Sjannis Kirjoitettu 22. Toukokuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 22. Toukokuuta, 2009 Mitenkähän öljylämpömittari pitäisi olla kytketty, kun ei näytä toimivan? Paitsi valo... Mittari on valkotaustainen pieni alkuperäinen lisämittari kojetaulun keskellä. (yksi kolmesta) Mittarin takana on kolme napaa, jotka on numeroitu 1, 2 ja 3. Kolmoseen tulee tällä hetkellä maajohto, ja ykköseen ja kakkoseen johdot joihin ei näytä kumpaankaan tulevan virtaa missään virta-avaimen asennossa. :-? Jos seurasin noita kahta johtoa oikein, ne päätyvät moottorin etupuolelle kaksinapaiseen anturiin. Tämän yläpuolella on yksinapainen anturi, liekö vedenlämpöanturi...? Lisämittareiden johdotuksissa on muutenkin vähän sen näköistä meininkiä, ettei ne varmaan ihan tuon näköisinä ole tehtaalta lähtenyt... Autohan oli 1996 Spi
minorv8 Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 MPI:n manuskasta: Oil temperature gaugeThe oil temperature gauge receives battery voltage from fuse A4 in the passenger compartment fuse box on a W wire providing the starter switch is in position II. The gauge pointer will deflect dependent on the resistance between the NU connection at the oil temperature sensor and earth representing the temperature of the oil. The earth path to the sensor is on a B wire. Olettaisin että SPi:n mittari pelittäis koko lailla samaan tapaan. Valkoiseen piuhaan pitäisi tulla 12V kun virrat on päällä. Edelleen manuaalin kuvan mukaan ton valkoisen piuhan pitäis mennä mittarin yläreunassa olevaan, apukuskin puoleiseen napaan. Sen vieressä olevaan mittarin puoleiseen napaan pitäis sitten tull puolestaan sini/ruskea piuha joka menee anturille. Suurin piirtein keskellä mittaria on kolmas nasta johon tulee musta maapiuha.
Sjannis Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 Tuo näyttikin hölmöltä kun anturilta tulee kaksi johtoa mittarille reunimmaisiin napoihin, eikä ollenkaan virtaa mihinkään napaan. Tuon hanttarin puoleisen navan nykyisen johdon voisi varmaan irroittaa ja laittaa virtapiuhan tilalle... Miksiköhan anturi on yleensä kaksinapainen, eikö sen pitäisi saada maakosketusta lohkosta?
minorv8 Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 Manuskan kuvauksen mukaan mittaa resistanssia siniruskean ja maapiuhan välillä. Ilmeisestikin öljynlämpö aiheuttaa jonkinasteisen resistanssimuutoksen. VDO:n öljynlämpömittarissa on vain yksi karva ja maadottaa anturin rungosta. Joissain VDO:n öljynpainemittarin antureissa on maadotus anturin kautta, jotkut taas ovat 2-napaisia. Miksi näin niin en osaa siihen vastata.
Sjannis Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 Otin nyt pari kuvaa niin näkee millainen mittari ja anturi: http://i693.photobucket.com/albums/vv300/sjannis/Mittariedest.jpg http://i693.photobucket.com/albums/vv300/sjannis/Mittaritakaa.jpg http://i693.photobucket.com/albums/vv300/sjannis/Anturi.jpg
minorv8 Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 MPI:ssä näyttäis olevan sekä öljynpaine- että öljynlämpöanturi vain yhdellä piuhalla. Saksalaiselta sivulta löytyi linkki mittariin: http://www.allbrit.de/etk_detail.asp?MO ... =YAD100720 Eli navasta 1 anturille, napaan 2 tulee 12V ja napaan 3 maa. Toi sakemannien sivusto väittää että anturi olis koneen takana vaihdelaatikon apparin puoleisessa ylänurkassa. Sieltä löytyy peitelevy, jolla öljyn imuputki on ruuvattu kiinni. Vaikuttais aika oudolta mestalta mutta pirustako noista koskaan tietää...
Sjannis Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2009 Kokeilin nyt laittaa maajohdon keskelle eli kolmoseen, virtajohdon oikealle (mittarin takaa katsottuna) eli kakkoseen ja anturin punaisen johdon vasemmalle eli ykköseen. Nyt kun anturin "ylijäävän" mustan johdon laittaa maihin, niin viisari ponnahtaa suoraan asteikon loppuun... Eli anturi ei varmaan saa maata lohkosta? Onkohan anturissa jokin resistori, joka päästää virtaa läpi sen verrän, että viisari liikkuu öljyn lämmön mukaan. Olisiko anturi viallinen kun päästää kaikki virrat läpi johdon koskettaessa maihin? Saattekohan tästä selvää...? :-?
Sjannis Kirjoitettu 24. Toukokuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 24. Toukokuuta, 2009 Kyllä se näyttääkin toimivan kun maajohtoa ei ole erikseen kytketty. Lämpömittarin viisari nousi tuossa mökkireissulla n. 65-70 asteen välille. Onkohan tuo normaali öljyn lämpötila minissä? Olisin olettanut olevan korkeampi... Voi olla kyllä, että termostaattikin on sökönä, koska normaali lämpömittarikin on alle puolivälin kohdalla käyntilämpöisenä. "Muoks" Kyllä se termari oli juuttunut auki asentoon ja nyt veden lämpömittari on n. puolivälissä uudella 82 C termostaatilla. Öljylämpömittariin se ei tuntunut vaikuttavan ainakaan lyhyellä koeajolla... Kiitos muuten minorv8 kun jaksoit vastailla ja annoit tuon linkin, jonka avulla sain mittarin kytkettyä niin että ainakin jotain eloa siihen tuli. :)
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään