MattiH Kirjoitettu 23. Maaliskuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Maaliskuuta, 2015 Loppu nokkaketjun rallattelu, kun laittoi öljyt kohdilleen. Toivottavasti ei oo ollut aikaisemmin jatkuvasti ajossa vähillä öljyillä.. :( No, nyt ainakin toimii hyvin. Jostain tuo vähän vuotaakin, kun öljypohja on märkä. Pitänee tutkia kytkinrempan yhteydessä, jos se joskus tulevaisuudessa tulee. Ei tuo kuitenkaan merkkaa alleen, niin ei ihan kauheesti vuoda.
Igor Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2015 Itellä samat oireet, eli ö-pohja kostuu, muttei merkkaa reviiriään. Öljyä kuitenkin saa lisäillä tasaseen tahtiin. Kuulemma todennäköisimmät vuotokohteet näissä on kampiakselin stefa vaihdelaatikon päästä, kampiakselin asentoanturin tiiviste ja ö-pohjan tiiviste. Jonkin verran öljyä päätyy myös välijäähyyn huohotuksen kautta. Kannattaa putsailla ajoittain.
MattiH Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2015 Kantsisko toi huohotus liittää johonkin oil catch can -tyyppiseen pyttyyn, mitä sit tyhjentelis? Joo tota stefaa itekin ajattelin, eli menee kans laatikkorempan yhteydessä.
MattiH Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2015 Noniin, nyt alkaa olla hifistys valmis. On muuten toi johtojen veto oviin aika perseestä. Yllättävän monta iltaa vierähtää hieroessa äänieristeitä ja kaikkea. Tässäkin oli kaikki oikeat paikat jotenkuten, sinnepäin "eristetty" jo valmiiks. Joku entinen omistaja oli liimannut retkipatjaa?? joka paikkaan. Päälle/alle oli ruiskittu jotain massaa/noise killeriä. Ihan 5/5 asennus. Lisäks toisella puolella oli ihan eri elementit, kuin toisella. Noh, ompahan mitä korjata.. :D Tekniikkaan en oo vielä kerenny koskea, vaikka kaikki osat on jo hommattu. Eli käytännössä hihna ja -15% ahdinpyörä. Samalla olis tarkoitus napata ahdin syliin ja vaihtaa ne öljyt, sekä korjata/vaihtaa vuotava paisuntasäiliö, ja ilmata kytkin. Nyt on alkanu kuulua todella ärsyttävää narinaa jostain peräkontista. Oon koittanu rassata kaikkia verhoiluja, ottaa irti, laittaa takas yms., mutta ei oo mitään vaikutusta. Narina kuuluu pienimmissäkin montuissa, ja välillä kaarteissakin. Oon pikkuhiljaa alkanu epäillä jotain puslaa, mut mitään kolinoita ei kuitenkaan ole. Ainoastaa sellanen kuivan saranan narina, joka kuuluu vielä aika voimakkaasti. Kellään mitään ajatusta heittää, vai pitääkö alkaa vaihtaa puslia.. :D
Mini1380 Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2015 Kallistuksenvakaajan puslat tai koiranluut narisee.
MattiH Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 2015 Joo, tänään sateella ei kuulunu mitään. Vois laittaa rasvanipat.. :D
holkki Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 2015 Hyvä "leuka", niin vois!! Allekirjoittaneella on rasvanipat juotettuna vakaajan kumien peltisiin kiinnitys pantoihin.
MattiH Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 2015 Haha, hyvä idea. Laita kuvia! Voisin laittaa itellekin.
johnny Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2015 rasvanippoja.. kyllä te ootte hulluja kaikki ;D ja mistä on yht'äkkiä kaikille täällä ilmestynyt kauhee vimma alkaa noita ahtimia huoltamaan?
holkki Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2015 Kiitos johnny...ottaisin mielelläni keksinnön omiin nimiin mutta vilkaiseppa muutaman valmistajan sivuilta, ainakin Alta ja olisikohan ollut joku muu jenkki-paja joka tekee päivitettyä voideltavaa mallia vakaajan puslista.
