sir samurai Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 2014 Uutta osaa taas tilauksessa, sitten navat, nivelet ja akseli paikoilleen. Eiköhän Mini ensi viikolla ole taas omilla pyörillään :)
sir samurai Kirjoitettu 18. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Lokakuuta, 2014 Sisempien vetonivelien kumiristikoiden u-pannat ei vissiin mene ilman puristamista nivelien reikiin, ei ainakaan nämä uudet. Vanhoista osa meni ihan vaan työntämällä. Alta päin lienee helppoin niitä puristaa ja pukata reikiin? Nyt ei sattunu olleen enempää lankkua, jotta olis saanu autoa korkeammalle, että olis mahtunu alle. Akselipukkien varaan ei jotenki uskalla autoa jättää kun ei vaikuta kovin tukevalta. Sen verran käpyä jo kiristi, että teki mieli vasaralla vähä pantoja napauttaa sopivaksi, mutta aattelinpa että parempi lähteä kotia saunan lämmitykseen :D
koirankoppi Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2014 Kyllä ne sinne ihan käsivoimin pitäisi mennä. Taitaa olla "uustuotannoissa" vähän mittaheittoja :)
sir samurai Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2014 Varovasti putkipihdeillä pantoja puristin sisään päin ja nyt meni käsin laittamalla paikoilleen. Huomena olis tarkotus saada vihdoin navat paikoilleen, ulompiin niveliin pitää vielä muistaa laittaa toinen 50g rasvaa mikä tuli mukana. Lueskelin netistä että joissakin autoissa se vaan levitetään sinne kumin sisälle. Ite aattelin siihen laakeripesän päälle levitellä, eiköhän ne siitä sitten lentele sinne tänne :)
sir samurai Kirjoitettu 22. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 22. Lokakuuta, 2014 Nyt Mini seisoskelee omin tassuin. Yksi asia jäi askarruttaan kun Haynesin kirjassa oli yläpallonivelen kiinnitys 102 Nm, uuden pallonivelen mukana tullut lukkoprikka antautui jo 80 nyyttonin kohdalla. Pistin uuden lukkoprikan ja väänsin 78 Nm, mahtaako tuolla pysyä? (Ei pitäs olla lelu avain ja mukana tuli juuri tämän työkalun kalibrointitodistus)Napamutterin pistin pulttipyssyllä ja annoin kunnolla nakuttaa. Momentista en osaa kyllä sanoa, mutta toivotaan että pysyy ;)
koirankoppi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2014 Pallonivel kiristetään välyksen mukaan, eli välyksettömäksi sovituslevyjen avulla. Niin että käsin saa nihkeästi liikuteltua. Napamutterille on momentti, mutta jos sinulla todennäköisesti on kartiorullalaakerit, niin niittenkin välys pitää olla oikea. laakereitten välissä oleva välirengas määrää välyksen. Yleensä uusilla osilla se on sopiva, kun kiristää mutterin momenttiin.
FD100L Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2014 Nyt Mini seisoskelee omin tassuin. Yksi asia jäi askarruttaan kun Haynesin kirjassa oli yläpallonivelen kiinnitys 102 Nm, uuden pallonivelen mukana tullut lukkoprikka antautui jo 80 nyyttonin kohdalla. Pistin uuden lukkoprikan ja väänsin 78 Nm, mahtaako tuolla pysyä? (Ei pitäs olla lelu avain ja mukana tuli juuri tämän työkalun kalibrointitodistus) Napamutterin pistin pulttipyssyllä ja annoin kunnolla nakuttaa. Momentista en osaa kyllä sanoa, mutta toivotaan että pysyy ;) Jep, siis noiden ylä- ja alapallonivelten kanssa tarkkana, ettet säädä niitä liian kireäksi ..VAARA!! Säätötapahtuu niiden shimmilevyjen avulla, kuten edelläkin neuvottu. Alemman pallonivelen alle kuuluu se pikkunen kierrejousi myös, sitä ei saa unohtaa. Pyöränlaakerit kantsii tarkistaa tosiaan minkä tyyppinen laakeri. Pulttipyssyä ei saa käyttää vaan momenttiavainta! Ite kiristelen yleensäkin kaikki nivelet ym. aina käsityökaluilla, tiedän että aika monta uutta palloniveltäkin on tuhottu käyttämällä paineilmatoimisia työkaluja.
sir samurai Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2014 Mielestäni sain pallonivelet hyvin, ne oli nihkeitä liikutella käsin.Kaikki osat on uusia ja Minitronin kuvan mukaan kyseessä on kartiorullalaakerit. Tarkoitin noilla momenteilla sitä kun pyörännavassa kiinni oleva pallonivelet kiinnitetään ylä ja alatukivarteen.Haynesin kirjassa oli 207 Nm napamutterille, pitää kokeilla omalla momenttiavaimella (max.200Nm)Kaikki muut mutterit on laitettu käsin ja momenttiin jos haynes kirjassa ne mainittu. Aikaa ennen omaa tallia kun toisesta Ministä hajos vetolaippa, korjaamolla napamutterista sanoivat että pitää laittaa lujaan ja ettei oikein käsin saa.
FD100L Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2014 Mielestäni sain pallonivelet hyvin, ne oli nihkeitä liikutella käsin. Kaikki osat on uusia ja Minitronin kuvan mukaan kyseessä on kartiorullalaakerit. Tarkoitin noilla momenteilla sitä kun pyörännavassa kiinni oleva pallonivelet kiinnitetään ylä ja alatukivarteen. Haynesin kirjassa oli 207 Nm napamutterille, pitää kokeilla omalla momenttiavaimella (max.200Nm) Kaikki muut mutterit on laitettu käsin ja momenttiin jos haynes kirjassa ne mainittu. Aikaa ennen omaa tallia kun toisesta Ministä hajos vetolaippa, korjaamolla napamutterista sanoivat että pitää laittaa lujaan ja ettei oikein käsin saa. Jep ja sitten kun on momentissa niin sokka vielä seuraavaan reikään. Yleisin vika on, että toi mutteri löystyy ja sitten lähtee vetolaipasta boorit.
sir samurai Kirjoitettu 26. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 26. Lokakuuta, 2014 Nyt on napamutterit myös momentissa ja seuraavassa reiässä sokka molemmilla puolin. Kiitos taas vinkeistä, seuraavalla kerrala osaaki omin avuin :) Ihan niin lujaan en uskaltanut ylätukivarteen pyörännapaa laittaa kiinni mitä haynesin kirja opasti, lukkoprikat pureutuu kiinni mutterihin ja vääntyy.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään