Jump to content

2006 Cooperin jäädytysnesteen häviäminen


Punapää2006

Recommended Posts

2006 Cooperistamme on alkanut hävitä jäähdytysnestettä. 1500 - 2000 kilometrin jälkeen paisuntasäiliö saattaa olla tyhjä. Yritin katsoa sekä moottoritilan että ohjaamon kaikki näkyvät letkut ja niiden liitokset. Missään ei ole näkyvää vuotoa. Myöskään auton alle ei tule lätäkköä. Ylimääräistä painetta tai kuplia ei tule termostaattikotelon korkin alle. Öljyn sekaan ei nestettä mene. Paikallisella korjaamolla liitettiin termostaattikotelon korkin paikalle painemittaus. Pidimme n. 1,5 tuntia puolitoistakertaisen paineen järjestelmässä. Paineen lasku oli aivan minimaalinen, saattoi mennä korkin vuodon tiliin. Mutta minne neste voi kadota? Kun muuta ei keksitty niin auto laitettiin tyhjäkäynnille ja pakokaasuanturi pakoputkeen. Kaikki arvot ihan normaaleja. Mutta kun auto oli käynyt n. 15 minuuttia tyhjäkäynnillä kiinni mittarissa alkoi "hc-arvo" nousta. Se oli muistaakseni 2..4 alussa mitta auton käydessä se nousi yli 100:n. Onko mahdollista että pakosarjaan pääsee jostakin auton käydessä jäähdytysnestettä? Kansi halki? Kannentiiviste, tuskin? Autolla on ajettu n.150tkm. Onko kellään tullut vastaavaa eteen?

 

Link to comment
Share on other sites

Mulla hävis jäähdytinnestettä viallisesta paisuntasäiliön korkista... korkki ei siis pitänyt ollenkaan painetta, vaan rupes puskemaan nestettä pihalle kun lämmöt nousi tarpeeksi. Vianhakua helpotti scoopista noussut höyry liikennevaloissa seistessä vähän reippaamman ajon jälkeen. :P Ja konehuoneessa näkyi kyllä jäljet roiskeista paisarin ympärillä. Uus korkki maksoi marmoritiskillä muistaakseni suunnilleen kympin.

Link to comment
Share on other sites

Näis on jonkun verran ollut ongelmana myös halkeilevat/vuotavat paisuntasäiliöt ja se kun on sopivasti siinä pakosarjan päällä niin pieni vuoto ei välttämättä heti paljastu kun neste kerkee höyrystymään, pelkällä paineistuksella tuokaan ei välttämättä aina paljastu kun neste ei ole lämmintä.

Link to comment
Share on other sites

Entisestä R53:sta petti aikanaan paisuntasäiliö eli alkoi vuotamaan ylä- ja alaosan liitoskohdasta. Talvella oli helppo havaita, kun lumi auton alla värjääntyi. Säiliön vaihtaminen ulkona -20 asteen pakkasessa ei sitten ollutkaan enää niin helppoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Edellisessä vm 2001 R50 Mini Cooperissani sai tankata jäähdytysnesteen ja tarkistaa bensat. Ongelmaa tutkittiin joka huollon yhteydessä reilun vuoden ajan. Ei näkynyt vuotoa missään. Kun säiliö alkoi olemaan jo 500km ajon jälkeen täyttöä vaille ajoin huoltoon pelkästään ko vian vuoksi. Jäähdyttimessä/syylärissä vika (huollon mukaan paikassa, josta se ei ihan helpolla näkynyt). Vaihdon jälkeen loppui nesteen jatkuva katoaminen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...

Se vanhemman mallinen paisari halkeaa, mut eikai siinä uudemmassa oo pahemmin vikoja. Itellä oli -03 samaa vikaa, et paisuntasäiliö halki ja mehut pakosarjalle. Säikähdin aluks, et kenno on paskana. Säiliön vedin rälläkällä halki ja liimasin uudestaan.. ;D Hyvin on toiminu.

Link to comment
Share on other sites

Mulla alkoi katoamaan nestettä uudestaan tossa kesällä paisarin korkin vaihdon jälkeen, ja roiskejäljistä päätellen neste katosi taas siitä korkista ympäri konehuonetta. Meinasin ensin hakea taas uuden korkin marmoritiskiltä, mutta kun oli ollut juttua noista halkeavista paisareista, niin hommasin sitten RMW:ltä jenkkilästä metallisen paisarin jossa on ihan perinteinen painekorkki ja paikka ylivuotoletkulle. Nesteen katoaminen loppui siihen. Kunnes sitten syksyllä Ahvenistolla se ruikkasi tukevan annoksen ylivuotoletkusta auton alle ja vasenta helmaa pitkin takarenkaalle... meinas olla ykkösmutkassa vähän ohjelmaa...

 

Eli meikäläisellä tulee jäähdytinjärjestelmään ihan liikaa painetta, koska sinne pääsee koneesta lämmön lisäksi myös pakokaasua... seuraava operaatio olis sitten nostaa kansi paikaltaan ja selvittää onko vika tiivisteessä vai kannessa. Kertaakaan kone ei ole ylikuumentunut, mutta sylinteripaineet lienee vähän vakiota kovemmat...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Wanha aihe, mutta tuli kanssa eteen tyhjä säiliö. Mutta mitä ihmeen nestettä tuonne R53:een nyt pitäisi pistää, en oikein löydä varmaa vastausta mistään...

Autotarvikkeessa lykkäsivät käteen punaista: https://www.fixusnet.fi/fin/jaahdytinneste_multi_longlife_king-p-550111-51600/ mutta en ole uskaltanut vielä pistää tuota.

 

Link to comment
Share on other sites

BMW:n orkkis on tosiaan sinistä, sitä olen omassani käyttänyt: https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/jaahd_neste_sininen_g11_1_5l_bmw_oem-p-474007-0

Mutta eipä tuo väri taida enää nykyään kertoa nesteen sisällöstä juuri mitään. Kaikki samanvärisetkään eivät sovellu sekoitettaviksi keskenään. 

Syksyllä hankkimaani kakkoskulkineeseen ostin lisäystä varten Valvolinen Multi Vehicle -nestettä (keltaista...), kun en tiennyt mitä siellä on ennestään. Sitä sopii sekoitella suurinpiirtein minkä kanssa tahansa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Omassa R53 mallin Cooper S:ssä samaa sairautta eli jäähdytysneste katoaa jonnekkin salaperäisesti. Paisari näytti samalta kuin Micken kuvassa ja varmasti vuosikin hieman sillä lämpökilvellä pakosarjan päällä oli jäähdytysneste roiskeita. Ostin uuden Raision Autokeskuksesta ja toiveikkain mielin vaihdoin entisen tilalle mutta edelleen neste menee muutamassa päivässä minimiin saakka. Eikö kukaan osaa sanoa missä vika ? Ulkoisia vuotoja ei näy minunkaan autossa. Pakokaasu ei näytä mitenkään poikkeavalta eikä moottoriöljyn määrä lisäänny pikemmin hiljalleen vähenee joka on sekin näiden tyyppivikoja.

Link to comment
Share on other sites

On 01/05/2020 at 21:03, Red Mini said:

Omassa R53 mallin Cooper S:ssä samaa sairautta eli jäähdytysneste katoaa jonnekkin salaperäisesti. Paisari näytti samalta kuin Micken kuvassa ja varmasti vuosikin hieman sillä lämpökilvellä pakosarjan päällä oli jäähdytysneste roiskeita. Ostin uuden Raision Autokeskuksesta ja toiveikkain mielin vaihdoin entisen tilalle mutta edelleen neste menee muutamassa päivässä minimiin saakka. Eikö kukaan osaa sanoa missä vika ? Ulkoisia vuotoja ei näy minunkaan autossa. Pakokaasu ei näytä mitenkään poikkeavalta eikä moottoriöljyn määrä lisäänny pikemmin hiljalleen vähenee joka on sekin näiden tyyppivikoja.

Paisarin lähellä ei näy roiskeita tai kuivuneita jäämiä? Joskus uusissakin korkeissa on ollut sellaista vikaa, ettei ne pidä paineta... tai sitten siellä on jostain syystä liikaa painetta. Flektin molemmat nopeudet toimii? Jos korkin avaa koneen jäähdyttyä, onko siellä edelleen painetta?

Syyläri saattaa vuotaa hiljalleen niin että neste haihtuu samantien vuotokohdasta, mutta kyllä siihenkin vuotokohtaan tietysti jonkinlainen jälki jää.

Link to comment
Share on other sites

Meillä vuosi kaks vuotta syyläri nestettä pihalle. Totesin että kun oli niin pientä että se tosiaan vaati lisäystä ehkä kerran kuussa ellei harvemmin niin uusin vasta sen kun alko kastumaan ulospäin.

Toinen pääty oli turvoksiin tyypillisesti ja tuli sauman välistä vain oikein kuumana kun paine kasvoi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...