koirankoppi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Aikaa on kulunut, enkä tarkkaan muista ja kierroslukumittarin oli kalibroimaton :), mutta muistelisin että satasen vauhdissa oli 5000 rpm., noin. Moottori/vaihteisto paketti oli suoraan 1300:sen Mailerin nokalta. Mitään välityksiä en tutkinut edes papereista. Piti saada vain 1300:nen kone :). Vuosi oli kait 85.
FD100L Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Eli 4,13 perällä se tekee nopeudella 100 km/h ~5000 r/ min.
minorv8 Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 MG 1300 mikä mulla oli teininä käyttiksenä oli 3,65 välityksellä. Mulla on semmoinen mielikuva että kaikki 1300 mailerit olis tolla välityksellä, en ole kuitenkaan satavarma.
sir samurai Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Kovalta kuulostaa kierroslukemat, nautinnollisia ja hiljaisia hetkiä tulossa motaripyrähdyksille, jos laatikkoon ei ole välityksiä vaihdettu. Pitääpä tutkailla haynesin kirjasta minkälainen homma se on tarvittaessa vaihtaa...
sir samurai Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Eilen kaivoin laatikosta sisemmät vetonivelet. Toinen oli ihan kiinteä mutta toisessa oli liikkuvat osat. Haynesin kuvien mukkaan toinen olisi "hardy-spicer universal joint", mutta ilman semmosta metallikkiinnikettä. Molemmat puolet oli pannoilla kiinni ja kuvassa irrallaan oleva pää oli myös noissa kahdessa muussa tapissa. Tämmönen muistikuva mulla on purkamisesta. Moottorissa on molemmat puolet samanlaisia :DUudet on kummatkin tuommoisia vasemmanpuoleisia niveliä
FD100L Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Jos aiot vaihtaa perävälityksen niin samalla kantsis vaihtaa sisemmät vetonivelet uudemman mallisiin vakionopeusniveliin niin ei tuu onkelmia sen peltisarjan kanssa. Perävälityksen vaihdossa on tärkeintä tarkistaa/ säätää välykset so. lisäillä tai poistaa shimmilevyjä poskilaakerien ja kansien välistä. E: Sun kannattas melkein hankkia se Minin alkuperäinen korjausohjekirja, siinä on noi perusasiat selvitetty aika hyvin. Aikanaan manuskaa oli saatavilla kopioinakin ..oliskohan Pörin Jukalla vielä? :)
sir samurai Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Semmonen olisi varmaan parempi kuin tämä minun haynes kirja mineille 69 to 2001 (sininen kansi)
minorv8 Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Oikeanpuoleinen nivel ei ole Hardy-Spicer vaan nailoninen versio tuosta kuminivelestä. Tuntee nimen QL5000. http://www.minispares.com/product/classic/QL5000.aspx Jos noita löytää käytettynä niin ehjät nailokupit voi irrottaa ja ostaa uudet ristikkonivelet. Ulkoa en ristikon tyyppiä muista mutta mallin kanssa shoppailemaan. Hardy-Spicer on sitten ihan oma rotunsa: http://www.minispares.com/product/Classic/Drivetrain/CV%20Joints/27H7880.aspx?0801&ReturnUrl=/search/classic/hardy-spicer.aspx|Back to search
minorv8 Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Ja sen peltisarjan kanssa voi tulla ongelmia myös noilla nailonristikoilla. Ainakin nykytuotantoa olevilla peltisarjoilla.
koirankoppi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Jos ostit sen Maijalan Jampan Uusvanhan Janspeedin sarjan; niin se todennäköisesti sopii vielä kaikille nivelille. Se on vielä vanhaa laadukasta tuotantoa :). Mulla olisi alkuperäinen Suomenkielinen korj.kirja ja voisin koittaa jos töissä saisi kopioitua sujuvasti. En kyllä vielä lupaa mitään. On kaikki touhut menneet aika tarkoiksi. Luulen että Pörillä ei enää ole, mutta voithan kysyä häneltä. Numeron saa varmaan numerotiedustelusta. Aika harvinainen sukunimikin.
sir samurai Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Juurikin sen Jampan janspeedin, näyttäs olevan lähipostissa jo odottelemassa. Olisihan se hieno homma jos tuon suomenkielisen saisi :)
MiniKö Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2014 Jos päädyt vaihtamaan uudempiin sisäpuolen niveliin niin varmista vetoakseleiden saatavuus kun täällä meilläpäin tuntuu välillä olevan kiven alla (kun joku vaan kertois missä se kivi on). terv.MiniKÖ
MikaJ Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 2014 Vetareita on yllin kyllin tarjolla Briteissä ja Saksassa, jos ei lähi Siwasta satu löytymään. Mutta ne kannattaa vaihtaa ehdottomasti uudenmallisiin jos jotain remppaa perään tekee, ovat kuitenkin niin paljon paremmat kuin mikään ristikko.
koirankoppi Kirjoitettu 12. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 12. Lokakuuta, 2014 Taitaa tuo perä/vetari spekulointi olla turhaa, kun kaverilla on jo kone paikallaan. Ja tuosta kestävyydestä nivelien kohdalla voi sanoa senverran, että on kokemusperäistä tietoa siitä, että ihan perus vanhanmallin kuminivelet kestää normaalissa maantieliikenteessä, vaikka vähän vireisessäkin likemmäs satatuhatta kilometriä. Kieltämättä uudemmat ovat fiksummat/paremmat, mutta ei niitä harrasteautoon kannata erikseen lähteä vaihtamaan pelkän kestävyyden takia. Vanhojen Minien osien kestävyyttä kritisoivat yleensä ne, jotka eivät juuri koskaan ole niillä paljoa edes ajaneet :) Tottakai jos on joku vanha Mini, joka on alkuperäisillä tai vanhoilla nurkista löydetyillä osilla kasattu, niin niitten loppuun kuluneilla kamoilla ei pitkälle ajele. Mutta jos uutta laittaa, niin harrastekäytössä kestää piiitkään :) Tosin näissä uustuotanto-osissa on joillain valmistajilla ihan sitä itteensä tarjolla.
sir samurai Kirjoitettu 13. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 13. Lokakuuta, 2014 Moottori on tosiaan jo autossa kiinni. Jampan janspeed näyttikin sopivan mainiosti, joten vaihtohommat saa tältä kertaa jäädä. Aika näyttää oliko virhe päätös. Vetoakselin sisemmät suojakumit löyty laatikosta ja olivat rikki. Nyt jos kokoan pyörännavat ja pistän paikalleen, saako vetoakselin ja ulomman nivelen paikoilleen vaikka navat olis jo paikoillaan vai pitääkö lähteä katteleen jos motonetistä löytys sopivat suojakumit.
koirankoppi Kirjoitettu 13. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 13. Lokakuuta, 2014 Kyllä saa. Niitä sisempiä kumeja, jotka tulee sen ristikon/akselin välille tuskin löytyy Motonetistä? Oliskohan Minitronilla tai Brittiosilla.?
sir samurai Kirjoitettu 13. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 13. Lokakuuta, 2014 Minitronilla oli, katoin jo mutta tähän hätään jos olis tarvinut. Kuukauden sisään kummiski taas tilaus pitää tehdä niin siinä sitten kun akseli menee napaa irrottamatta.
Mini1380 Kirjoitettu 13. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 13. Lokakuuta, 2014 Nyt jos kokoan pyörännavat ja pistän paikalleen, saako vetoakselin ja ulomman nivelen paikoilleen vaikka navat olis jo paikoillaan. Ei saa, vähntään täytyy raidetangonpää ja ylempi pallonivel avata että saat noi paikalleen.
koirankoppi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Eikö muka saa...? Muistan kyllä laittaneeni....?. Vanhat kuminivelet ja ässän kovat. Näitä "uudenmallisia" en ole koskaan laittanut. Mulla on kyllä aina ollut kaikki osat kerralla kun olen kasaillut. Helpottaahan se sisänivelen laittoa kun saa navan käännettyä ja enempi tilaa. Mutta eihän tuo iso työ ole.
Mini1380 Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Niin kyllä sen kumisen sisemmännivelen sinne väliin taitaa saada mut ulompaaniveltä+vetoakslia ei taida saada ilman navan purkamista, mahdettiinkohan vetoakselin sisemmillä suojakumeilla tarkoittaa sittenkin kumisia ristiniveliä.
koirankoppi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Kaverillahan on Mailerin laatikko ja kone, eli kuminivelet. Ja kait S:n jarrut/navat/vetonivelet?
sir samurai Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Ristinivelien kumit on kummallekin puolelle uudet. Hieman epäselvästi kirjoitin mitkä on rikki, rikkinäiset suojakumit on vetoakselin ja sisemmän vetonivelen liitokseen. Minitronissa "Vetonivelen suojakumi, kumiristikkonivelelle"Jarrut on S:n 7,5. Päänvaivaa aiheuttaa kumpi napa on kummalle puollelle. Toisessa Minissä on jarrusatulat levyn etureunassa. Mutta jos oikein katoin minitronin kuvista, niihin se tulisi jarrulevyn takareunaan. Minisparesin sivuilla oli "FAM2391=left, FAM2390=right" mutta en löytänyt tuommosia koodeja. Sparesin osissa taas jarrusatula tulisi levyjen etureunaan.Spares oikeahttp://www.minispares.com/product/Classic/Brakes/Front/FAM2390.aspx?0401&ReturnUrl=/product/Classic/Brakes/Front/C-AJJ4028B.aspx|Back%20to#Mini sport oikeahttp://www.minisport.com/fam2390-front-hub-r-h-all-disc-type-minis.html Minitron oikeahttp://www.minitron.fi/tuotteet/Napa.jpg(Toki Minitronista kysymällä tämä selviää :))
koirankoppi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 En ole varma ymmärsinkö nyt kysymystä, mutta kyllä satula tulee etupuolelle ja ilmausnipat ylöspäin :)
sir samurai Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Siis jos vertaa Minitronin kuvaa spareksen ja sportin kuviin oikean puolen navoista, jarrusatulan kiinnikkeet on eripuolilla napaa. :)
koirankoppi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Taitaa kuva sitten olla peilikuva? (En ole katsonut). Mutta ei siinä vaihtoehtoja ole.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään