Juge Kirjoitettu 15. Kesäkuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 15. Kesäkuuta, 2015 Heps! Katsastuksessa Mini Automaticissa ilmeni että CO:t oli yli 10... ja 3.5 saisi olla. Minissä on Minispareksen Stage 1 Kit, jossa AAU neula. Kantta laskettu 1mm jo jokunen aika sitten kun kansipahvi meni, samalla avarrettu imukanavat ja venttiilit uudelleenmuotoiltu. Säädin seosta viime perjantaina hivenen laihemmalle Jet Adjusting Nut:ista yhden pykälän verran, kaasarista päältäpäin katsottuna vastapäivään (To weaken the mixture, rotate the jet adjusting nut anticlockwise as viewed from above, ie upward) sanotaan Haynesin kirjassa. Tämän säädön jälkeen tuntui että vetoja tuli enempi ja lähti sievästi käyntiin kylmänä ihan hitusen ryyppyä niin tarvinnut kuin vähän näyttää avainta kun jo käynnistyi. Ostin kuitenkin Kaasutinexpertiltä Gunson Gastesterin, http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=1118. Tällä laitteella sain tänään noin 12 arvoksi ennenkun aloin mitään säätämään. Tein töitä ohjeen mukaan, ja mutterista yli yhden kierroksen säädin ennenkuin CO arvo Gunsonin Gastesterillä laski alle 6. Mutta sitten tapahtui jotain mielenkiintoista: kun yritin laihentaa seosta edelleen, Gunson väitti että CO lukema vain nousi - parin säätökerran jälkeen se oli lähelle 10 ja samalla tyhjäkäynti alkoi "pöksöttää", eli todennäköisesti Haynesin "rhythmic puffing sound, this would indicate a weak mixture" tuli eteen. Mutta jos seos on liiankin laiha, CO pitäisi olla pieni - vai pitääkö? Joka tapauksessa säädin takaisin päin säätömutteria rikastaakseni seosta, ja niin tyhjäkäynti tasaantui ja CO pieneni sinne alle kuuteen. Jätin sen siihen ja kävin tekemässä testilenkit. Testilenkillä totesin että persdynolla mitattuna vetoja tuli entistä enempi ja kulkupuolikin tuntui olevan ihan OK: 120kmh mittarissa joka narraa n. 3kmh satasen vauhdissa. Ja käynnistyy edelleen tosi hyvin, veikkaan että sytytys on tosi hyvin kohdallaan. Tulpat on ihan hetki sitten vaihdettu NGK BP8ES, ja tässä lopputalven aikana ihan uusi virranjakaja kokonaisuudessaan sisäkaluineen päivineen, uudet tulpanjohdot, uusi puola, kaasarin bensakohon neula istukkoineen päivineen, kaasarin kohon öljyiskarissa on öljyä, yms. Ainut tietysti että pitää oikein lampulla tarkistaa toi sytytys, mutta veikkaan että se ei ainakaan pahasti ole metsässä. Mutta: Mikähän tuo AAU neula on joka Stage 1 Kitin mukana on tullut...? Onko se ns. rikkaan seoksen neula, ettei vähän alle kuuden CO:n pääsekään tuolla neulalla?
minorv8 Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2015 Yleensä SU:n neulat on tyhjäkäyntialueella aika lailla samanlaisia ja vasta kierrosten noustessa seos on rikkaampi/laihempi. Yksi mikä pisti silmään on sun tulppavalinta. NGK:n 8 on melko kylmä tulppa ja jos ajat kadulla niin voisit vaihtaa ainakin NGK:n 7 tulppaan tai jopa 6 tulppaan. Itsellä on turbokoneessa ollut NGK BP7ES tulpat, siinäkin kokeilin kaseja mutta aika herkästi tuppas tulppa pimenemään etenkin rikkaalla seoksella. Veikkaisin että sun tapauksessa vois NGK:n kutostulppa mennä ilman mitään murheita, Stage 1 ei nyt vielä mitenkään ihmeellinen viritysaste ole. Neuloja voit vertailla vaikka tästä: http://www.rrocncr.net/technical/SUChart/30.gif Lukemat menee n. 3 mm välein neulan pituudellta, 1 on paksuin eli neulan tyvi, 16 kärki. Lukemat ovat neulan halkaisija tuumina, mitä pienempi lukema sitä rikkaampi seos ko. kierrosalueella. Tyhjäkäyntiosasto on suunnilleen väli 1-3, jos katot niitä lukemia neulasta toiseen niin aika samaa tasoa ne on. En ole yleensä edes pahemmin säätänyt tyhjäkäyntiseosta neuloja kokeillessa, ei se niin hirveitä heitä. Kaasutinexpertin sälä ei ole koskaan allekirjoittanutta vakuuttanut eikä tohon värkkiin osaa ottaa kantaa. Sen hinnalla tosin olis huoltiksella käynyt muutaman kerran mittauttamassa seoksia...
Juge Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2015 Meillä aikaisemmin oli noi NGK BP7ES:ät, ja niistä yksi murtui palasiksi kun piti ottaa tulppia pois kun rupes kylmänä käymään kolmella. Siksi laitoin noi BP8ES:ät. Täytyy kattella paremmalla ajalla tuo lista läpi ja kattella tuo AAU neula. Aijoo unohdin mainita että kun koneelle antaa rinkiä, CO lukema tippuu lähelle nollaa.
Mini1380 Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2015 Jos tulppa murtuu palasiksi irroittaessa on se yleensä ylikiristyksen seurausta ei mitään tekemistä väärän lämpöarvon kanssa.
Juge Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2015 Kyllä mä oon koittanu kiristää ne aina samalla lailla - no tietysti kun käsin kiristää niin aina jotain heittoa voi tulla. Se posliiniosa siitä meni atomeiksi. Vaikka tulppahylsyssä on sisällä se kummikin vaimentamassa tulpan osumista tulppahylsyyn. Mutta oonko kuitenkin ihan oikeaoppisesti säätänyt tuota kaasaria, eli laihemmalle kaasarista päältäpäin katsottuna vastapäivään (To weaken the mixture, rotate the jet adjusting nut anticlockwise as viewed from above, ie upward)? Ja rikkaammalle päinvastoin? Miksiköhän tuossa kävi niin että kun säätö oli siinä CO alle kuudessa ja kun siitä edelleen laihensi, kävikin päin vastoin? Onko tuo sitten huono merkki kun CO meneealle kahteen, yhteen tai yhden alle kun antaa kierroksia koneeseen? Ilmeisesti vakio neula on AAC, jos Haynesin kirjaan on uskomista (Automaatti-Minit, 99H, ja vuosimallit 1983 - 89), ja Stage 1 Kitin mukana tuli tämä AAU "Swinging". Tuota minorv8:in taulukkoa kun katsoi, niin tämä AAU on rikkaampi, ei ihan tasaisesti koko taulukon mutta on kuitenkin. Mahtaako noiden neulojen erotus tehdä sitten sen että tyhjäkäynti CO on siellä alle kuudessa...? Vaimo tuli äsken töistä tällä Minillä ja kertoi että on huomattavasti ärhäkkäämpi kulkemaan. Kai tuo säätö sitten jotain oikein teki...
Juge Kirjoitettu 23. Elokuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Elokuuta, 2015 Tulppien pimeneminen jatkuu... NGK BP6ES, ja nyt taas alkoi tekemään samoin mitä BP7ES:ät ja BP8ES:ät, eli kylmänä käy kolmella. Kun tulpat on uusia, pelaa hienosti X ajan. Korjaan ajetut metrit tänne kun vain pääsen tuonne talliin... Äsken hain valmiiksi Championit. En tiedä onko yhtään sen paremmat ku NGK:t, toivottavasti. Mikä noita tulppia pimentää? Meillä on ihan kaikki uutta sytytyspuolella: puola, virranjakaja sisuskaluineen kansineen päivineen (pyörijä, konkka, katkoja, yms), kaikki tulpanjohdot mukaanlukien puolalta virranjakajalle. Vai onko noi NGK:t noin huonoja? Nyt on tänä kesänä vaihdettu jo ainakin kahdesti noi tulpat...
koirankoppi Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2015 Tolla viritysasteella normaaliajossa pitäisi ihan normi Champion N9C tulppien pelittää ihan hienosti. Ongelmat on jossain muualla. Mini1380 1
imperial Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2015 Vielä kerran uudet tulpat. Suosittelisin Champion N9YC. Ja sitten.. ota ihmeessä tulppa-avaimesta se kumirinkula pois ja käytä veivimallista väännintä ilman mitään nivelosaa. Tuollaisella kumihylsyllä saa eristimen ihan varmasti vääntymään ja rikkihän se menee.
Mini1380 Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2015 Se kumi on tulppahylsyssä sitä varten että tulppa pysyy hylsyssä se ei mitenkään vaikuta tulpan vääntymiseen/hajoamiseen.
imperial Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2015 Ihan varma tapa rikkoa tulppa. Miniin tulpat kierretään sormin ja sitten käytetään oikean sorttista työkalua.
tailke Kirjoitettu 25. Elokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 25. Elokuuta, 2015 Mites ne seokset on tällähetkellä? Käykö edelleen rikkaalla? Miltä pimentynyt tulppa näyttää?
Juge Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Tulppien kestävyydestä sen verran, että 8ES:ät kesti noin 600km, ja 6ES:ät puolet siitä eli kolmisen sataa kilometriä. Tulpat nyt päällisin puolin silmämääräisesti tutkittuna nyt ehjät, ei murtioimia yms. Vika kun ilmenee, kone käy kylmänä kolmella tai kahdella, kun kone lämpenee alkaa käymään kaikilla, kunnes seuraavana aamuna sama juttu. Pimentynyt tulppa on kauttaaltaan musta ja märkä bensasta, kun toimiva on kuiva eikä niin musta. Seokset on edelleen ne mitä tuolla Stage 1 Kitin mukana tulleella kaasarin neulalla saa (ilmeisesti alempia HC:tä ei tuolla saakaan), eli hc vähän alle 6 tyhjäkäynnillä mutta kun kone lämmin ja antaa kaasua, menee lähelle nollaa.
Juge Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2016 Noniin, Mini tuli leimattua, mutta nyt on jotain outoa: Päästöt edelleen valtaisia. Aivan kuin olisi ryyppy päällä. Mutta kun ei ole. Ja kun säädin niitä itse viime vuonna kesällä pienemmiksi omalla mittarilla katsottuna, ja aloituslukemat olivat silloin lähes samat mitä katsastuskonttorilla ja säätöjen jälkeen lukemat omalla mittarilla katsottuna olivat huomattavasti pienemmät. Ja pärrää / sakkaa vedossa aika-ajoin eli ei käy kunnolla. Mutta käynnistyy (ainakin vielä) mukavasti: lämpöisenä ilman ryyppyä ja kylmänä vaatii vähän ryyppyä eli tietääkseni niinkuin pitää. Onkohan nyt taas tulpat menossa, vai kenties oirehtii pahus kannentiivisteestä...? Mistä himmetti Suomessa saa niitä Championin tulppia? Motonetin valikoimiin ei kuulu Champion tulppa joka menisi Classic-Miniin. Tai ei ainakaan viime kesänä kuulunut. Vai voiko johtua Stage 1 Kitin kaasarin neulasta? Jos kokeilisin vaihtaa takaisin vakioneulan... Edit: Äsken ajoin Minin talliin, ja hitusen ryyppyä tartti että lähti käyntiin. Ilman sitä ei meinannut käynnistyä. Kun lähti käyntiin, kävi sievästi. Taitaa olla huomenna tulppien ja kaasarin neulan vaihtopäivä...
MikaJ Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2016 Ihan sama mitkä tulpat sinne laittaa, jotain isompaa vikaa on muualla jos tulpat pimenee tota tahtia.
Juge Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2016 Vaihdan takaisin tuon alkuperäisen kaasarin neulan, kun muistaakseni tulppien pimeneminen alkoi aika tarkasti Stage 1 Kitin asennuksen jälkeen. Mutta aika outo juttu sinänsä kun tuo neula tuli tuon Stage 1 Kitin mukana ja Spareksella kerrottiin että se on hyväksi todettu tuon Kitin kanssa. Kun tulppa pimenee, se menee märäksi mustaksi, ei muuta, eli aivan kuin saisi liikaa bensaa, ja siitähän kertoo tuo suuret CO luvutkin.
MikaJ Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2016 Laajakaistalambda kiinni ja katsomaan seokset kuntoon. Maksaa se mittari jonkun verran, mutta ehdottomasti ainut järkevä keino nykypäivänä säätää autoa.
