sir samurai Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2017 Kokeilin vanhan sarjan vilkkurelettä, ei vilkut toimineet. viikonloppuna vois kokeilla vielä toisesta ministä hätävilkkukatkaisiaa ja relettä ihan varmuuden vuoksi. Sen jälkeen vois olla viiksen avaus.Mutta suurempi murhe on tällä hetkellä, että minun korvaan startti pyörii, mutta se pyörii tyhjää. video linkki alla. Koitin myös toisella startilla, toki senkään kunnosta ei ole tietoa. Voiko olla että se kummankin startin hammasratas vaan olis niin kulunut ettei ota kiinni? jotenki kait se tuossa kierteessä kulkee. Ainoat ruosteet hammaspaissa vauhtipyörässä sattui just kuvaan, minun silmään hampaat vaikutti olevan kunnossa kun autoa liikutin vaihe päällä kierroksen. Akku on ladattu uudelleen tuon videon jälkeen ja sama homma.videoita ei saanu liitteenä joten linkkinähttps://www.dropbox.com/s/j17n0z4mzxi2czs/2017-08-14%2020.25.37.mp4?dl=0 https://www.dropbox.com/s/jdunqfhgnc7792s/2017-08-16%2019.41.40.mp4?dl=0Aikasemmin stattaili kuitenki ihan ok. https://www.dropbox.com/s/uk4isary9az1wwp/2017-08-14%2019.37.24.mp4?dl=0
sir samurai Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Hyvät uutiset, startti ja solenoidi oli ehjät. Huonot uutiset, startti pyörittää vauhtipyörää mutta männät ja venttiilit ei liiku. Vaihde päällä kun työntää männät kyllä liikkui ja vauhtipyörä myös. Vaikuttas siltä että vauhtipyörä ei ole kiinni vaan pyörii tyhjää. Ite en ole konetta auki käyttänyt. Ideoita mitä menny rikki ja pystyykö korjaaman nostamatta konetta nokalta vai onko suosiolla lähettävä moottorinosturi ostoksille. Katto viidessä metrissä ja sinne ei saa kiinnittää mitään, Taitanee saada haudata rekisteröinti haaveet tältä kesältä, ajamalla ei ainaakaan saa paikalle :/
FD100L Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Hyvät uutiset, startti ja solenoidi oli ehjät. Huonot uutiset, startti pyörittää vauhtipyörää mutta männät ja venttiilit ei liiku. Vaihde päällä kun työntää männät kyllä liikkui ja vauhtipyörä myös. Vaikuttas siltä että vauhtipyörä ei ole kiinni vaan pyörii tyhjää. Ite en ole konetta auki käyttänyt. Ideoita mitä menny rikki ja pystyykö korjaaman nostamatta konetta nokalta vai onko suosiolla lähettävä moottorinosturi ostoksille. Katto viidessä metrissä ja sinne ei saa kiinnittää mitään, Taitanee saada haudata rekisteröinti haaveet tältä kesältä, ajamalla ei ainaakaan saa paikalle :/ Kytkinkoppa auki, saattaa olla vauhtipyörä irronnut. Mulla oli sama juttu, piti jo aikasemmin ehdottaa.
minorv8 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Nyt on kyllä pakko tunnustaa olevani tyhmä mutta miten hitossa vaihde päällä tuuppimalla voi kone pyöriä jos vauhtipyörä on kampuralta irti ?
Turbo 69 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Periaatteessahan sen ei pitäs,mutta jos kartio ottaa sen verran kiinni,että tuuppimalla pyörii.Minulla vauhtipyörä löystyi kerran ajon aikana,veto hävisi,mutta ai piru,miten kone otti helposti kierroksia! Sir Samurai:Ei tartte konetta välttämättä pois nostaa.Siitä ei välttämättä ole muuta,kuin pultti löysällä ja korkeintaan lukitseva prikka korkannut.Kytkin koppa auki ja katsomaan. Ei välttämättä helppo homma ekakertalaiselle,mutta onnistuu.
sir samurai Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Kiitos neuvoista :) juuri olin kysymässä tuosta prikasta joka sitoo akselin ja vauhtipyörän että jos se korkkaa. Tosiaan männät liikkui mutta kaikki tulpat oli pois että ei siellä vastapainetta ole kun konetta pyöritin :)Joo en ole koskaan sinne kurkannut. no mulla on vieressä irto kone jolla oli tarkotus tutustua moottorin saloihin ettei tarvis sitten kylmiltään lähteä jos ajossa olevat korkkaa. Jospa sillä kattos eka ja sitten kun tietää edes vähän mitä tekee niin voi paikoillaan avata :)
FD100L Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Mä ettin pitkän aikaa outoo ääntä joillain kierrosluvuilla ja sitten yks kerta ku piti lähtee kotipihasta liikkeelle ei enää startti pyörittäny (siis pyöri tyhjää). Ihmettelin aikani, ei tullu äkkiä ees mieleen että vois vauhtipyörä olla irti!?? Pultti oli ihan irti eikä lukittu mitenkään. Kiinnityksen jälkeen hävis epämääräinen äänikin.
Mini1380 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Jos se vautipyörä on päässy kampiakselin päällä pyörimään on kartiot hyvin todennäköisesti sököt.
Turbo 69 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2017 Ei välttämättä,eihän se käynnissä ollu.Venttiilihionta tahnaa väliin ja pyörittelyä,sillä ne hioutuu.Mie tosin sillo aikoinaan vaihdoin vauhtipyörän.Se riitti.
minorv8 Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Kyllähän sen pitää olla aika hel**tin irti jos ei sokkaprikan kauttakaan ole enää mitään vetoa. Eli luokkaa sentti. Luulis tommoisen huomaavan jo ottamalla startin irti ja ronkkimalla sieltä vauhtipyörää. En ole omissa vehkeissä saanut prikkaa hajalle ja aina se on ollut käytetty. Samoin pultti. Mutta uskottava on jos olette moisia vikoja kokeneet.
FD100L Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Kiitos neuvoista :) juuri olin kysymässä tuosta prikasta joka sitoo akselin ja vauhtipyörän että jos se korkkaa. Tosiaan männät liikkui mutta kaikki tulpat oli pois että ei siellä vastapainetta ole kun konetta pyöritin :) Joo en ole koskaan sinne kurkannut. no mulla on vieressä irto kone jolla oli tarkotus tutustua moottorin saloihin ettei tarvis sitten kylmiltään lähteä jos ajossa olevat korkkaa. Jospa sillä kattos eka ja sitten kun tietää edes vähän mitä tekee niin voi paikoillaan avata :) Kun sulla pelkkä vauhtipyörä pyörii, sulla saattaa olla jotain rikki tai jopa puuttua osia sieltä vauhtipyörän lukituksesta? Sullahan on vanhemmanmallin Minin startti jonka bendix heittää etupuolelta vauhtipyörän hampaalle. Ootko tuolla ajanu muuten koska viimeksi? Ton koneen pyörimisen vois selittää sillä jos polkasee kytkintä niin vauhtipyörä vois ehkä kiinnittyä jonkin verran kartiolle??
sir samurai Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Mie olen ajanu tuolla viimeksi 2000 tai 2001. Sen jälkeen auto purettu osiksi, jossakin välissä moottori kävi eläkkeelle jäävällä autokorjaamon pitäjällä kunnostuksessa, jolle myös minin moottorit oli tuttuja. En enää muista mitä sille tehtiin muuta kuin että venttiili oli ollu jumissa. En ole varma käyttikö vauhtipyörää ja kytkintä irti. Voi olla että sielä on jäänyt kunnolla kiristämättä tai osia puuttuu. Startin kun käytin irti, en kokeillut että oliko vauhtipyörä irti kun pyöri se autoa liikuttaessa, ei käyny mielessäkään että nuin voisi käydä :) Ennen kuin pyöritin konetta, painelin kyllä kytkintä kun laitoin vaihteen päälle lykkäämistä varten.Pitää yrittää päässä tänään illasta käymään tallilla, irrottas nyt ekana startin ja rynkytän vähän sitä vauhtipyörää. Jos se on nuin irti, luulis sen käsin vähän edes heiluvan.
Turbo 69 Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Ota vaan suosiolla se kytkinkoppa irti ja kato sit,mikä mättää.
Turbo 69 Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Joskus on käyny niinkin,että vauhtipyörän startti kehä on irti vauhtipyörästä.Sehän on vaan lämpö sovitteinen.Miulla itelläni nimittäin on kevennetty vauhtipyörä,mihin on starttikehä varmuus hitsattu.
minorv8 Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Kehä olis loogisin vaihtoehto mutta ne tuppaa aika herkästi putoamaan kokonaan irti. Ihan semmoinen peruskysymys että mistä näet startin pyörittävän vauhtipyörää ?
sir samurai Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2017 Kurkkasin siitä tarkistus luukusta mikä on kytkin kopassa mistä katotaan vauhtipyörän asentoa ja niitä säätömerkkejä. Starttia kun käyttää niin sielä pyörii.
sir samurai Kirjoitettu 22. Elokuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 22. Elokuuta, 2017 Irrotin startin, kyllä vauhtipyörä pyörii tyhjää akselin nokassa. Liikkui jopa pikkusen sivusuunnassa. Aloitin kopan irottamisen ja yhtä vaille kaikki pultit sain liikahtaan (väänsin toki takaisin kunnolla kiinni). Alin ei liikahtanut mutta eiköhän sekin lähde. Pittää nyt lueskella haynesiä uudelleen että mitä kaikkea pitää/kannattaa irrottaa tai löysätä että moottoria kestää vähän tunkilla nostaa.
sir samurai Kirjoitettu 26. Elokuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 26. Elokuuta, 2017 Olipa se homma saada muutama pultti auki, oli kohtuu ahasta ja paskaset kierteet niin ei käsin saanu tietenkään niitä hankalimpia yhtään auki :D Mutta nyt kytkinkoppa lattialla. Joko olen ihan he*#¤%n riski jätkä tai sitten ei ihan 150Nm ollu kun sormilla pyöritin vauhtipyörän pultin irti... Minun silmään vahingot on että lukituslevy on nyt tallin seinään kelpaava koriste-esine. Eli lukituslevy ja uus lukitusprikka riittäänee korjaukseen? Kytkin levy on aika loppu sama vaihtaa kun kerran on auki. Paine asetelma lienee kunnossa kun minusta sen kopan päässä olevan muutterin liike oli haynes oppaan mukainen. Vai olisko nyt jotenki helppo arvioida sen kuntoa?
