Jump to content

59 Minit


LeeHarvey

Recommended Posts

Kirjoitettu

Jos minulta kysyy, niin pitää, mutta totuus voipi olla toinen. Alkupään Minejä ei oikein Suomesta löydy, joten toivoisi, että ne jotka on saadaan pidettyä oikeassa kuosissa. Tietoahan onneksi löytyy.

 

Museokatsastajilla ei yleensä ole niin tarkkaa merkki ja mallituntemusta, että osaisivat tarttua kaikkiin yksityiskohtiin. Eli olen nähnyt mm. museo Minin jossa oli penkit ja merkit 90-luvun laitteesta, mutta niin vain oli kelvannut museokatsastuksessa.

Kirjoitettu

No ongelmaksi noissa -59:ssä muodustuu se et museokatsastajat ei edes tiedä miten paljon -59 eroaa esim. -60 mallisesta!!

Paljolti se on oman työn arvostuksesta eli tekeekö siitä sellaisen kun sen pitää olla vai sellaisen kun ny vaan tulee.. :o

Itse olan samoilla linjoilla LeeHarveyn kanssa et se pitää olla sellainen kun se on ollut uutena kaikkine huonoineen ratkaisuineen niin kone+laatikko ja kori rintamalla!!

Kirjoitettu

Jos oikein pykälien mukaan mennään, niin oikeassa museoautossa Pitää olla oma tehtaalta lähtenyt kori, tai se mitä siitä on ollut jäljellä alkuperäisen kaltaiseksi kunnostettuna. Esim. Mk 1:sen koreja oli kolmenlaisia, vaikka erot oli pieniä, niin kyllä minun mielestäni koko museoauton idea häipyy kokonaan jos koria ei pyritä tekemään juuri sellaiseksi kuin se on alunperin ollut.

Jos Mk 1:n vaihdetaan Mk 2:n tai 3:n kori tai päinvastoin, niin lopputulos on kyllä kaikkea muuta kuin Museoauto.

Itse ole senverran "pilkunviilaaja" ;)

Jiikoolle sen verran, että 60-luvun Minin korit olivat huomattavasti korroosiokestävämpiä kuin esim 90-luvun Minin korit ;)

Kirjoitettu

Eikä niissä käsittääkseni sadevedet tulleet sisään vaan kynnyskoteloiden "kondessio"veden poistoreiät oli sisällepäin, voin toki muistaa väärin.

 

Mutta oli kumminpäin vaan yhdyn edellisiin, eli kyllä MR-auton korin täytyy olla yhteneväinen alkuperäisen rakenteen kanssa oli se sitten epäonnistunut tai ei, ne ovat aina kyseiselle mallille ominaisi piirteitä niitten kanssa täytyy vaan oppia elämään.

Kirjoitettu
Jiikoolle sen verran, että 60-luvun Minin korit olivat huomattavasti korroosiokestävämpiä kuin esim 90-luvun Minin korit ;)
Ja ilmeisesti sillon 60-luvulla ajokortin omanneet osaavat mennä myös autoon ilman hiekkaa niin, että vähintään puolen miljoonan ajokilometrinkin jälkeen auton maalit ovat kiiltävässä kunnossa. En oo vielä ite oppinut, miten sais estettyä hiekan ja sepelin. Lumesta osan pystyy kopistelemaan. Maton alle menee väkisin sepeliä ja hiekkaa. Ennenaikaan oli hiekkateitä enemmän, joten ulkoisestikin hiekkapuhallus toimi autoa hoivaten. No, omassa pelissä vasta se 115000 mittarissa, joten saa nähdä näkeekö 90-lukulainen yhtä paljoo maailmaa kuin mitä ilmeisemmin nuo vanhat on ehtineet...

 

Edit: Sateessa erottaa ensimmäisen Mini-version myöhemmistä jo äänen perusteella. Siis sen äänen, mikä tulee, kun autossa liikuttaa jalkoja lattialla. Toinen tunnistava tekijä on haju, joka märistä matoista lähtee. Ja teknisestihän, ensimmäisten versioiden korit on pohjan osalta erilaiset, koskapa pohja piti suunnitella uusiksi. Voi olla vaikeaa löytää uutta peltiä samanlaiseksi tehtynä, jos on jotenkin saanut tuon rosterin menemään piloille 50-vuodessa.

 

Oletkos ajanut montaakin alkupään Miniä, kun tunnut tietävän niistä?

 

Jos ei löydy sopivia peltejä valmiina niin entisöijät yleensä tekevä/teettävät ne  ;) .

Kirjoitettu

Jos haluaa tietää millainen on oikeanlainen rakenne 59-mallin Minissä, niin voi käydä Turun sunnalla katsomassa alkuperäiskunnossa olevaa sellaista !! ;). Ei ole koskaan Hitsailtu!

60-lukuisia alkuperäiskuntoisia löytyy useampiakin ja voin kokemuksesta kertoa että monissa 60-luvun koreissa on esim. alkuperäiset ehjät lattiat, vaikka muuten olisi entisöitykin.

Protoissa ja ihan ensimmäisissä olleet pahimmat virheet korjattiin heti ensimmäisen tuotantovuoden jälkeen.

Kyllähän Mineissäkin reilun 40 tuotantovuoden aikana täytyi jotain mukavuuteen liittyviä parannuksia tulla, mutta perusasiat pysyivät aina ennallaan.

Kirjoitettu

Alkuaikoina eli -59 - -61 välisenä aikana autot muutuivat alituisesti milloin parempaan ja milloin huonompaan suuntaan. Mutta tarkoitan sitä että esim. ensimmäiset -59 (elo-/syyskuu) autot poikkeavat jo loppuvuoden (marras-/joulukuu) -59 aika paljon siis ainakin näin harrastajan mielestä!! :o

Kirjoitettu

Eikös se ole koko entisöintitouhun idea ja "suola", että pyrkii selvittämään millainen juuri se yksilö on ollut ja pyrkii tekemään siitä vastaavanlaisen!? Kaikkine sen aikaisine puutteine ja virheineen. Pätee kaikkiin entisöitäviin laitteisiin! Ainakin minun mielestäni!

Mini on kuitenkin sieltä yksinkertaisimmasta päästä entisöitävä kun vertaa moneen muuhun, vaikka joutuisi pellit käsin takomaan. Ja tietoa saa joka puolelta.

Todella vaativista entisöinneistä saa käsitystä jos joskus lueskelee esim. Mobilistia,Retroa ym. ja vastaavia ulkolaisia julkaisuja.

Rakentelu,korinmuuttelu ym. virittely on yhtä ansiokasta harrastelutoimintaa ja monilta osin paljon vaativampaa. Entisöinnissähän kunnostetaan vain jo valmiiksi toisten miettimät ja toimiviksi kokeillut kohdat ennalleen 8-)

Kirjoitettu

No itse olen ainakin ajanut -59 miniä ja ollut kyydissä sekä pouta että sade säällä eikä siinä ainakaan kastunut lattiamatot.

Kirjoitettu

1959 faktaa:

Morris Minejä tuotiin maahan 16 kpl ja Minejä rekisteröitiin 12 kpl (sis. myös Austin Minit).

Tyyppikatsastetun Austin 2D Sedan  ? (lukee tyyppikatsastustodistuksessa ) valmistenro on 397 ja Morris 2D Sedanin valmistenro 148.

Ilmeisesti osa 1959 maahantuoduidta rekisteröitiin vasta 1960 puolella, koska voisi olettaa , että Austineita tuotiin kokolailla sama määrä Suomeen.

1960 rekisteröitiin 350 Miniä. Morriksia tuotiin 270 kpl maahan.

Että ei ne -59 ihan yleisiä ole (ittelläkin oli sellainen (raato) joskus).

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...