Juge Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2016 Joo ei tuo taida kunnossa olla tuo kaasari... Tyhjäkäynnillä jos säädän seokset niin että ne on mittarin mukaan "lain sallimissa rajoissa" niin koneessa ei ole vetoja sitten minkäänlaisia, ja ei tahdo käydä ilman ryyppyä kun antaa kenkää. Ryyppyä kun laittaa päälle niin käykin hetimiten hienosti, kierroksilla siis. Kun saan säädettyä seokset niin että kone käy myös kierroksillakin niin tyhjäkäyntiseokset on mittarin mukaan kympin tietämillä, ylikin. Ja yllämainittu siis kaasarissa olleella, ilmeisesti alkuperäisellä, AAC -merkinnän omaavalla neulalla. Ja suurinpiirtein se meni tuollatavoin Stage 1 Kitin mukana tulleella AAU -merkinnän omaavalla neulalla. Uutta kaasariakin kattoin Minisparekselta, maksaa mansikoita... mutta ilmeisesti vaihtoehtoja ei ole. Toisaalta taas100e pelkkään korjaussarjaan on myös aika paljon: se on yksi kolmasosa uuden kaasarin hinnasta ja tuolla kolmella sataa tulee koko roska uusi kohokammioineen päivineen.
Juge Kirjoitettu 19. Huhtikuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 19. Huhtikuuta, 2016 Nonni, tuli sitte tilattua tuo uusi kaasari... Pakettia odotellessa menee seuraava viikko :)
Juge Kirjoitettu 4. Toukokuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Toukokuuta, 2016 Kaasari tuli ja tuli laitettua se kiinnikin. Säätöjen jälkeen päästötkin tuli aika jännäksi, nimittäin nyt ei kaasua painaessa mene nollaan niinkun meni vanhalla kaasarilla. Ja vetoja tuli lisää :) Mutta: Kun kaasupolkimella teki heijausliikkeen (kuten esim. moottorijarrutuksessa joutuu tekemään) niin kone sakkaa vähän aikaa, tai jos painat kaasua lisää niin se sakkaus menee ohi. Vaihdoin tulpatkin mutta ei auttanut, nyt on NGK BP6ES, edelliset oli 7:at, ja nekin oli kyllä aika hyvännäköiset. Laitoin aavistuksen rikkaammalle kun tuntui että ryyppyä vetämällä ongelma korjaantui, mutta hirveän paljoa en viittinyt rikkaammalle laittaa. Seuraavaksi säädän sytytyksen mutta uskoisin sen olevan aika hyvin kohdallaan koska kone käynnistyy lämpöisenä että ei tarvi kun näyttää avainta. No, jatketaan, kommentoin tänne kun saan sytytyksen katsottua.
claymad Kirjoitettu 17. Toukokuuta, 2016 Raportoi Kirjoitettu 17. Toukokuuta, 2016 Mulla oli oman HIF44 kaasarin kanssa alkuun vähän vastaavaa vikaa, silloin ryyppymekanismissa ollut o-rengas oli murtunu, jolloin käytännössä ryyppy oli jatkuvasti päällä ja kävi tosi rikkaalla ja tulppia meni... Sitten taas kun antoi kierrosta niin meni laihalle, koska tyhjäkänynnin seos oli säädetty kohdilleen "ryyppy päällä".
Juge Kirjoitettu 28. Toukokuuta, 2016 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 28. Toukokuuta, 2016 Sytytystä on säädelty, ja mielenkiintoiseksi meni homma siinä vaiheessa kun katottiin kirjasta noita arvoja. Kun virranjakajasta säädetiin kärkiväli kuntoon, niin mittalaitteella katsottuna aukeamiskulma oli kirjan mukaan ihan liian pieni. Kun säädettiin kärkiväli aukeamiskulman mukaan, niin kärkiväli meni aika pieneksi, en nyt tarkkaan muista olisko olli 0.2 tai jotain. Virranjakaja sisuskaluineen on noin vuoden vanha, joten voinee olla että jakajan kaikkien eri komponenttien toleranssit on jotain muuta kun 30 vuotta sitten. Mutta edelleen on tuo heijausliikkeen myötä tuleva sakkaus. Ja se sakkaus tulee kyllä vasta kun kone on lämmin, se ei sitä kylmänä tee. Ja samalla tulee se, että kun paikaltaan lähtiessä painaa kaasua, ei tahdo jaksaa ottaa kierroksia ja samalla tulee se että ei tahdo jaksaa liikkeelle lähteä. Mutta kun kierroksia saa niin sitten jaksaa mennä. Niin joo, ja kun se sakkaus tulee, aina se korjaantuu kun vetää ryyppyä sen verran että ryyppy on oikeasti päällä eli sen "fast-idle" kohdan yli. Kylmänä siis toimii. Ideoita...?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään