air Intake System: Alta
Intercooler: Airtec
Optimointi: Unik
Ilma: Isompi skuuppi
Tulpat: NGK Iridium IX
Suuttimet:

t. Pulla

Kirjoitettu

Mulla on sellainen hihnatyökalu mitä voin tarvittaessa lainata, veikkaan että moniltakaan korjaamoilta ei löydy.

Kirjoitettu

Hihnankiristimen työkaluksi käy pari pulttia ja iiiso rengasrauta. Ja lukitsemiseen pitkä vahva metallilanka johon päähän taittaa vajaan 90 asteen kurvin, niin saa itsekseen tehtyä sen kiristimen lukituksen. Sellaisella mä pärjäsin omassa tallissa...

 

Teetin omaani puslan vaihdot paikallisessa monimerkkikorjaamossa, jossa oli kohtuu neuvokasta asentajaa hommissa. 300,- kun luovutti kassalle niin tekivät tarvittavat työkalut ja ähersivät Powerflexit paikalleen... Asennuksen hintoja kun kyselin niin päätin jättää orggispuslat asentamatta ja tilasin nuo Powerflexit. Orggikset olis ollut helpommat ja halvemmat vaihtaa, kun siinä on ympärillä se metallikaulus.
 

Ne orggista vastaavat puslat voi multa lunastaa halvalla pois.

Kirjoitettu

Kampuran hihnapyörän vaihto vaatii aika paljon lisää jumppaa pelkkään ahtimen pyörään ja hihnaan verrattuna... ja kun sulla ei kuitenkaan ole tossa kilometrejä ihan hirveästi, niin orkkis lienee vielä aika hyvässä kunnossa. Mutta jos päädyt vaihtamaan, niin laita Kavsin pyörä, siinä ei ole murtuvia puolia kuten Altan vastaavassa. Ja ahtimen hihnapyöräksi myös Kavs, helpompi vaihtaa pyörän kokoa myöhemmin.

 

Altan ilmaboksin tilalle ennemmin Orranje Stealth CAI, Dave.f tai JCW:n orkkis, jos vaan jostain löytyy. Tulpiksi laittaisin nämä: http://www.1320.co.uk/ngk-spark-plugs-bcr8es-x4 Jos ne kelpaa maailman nopeimpaan R53:een, niin riittänee normikäyttöönkin. :) Noita löytyy myös motonetistä.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 5 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Kesä lähestyy ja syksyllä vaihdettiin vain puslat.
Seuraavat osat olisi tarkoitus vaihtaa ennen niityille lähtöä, vai kannattaako?
 

- Ahdinpyörä: Kavs 17% + vyö
- Cold Air Intake System: JCW boxi + ITG filu
- Välijäähdytin: AIRTEC
- Tulpat: NGK Iridium IX
- Öljy: Castrol Edge FST 5W-30

- Suuttimet: Bosch 550cc vai 650cc?
- Putki: Milltek Cat-back Resonated vai Non-resonated?
- Tulpanjohdot: MSD vai Magnecor?
- Coil Pack: MSD?`
- Optimointi/moottorin ohjaus:?
- Öljynsuodatin:?


Myöhemmin?
- Core all alloy radiator: AIRTEC
- Kampuran hihnapyörä: Kavs 2% Light

Muuta? Kiitos.

Kirjoitettu

550cc suuttimet riittää bensalla melkein mihin vain mitä vakioahtimella saa koneesta pihalle, E85:llä ne saattaa alkaa ahdistamaan yli 250hv pyörätehoilla.

 

Jos meinaat laittaa myöhemmin +2% kampuran hihnapyörän, niin laita sinne ahtimelle nyt -15%. Ainakin itsellä tuommoinen -17 & +2 yhdistelmä tuntuu puutuvan hieman yläkierroksilla, ja hyllyssä odottaa -15% paikalleen laittoa...

 

Puolaksi riittää vakio ja tulpiksi nämä: http://www.1320.co.uk/ngk-spark-plugs-bcr8es-x4 Alla oleva MINI pärjää niillä, joten riittänee noille sunkin virityksille ;)

 

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Jos on vielä tarvetta pulleytyökalulle, niin voin lainata

Muutakin kilkettä löytyy jos on tarvis ja laatikossa makaa myös sarja 440cc suuttimia jos suurempia kaipaat 

Ja melkein unohtui sanoa, että siis pulley työkalun voi hakea lainaan raisiosta eli melkeen naapurista  O0

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Loppusuoralla...

Laitoin hintakyselyä suoraan Kavsille 17% pyörästä ja vyöstä, hinta on 170€ + 15€ toimitus suomeen.

Orranjen sivustolla törmäsin Kavsin 17% Lightweight pyörään, onko kokemuksia tuosta kevennetystä versiosta?
https://orranje.co.uk/kavs-r53-reduced-supercharger-pulley

Pyöriä olen myös katsellut oheisilta sivuilta, suositteletteko tilaamaan pyörän joltain tietyltä sivulta?
http://www.minispeed.eu/product/kavs-motorsport-17-compressor-pulley-r53/
http://www.1320.co.uk/kavs-kavs-motorsport-reduced-supercharger-pulley-for-mini-cooper-s-r53-15-17

Kirjoitettu

Kyllä ne Kavsin ahdinpyörät on kaikki samanlaisia. Kevennettyjä malleja löytyy vain kampuran ja laturin hihnapyöristä. Itse olen tilannut tavaraa Orranjelta, 1320:sta sekä suoraan Kavsilta, eikä ole ollut ongelmia. Kavsilta tavarat on tulleet yleensä nopeiten perille.

Kirjoitettu

Kappas vaan, lienee uusinta uutta. :) Onkohan ne sitten semmoiset yksiosaiset vai mistä tuota on saatu kevennettyä, kun ovat alumiinia jo muutenkin. Tuskin kuitenkaan puhutaan isosta painoerosta. Mutta jos ne on Kavsin tekemät, niin kyllä sä nekin saat Kavsilta suoraan. :)

Kirjoitettu

Juu kyllä Kavs toimittaa ihan hyvin tavaroita. Muistaakseni +2 kampurapyörä tuli viikossa suomeen.

 

Kannattaa tarkistaa onko niissä kevennetyissä sama systeemi, että voi sitten jälkikäteen helposti vaihtaa erikokoisen pyörän jos haluaa

 

1320 on kanssa ollut noin 1,5 viikon toimitukset, tosin kun tilaa niin kannattaa katsoa että myös ulkomaan rahdin osuus tulee mukaan laskuun heti. On molemmilla kerroilla jotenkin onnistunut häviämään loppusummasta ja sitten on pitänyt maksaa rahdit Paypalilla että ne laittaa ne liikenteeseen :D 

 

Muista yllämainitusta sivustoista ei itsellä ole kokemusta

Kirjoitettu

Orranjella kans joskus kestää postikulujen ynnäämisessä, kun nettikaupassa ei ole suoraan valintaa toimitukselle Suomeen, vaan ne lähettää loppusumman sit sähköpostilla. Mutta muuten siellä palvelu pelaa mainiosti.

Kirjoitettu
Orranje vastasi, Kavs Lightweight +£15 pulley kysymykseen:

 

Yes it is a new product. The inner parts of the pulleys are the same, but the outer part is made of steel on the original pulley, and aluminium on the lightweight (both are coated).

 

The standard version is 447g and the lightweight is 230g.

 

We also sell a lightweight +2% crank pulley, and +5% lightweight alternator pulley.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu
Tilasin viime perjantaina Orranjen kautta pyöräsetin ja tänään saapui paketti.

 

KAVS Motorsport Reduced Supercharger Pulley 17% lightweigh

Supercharger Belt 17%

NGK Sparkplugs BCR8ES

£161.60 toimitettuna Suomeen.

 

Ohessa muutama kuva kevennetystä pyörästä. Koitan muistaa punnita pyörän illalla heviosastolla.

 

post-4837-0-91552700-1460730881_thumb.jpg

post-4837-0-92436300-1460730888_thumb.jpg

post-4837-0-86048200-1460730896_thumb.jpg

post-4837-0-58683500-1460730904_thumb.jpg

post-4837-0-75171900-1460730911_thumb.jpg

Kirjoitettu

Kohta multa loppuu jossitteluideat,170£ osista kieltämättä aika kiinnostava hinta b huollolle mikä ihan kohta edessä. Onko ero normi arkiajossa rahan arvoinen? Vakionahan moinen ei sitten kulje juuri mihinkään

 

Muoks,kaippa se sitten menee 17% hankintaan kun b huolto tehdään. Vaati rekisteröinnin tuonne Orranjen sivuille mutta kyllä se siitä huolimatta onnistui...Naapurilla sentään payball niin saa tilailtua sitten romut kotiin.

 

Oliko jollakin lainailla sitä ulosvetäjää vai tilaanko oman samalla kun loputkin hilut?

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Terve

Onnistuuko kenenkään kautta 17 % pyörän vaihto? On ollut jo huhtikuusta lähtien laatikossa remmin kanssa.
Asustelen 
Turun seudulla, voin lähteä täältä vaikka parin tunnin ajomatkan tekemään per. suunta.

t. Pulla
 

PS. euroja, kaljaa, hyvää mieltä vaihdosta.

Kirjoitettu

Minä otin ja vaihtelin melkein itse,asentajaSami oli apuna. Ei mikään mahdoton jos saa bilikan nosturille ja painekalut vieressä. Eniten tuskaa tuotti se ettei oltu aiemin mitään ko malliseen tehty niin hidasti hommaa kun mukamas tärkeänä mietittiin ennen jokaista pultin avaamista. 5h meillä siihen meni ilman olutta ja peli toimii edelleen. Vaikutus normiajossa oli pettymys,mitään wow efektiä ei tullutkaan ainakaan 15% rullalla. Muutama lupaili privapuolella jeesata/vaihdella kilkkeet mutta ei saatu aikatauluja natsaamaan niin menin ja tein itse. Jälkiviisaana voin todeta että seuraavan vaihdatan,paskaset kynnen alusta ei ole enää se mun juttu vaikka kaikki mwnikin ihan tuubiin. Mielummin tuen rahallisesti suomalaista pienyrittäjää ja polttelen tupakkia sen aikaa.

Kirjoitettu

Jos tehoja ei dille vakioon verrattuna tullut lisää niin sulla on vuodettava sen läpän siellä mistä paineet karkaa tyypillisesti tai jotain muuta vikaa.

 

Itsellä vakion ja 15% rullan ero oli selkeä.

Oli mulla putkistokin ja imupuoli vaihdettu sitä ennen jo.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...