Igor Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2015 mistä on yht'äkkiä kaikille täällä ilmestynyt kauhee vimma alkaa noita ahtimia huoltamaan? Kai nää vehkeet alkaa olla siinä iässä... eikä tommosia alla olevia kuvia kovin montaa tartte nähdä ennen ku alkaa hiipimään mieleen, että olis kiva tietää paljonko siellä omassa ahtimessa on öljyä jäljellä. :blink: Mun 156tkm ajetussa oli suurin osa öljyistä tallella, ja vieläpä ihan puhdastakin (tuolla vesipumpun puolella), eli ihan liian aikaisin tuli toi homma tehtyä. ;D Mini1380 1
Jarge Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2015 Juu, mä olin vähän myöhässä oman 122tkm ajetun ahtimeni huollon kanssa (myyjä sanoin vaihdattaneensa öljyt, mutta taisi puhua ns. skeidaa). Tuo pienempi ratas oli juuri kuten ylläolevissa kuvissa, nähtävissä tuossa oman projektini topikissa...Nyt kun se uusi ahistin sinne tulee ja jos auto pysyy niin kyllä tuon homman tekee vaikka kerran vuoteen jos sillä ahdin pysyy jiirissä!
Khato Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2015 Onkos tuo ahtimen huolto kuinka iso homma?
wilbon Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2015 Kevyt purku jumppa, keula pitää aukaista käytännössä kokonaan että saat ahtimen pöydälle:)
Khato Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2015 Eli samalla voisi vaihtaa kiristimet, kun kuuluu pientä naputusta kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ääni katoaa, kun ajaa tovin.
johnny Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2015 Kiitos johnny...ottaisin mielelläni keksinnön omiin nimiin mutta vilkaiseppa muutaman valmistajan sivuilta, ainakin Alta ja olisikohan ollut joku muu jenkki-paja joka tekee päivitettyä voideltavaa mallia vakaajan puslista. kamalia juttuja.. mä kun luulin et niistä oltaisiin päästy pikkuhiljaa jo kokonaan eroon.
holkki Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2015 Hmmm...,ennen vanhaan kaikki nivelet auton alustassa oli nipalla varustettuja,voidetta silloin tällöin ja käyttöikä moninkertainen nyky-osiin verrattuna. Taitaa ympyrä sulkeutua,kun joku on keksinyt ,että "mitä jos tuonne laittais vähän rasvaa,toimii varmaan paremmin..."
Igor Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2015 Eli samalla voisi vaihtaa kiristimet, kun kuuluu pientä naputusta kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ääni katoaa, kun ajaa tovin.Ketjunkiristin on toisella puolella konetta, vartin homma vaihtaa, suurin osa ajasta menee siihen kun käsikopelolla koittaa saada 19mm avaimen sopimaan paikalleen...
MikaJ Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2015 Hmmm...,ennen vanhaan kaikki nivelet auton alustassa oli nipalla varustettuja,voidetta silloin tällöin ja käyttöikä moninkertainen nyky-osiin verrattuna. Taitaa ympyrä sulkeutua,kun joku on keksinyt ,että "mitä jos tuonne laittais vähän rasvaa,toimii varmaan paremmin..." Kyllä taas on aika kullannut muistot. Missä 60luvun autossa nivelet kesti about sen 200tkm mitä nykyisin on OE osien kesto? Tai siis miljoonan kun kesto oli moninkertainen.
holkki Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2015 Joo,MB sprintterin 906 onnellisena omistajana , pitäis laittaa kardaanin ristikot 250tkm kohdilla kolmannen kerran...Väitä mitä tahansa , mutta jos ristikko nivelissä olisi nipat,kestoikä taatusti pitempi!! Ehkäpä tuo materiaalien kehityskin ja parempi suunnittelu/mitoitus omalta osaltaan mahdollistaa osien pitemmän käyttöiän..
MikaJ Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2015 Juurikin materiaalitekniikan kehitys ei tee asiasta niin suoraviivaista. Esim juuri kardaanin ristinivel on hyvä esimerkki, itsellä kun duunissa ne on hyvinkin läheisiä. Jos ristiniveleen pannaan juuri sinne suunnitellut parhaimmat rasvat, kestää se ilman lisärasvausta pidempään kuin hyvällä perusrasvalla kerran päivässä rasvattava nivel (teoriassa, labratesteissä ja käytännössä testattu). Toki se kestäisi erikoisrasvalla vielä hieman pidempään (muistaakseni noin 20% lisäys käyttöikään) jos sitä nipasta joskus laitettaisiin lisää, mutta kun ei kukaan osta 200kertaa kalliimpaa rasvaa ristiniveltä varten ja kestoiän kasvu ei ole hirveän merkittävä.
holkki Kirjoitettu 1. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 1. Toukokuuta, 2015 Noo,empä ala kanssasi asiasta kinastelemaan..Tunnut tuntevan aiheen hyvin..aina ne kardaanin ristikot ei pyöri missään laboratorio-olosuhteissa eikä sisätiloissa.Rasvan lisäyksellä vanha/edellinen tehtävänsä hoitanut voide poistuu kohteesta tuoden mukanaan mahdolliset epäpuhtaudet,lian ,kosteuden yms.Ja tuskinpa se tehdas sinne sitä 200 kertaa kalliimpaa voidetta laittaa valmistusvaiheessa,taitaa "mitoittaa" osalle tietyn elinkaaren laittamalla tietyn rasvan....
MattiH Kirjoitettu 3. Toukokuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3. Toukokuuta, 2015 No siis itse ajattelin ahtimen huoltaa juurikin siksi, kun täälläkin tuntuu joillain nuo porsivan. Muutenkin parempi fiilis ajella, kun tietää että "tarvittavat" huollot on tehty. Hifistys valmis! Helvetti, mikä homma kun tekee monessa pienessä pätkässä. Sivuverhoilut meni paikalleen nyt ehkä kolmella kiinnikkeellä, kun osa meni luonnollisesti paskaks. Pitää tehdä myöhemmin uusiksi, kun hermot taas kestää ajatella koko asiaa. Äänenlaatu parani luonnollisesti älyttömästi, sekä muutenkin auto on hiljaisempi. Tai no, olisi, jos siihen ei olisi matkalla ilmaantunut outoa vikaa. Kierroksien mukaan nousee korkea vinkuminen. Vähän kuin laakeri olisi menossa, tai joku imuvuoto olisi jossain. Tuskin täällä kellään mitään arvausta heittää? En kehdannut alkaa tähän aikaa enää tutkia, vaan pitänee palata huomenna. Vinkuminen alkaa jo 2t kierroksesta, ja kuuluu selkeästi hyttiin. 3t kierroksen kohdalla ääni on jo sellainen, ettei paljon kehtaa keskustassa ajella.
Jarge Kirjoitettu 4. Toukokuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 4. Toukokuuta, 2015 Hifistys valmis! Helvetti, mikä homma kun tekee monessa pienessä pätkässä. Sivuverhoilut meni paikalleen nyt ehkä kolmella kiinnikkeellä, kun osa meni luonnollisesti paskaks. Pitää tehdä myöhemmin uusiksi, kun hermot taas kestää ajatella koko asiaa. Äänenlaatu parani luonnollisesti älyttömästi, sekä muutenkin auto on hiljaisempi. Tai no, olisi, jos siihen ei olisi matkalla ilmaantunut outoa vikaa. Kierroksien mukaan nousee korkea vinkuminen. Vähän kuin laakeri olisi menossa, tai joku imuvuoto olisi jossain. Tuskin täällä kellään mitään arvausta heittää? En kehdannut alkaa tähän aikaa enää tutkia, vaan pitänee palata huomenna. Vinkuminen alkaa jo 2t kierroksesta, ja kuuluu selkeästi hyttiin. 3t kierroksen kohdalla ääni on jo sellainen, ettei paljon kehtaa keskustassa ajella. Ettei nyt ole vain ihan penninvika, eli a) vahvistimen huono maadoitus 2) RCA-piuha menee virtapiuhan kanssa rinnan? Otapa kokeeksi vahvistimesta vallan virrat pois ja koita häviääkö vinkuna. Itsellä kävin sama noiden sivuverhouksien kanssa, olisi pitänyt olla kourallinen ylimääräisiä nipsuja varalla. Viime viikolla vasta sain aikaiseksi hakea niitä lisää - puoli vuotta proggiksen jälkeen :)
MattiH Kirjoitettu 4. Toukokuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Toukokuuta, 2015 Vois kyllä hyvin olla nuo hifit. Alkoi nimittäin heti niiden asennuksen jälkeen.. ;D Kiitos vinkistä! Oon ite aivan uuno näiden poppivehdeiden kanssa.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään