Jump to content

R53 ohjaustehostin ongelma


wilbon

Recommended Posts

Ilmeisesti kohtalaisen yleinen ongelma näissä autoissa.

 

Eli ongelmat alkoi ohjaus meni välillä kankeaksi ja nyt pumppu vinkuu aika rajusti.

 

Pumppu vinkuu välillä kun laittaa virrat päälle ja vinkuminen voimistuu kun kääntelee rattia. (Auto sammuksissa)

 

Välillä toimii taas ilman ongelmia. Onko tähän mitään korjauskikkaa? Onko tullut vastaan esim ulkomaalaisilla foorumeilla? Itsellä on onneksi vaihtopumppu odottomassa hyllyssä jos entistä ei saa ehjättyä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla omassa (Cooper -01/02) ääni pieneni huomattavasti kun käytin pumpun irti ja purin ja puhdistin hiilipölyn poies. Ehti temppuilla varmaa 10krt ennen ku otin työn alle.

 

Ongelmat ilmenivät käynnistyksen jälkeisenä toimimattomuutena --> Korjaus aina oli et auto sammuksiin ja uudelleen käyntiin, muutaman kerran vaimo ajeli kotia ilman tehostinta ku ei ollut useiden käynnistyskertojenkaan jälkeen alkanut toimimaan.

 

Suosittelen puhdistamaan ja samalla vaihtamaan öljyt sinne (jos se on siis samanlainen ohjaus ku omassani).

Link to comment
Share on other sites

Pumppu on auton alla, lähinnä koneen ja tulipellin välissä. Minulla ei ollut sitä tuuletinta edessä ja meni 2h, siinä kyllä sai touhuta koko ajan. Jostain silloin löysin ohjeet miten irtoaa ja mitä sisältää.

 

esim youtube: MINI Cooper Replace Power Steering Pump howto - Gen 1 2002-2006 R50 R53 R52

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Moro! Itellä on -05 cooperissa sellanen juttu, että ohjaus rutisee, ja siellä tuntuu sellaista vastustusta välillä, niinkuin olis hammastangossa jotain häikkää? Liittyykö tämäkin tehostimeen, vai voiko muka hammastanko olla paskana 130tkm kohdalla? Tehostinkin kyllä välillä vinkuu, mutta vain välillä eikä erityisen kovaa. Myöskään se ei ole lakannut toimimasta vielä kertaakaan.

Link to comment
Share on other sites

Eikös tähän rutinaan saattanut olla yksinkertainen selitys, ne ohjauspylvään/tangon (mikä se on oikeelta nimeltään?) tukilaakerit on suojaamattomat ja saattaa kuivua. Mulla rupesi kanssa rutisemaan ohjaus tässä lopputalvesta. Ääni kuuluu sisälle ja ulos yhtä kovana. Tarkoitus olis lähiaikoina kaivella laakerit esiin ja voidella niitä. Sithän tuon näkee... taisiis kuule, että oliko siittä kiinni rutinat.

Link to comment
Share on other sites

Ohjauksen rutinaan käänneltäessä on syynä todennäköisimmin juuri toi ohjauspylvään avolaakeri siellä kuskin jalkatilassa. Kierroslukumittari irti ja sen jälkeen purkaa ohjauspylvään ylä- ja alapuolen muovit pois ja pääsee suihkauttamaan vaikka synteettistä vaseliiniä laakerille (kuitenkin sellaista joka kestää myös pakkasta). Vartin homma.

 

Tossa ääninäytettä miltä toi kuiva laakeri kuulostaa

Link to comment
Share on other sites

Eikös tähän rutinaan saattanut olla yksinkertainen selitys, ne ohjauspylvään/tangon (mikä se on oikeelta nimeltään?) tukilaakerit on suojaamattomat ja saattaa kuivua. Mulla rupesi kanssa rutisemaan ohjaus tässä lopputalvesta. Ääni kuuluu sisälle ja ulos yhtä kovana. Tarkoitus olis lähiaikoina kaivella laakerit esiin ja voidella niitä. Sithän tuon näkee... taisiis kuulee, että oliko siittä kiinni rutinat.

Link to comment
Share on other sites

Eiku mä oon ymmärtäny, et rutinaa vois tulla niistä laakereista mitkä on siellä polvien ylä/alapuolella hytissä, eli ei siellä iskareiden yläpäässä. Tai sit mää oon ymmärtäny väärin???

Link to comment
Share on other sites

Eiku mä oon ymmärtäny, et rutinaa vois tulla niistä laakereista mitkä on siellä polvien ylä/alapuolella hytissä, eli ei siellä iskareiden yläpäässä. Tai sit mää oon ymmärtäny väärin???

 

Kato toi mun muutama postaus ylempänä oleva video. Tuolta se kuiva ohjauslaakeri kuskin jalkotilassa kuulostaa. En ole kuullut, että iskarien yläpäitä näistä kovin aktiivisesti menisi, saati aiheuttaisi rutinaa. Yleensä jumittavat iskarien yläpäiden laakerit aiheuttaa puoltamista ajossa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...