Sava Kirjoitettu 5. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 5. Toukokuuta, 2015 Aamulla töihin ajaessani syttyi moottorin vikavalo (Mini Cooper R56 vm 2007). En huomannut ajossa mitään poikkeavaa, toistaikseksi. Muutama kuukausi sitten teki saman ja silloin vaihtoon meni lambda ennen katalysaattoria. Onko nyt odotettavissa että katalysaattorin jälkeinen lambda vaihdettava? Minkä hintainen tuo post lambda on? En saanut autoa aamulla vikakoodien lukuun, suuntaan sinne työpäivän päätteeksi. Kysyn jos jollain kohtalo autoilijalla kokemusta vastaavasta.
Igor Kirjoitettu 5. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 5. Toukokuuta, 2015 Ei tuosta oikein voi päätellä mitään ennen koodien lukua...
Sava Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Vikakoodi luettiin huollossa: "287D, nokka-akselin ajoituksen säätö (B1) imupuoli". Tämä ei aiheuttanut kuitenkaan toimenpiteitä. Vikakoodi kuitattu eilen ja pysynytkin toistaiseksi pois. Huolto kertoi että tuo nokka-akselin ajoitukseen kajoaminen onkin sitten jo isompi askare toteuttaa... Toivottavasti siihen ei jouduta tulevanakaan aikana.
skithund Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Vika voi olla myös ketjussa/ketjukiristimessä, mikä on "tyyppivika". Rallattaako kone tyhjäkäynnillä?
Sava Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Tyhjäkäynti on ok, ainakin tällä hetkellä. Ennenkuin tuo moottorin vikavalo syttyi eilen niin auto "nykäisi" kerran ajon aikana, aika nopeasti liikkeelle lähdöstä. Noin 1-2km ajon jälkeen syttyi tuo vikavalo. En tiedä oliko näillä mitään tekemistä keskenään? Mini menee takalunkan mikrokytkimen vaihtoon ensi viikon alussa. Voiko tuota ketjua/ketjukiristin mahdollista vikaa todentaa muulla kuin tuolla tyhjäkäynnin rallatuksella? Jos pyydän tarkistamaan samalla huoltoreissulla myös ko tilanteen.
Khato Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Se ketjunkiristin rallattaa aamulla, kun kone on kylmä, kun se öljy ei vielä kierrä kunnolla. Osa maksaa jonkun 40€ ja on erittäin hyvä vaihtaa, jos on jotain pientä epäilystäkään sen menemisestä. Eipähän jakoketju veny. Itse pistin juuri tilaukseen sellaisen, kun aamulla kone pitää rallatusta.Kyllähän se eka palikka kesti sen 98k.
Igor Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Se ketjunkiristin rallattaa aamulla, kun kone on kylmä, kun se öljy ei vielä kierrä kunnolla. Osa maksaa jonkun 40€ ja on erittäin hyvä vaihtaa, jos on jotain pientä epäilystäkään sen menemisestä. Eipähän jakoketju veny. Itse pistin juuri tilaukseen sellaisen, kun aamulla kone pitää rallatusta.Kyllähän se eka palikka kesti sen 98k. Mä olen käsittänyt että R56:n kiristin on vähän tyyriimpi?
Pullis Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 2015 Ei oo R56:n sen kalliimpi. Eikä semmosesta onnettomasta tappi jousi pultti :) virityksestä kyllä voi enempää pyytääkään.
Sava Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2015 Kiitos vastauksista! Vaihdatan siis tuon ketjunkiristimen ensi viikolla samalla kertaa kun takaluukun mikrokytkin vaihdetaan toimivaan versioon.
holkki Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 8. Toukokuuta, 2015 Joo, aika harvoin selviää kiristimen vaihdolla jos rallatus on alkanut.Viallinen kiristin→löystynyt, venynyt jakoketju rikkoo muoviset ohjainet/laahaimet seuraksena lopulta moottorin ajoitus sekaisin... Joskus vikakoodi tulee viallisesta tunnistimesta, mutta kannattaa huollossa tutkia,jakopään rikkoutuminen ajossa varmasti kalliimpi vaihtoehto.
holkki Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 9. Toukokuuta, 2015 Ööö,pitää vähän päivittää.... Taitaa "Savan" auto olla normi-Cooper,moottorina N12. Myös näissä ollut "hieman" ongelmia kiristimien kanssa , lisäksi VANOS-säätöyksiköissä/solenoideissa alkupään moottoreissa eli vm. 2007 alkaen. Luettua , ei koettua tietoa, Ameeriikan voorumilta...Ai joo,MUISTA tarkastaa säännöllisesti öljyn määrä koneessa,ketjun kiristys öljy/jousi toiminen.
Sava Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 2015 Olet "Holkki" oikeassa, autoni on normi Mini Cooper R56 vm 2007. Auto liikahtaa tällä viikolla takaluukun mikrokytkimen vaihtoon ja samalla reissulla vaihdatan tuon ketjukiristimen. Tuo tyhjäkäynti tarkistettiin pyynnöstäni kun vein auton tuon moottorin vikavalon jälkeen tarkistettavaksi. Huoltaja kuittasi sen olevan ok. Kiitos kommenteista ja vinkeistä! Olen ottanut tavaksi tarkistaa ajosta riippuen 2-3krt/kk öljyt. Pieni "vaiva" siihen tuhoon mitä tapahtuu jos pääsee käymään öljyt liian vähissä. Tuo öljyn tarkistamisen tarve pitäisi olla huutomerkillä huoltokirjassa ensimmäisellä sivulla niin että ensi kerran Minin hankkiva osaa kiinnittää siihen huomiota. Ensimmäisen gen1 Minini hankittuani ainakin minulle oli yllätys öljyn kuluminen vs aiemmat autoni. Ei se ole mikään ongelma vaan pitää vaan tietää seurata että sitä on riittävästi....
holkki Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 2015 Älä maksa sitten itseäsi kipeäksi siitä takaluukun "mikrokytkimen" vaihdosta! Tuli aikanaan itselleni sama vaiva,mikrokytkin on yhtä kuin koko takaluukun kahva , jokunen Torx-ruuvi ja sähköliitin, ei voi huollossa maksaa maltaita...Hinnoittelussa oli myös erikoista, jotta "kromattu" versio oli edullisempi kuin maalattu , Carbon- versio luonnollisesti kallein. Tuli lapsen uteliaisuudella tietysti avattua vanha, mikrokytkintä painava muovinasta oli hieman sivussa/pois paikaltaan, "alle euron"-vika...hieman joutuu väkivalloin avamaan sisuskalut,liimattu sisäosa.Kytkin paikalleen ja hieman tiivisteliimaa sisuskaluihin,ulkokuori nippuun ja taas pelitti..Tämä oli se vähävaraisten Mini-omistajien (Minä!) osio...
Sava Kirjoitettu 19. Toukokuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 19. Toukokuuta, 2015 No nyt on paikallaan uuden karhea jakoketjun kiristin, jonka tilasin itse netin kautta ja hinnaksi tuli 25e. Ja "mikrokytkin" = takaluukun kahva ja hintaa tuli kromatulle versiolle 127e. Minulta puuttuu kädestäni "autoremppa peukalo", joten olen tällaisissa vaihdoissa ammattilaisten avun varassa. Kiitos asiantuntevista kommenteistanne, joista oli apua - jälleen!
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään