Jump to content

MCS Clubman R55 xenonin automaattisäätö tekee töitä kokoajan


Recommended Posts

Kirjoitettu

Heps!

Tänään pitkästä aikaa pääsi nauttimaan R55:sesta. Mutta nyt tuli mielenkiintoinen ongelma eteen:

 

MCS Clubman R55 vm. 2007 tupla-xenonit, ja auto paikallaan moottorin käydessä xenonit selvästi säätivät itseään lähes kokoajan. Valojen viiva liikkui ylös-alas lähes kokoajan ehkä muutaman sentin kun seinä oli alle 10m päässä. Testasin onko vaikutusta kun oli jalka jarrulla, mutta ei ainakaan mitään heti-välittömästi -havaittavaa rauhoittumista.

 

Auton käydessä, kun nousin autosta pois, olen lähes varma, että tuo jatkuva säätäminen jos ei loppunut kokonaan, niin ainakin huomattavasti rauhoittui.

 

Kotia päästyäni sammutin auton, ja täytin pissapojan kun auto ilmoitti että pesuneste vähissä, ihmettelin että mikä tällä pitää kuuluvaa surinaa aika-ajoin muutamia sekunteja kerrallaan. Aluksi tuli mieleen, että nytkö se viime tammikuussa takaisinkutsukamppiksena vaihdettu ahtimen lisävesipumppu alkaa vedellä viimeisiään.

 

Lähes samantien huomasin että ei perkule, ääni tulee molemmista ajovaloumpioista. Tarkempi tutkailu ja totta tosiaan, ajovalot yrittivät ikäänkuin kokoajan "nostaa itseään". Nousivat ja laskivat samantien sen saman verran mitä ne yritti ylös. Pienen pieni liike oli havaittavissa ajovalon linssissä. Molemmat ajovalot tekivät samaan aikaan, joten vika on jossain muualla mutta ei umpioissa.

 

Ihmetys oli suuri, kun valot säätyilivät itsekseen vaikka auto sammuksissa ja valot pois päältä. Vaimolta piti kysyä jo että onko vastaantulijat räpsytelleet pitkiä, ei kuulema ole.

 

Surina ei ole sellaista että pian hajoaa jokin, mutta kuitenkin sellaista että sen selvästi kuuli varsinkin kun auto oli sammuksissa.

 

Otin akkukaapelin irti ja laitoin akun lataukseen, kun ajattelin ettei tuota voi tuohon tilaan yöksi jättää kun ei tiedä kauanko valot surisevat, palaako säätömoottorit vai sulake vai meneekö akku tyhjäksi.

 

Pikaisesti ehdin tuossa kyselemään Googlelta, mutta tosi huonosti löytyi mitään. Jotain juttua löysin Northamericanmotoring -sivustolta, mutta mitään varmaa syytä ei löytynyt.

 

Kaverit tuolla Northamericanmotoring -sivustolla kertoivat että joko etu tai taka automaattisäädön sensori hajalla. Itekseni mietin, että eikai xenon valojen kuulu silloin säätyä kun auto on sammuksissa ja valot pois, mutta en nyt ihan varma ole kun ei ole aikaisemmin tullut omistettua xenoneilla olevaa autoa.

 

Onko kenellään tullut samanlaista tilannetta eteen? Ideoita mikä ihme tuon automaatti-levelin saa toimintaan vaikka auto on sammuksissa? Pitänee huomenna jumpata etupäätä ja takapäätä ylös ja ainakin tarkistaa automaattisäätäjien liittimet ettei tuota ah-niin-ihanaa suolakuravettä olisi sattumoisin päässyt väärään paikkaan.

Kirjoitettu

No johan oli Ministerissä outo vika...

 

Eilen auto n. 6 tuntia virrattomana, akku Ctek 3.6:ssa kiinni. Puolen yön tietämillä kävin laittamassa akkukaapelin kiinni että saa ovet lukkoon ja Ctek uudelleen kiinni. Ei surinoita ajovaloumpioista.

 

Tänään aamupäivällä otin työnalle etumaisen valojen tasonsäätäjän sensorin, ja kappas vain: joko se on joskus vaihdettu tai liitin on joskus ollut jollain irti, koska liitin oli puristettu sensoriin kiinni nippusiteellä. Nippuside poikki ja liitin irti, olihan sielä jotain pientä moskaa. Kontaktinpuhdistusainetta kehiin ja annoin sen olla pari kymmentä minuuttia, ja kiinni.

 

Sitten akkua mittaamaan. Vartan AGM akku, ja jännite tippui tasaiseen tahtiin n. 14 voltista 5 sekunnin välein 0.05 volttia n. 12.3 volttiin. Ctek 3.6 kiinni ja jännite oli n. 14.8 V. Ctek irti ja uusi mittaus, sama juttu: lepojännite lyhyen lataamattomana olon jälkeen 12.3 - 12.4 volttia.

 

Puhelu tutulle akkukauppiaalle ja tuomio oli lähes heti selvä: akun lepojännite ei saa olla 12.3 V noin lyhyen ajan jälkeen. Kaksi optiota: joko autossa joku purkaa akkua tai akku on entinen. Ei muutakun noin puolentunnin ajelu Ministerillä akkukaupoille ja hetken sammuksissa olon jälkeen uusi mittaus: 12.3 V. Ei kun uutta akkua, Excide AGM tuli sitten otettua, siinä kun oli samat arvot ja vieläpä merkinnät Start-Stop ja jarrutusvoiman talteenotosta lataamalla akkua (noi molemmat kun on tuossa meidän MCS:ssä). Samalla kaveri sitten sai myytyä mulle Ctek 7.0:an kun toimitti että tuo 3.6:nen on Suomen oloihin liian pieni, ja kun meillä on molemmissa käyttö-autoissa isot AGM:ät, ei tuolla 3.6:lla tahdo saada akkua ikinään täyteen, saatikka jos pitäisi saada ladattua oikeasti tyhjä akku täyteen.

 

No - mitä tästä opin? Vaikka autoja on tullut tässä jonkun verran huollettua ja rassattua, en olisi ikinä uskonu että huono akku sekoittaa auton Xenonien automaattisäädön... Peruutustutka sekoilee huonosta akusta, on tullu huomattua kahdessakin eri autossa ja molemmissa erimerkkiset jälkiasenteiset peruutustutkat. Ja sekin on nähty että jälkiasenteinen cruise takkuilee huonon akun takia. Mutta ei vielä tuommosta mikä Ministerissä oli...

 

No, saihan sitten Ministeri pesun ja tankin täyteen kun kunnossa näyttää olevan :)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...