Jump to content

-03 r53 kunnostus/viritys


MattiH

Recommended Posts

Onko kellään muuten kytkinpolkimessa sellasta rutisevaa tuntumaa? Tai vähän, kuin polkimessa tuntuisi "kynnyksiä" nostettaessa tai painettaessa. En oo vielä alkanu selvittää mikä siellä vois olla hätänä, kun toimii kuitenkin normaalisti. Tuskin siellä mitään ilmaa voi olla, joten varmaan polkimesta tai laatikon päästä ottaa johonkin kiinni, tai sitten kasauksessa tullut joku kämmi.

 

Mulla oli semmosta kytkinpolkimessa tuntuvaa rutinaa viime kesänä, mutta sen huomasi lähinnä vaihteen ollessa vapaalla. En muista että olis rutissut nyt enää syksyllä/talvella. Kytkin ja kaksoismassa on tietääkseni alkuperäiset (autolla oli ajettu 96tkm kun se tuli mulle). Tässä tuntuu viat muutenkin tulevan ja menevän... viikko sitten ABS-anturi korjaantui omia aikojaan. Vikakoodi väitti että vasen etu on rikki, ja kojelaudassa paloi ABS, TCS ja rengaspaineen varotusvalot. Koitin sitä kertaalleen vaihtaakin muutama viikko sitten, mutta luovutin kun oli niin tiukassa kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Onko kenelläkään alkanut penkin selkänäjänkallistuksen yhteydessä se eteen siirto takkuamaan? Eilen jäi jakkara paikoilleen,aika vitun ahdas alkaa tunkemaan iltatähteä takapenkin isuimeen.

Vaijerihan se sieltä on poikki. Uusi 20cm vaijerinpätkä marmoritiskillä maksaisi 365€,jäi tiskille vaikkakin toisen puolen kiskotuskin tulisi kaupan kylkiäisenä. Nikkar nikkar jälleen edessä kunhan työkiireet antavat periksi(vittumainen luonne mun kulkineella kun kaikki hajoaa)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tässä kuukauden tuskaillut katsastuksen kanssa. Vuosi sitten oli raidetangon sisäpäässä alkavaa väljää, josta kuitenkin selvittiin huomautuksella. Kuluneen vuoden aikana myös perästä alkanut kuulua kolinaa, joten otin auton pajalle tsekkaukseen ennen leimaamista. Molempien puolien raidetangot oli tiukat, eikä väljää meinannu löytyä millään. Ratissa se tuntuu kuitenkin selvästi, ja on vuoden mittaan lisääntynyt. Tulin lopulta siihen tulokseen, et se tulee ohjausvaihteesta.. :-[ Perästä ei sen jälkeen kiinnostanut ees ettiä, vaan ajattelin et otetaan vikalista, korjataan ja katsotaan meneekö hammastanko uusiksi. 

 

Tänään vein leimalle, istuin juomaan kahvia enkä jaksanu mennä ees mukaan katsomaan mitä löytyy. 20min myöhemmin inssi tulee takas ja lyö puhtaat laput pöytään. Tekniikka pelas hienosti, eikä ollu mitään moitittavaa.. :)) :))  Jänniä nuo ohjauksen nivelet, kun korjautuu itsekseen.. Nauroin sisäisesti, mut ajattelin kyllä selvittää vielä mistä se väljä rattiin tulee.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Noniin, viikko sitten tuli kerrostalon katolta lumet minin päälle. :D Menee katto ja konepelti uusiks. Ei siinä, vakuutusyhtiö hoitaa ne.. 

 

Sitten oikeaan vikaan. Lähiaikoina on digikello hävinny näkyvistä. Se ei joko syty kun käynnistää, tai sammuilee ajossa. Myös kierrokset monesti tyhjäkäynnillä nousee, kun kello sammuu. 

Pari päivää sitten kesken matka-ajon, alkoi yhtäkkiä palaa luistonesto, sekä nopeusmittari tippui nollaan. Korjautui itsestään, eli merkkivalot sammui ja mittari lähti taas toimimaan hetken päästä. Tänään syttyi yhtäkkiä taas luistoeston merkkivalo, mutta myös ABS-valo. Kello oli luonnollisesti tässä vaiheessa jo pimeenä, mutta havahduin kun radiokin sammui. Tämän jälkeen olikin jo melkein kaikki merkkivalot taulussa kirkkaina, vaikka auto kävi tyhjäkäyntiä. Sammutin valoihin, ja yritin käyntiin. Eipä lähdekkään. Napsuttaa vain, kuin akku olisi tyhjä. Työntämällä ohikulkijan avustuksella käyntiin. Toimii hetken, mutta ohjaustehostinkin on tässä vaiheessa pimeänä. Moottori alkaa käydä vajailla pytyillä, eikä ajovalotkaan pala. Sammutan auton, jonka jälkeen hinataan pajalle. 

 

Pajalla toisella akulla käyntiin, mutta jälleen sammuttelee valoja, sekä tekee aikaisempia vikoja. Arvauksena veikkaisin virtalukkoa/pohjaa, tai esim. laturin jännitteensäädintä. Onko kellään vastaavasta kokemusta, että mikä hitto tässä nyt on vialla? Maadotus on kunnossa ainakin akulta ja moottorilta. 

Link to comment
Share on other sites

Paskempi tuuri tuo lumien tippuminen. Tuliko pahaakin jälkeä?

 

Jos oireet akkua vaihtamalla parani hetkeksi, niin kyllä mä ensimmäisenä laturin suuntaan katselisin..?

 

Toi luistoneston valo ja nopeusmittarin toimimattomuus taasen... itselläni oli/on abs-anturi p*skana, ja taulussa paloi abs, dsc ja rengaspainevalot, mutta muutamia viikkoja epäonnistuneen anturin vaihtoyrityksen jälkeen tuo lähti taas toimimaan ja valot sammuivat. Sen jälkeen on ajoittain luistoneston valo syttynyt kesken ajon, ja kertaalleen nopeusmittari lopettanut toimintansa. Eli kaippa se anturi siellä kummittelee, pitää tehdä uusi vaihtoyritys. Tiedä sitten liittyykö sun ongelmaasi, kun tuo jännitteen tippuminen aiheuttaa kaikenlaisia mystisiä oireita, mutta abs:n vikakoodien luku saattas kannattaa jos tuo oireilu jatkuu.

Link to comment
Share on other sites

Mut mulla nous myös kierrokset aina. Ei siinä, vois laturin jälkeen lähteä kattelemaan tuota abs-anturiakin. 

 

Katto ei menny ihan kauheen pahaks, mut konepelti näyttää siltä kuin olis tullu keilapallo keskelle. :D Sinänsä onni, kun olin muutenkin ajatellut sen maalauttaa. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Juu, elikkä laturihan siellä oli rikki. Nyt on ollut ihmeen toimiva kampe jo monta viikkoa. 

 

Kävin Laakkosella hakemassa arvion lumivaurioista katolla ja konepellillä. Korvausarvio 5100 euroa. Katto vaihtoon, tuulilasi uusiks, konepelti uusiks ja maalaukset. 

Huhhuh. Saattaa mennä mini kohta vakuutusyhtiölle, ellei tarjoa järkevää kertakorvausta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...