Jump to content

R53 pätkii kiihdyttäessä


nikke006

Recommended Posts

Mini kävi huollossa ja siellä oli vaihdettu öljyt,remmi,suodattimet ja tulpat, niin on alkanut esiintyä nykimistä kiihdyttäessä. Voiko vikaa olla esim puolissa tai tulpanjohdoissa? Pystyykö nuita puolia mitenkään testaamaan? Vikaa ei ehkä esiinny kuin vasta lämpimällä koneella. Joskus myös lähtee hankalasti käyntiin puolilämpimänä.

Link to comment
Share on other sites

Veikkaus: tulppavika. Ei väännetty oikeaan momenttiin ja sitä myöten haljennut eriste. Tahtoo olla aika tarkkoja nykytulpat tiukkuudesta, helppo vääntää rikki.

 

Kohta joku tietty kommentoi ettei koskaan ole hajonnut, mutta kyllä ne kiristystiukkuudet on vaan tehty noudatettaviksi :D

Link to comment
Share on other sites

Näissähän on tunnetusti aika paljon sytkän pätkimistä puolan littimiin tulleen hapettuman takia ja tulppia vaihtaessa tulpanjohdot tuppaavat liikkumaan puolaltakin niin voipi johtua siitäkin, eli kannattaa käydä puolalta tulpanjohdot ja se moninapaliitin jollain contactispraylla läpi ja laittaa vaikka jotain tälläistä niihin puolan pään tulpanjohtoihin:
https://www.google.fi/search?q=dielectric+grease&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI5b24kvzZxgIVoQ9yCh1u3wP7&biw=1920&bih=1113

Link to comment
Share on other sites

Bensansuodatin on näissä suunniteltu kestämään auton eliniän... omaani vaihdoin jossain 100tkm tienoilla, ja kohtuullisen musta se oli. Mutta ei sen kyllä luulis yhtäkkiä tukkeentuvan ja aiheuttavan tommosia oireita. Suodatin sijaitsee vähän hankalasti tankissa, mutta vaihtoon löytyy hyviä ohjeita netistä.

 

Pumppuvika kyllä vois aiheuttaa tommosia vikoja. Siihen ei taida muuta tarkistuskonstia olla kuin bensanpaineen mittaus.

 

Bensanpaineen säätimen alipaineletku voi lähteä irti ja se saattaa haitata menoa, varsinkin isommilla kierroksilla. Konerikkojakin se on aiheuttanut kun menee kovilla kierroksilla ja ahdoilla seos laihalle. Ekassa kuvassa näkyy mihin se kiinnittyy imusarjaan ja tokassa näkyy mihin toinen pää tulee säätimen alapuolle. Ite varmistin molemmat päät nippusiteillä...

 

http://www.billswebspace.com/R53GaugeInstallation_files/image169.jpg

 

http://i107.photobucket.com/albums/m300/scottelle/Pic1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 9 years later...

Vanha topicci..mutta vastaavaa ongelmaa oman R53:n kanssa. Normiajossa ei huomaa mitään, mutta jos iskee lämän tiskiin alkaa pätkimään. Tuon kuulee selvästi ahtimen äänestä, uuuuuuuuuuuuu-u-u-u-u-iiiiiiiiiiiiiii, vähän kun epäröisi (ahdin itsessään kuulostaa ihan terveeltä). Voiko olla pa-saannin kanssa ongelmia, esim. suuttimet? Puolan tapauksessa luulisi vaikuttavan laajemmallakin kierroslukualueella?

Link to comment
Share on other sites

Jos ahtimen ääni vaihtelee tuolla tavalla, niin ekana veikkaisin luistavaa hihnaa. Onko milloin vaihdettu viimeksi? Vai onko ahtimen rulla vaihdettu pienempään, nekin saattaa löystyä ja alkaa pyörimään tyhjää...

Toisena vaihtoehtona ehkä ahtimen ohitusventtiiliä (bypass valve), eli että se ei aukea heti/kunnolla kun antaa kaasua. Venttiili aukeaa alipaineella, eli alipainevuotokin voisi tulla kyseeseen. Vikakoodit lukemalla voisi selvitä enemmän.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...