Jump to content

-03 r53 kunnostus/viritys


MattiH

Recommended Posts

Kirjoitettu

Kiitos vastauksista. Ite ollu vähän kahden vaiheilla, et kummat survon alle. R50:ssä on noi 17" käytössä, mut kait sen vois myydä yksilläkin renkailla. :)) 

 

Täristää muuten vieläkin polkimeen/rattiin, kun vedättää matalilla kierroksilla. Voisko se olla ne kuuluisat vetarit, kun aluks ajattelin et olis kaksoismassa. Sitä ei vaan enää ole. Onhan tota madallettu -30% jousilla vakio r53:n alustasta.

Kirjoitettu

Itellä täristää myös matalilla kierroksilla vedättäessä 1. ja 2. vaihteella, joskus sen huomaa myös 3. vaihteella. Johtuu madalluksesta. Ongelma korjaantuu nostamalla alustaa tai kierroksia. ;)

Kirjoitettu

Moottorintuet oli ainakin silmämääräisesti tosi hyvät, joten niitä ei vaihdettu. Toki vois olla ajankohtaista alkaa vaihdella, jos samalla laittelis uretaanipusliakin.

Igor, joo niin mä lueskelin muualtakin. Taitaa olla niin, et kaksoismassa tuli uusittua turhaan. :D Noo, tällästä tää on.

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Noniin. Eihän sitä toimivan auton riemua kauan kestänytkään.. :D

 

Nyt alkaa taas minin meno tökkimään. Ei kiihdy enää samalla tavalla, ja yläkierroksilla alkaa hihna huutaa. n. 6t rpm jälkeen alkaa hirveä kirkuminen..

 

Varmaan joku kiristimenrulla, tms. menossa? En tiedä.. OBD-testerillä antoi kuormaa tyhjäkäynnillä jo 37%, ja yli 6t kierroksen ahtoja vain 0,7bar 15% rullalla..

Tän kanssa menee lopullisesti maku, jos ahdin on nyt paskana. Hyvä lähtee valittaa, kun ite laittanu viri-pulleyn kiinni, niin eihän ne siitä mitään korvaa tietenkään.. Mietin jo alussa kun ahdinta asensin, et onpa helvetin jäykkä pyörimään. Toisaalta jos se sieltä olis menossa, niin vois kuvitella että menis nopeemmin, eikä vaan alkais laahaamaan. Kuitenkin ottaa aika paljon kierroksia. Siltikin tuntuu vaan melkein 100% todennäköisyydeltä, että ahdin ei toimi kunnolla.. Myöskään sitä normaalia ahtimen ujellusta ei meinaa enää kuulua..

Kirjoitettu

Kyllä se jäykkä on ehjänä pyöritellä mutta hankala sanoa mikä toiselle on jäykkä ja toiselle löysä... :p

 

Hihnan luistaminen aiheuttaa jo ahtojen laskun itsessään.

Oliko sulla nyt se mun vanha rulla? Jos laitoit vanhan hihnan niin se repii sen palasiksi.

Kirjoitettu

Kyllä se hihna on uus, ja vieläpä lyhyempi. :D Täytynee avata ja tarkastaa muutkin pyörät. Se voi toki olla, et siellä on joku toinenkin menossa. Yhdessä ainakin tuntu rohinaa kasatessa, mut oli kiire niin ei joutanu tilaamaan.. :))

 

Wilbon, tulee kartioon. En tiiä onko merkitystä, mutta kun rälläköin vanha irti, tuli ahtimen akseliin pieni jälki rälläkästä. Siis oikeasti aika pieni, et tuskin merkittävää epätasapainoa saa aikaiseksi.

Kirjoitettu

Asian sivusta,onko tuolla rullan vaihdolla isokin vaikutus normi ajoon? Tehottomuus vaivaa vakiona ja itse kuumeisesti keräilen tyhjiä pulloja että saisin osat vaihdettua,vai kannattaako nekin rahat vain suosiolla sioittaa keskiketterään...

Kirjoitettu

http://www.northamericanmotoring.com/forums/r50-r53-hatch-talk-2002-2006/208655-new-pulley-belt-slipping.html

 

Tuossa on vastaavaa ongelmaa, mut en ymmärrä tuota ratkaisua. Pitäis ottaa vähemmän glögiä.. Next, mikä se hihna oli minkä neuvoit mulle? Koitan kattoo, et toi varmasti on se. Joka tapauksessa joudun ostaa uuden, purkamaan ja tutkimaan. Saattaahan se olla, et mulla on kiristäjä paskana, tai vahingossa pitkä hihnakin.

Kirjoitettu

http://www.northamericanmotoring.com/forums/r50-r53-hatch-talk-2002-2006/208655-new-pulley-belt-slipping.html

 

Tuossa on vastaavaa ongelmaa, mut en ymmärrä tuota ratkaisua. Pitäis ottaa vähemmän glögiä.. Next, mikä se hihna oli minkä neuvoit mulle? Koitan kattoo, et toi varmasti on se. Joka tapauksessa joudun ostaa uuden, purkamaan ja tutkimaan. Saattaahan se olla, et mulla on kiristäjä paskana, tai vahingossa pitkä hihnakin.

Kirjoitettu

 

Tuossa ongelma liittyi WMW:n tekemään kiristimen stopperiin, joka esti kiristintä liikkumasta riittävän pitkälle ja hihna jäi sen takia löysälle. Tuskin sulla siellä semmoista stopperia on. Mutta noi kiristimet ei ole ikuisia, eli luistaminen saattaa johtua siitäkin.

 

Jos hihna on venynyt (tai alunperinkin liian pitkä), niin noi kiristimen "tapissa" olevat reiät jää piiloon. Pitäs näyttää kait suunnilleen tältä jos hihna on vielä ok...

 

SCbelttensioner.jpg

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Kiristin oli ihan tapissaan. Eli näkyi lampulla vain se "ankkuri" siinä päässä, ja ihan vähän sitä vartta. Ei mitään reikää näkyny. 

 

Hihna on kuitenkin 1380, eli eiks se oo ihan oikee? En tajua, miten se muka voi olla niin löysä jo nyt, kun ajettu vaan muutama tonni. Altan 15% ahdinpyörä asennettuna.

Kirjoitettu

Näistä on niin paljon ristiriitaista tietoa. Toisaalta googletin, että toi olis just se oikee.. :D Et sä next välttämättä ees väärin sitä linkannu. Voi olla että oon ite vaan lopulta ostanu väärän. Sama se, halpa ja helppo korjaus! :)

Kirjoitettu

Se 1380 on stock pituus ja sillä ei mennä -15% kanssa. Lyhyempi hihna tilalle, niin alkaa toimimaan. Tuolla toisessa topicissa oli se oikea pituus, eli 1368mm -15% pulleylle.

Kirjoitettu

Juuh, jännästi alko toimia kun uusi hihnan.

 

Onko kellään muuten kytkinpolkimessa sellasta rutisevaa tuntumaa? Tai vähän, kuin polkimessa tuntuisi "kynnyksiä" nostettaessa tai painettaessa. En oo vielä alkanu selvittää mikä siellä vois olla hätänä, kun toimii kuitenkin normaalisti. Tuskin siellä mitään ilmaa voi olla, joten varmaan polkimesta tai laatikon päästä ottaa johonkin kiinni, tai sitten kasauksessa tullut joku kämmi.

Kirjoitettu

Jeps. Itsellä tuntui samalta se ennenkuin tuplamassa alkoi kolkottamaan. Eli silloin kun vaihtui uusi stock kytkin ja vanha vauhtipyörä jäi sinne. Olisi pitänyt vaihtaa molemmat samalla kuulemma. (eli vaihtaa 1-massaiseen)

Kirjoitettu

Mullahan on molemmat uusittu, eli se valeon setti kiinteellä vauhtipyörällä. Tänään kun tunnustelin, niin se tökkiminen tuntuu enemmän kytkintä nostettaessa, ei niinkään painaessa. Mene ja tiedä. Ehkä enemmän huolestuttava piirre on lievä palaneen kumin haju, kun autosta nousee ajon jälkeen. Ajattelin että se oli se luistava hihna, mutta jatkunut edelleen. Taitaa joku osua pakosarjaan/putkeen.. Pitänee ensitilassa selvittää, ettei tulis ainakaan oikosulkua. Onneks tuli huolella ja hyvin kasattua tekniikka... :D 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...