FD100L Kirjoitettu 26. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 26. Elokuuta, 2017 Olipa se homma saada muutama pultti auki, oli kohtuu ahasta ja paskaset kierteet niin ei käsin saanu tietenkään niitä hankalimpia yhtään auki :D Mutta nyt kytkinkoppa lattialla. Joko olen ihan he*#¤%n riski jätkä tai sitten ei ihan 150Nm ollu kun sormilla pyöritin vauhtipyörän pultin irti... Minun silmään vahingot on että lukituslevy on nyt tallin seinään kelpaava koriste-esine. Eli lukituslevy ja uus lukitusprikka riittäänee korjaukseen? Kytkin levy on aika loppu sama vaihtaa kun kerran on auki. Paine asetelma lienee kunnossa kun minusta sen kopan päässä olevan muutterin liike oli haynes oppaan mukainen. Vai olisko nyt jotenki helppo arvioida sen kuntoa? Ilmeisesti asennusvirhe, lukitukset ei oo ollu oikein paikallaan vauhtipyörää kiinnitettäessä. Minin kytkimen levyjousta ei yleensä tarvi uusia, ellei sattunu jokin vaurio.
Mini1380 Kirjoitettu 26. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 26. Elokuuta, 2017 Hiukan sukkelan väriseksi/näköiseksi mennyt kampuran pää, kannattaa hienon hiomatahnan kanssa sovittaa vauhtipyörä ja kampura.
sir samurai Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2017 Hoh hoijaa, osat saapui ouluun keskiviikko aamuna, ke-to aikana 11 kertaa lajiteltu, lienee varmasti oikeassa lokerossa paketti. Perjantaina ei paketille tapahtunut mittään, joten ei tälle viikonlopulle ei sitten päässyt kokeileen lähteekö käyntiin. Toivottavasti Posti saa ne edes ens viikolla vietyä semmosen paikkaan mistä ne voisi jopa hakea, saanen varmaan laskun säilytyspalveluista ::) No tehdään sitten muuta viimeistelyä mitä tarvitaan ennen muutoskatsastusta :)
sir samurai Kirjoitettu 7. Syyskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Syyskuuta, 2017 No nii osat kotona ja viikonloppuna asentaan. Eli hionta tahnaa ja pyörittelyä ja tahnat pois. Lueskelin englannin foorumeita että tarviiko vauhtipyörää tasapainottaa uudelleen kun vaihtaa kytkin levyn, ilmeisesti ei tarvetta. eikö niin? Nyt pitäs olla kaikki tarvittava ( kunnes jotain taas hajoaa ;) )
sir samurai Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2017 Lukituslevy ei mahdu käsin painamalla kampiakselin päähän, juuri ja juuri meni vauhtipyörään. Pittääkö kampiakselin päätä kuumentaa että lukituslevyn saa paikoilleen, en ainakaan huomannut semmosta haynesoppaassa. Kokeilin räikällä vääntää kohtuu kovaa, kun vauhtipyörä oli akselin nokassa, mutta kyllä se lukituslevy liian isolta vaikuttaa. Saako sitä aavistuksen viilata?Kokeilin kasata koko paketin kasaan ja sitten laittaa lukituslevyn prikan ja pultin. Näytti että menee ok, mutta kun tiesin ettei se sinne mene niin en väkisin vääntänyt. Oma villi veikkaus on että juurikin noin se on sinne viimeksi laitettu ja väännetty momenttiin mutta ei ole mennyt niihin uriin se lukituslevy ja siksi on lähtenyt irti.Olisko hyviä vinkkejä miten tuo kannattaa kasata, kaikki yksitellen vai painelevy, kytkinlevy, vauhtipyörä ja se asetelma valmiiksi koottuna ja sitten akseliin. Jälkimmäinen vaikuttas helpoimmalta, mutta jos lukituslevy ei mene paikoilleen käsillä painamalla voi mennä helposti pieleen.Varmaan jotku pitkät pulti joissa ei kantaa auttas asiaa että sais pietettyä painelevyn kohillaan ja asennettua sitten vauhtipyöränpultin kiristyksen jälkeen sen paineasetelman suoraan, eikä se painelevy karkaa.
minorv8 Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2017 Kampuran pään ura voi olla vähän kolhiintunut. Viilaa kevyesti pinnat puhtaaksi. Uuden lukon kulmat voi kanssa siistiä. Kyllä se menee sinne ilman mitään murjomista. Mini1380 1
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään