LeeHarvey Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2009 Onko haisua kuinka monta -59 on vielä hengissä? Mikä mahtaa olla pienin valmistenumero, joka tunnetaan suomessa? Itse törmäsin kantakorteissa Miniin jonka valmistenumeri oli alle 150.
Mini1380 Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Suomessa käsittääkseni 3kpl, numeroista en tiedä.
LeeHarvey Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Jos minulta kysyy, niin pitää, mutta totuus voipi olla toinen. Alkupään Minejä ei oikein Suomesta löydy, joten toivoisi, että ne jotka on saadaan pidettyä oikeassa kuosissa. Tietoahan onneksi löytyy. Museokatsastajilla ei yleensä ole niin tarkkaa merkki ja mallituntemusta, että osaisivat tarttua kaikkiin yksityiskohtiin. Eli olen nähnyt mm. museo Minin jossa oli penkit ja merkit 90-luvun laitteesta, mutta niin vain oli kelvannut museokatsastuksessa.
cabrio Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 No ongelmaksi noissa -59:ssä muodustuu se et museokatsastajat ei edes tiedä miten paljon -59 eroaa esim. -60 mallisesta!! Paljolti se on oman työn arvostuksesta eli tekeekö siitä sellaisen kun sen pitää olla vai sellaisen kun ny vaan tulee.. :o Itse olan samoilla linjoilla LeeHarveyn kanssa et se pitää olla sellainen kun se on ollut uutena kaikkine huonoineen ratkaisuineen niin kone+laatikko ja kori rintamalla!!
koirankoppi Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Jos oikein pykälien mukaan mennään, niin oikeassa museoautossa Pitää olla oma tehtaalta lähtenyt kori, tai se mitä siitä on ollut jäljellä alkuperäisen kaltaiseksi kunnostettuna. Esim. Mk 1:sen koreja oli kolmenlaisia, vaikka erot oli pieniä, niin kyllä minun mielestäni koko museoauton idea häipyy kokonaan jos koria ei pyritä tekemään juuri sellaiseksi kuin se on alunperin ollut. Jos Mk 1:n vaihdetaan Mk 2:n tai 3:n kori tai päinvastoin, niin lopputulos on kyllä kaikkea muuta kuin Museoauto. Itse ole senverran "pilkunviilaaja" ;) Jiikoolle sen verran, että 60-luvun Minin korit olivat huomattavasti korroosiokestävämpiä kuin esim 90-luvun Minin korit ;)
Mini1380 Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Eikä niissä käsittääkseni sadevedet tulleet sisään vaan kynnyskoteloiden "kondessio"veden poistoreiät oli sisällepäin, voin toki muistaa väärin. Mutta oli kumminpäin vaan yhdyn edellisiin, eli kyllä MR-auton korin täytyy olla yhteneväinen alkuperäisen rakenteen kanssa oli se sitten epäonnistunut tai ei, ne ovat aina kyseiselle mallille ominaisi piirteitä niitten kanssa täytyy vaan oppia elämään.
Mini1380 Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 21. Tammikuuta, 2009 Jiikoolle sen verran, että 60-luvun Minin korit olivat huomattavasti korroosiokestävämpiä kuin esim 90-luvun Minin korit ;)Ja ilmeisesti sillon 60-luvulla ajokortin omanneet osaavat mennä myös autoon ilman hiekkaa niin, että vähintään puolen miljoonan ajokilometrinkin jälkeen auton maalit ovat kiiltävässä kunnossa. En oo vielä ite oppinut, miten sais estettyä hiekan ja sepelin. Lumesta osan pystyy kopistelemaan. Maton alle menee väkisin sepeliä ja hiekkaa. Ennenaikaan oli hiekkateitä enemmän, joten ulkoisestikin hiekkapuhallus toimi autoa hoivaten. No, omassa pelissä vasta se 115000 mittarissa, joten saa nähdä näkeekö 90-lukulainen yhtä paljoo maailmaa kuin mitä ilmeisemmin nuo vanhat on ehtineet... Edit: Sateessa erottaa ensimmäisen Mini-version myöhemmistä jo äänen perusteella. Siis sen äänen, mikä tulee, kun autossa liikuttaa jalkoja lattialla. Toinen tunnistava tekijä on haju, joka märistä matoista lähtee. Ja teknisestihän, ensimmäisten versioiden korit on pohjan osalta erilaiset, koskapa pohja piti suunnitella uusiksi. Voi olla vaikeaa löytää uutta peltiä samanlaiseksi tehtynä, jos on jotenkin saanut tuon rosterin menemään piloille 50-vuodessa. Oletkos ajanut montaakin alkupään Miniä, kun tunnut tietävän niistä? Jos ei löydy sopivia peltejä valmiina niin entisöijät yleensä tekevä/teettävät ne ;) .
koirankoppi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2009 Jos haluaa tietää millainen on oikeanlainen rakenne 59-mallin Minissä, niin voi käydä Turun sunnalla katsomassa alkuperäiskunnossa olevaa sellaista !! ;). Ei ole koskaan Hitsailtu! 60-lukuisia alkuperäiskuntoisia löytyy useampiakin ja voin kokemuksesta kertoa että monissa 60-luvun koreissa on esim. alkuperäiset ehjät lattiat, vaikka muuten olisi entisöitykin. Protoissa ja ihan ensimmäisissä olleet pahimmat virheet korjattiin heti ensimmäisen tuotantovuoden jälkeen. Kyllähän Mineissäkin reilun 40 tuotantovuoden aikana täytyi jotain mukavuuteen liittyviä parannuksia tulla, mutta perusasiat pysyivät aina ennallaan.
cabrio Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2009 Alkuaikoina eli -59 - -61 välisenä aikana autot muutuivat alituisesti milloin parempaan ja milloin huonompaan suuntaan. Mutta tarkoitan sitä että esim. ensimmäiset -59 (elo-/syyskuu) autot poikkeavat jo loppuvuoden (marras-/joulukuu) -59 aika paljon siis ainakin näin harrastajan mielestä!! :o
koirankoppi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2009 Eikös se ole koko entisöintitouhun idea ja "suola", että pyrkii selvittämään millainen juuri se yksilö on ollut ja pyrkii tekemään siitä vastaavanlaisen!? Kaikkine sen aikaisine puutteine ja virheineen. Pätee kaikkiin entisöitäviin laitteisiin! Ainakin minun mielestäni! Mini on kuitenkin sieltä yksinkertaisimmasta päästä entisöitävä kun vertaa moneen muuhun, vaikka joutuisi pellit käsin takomaan. Ja tietoa saa joka puolelta. Todella vaativista entisöinneistä saa käsitystä jos joskus lueskelee esim. Mobilistia,Retroa ym. ja vastaavia ulkolaisia julkaisuja. Rakentelu,korinmuuttelu ym. virittely on yhtä ansiokasta harrastelutoimintaa ja monilta osin paljon vaativampaa. Entisöinnissähän kunnostetaan vain jo valmiiksi toisten miettimät ja toimiviksi kokeillut kohdat ennalleen 8-)
Mini1380 Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2009 No itse olen ainakin ajanut -59 miniä ja ollut kyydissä sekä pouta että sade säällä eikä siinä ainakaan kastunut lattiamatot.
inno75 Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2009 1959 faktaa: Morris Minejä tuotiin maahan 16 kpl ja Minejä rekisteröitiin 12 kpl (sis. myös Austin Minit). Tyyppikatsastetun Austin 2D Sedan ? (lukee tyyppikatsastustodistuksessa ) valmistenro on 397 ja Morris 2D Sedanin valmistenro 148. Ilmeisesti osa 1959 maahantuoduidta rekisteröitiin vasta 1960 puolella, koska voisi olettaa , että Austineita tuotiin kokolailla sama määrä Suomeen. 1960 rekisteröitiin 350 Miniä. Morriksia tuotiin 270 kpl maahan. Että ei ne -59 ihan yleisiä ole (ittelläkin oli sellainen (raato) joskus).
LeeHarvey Kirjoitettu 23. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Tammikuuta, 2009 TM no 10/-59 oli Minin koeajo. Kokeilussa sekä Austin että Morris. Jutussa oli mainittu valmistenumerotkin, eli Morris 385 ja Austin 145. Tuo Austin oli sattumoisin sama, jonka kantakorttiin törmäsin. http://www.1959miniregister.com/ Tuolta hauskaa tietoutta juuri noista vanhemmista.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään