Jorri Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 2014 Auto olisi katsastusta vaille valmis, eli -72 mallinen Morris Mini, jossa rumpujarrut kaikissa pyörissä. Aivan kaikki jarrujärjestelmän osat ovat uusia, mutta ei vaan tahdo jarrut löytyä. Erikoisesti jarruputkien yhdistäminen sylintereihin, niin etteivät liitokset vuoda, tuntui olevan ensin aivan ylivoimaista. Tiukkaan vääntämällä ja käyttämällä putkimiehen teippiä, liitokset on nyt tiiviitä Ei kastu nenäliina yhdessäkään liitoksessa. Mitenkähän homma olisi toiminut helpommin ? Järestelmä on ilmattu perinteisellä menetelmällä ja alipaneella. Kun jarrua painaa ensimmäisen kerran, poljin painuu pohjaan, jonka jälkeen varovasti pumpatessa on normaali jarruruntuma. Jos päästää polkimen takaisin aivan ylös, painuu poljin aivan pohjaan ja sitten kyllä toisella polkasulla taas on tuntumaa. - Onkohan tämä ihan normaalia uusilla kengillä. Ne kun eivät aivan tuntuisi olevan rumpujen muotoiset, joskin säädetty niin kiinni kuin mahdollista. - Onkohan ilmaus vielä kesken - Onko jossain kohtaa sittenkin vuoto, jota en vain havaitse ?
minorv8 Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 2014 Putkimiehen teippiä, mitä helvettiä ??? Sitä ei todellakaan tarvita jos käyttää oikeita osia. Olettaen että osat on vuosimallin mukaiset ja oikein kasattu niin ilmaus kauimmaisesta työsylinteristä alkaen eli oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu.
FD100L Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 2014 Auto olisi katsastusta vaille valmis, eli -72 mallinen Morris Mini, jossa rumpujarrut kaikissa pyörissä. Aivan kaikki jarrujärjestelmän osat ovat uusia, mutta ei vaan tahdo jarrut löytyä. Erikoisesti jarruputkien yhdistäminen sylintereihin, niin etteivät liitokset vuoda, tuntui olevan ensin aivan ylivoimaista. Tiukkaan vääntämällä ja käyttämällä putkimiehen teippiä, liitokset on nyt tiiviitä Ei kastu nenäliina yhdessäkään liitoksessa. Mitenkähän homma olisi toiminut helpommin ? Järestelmä on ilmattu perinteisellä menetelmällä ja alipaneella. Kun jarrua painaa ensimmäisen kerran, poljin painuu pohjaan, jonka jälkeen varovasti pumpatessa on normaali jarruruntuma. Jos päästää polkimen takaisin aivan ylös, painuu poljin aivan pohjaan ja sitten kyllä toisella polkasulla taas on tuntumaa. - Onkohan tämä ihan normaalia uusilla kengillä. Ne kun eivät aivan tuntuisi olevan rumpujen muotoiset, joskin säädetty niin kiinni kuin mahdollista. - Onkohan ilmaus vielä kesken - Onko jossain kohtaa sittenkin vuoto, jota en vain havaitse ? Jarruputkien kartiot jos on oikean muotoiset, eli vastaa sylinterissä olevia kartioita, on ne tiivistyspinnat. Putkimiehet teippiä käytetään kierreliitoksissa missä itse kierre pitää saada pitäväksi, jarruputkissa näin ei ole vaan kartiot hoitavat tiivistyksen. Onko juntturien kierteet oikeanlaiset? Ja tarpeeksi pitkä kierreosa, että ulottuvat kiristämään liitoksen? Ilmaa tuntuisi olevan jos pääsylinterin oot koonnu oikein, osat oikein?
Jorri Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 2014 Kaikki osat on hankittu alan ehkä tunnetuimmasta liikkeestä. Jarrukengät, sylinterit jne. valmiiksi koottuna pakettina. Uusi pääsylinteri paikalleenlaittovalmiina. Sylintereille tulevat putket alkuperäisosina. Sehän tässä ihmetyttääkin todella, kun jarruputken kiinnitysperiaate on selvä ja yksinkertainen, ja tiiveys pitäisi syntyä kevyesti kiristämällä Näin ei vain tunnu tapahtuvan. Olen kahteen Citroeniin laittanut jarrut, eikä vastaavia ongelmia ole tullut eteen. Mutta kuten jo totesin, näkyviä vuotoja en enää pysty paikallistamaan. Ilmauskin on tehty takaa eteen ja myös toisinpäin oikeasta etupyörästä taakse, niinkuin korjausopas neuvoo tekemään. Auto on Loimaalla, eli tervetuloa ihmettelemään, jos jollakin on kulkua tänneppäin., Mariankatu 11, 0400 345657 Silläaikaa ilmailen jarruja ja raavin päätäni
pepe65 Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 2014 Putkimiehen teippiä, mitä helvettiä ??? Sitä ei todellakaan tarvita jos käyttää oikeita osia. Olettaen että osat on vuosimallin mukaiset ja oikein kasattu niin ilmaus kauimmaisesta työsylinteristä alkaen eli oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu. EIKÄ TODELLAKAAN KÄYTETÄ AUTON JARRUJEN KORJAUKSESSA jarruletku / sylinteri liitos uusilla tai hehkutetuilla kupari tiivisteillä . jarruputki /sylinteri ja jarruputki/ jarruletku liitos normaalisti kiristämällä ja jos liitos vuotaa putket irti ja päitten tarkastus väärän lainen kiristysmutteri putkeen puristettu kartio vääränmallinen , epäkeskeinen tai liian pieni ja yleisin syy on että putken päät on tehty huolimattomasti tai huonoilla työkaluilla
minorv8 Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 2014 Tota noin, eka homma mikä sun täytyy tehdä on ottaa ne kaikki teippaukset veke. Ne ei sinne kuulu ja konttorilla varmaan lähtee kilvet saman tien jos/kun huomaavat. Tarkista että jokaisessa liitoksessa siinä putken juntturissa on vilä kierrettä näkyvissä. Niitä on eri mittaisia ja olen itse huomannut että juntturi kiertyy pohjaan mutta liitos jää löysäksi. En tiedä mitä kevyt kiristys tarkoittaa mutta yleensä pienekkä kiinolenkkiavaimella saa kiristää ihan oikeasti ennen kuin liitos on piukka. Ja lopuksi pitää kyllä murskata toi sun fantasias: tänä päivänä ei kyllä voi luottaa siihen mitä kamaa ostat ja mistä ostat. Minispares, Minisport yms pystyy kyllä sujuvasti myymään mitä sattuu. Jos sun jarruputket on kuparin värisiä niin eivät ole alkuperäiset. En usko että enää saakaan mistään. Niitä voidaan kyllä myydä alkuperäisellä varaosanumerolla mutta se ei takaa mitään. Onko sulla kaikki jarruputket uusia ? Mitkä liitokset on niitä teipattuja ? Jarrujen ilmaukseen hyvä apuväline on Eezibleed.
Jorri Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 2014 Tuo teippihomma lähti alunperin siitä, että vanhanliiton autonasentaja neuvoi laittamaan kierteisiin kierroksen teippiä, joka samalla estää niitä ruostumasta kiinni. Neuvojahan olen saanut todella monenlaisia ja se on käynyt selväksi, että teipin laittaminen on yksi niistä huonoimmista. Pääsylinteri tuli Minitronilta samoin kuin jarrujen kaikki muut osat. Etupyörän liitosputket sekä takaletkuista takapyöriin menevät putket brittiosalta. (kuparia) Muut putket teetätin paikallisella autotarvikeliikkeella ja niihin liittyvät liitoksethan eivät ole vuotaneet. Jarrunesteen tihkumista ilmeni nimenomaan jarrusylintereiden liitoksesta. No toisenpuolen uudesta takasylinteristä tuli nesteet ulos, niin että ilmatessa rumpu oli aivan märkä. No nyt sekin sylinteri vaihtui ja pitää. Samoin uudesta pääsylinteristä tuli nestettä kumituttiin (pölysuojaan) Pääsylinterikin on vaihdettu toiseen, eikä tihkuta. Nyt teetätin varaosaliikkeellä vielä ne liitosputketkin käytttäen auton alkuperäisiä, vanhoja junttureita. Ja kas, kun todella vetää tiukkaan, vaikuttaa siltä, että nestettä ei tihku enää mistään. Jarrupolkimessa on tuntumaa, joskin ensimmäisellä polkaisulla painuu 2/3 pohjaan, toisella vain puoleenväliin. Tämä korjaantunee, kun saa kengät vielä lähemmäksi rumpuja, jotka nekin uudet, eivät tunnu olevan aivan pyöreitä. Toistaiseksi en ole aivan tyytyväinen tulokseen ja saattaa olla, että katsastusmies on samaa mieltä, joten jatkan vielä säätämistä, ennenkuin lähden konttorille esittelemään muuten hyvää lopputulosta. Tämän päivän ogelma varaosien suhteen on aivan varmasti se, että suurin osa, merkkiin kuin merkkiin, tehdään kiinassa tai muissa halvan tuotannon maissa. Laatu vaihtelee siinä määrin, ettei mistään voi olla varma. Itse yritän aina tarkistaa valmistusmaan ja maksan mielelläni pyydetyn hinnan, jos myyjältä saa edes jonkinlaisen vakuuden osan toimivuudesta ja varsinkin, jos osa on tehty jossain muualla kuin Kiinassa.
minorv8 Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 2014 Kuparipasta kierteisiin ajaa sama asian. Etujarrujen säätöruuvia käännetään aina pyörimissuuntaan jarrukenkien viemiseksi rumpuun kiinni. Kyllä ne jarrukengät hakee aika nopeasti paikkansa kunhan ilmat saa järjestelmästä pois. Kiinasta voi tulla parempaa kamaa kuin briteistä... eikä todellakaan ole varmuutta missä länsimaista ostettu osa on nykypäivänä valmistettu.
FD100L Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 2014 Tuo teippihomma lähti alunperin siitä, että vanhanliiton autonasentaja neuvoi laittamaan kierteisiin kierroksen teippiä, joka samalla estää niitä ruostumasta kiinni. Neuvojahan olen saanut todella monenlaisia ja se on käynyt selväksi, että teipin laittaminen on yksi niistä huonoimmista. Pääsylinteri tuli Minitronilta samoin kuin jarrujen kaikki muut osat. Etupyörän liitosputket sekä takaletkuista takapyöriin menevät putket brittiosalta. (kuparia) Muut putket teetätin paikallisella autotarvikeliikkeella ja niihin liittyvät liitoksethan eivät ole vuotaneet. Jarrunesteen tihkumista ilmeni nimenomaan jarrusylintereiden liitoksesta. No toisenpuolen uudesta takasylinteristä tuli nesteet ulos, niin että ilmatessa rumpu oli aivan märkä. No nyt sekin sylinteri vaihtui ja pitää. Samoin uudesta pääsylinteristä tuli nestettä kumituttiin (pölysuojaan) Pääsylinterikin on vaihdettu toiseen, eikä tihkuta. Nyt teetätin varaosaliikkeellä vielä ne liitosputketkin käytttäen auton alkuperäisiä, vanhoja junttureita. Ja kas, kun todella vetää tiukkaan, vaikuttaa siltä, että nestettä ei tihku enää mistään. Jarrupolkimessa on tuntumaa, joskin ensimmäisellä polkaisulla painuu 2/3 pohjaan, toisella vain puoleenväliin. Tämä korjaantunee, kun saa kengät vielä lähemmäksi rumpuja, jotka nekin uudet, eivät tunnu olevan aivan pyöreitä. Toistaiseksi en ole aivan tyytyväinen tulokseen ja saattaa olla, että katsastusmies on samaa mieltä, joten jatkan vielä säätämistä, ennenkuin lähden konttorille esittelemään muuten hyvää lopputulosta. Tämän päivän ogelma varaosien suhteen on aivan varmasti se, että suurin osa, merkkiin kuin merkkiin, tehdään kiinassa tai muissa halvan tuotannon maissa. Laatu vaihtelee siinä määrin, ettei mistään voi olla varma. Itse yritän aina tarkistaa valmistusmaan ja maksan mielelläni pyydetyn hinnan, jos myyjältä saa edes jonkinlaisen vakuuden osan toimivuudesta ja varsinkin, jos osa on tehty jossain muualla kuin Kiinassa. Minissäkin on aika paljon erilaisia jarruosia, riippuen mallista ja iästä, kantsii ostaa sylinterit eka ja sitten niihin sopivat juntturit ja putket ( tai tehdä ne itse). Kantsii jarruputkia asentaessa painaa jarruputkenpää sylinteriin niin syvälle että on varmasti pohjassa ja sitten kiristää juntturi samalla pitäen putkea ihan kohtisuorassa, niin juntturi pääsee vapaasti kiristymään. Jarruputken asento, tehty mutka saattaa haitata muuten kiristystä. Varsinkin rumpujarrullisessa Minissä edessä kun jarruputki on tosi lyhyt sylinteriltä toiselle kantsii putki sovittaa paikalleen ilman kiristystä. Avolenkki kannattaa olla jarruhommissa. Muistaakseni rumpujarrullisessa Minissä etupään toinen säätöruuvi on vähän ahtaassa, oliko siinä ny se pukinsarvi vähän edessä? Ite oon mirklannu säätöavaimesta (kiintoavainta ei kannata käyttää) kulmasta vähän pois niin mahtuu. Aika usein oon saanu ilmattua jarrut ihan vaan laittamalla nestesäiliöön nestettä ja vuoronperään joka pyörän ilmausruuvista (letku ja astia alle) päästäny nestettä (ja välillä lisänny nestettä säiliöön) niin kauan, että tulee pelkkää nestettä.
Jorri Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2014 Ja tänään säätäminen lopulta palkittiin. Katsastusmies löi hyväksytty leiman papereihin. Kiitoksia hyvistä neuvoista, joita soveltaen homma onnistui !
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään