Jump to content

-03 r53 kunnostus/viritys


MattiH

Recommended Posts

Loppu nokkaketjun rallattelu, kun laittoi öljyt kohdilleen. Toivottavasti ei oo ollut aikaisemmin jatkuvasti ajossa vähillä öljyillä.. :( No, nyt ainakin toimii hyvin. Jostain tuo vähän vuotaakin, kun öljypohja on märkä. Pitänee tutkia kytkinrempan yhteydessä, jos se joskus tulevaisuudessa tulee. Ei tuo kuitenkaan merkkaa alleen, niin ei ihan kauheesti vuoda.

Link to comment
Share on other sites

Itellä samat oireet, eli ö-pohja kostuu, muttei merkkaa reviiriään. Öljyä kuitenkin saa lisäillä tasaseen tahtiin.

 

Kuulemma todennäköisimmät vuotokohteet näissä on kampiakselin stefa vaihdelaatikon päästä, kampiakselin asentoanturin tiiviste ja ö-pohjan tiiviste. Jonkin verran öljyä päätyy myös välijäähyyn huohotuksen kautta. Kannattaa putsailla ajoittain.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Noniin, nyt alkaa olla hifistys valmis. On muuten toi johtojen veto oviin aika perseestä. Yllättävän monta iltaa vierähtää hieroessa äänieristeitä ja kaikkea. Tässäkin oli kaikki oikeat paikat jotenkuten, sinnepäin "eristetty" jo valmiiks. Joku entinen omistaja oli liimannut retkipatjaa?? joka paikkaan. Päälle/alle oli ruiskittu jotain massaa/noise killeriä. Ihan 5/5 asennus. Lisäks toisella puolella oli ihan eri elementit, kuin toisella. Noh, ompahan mitä korjata.. :D

 

Tekniikkaan en oo vielä kerenny koskea, vaikka kaikki osat on jo hommattu. Eli käytännössä hihna ja -15% ahdinpyörä. Samalla olis tarkoitus napata ahdin syliin ja vaihtaa ne öljyt, sekä korjata/vaihtaa vuotava paisuntasäiliö, ja ilmata kytkin.

 

Nyt on alkanu kuulua todella ärsyttävää narinaa jostain peräkontista. Oon koittanu rassata kaikkia verhoiluja, ottaa irti, laittaa takas yms., mutta ei oo mitään vaikutusta. Narina kuuluu pienimmissäkin montuissa, ja välillä kaarteissakin. Oon pikkuhiljaa alkanu epäillä jotain puslaa, mut mitään kolinoita ei kuitenkaan ole. Ainoastaa sellanen kuivan saranan narina, joka kuuluu vielä aika voimakkaasti. Kellään mitään ajatusta heittää, vai pitääkö alkaa vaihtaa puslia.. :D  

Link to comment
Share on other sites

mistä on yht'äkkiä kaikille täällä ilmestynyt kauhee vimma alkaa noita ahtimia huoltamaan?

 

Kai nää vehkeet alkaa olla siinä iässä... eikä tommosia alla olevia kuvia kovin montaa tartte nähdä ennen ku alkaa hiipimään mieleen, että olis kiva tietää paljonko siellä omassa ahtimessa on öljyä jäljellä.  :blink:

 

Mun 156tkm ajetussa oli suurin osa öljyistä tallella, ja vieläpä ihan puhdastakin (tuolla vesipumpun puolella), eli ihan liian aikaisin tuli toi homma tehtyä.  ;D

 

 

 

car5.jpg

 

1415723186_zps9eb12f53.jpg

 

3248d1341447310-supercharger-oil-service

Link to comment
Share on other sites

Juu, mä olin vähän myöhässä oman 122tkm ajetun ahtimeni huollon kanssa (myyjä sanoin vaihdattaneensa öljyt, mutta taisi puhua ns. skeidaa). Tuo pienempi ratas oli juuri kuten ylläolevissa kuvissa, nähtävissä tuossa oman projektini topikissa...

Nyt kun se uusi ahistin sinne tulee ja jos auto pysyy niin kyllä tuon homman tekee vaikka kerran vuoteen jos sillä ahdin pysyy jiirissä!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos johnny...ottaisin mielelläni keksinnön omiin nimiin mutta vilkaiseppa muutaman valmistajan sivuilta, ainakin Alta ja olisikohan ollut joku muu jenkki-paja joka tekee päivitettyä voideltavaa mallia vakaajan puslista.

 

kamalia juttuja.. mä kun luulin et niistä oltaisiin päästy pikkuhiljaa jo kokonaan eroon. 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...,ennen vanhaan kaikki nivelet auton alustassa oli nipalla varustettuja,voidetta silloin tällöin ja käyttöikä moninkertainen nyky-osiin verrattuna. Taitaa  ympyrä sulkeutua,kun joku on keksinyt ,että "mitä jos tuonne laittais vähän rasvaa,toimii varmaan paremmin..."

Link to comment
Share on other sites

Eli samalla voisi vaihtaa kiristimet, kun kuuluu pientä naputusta kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ääni katoaa, kun ajaa tovin.

Ketjunkiristin on toisella puolella konetta, vartin homma vaihtaa, suurin osa ajasta menee siihen kun käsikopelolla koittaa saada 19mm avaimen sopimaan paikalleen...
Link to comment
Share on other sites

Hmmm...,ennen vanhaan kaikki nivelet auton alustassa oli nipalla varustettuja,voidetta silloin tällöin ja käyttöikä moninkertainen nyky-osiin verrattuna. Taitaa  ympyrä sulkeutua,kun joku on keksinyt ,että "mitä jos tuonne laittais vähän rasvaa,toimii varmaan paremmin..."

Kyllä taas on aika kullannut muistot. Missä 60luvun autossa nivelet kesti about sen 200tkm mitä nykyisin on OE osien kesto? Tai siis miljoonan kun kesto oli moninkertainen.

Link to comment
Share on other sites

Joo,MB sprintterin 906 onnellisena omistajana , pitäis laittaa kardaanin ristikot 250tkm kohdilla kolmannen kerran...Väitä mitä tahansa , mutta jos ristikko nivelissä olisi nipat,kestoikä taatusti pitempi!! Ehkäpä tuo materiaalien kehityskin ja parempi suunnittelu/mitoitus omalta osaltaan mahdollistaa osien pitemmän käyttöiän..

Link to comment
Share on other sites

Juurikin materiaalitekniikan kehitys ei tee asiasta niin suoraviivaista. Esim juuri kardaanin ristinivel on hyvä esimerkki, itsellä kun duunissa ne on hyvinkin läheisiä. Jos ristiniveleen pannaan juuri sinne suunnitellut parhaimmat rasvat, kestää se ilman lisärasvausta pidempään kuin hyvällä perusrasvalla kerran päivässä rasvattava nivel (teoriassa, labratesteissä ja käytännössä testattu). Toki se kestäisi erikoisrasvalla vielä hieman pidempään (muistaakseni noin 20% lisäys käyttöikään) jos sitä nipasta joskus laitettaisiin lisää, mutta kun ei kukaan osta 200kertaa kalliimpaa rasvaa ristiniveltä varten ja kestoiän kasvu ei ole hirveän merkittävä.

Link to comment
Share on other sites

Noo,empä ala kanssasi asiasta kinastelemaan..Tunnut tuntevan aiheen hyvin..aina ne kardaanin ristikot ei pyöri missään laboratorio-olosuhteissa eikä sisätiloissa.Rasvan lisäyksellä vanha/edellinen tehtävänsä hoitanut voide poistuu kohteesta tuoden mukanaan mahdolliset epäpuhtaudet,lian ,kosteuden yms.Ja tuskinpa se tehdas sinne sitä 200 kertaa kalliimpaa voidetta laittaa valmistusvaiheessa,taitaa "mitoittaa" osalle tietyn elinkaaren laittamalla tietyn rasvan....

Link to comment
Share on other sites

No siis itse ajattelin ahtimen huoltaa juurikin siksi, kun täälläkin tuntuu joillain nuo porsivan. Muutenkin parempi fiilis ajella, kun tietää että "tarvittavat" huollot on tehty.

 

Hifistys valmis! Helvetti, mikä homma kun tekee monessa pienessä pätkässä. Sivuverhoilut meni paikalleen nyt ehkä kolmella kiinnikkeellä, kun osa meni luonnollisesti paskaks. Pitää tehdä myöhemmin uusiksi, kun hermot taas kestää ajatella koko asiaa. Äänenlaatu parani luonnollisesti älyttömästi, sekä muutenkin auto on hiljaisempi. Tai no, olisi, jos siihen ei olisi matkalla ilmaantunut outoa vikaa.

 

Kierroksien mukaan nousee korkea vinkuminen. Vähän kuin laakeri olisi menossa, tai joku imuvuoto olisi jossain. Tuskin täällä kellään mitään arvausta heittää? En kehdannut alkaa tähän aikaa enää tutkia, vaan pitänee palata huomenna. Vinkuminen alkaa jo 2t kierroksesta, ja kuuluu selkeästi hyttiin. 3t kierroksen kohdalla ääni on jo sellainen, ettei paljon kehtaa keskustassa ajella.

Link to comment
Share on other sites

Hifistys valmis! Helvetti, mikä homma kun tekee monessa pienessä pätkässä. Sivuverhoilut meni paikalleen nyt ehkä kolmella kiinnikkeellä, kun osa meni luonnollisesti paskaks. Pitää tehdä myöhemmin uusiksi, kun hermot taas kestää ajatella koko asiaa. Äänenlaatu parani luonnollisesti älyttömästi, sekä muutenkin auto on hiljaisempi. Tai no, olisi, jos siihen ei olisi matkalla ilmaantunut outoa vikaa.

 

Kierroksien mukaan nousee korkea vinkuminen. Vähän kuin laakeri olisi menossa, tai joku imuvuoto olisi jossain. Tuskin täällä kellään mitään arvausta heittää? En kehdannut alkaa tähän aikaa enää tutkia, vaan pitänee palata huomenna. Vinkuminen alkaa jo 2t kierroksesta, ja kuuluu selkeästi hyttiin. 3t kierroksen kohdalla ääni on jo sellainen, ettei paljon kehtaa keskustassa ajella.

 

Ettei nyt ole vain ihan penninvika, eli a) vahvistimen huono maadoitus 2) RCA-piuha menee virtapiuhan kanssa rinnan? Otapa kokeeksi vahvistimesta vallan virrat pois ja koita häviääkö vinkuna.

 

Itsellä kävin sama noiden sivuverhouksien kanssa, olisi pitänyt olla kourallinen ylimääräisiä nipsuja varalla. Viime viikolla vasta sain aikaiseksi hakea niitä lisää - puoli vuotta proggiksen jälkeen :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...