Jump to content

Mini -76 Project avo


Recommended Posts

Kirjoitettu

Kokeilin vanhan sarjan vilkkurelettä, ei vilkut toimineet. viikonloppuna vois kokeilla vielä toisesta ministä hätävilkkukatkaisiaa ja relettä ihan varmuuden vuoksi. Sen jälkeen vois olla viiksen avaus.

Mutta suurempi murhe on tällä hetkellä, että minun korvaan startti pyörii, mutta se pyörii tyhjää. video linkki alla. Koitin myös toisella startilla, toki senkään kunnosta ei ole tietoa. Voiko olla että se kummankin startin hammasratas vaan olis niin kulunut ettei ota kiinni? jotenki kait se tuossa kierteessä kulkee. Ainoat ruosteet hammaspaissa vauhtipyörässä sattui just kuvaan, minun silmään hampaat vaikutti olevan kunnossa kun autoa liikutin vaihe päällä kierroksen. Akku on ladattu uudelleen tuon videon jälkeen ja sama homma.

videoita ei saanu liitteenä joten linkkinä
https://www.dropbox.com/s/j17n0z4mzxi2czs/2017-08-14%2020.25.37.mp4?dl=0

 

https://www.dropbox.com/s/jdunqfhgnc7792s/2017-08-16%2019.41.40.mp4?dl=0

Aikasemmin stattaili kuitenki ihan ok.

https://www.dropbox.com/s/uk4isary9az1wwp/2017-08-14%2019.37.24.mp4?dl=0

post-1228-0-78272900-1502993848_thumb.jpg

post-1228-0-19962100-1502993861_thumb.jpg

Kirjoitettu

Hyvät uutiset, startti ja solenoidi oli ehjät. Huonot uutiset, startti pyörittää vauhtipyörää mutta männät ja venttiilit ei liiku. Vaihde päällä kun työntää männät kyllä liikkui ja vauhtipyörä myös. Vaikuttas siltä että vauhtipyörä ei ole kiinni vaan pyörii tyhjää. Ite en ole konetta auki käyttänyt. 
Ideoita mitä menny rikki ja pystyykö korjaaman nostamatta konetta nokalta vai onko suosiolla lähettävä moottorinosturi ostoksille. Katto viidessä metrissä ja sinne ei saa kiinnittää mitään, Taitanee saada haudata rekisteröinti haaveet tältä kesältä, ajamalla ei ainaakaan saa paikalle :/

Kirjoitettu

Hyvät uutiset, startti ja solenoidi oli ehjät. Huonot uutiset, startti pyörittää vauhtipyörää mutta männät ja venttiilit ei liiku. Vaihde päällä kun työntää männät kyllä liikkui ja vauhtipyörä myös. Vaikuttas siltä että vauhtipyörä ei ole kiinni vaan pyörii tyhjää. Ite en ole konetta auki käyttänyt. 

Ideoita mitä menny rikki ja pystyykö korjaaman nostamatta konetta nokalta vai onko suosiolla lähettävä moottorinosturi ostoksille. Katto viidessä metrissä ja sinne ei saa kiinnittää mitään, Taitanee saada haudata rekisteröinti haaveet tältä kesältä, ajamalla ei ainaakaan saa paikalle :/

Kytkinkoppa auki, saattaa olla vauhtipyörä irronnut. Mulla oli sama juttu, piti jo aikasemmin ehdottaa.

Kirjoitettu

Periaatteessahan sen ei pitäs,mutta jos kartio ottaa sen verran kiinni,että tuuppimalla pyörii.Minulla vauhtipyörä löystyi kerran ajon aikana,veto hävisi,mutta ai piru,miten kone otti helposti kierroksia!

Sir Samurai:Ei tartte konetta välttämättä pois nostaa.Siitä ei välttämättä ole muuta,kuin pultti löysällä ja korkeintaan lukitseva prikka korkannut.Kytkin koppa auki ja katsomaan.

Ei välttämättä helppo homma ekakertalaiselle,mutta onnistuu.

Kirjoitettu

Kiitos neuvoista :)  juuri olin kysymässä tuosta prikasta joka sitoo akselin ja vauhtipyörän että jos se korkkaa. Tosiaan männät liikkui mutta kaikki tulpat oli pois että ei siellä vastapainetta ole kun konetta pyöritin :)

Joo en ole koskaan sinne kurkannut. no mulla on vieressä irto kone jolla oli tarkotus tutustua moottorin saloihin ettei tarvis sitten kylmiltään lähteä jos ajossa olevat korkkaa. Jospa sillä kattos eka ja sitten kun tietää edes vähän mitä tekee niin voi paikoillaan avata :)

Kirjoitettu

Mä ettin pitkän aikaa outoo ääntä joillain kierrosluvuilla ja sitten yks kerta ku piti lähtee kotipihasta liikkeelle

ei enää startti pyörittäny (siis pyöri tyhjää).

Ihmettelin aikani, ei tullu äkkiä ees mieleen että vois vauhtipyörä olla irti!?? 

Pultti oli ihan irti eikä lukittu mitenkään. Kiinnityksen jälkeen hävis epämääräinen äänikin.

Kirjoitettu

Jos se vautipyörä on päässy kampiakselin päällä pyörimään on kartiot hyvin todennäköisesti sököt.

Kirjoitettu

Ei välttämättä,eihän se käynnissä ollu.Venttiilihionta tahnaa väliin ja pyörittelyä,sillä ne hioutuu.Mie tosin sillo aikoinaan vaihdoin vauhtipyörän.Se riitti.

Kirjoitettu

Kyllähän sen pitää olla aika hel**tin irti jos ei sokkaprikan kauttakaan ole enää mitään vetoa. Eli luokkaa sentti. Luulis tommoisen huomaavan jo ottamalla startin irti ja ronkkimalla sieltä vauhtipyörää.

 

En ole omissa vehkeissä saanut prikkaa hajalle ja aina se on ollut käytetty. Samoin pultti.

 

Mutta uskottava on jos olette moisia vikoja kokeneet.

Kirjoitettu

Kiitos neuvoista :)  juuri olin kysymässä tuosta prikasta joka sitoo akselin ja vauhtipyörän että jos se korkkaa. Tosiaan männät liikkui mutta kaikki tulpat oli pois että ei siellä vastapainetta ole kun konetta pyöritin :)

 

Joo en ole koskaan sinne kurkannut. no mulla on vieressä irto kone jolla oli tarkotus tutustua moottorin saloihin ettei tarvis sitten kylmiltään lähteä jos ajossa olevat korkkaa. Jospa sillä kattos eka ja sitten kun tietää edes vähän mitä tekee niin voi paikoillaan avata :)

Kun sulla pelkkä vauhtipyörä pyörii, sulla saattaa olla jotain rikki tai jopa puuttua osia sieltä vauhtipyörän lukituksesta?

Sullahan on vanhemmanmallin Minin startti jonka bendix heittää etupuolelta vauhtipyörän hampaalle.

Ootko tuolla ajanu muuten koska viimeksi?

Ton koneen pyörimisen vois selittää sillä jos polkasee kytkintä niin vauhtipyörä vois ehkä kiinnittyä jonkin verran kartiolle??

Kirjoitettu

Mie olen ajanu tuolla viimeksi 2000 tai 2001. Sen jälkeen auto purettu osiksi, jossakin välissä moottori kävi eläkkeelle jäävällä autokorjaamon pitäjällä kunnostuksessa, jolle myös minin moottorit oli tuttuja. En enää muista mitä sille tehtiin muuta kuin että venttiili oli ollu jumissa. En ole varma käyttikö vauhtipyörää ja kytkintä irti. Voi olla että sielä on jäänyt kunnolla kiristämättä tai osia puuttuu. Startin kun käytin irti, en kokeillut että oliko vauhtipyörä irti kun pyöri se autoa liikuttaessa, ei käyny mielessäkään että nuin voisi käydä :) 

 

Ennen kuin pyöritin konetta, painelin kyllä kytkintä kun laitoin vaihteen päälle lykkäämistä varten.

Pitää yrittää päässä tänään illasta käymään tallilla, irrottas nyt ekana startin ja rynkytän vähän sitä vauhtipyörää. Jos se on nuin irti, luulis sen käsin vähän edes heiluvan. 

Kirjoitettu

Ota vaan suosiolla se kytkinkoppa irti ja kato sit,mikä mättää.

Kirjoitettu

Joskus on käyny niinkin,että vauhtipyörän startti kehä on irti vauhtipyörästä.Sehän on vaan lämpö sovitteinen.Miulla itelläni nimittäin on kevennetty vauhtipyörä,mihin on starttikehä varmuus hitsattu.

Kirjoitettu

Irrotin startin, kyllä vauhtipyörä pyörii tyhjää akselin nokassa. Liikkui jopa pikkusen sivusuunnassa. Aloitin kopan irottamisen ja yhtä vaille kaikki pultit sain liikahtaan (väänsin toki takaisin kunnolla kiinni). Alin ei liikahtanut mutta eiköhän sekin lähde. Pittää nyt lueskella haynesiä uudelleen että mitä kaikkea pitää/kannattaa irrottaa tai löysätä että moottoria kestää vähän tunkilla nostaa. 

Kirjoitettu

Olipa se homma saada muutama pultti auki, oli kohtuu ahasta ja paskaset kierteet niin ei käsin saanu tietenkään niitä hankalimpia yhtään auki :D Mutta nyt kytkinkoppa lattialla. Joko olen ihan he*#¤%n riski jätkä tai sitten ei ihan 150Nm ollu kun sormilla pyöritin vauhtipyörän pultin irti... Minun silmään vahingot on että lukituslevy on nyt  tallin seinään kelpaava koriste-esine. Eli lukituslevy ja uus lukitusprikka riittäänee korjaukseen? Kytkin levy on aika loppu sama vaihtaa kun kerran on auki. Paine asetelma lienee kunnossa kun minusta sen kopan päässä olevan muutterin liike oli haynes oppaan mukainen. Vai olisko nyt jotenki helppo arvioida sen kuntoa?
 

post-1228-0-02900300-1503754790_thumb.jpg

post-1228-0-32175500-1503754794_thumb.jpg

post-1228-0-43678800-1503754798_thumb.jpg

post-1228-0-86116200-1503754802_thumb.jpg

post-1228-0-33570300-1503754807_thumb.jpg

Kirjoitettu

Olipa se homma saada muutama pultti auki, oli kohtuu ahasta ja paskaset kierteet niin ei käsin saanu tietenkään niitä hankalimpia yhtään auki :D Mutta nyt kytkinkoppa lattialla. Joko olen ihan he*#¤%n riski jätkä tai sitten ei ihan 150Nm ollu kun sormilla pyöritin vauhtipyörän pultin irti... Minun silmään vahingot on että lukituslevy on nyt  tallin seinään kelpaava koriste-esine. Eli lukituslevy ja uus lukitusprikka riittäänee korjaukseen? Kytkin levy on aika loppu sama vaihtaa kun kerran on auki. Paine asetelma lienee kunnossa kun minusta sen kopan päässä olevan muutterin liike oli haynes oppaan mukainen. Vai olisko nyt jotenki helppo arvioida sen kuntoa?

 

Ilmeisesti asennusvirhe, lukitukset ei oo ollu oikein paikallaan vauhtipyörää kiinnitettäessä.

Minin kytkimen levyjousta ei yleensä tarvi uusia, ellei sattunu jokin vaurio.

Kirjoitettu

Hiukan sukkelan väriseksi/näköiseksi mennyt kampuran pää, kannattaa hienon hiomatahnan kanssa sovittaa vauhtipyörä ja kampura.

Kirjoitettu

Hoh hoijaa, osat saapui ouluun keskiviikko aamuna, ke-to aikana 11 kertaa lajiteltu, lienee varmasti oikeassa lokerossa paketti. Perjantaina ei paketille tapahtunut mittään, joten ei tälle viikonlopulle ei sitten päässyt kokeileen lähteekö käyntiin. Toivottavasti Posti saa ne edes ens viikolla vietyä semmosen paikkaan mistä ne voisi jopa hakea, saanen varmaan laskun säilytyspalveluista   ::) 

No tehdään sitten muuta viimeistelyä mitä tarvitaan ennen muutoskatsastusta :)

Kirjoitettu

No nii osat kotona ja viikonloppuna asentaan. Eli hionta tahnaa ja pyörittelyä ja tahnat pois. Lueskelin englannin foorumeita että tarviiko vauhtipyörää tasapainottaa uudelleen kun vaihtaa kytkin levyn, ilmeisesti ei tarvetta. eikö niin? Nyt pitäs olla kaikki tarvittava ( kunnes jotain taas hajoaa ;) )

Kirjoitettu

Lukituslevy ei mahdu käsin painamalla kampiakselin päähän, juuri ja juuri meni vauhtipyörään. Pittääkö kampiakselin päätä kuumentaa että lukituslevyn saa paikoilleen, en ainakaan huomannut semmosta haynesoppaassa. Kokeilin räikällä vääntää kohtuu kovaa, kun vauhtipyörä oli akselin nokassa, mutta kyllä se lukituslevy liian isolta vaikuttaa. Saako sitä aavistuksen viilata?

Kokeilin kasata koko paketin kasaan ja sitten laittaa lukituslevyn prikan ja pultin. Näytti että menee ok, mutta kun tiesin ettei se sinne mene niin en väkisin vääntänyt. Oma villi veikkaus on että juurikin noin se on sinne viimeksi laitettu ja väännetty momenttiin mutta ei ole mennyt niihin uriin se lukituslevy ja siksi on lähtenyt irti.

Olisko hyviä vinkkejä miten tuo kannattaa kasata, kaikki yksitellen vai painelevy, kytkinlevy, vauhtipyörä ja se asetelma valmiiksi koottuna ja sitten akseliin. Jälkimmäinen vaikuttas helpoimmalta, mutta jos lukituslevy ei mene paikoilleen käsillä painamalla voi mennä helposti pieleen.

Varmaan jotku pitkät pulti joissa ei kantaa auttas asiaa että sais pietettyä painelevyn kohillaan ja asennettua sitten vauhtipyöränpultin kiristyksen jälkeen sen paineasetelman suoraan, eikä se painelevy karkaa.

 


 

post-1228-0-96138500-1504962518_thumb.jpg

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...