Jump to content

Etukelkan kiinnitys ja moottorista


Recommended Posts

Kirjoitettu

Aikaa on kulunut, enkä tarkkaan muista ja kierroslukumittarin oli kalibroimaton :), mutta muistelisin että satasen vauhdissa oli 5000 rpm., noin.

Moottori/vaihteisto paketti oli suoraan 1300:sen Mailerin nokalta.

Mitään välityksiä en tutkinut edes papereista. Piti saada vain 1300:nen kone :). Vuosi oli kait 85.

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu

Kovalta kuulostaa kierroslukemat, nautinnollisia ja hiljaisia hetkiä tulossa motaripyrähdyksille, jos laatikkoon ei ole välityksiä vaihdettu. Pitääpä tutkailla haynesin kirjasta minkälainen homma se on tarvittaessa vaihtaa...

Kirjoitettu

Eilen kaivoin laatikosta sisemmät vetonivelet. Toinen oli ihan kiinteä mutta toisessa oli liikkuvat osat. Haynesin kuvien mukkaan toinen olisi "hardy-spicer universal joint", mutta ilman semmosta metallikkiinnikettä. Molemmat puolet oli pannoilla kiinni ja kuvassa irrallaan oleva pää oli myös noissa kahdessa muussa tapissa. Tämmönen muistikuva mulla on purkamisesta. Moottorissa on molemmat puolet samanlaisia :D

Uudet on kummatkin tuommoisia vasemmanpuoleisia niveliä

 

post-1228-0-43562100-1412925503_thumb.jpg

Kirjoitettu

Jos aiot vaihtaa perävälityksen niin samalla kantsis vaihtaa sisemmät vetonivelet uudemman mallisiin vakionopeusniveliin niin ei tuu onkelmia sen peltisarjan kanssa.

Perävälityksen vaihdossa on tärkeintä tarkistaa/ säätää välykset so. lisäillä tai poistaa shimmilevyjä poskilaakerien ja kansien välistä.

 

E: Sun kannattas melkein hankkia se Minin alkuperäinen korjausohjekirja, siinä on noi perusasiat selvitetty aika hyvin.

Aikanaan manuskaa oli saatavilla kopioinakin ..oliskohan Pörin Jukalla vielä? :)

Kirjoitettu

Oikeanpuoleinen nivel ei ole Hardy-Spicer vaan nailoninen versio tuosta kuminivelestä. Tuntee nimen QL5000.

 

http://www.minispares.com/product/classic/QL5000.aspx

 

Jos noita löytää käytettynä niin ehjät nailokupit voi irrottaa ja ostaa uudet ristikkonivelet. Ulkoa en ristikon tyyppiä muista mutta mallin kanssa shoppailemaan.

 

Hardy-Spicer on sitten ihan oma rotunsa:

 

http://www.minispares.com/product/Classic/Drivetrain/CV%20Joints/27H7880.aspx?0801&ReturnUrl=/search/classic/hardy-spicer.aspx|Back to search

Kirjoitettu

Jos ostit sen Maijalan Jampan Uusvanhan Janspeedin sarjan; niin se todennäköisesti sopii vielä kaikille nivelille. Se on vielä vanhaa laadukasta tuotantoa :).

Mulla olisi alkuperäinen Suomenkielinen korj.kirja ja voisin koittaa jos töissä saisi kopioitua sujuvasti.

En kyllä vielä lupaa mitään. On kaikki touhut menneet aika tarkoiksi.

Luulen että Pörillä ei enää ole, mutta voithan kysyä häneltä. Numeron saa varmaan numerotiedustelusta. Aika harvinainen sukunimikin.

Kirjoitettu

 

Jos päädyt vaihtamaan uudempiin sisäpuolen niveliin

niin varmista vetoakseleiden saatavuus kun täällä

meilläpäin tuntuu välillä olevan kiven alla (kun

joku vaan kertois missä se kivi on).

 

terv.MiniKÖ

Kirjoitettu

Vetareita on yllin kyllin tarjolla Briteissä ja Saksassa, jos ei lähi Siwasta satu löytymään. Mutta ne kannattaa vaihtaa ehdottomasti uudenmallisiin jos jotain remppaa perään tekee, ovat kuitenkin niin paljon paremmat kuin mikään ristikko.

Kirjoitettu

Taitaa tuo perä/vetari spekulointi olla turhaa, kun kaverilla on jo kone paikallaan.

Ja tuosta kestävyydestä nivelien kohdalla voi sanoa senverran, että on kokemusperäistä tietoa siitä, että ihan perus vanhanmallin kuminivelet kestää normaalissa maantieliikenteessä, vaikka vähän vireisessäkin likemmäs satatuhatta kilometriä.

Kieltämättä uudemmat ovat fiksummat/paremmat, mutta ei niitä harrasteautoon kannata erikseen lähteä vaihtamaan pelkän kestävyyden takia.

Vanhojen Minien osien kestävyyttä kritisoivat yleensä ne, jotka eivät juuri koskaan ole niillä paljoa edes ajaneet :)

Tottakai jos on joku vanha Mini, joka on alkuperäisillä tai vanhoilla nurkista löydetyillä osilla kasattu, niin niitten loppuun kuluneilla kamoilla ei pitkälle ajele.

Mutta jos uutta laittaa, niin harrastekäytössä kestää piiitkään :)

Tosin näissä uustuotanto-osissa on joillain valmistajilla ihan sitä itteensä tarjolla.

Kirjoitettu

Moottori on tosiaan jo autossa kiinni. Jampan janspeed näyttikin sopivan mainiosti, joten vaihtohommat saa tältä kertaa jäädä. Aika näyttää oliko virhe päätös. Vetoakselin sisemmät suojakumit löyty laatikosta ja olivat rikki. Nyt jos kokoan pyörännavat ja pistän paikalleen, saako vetoakselin ja ulomman nivelen paikoilleen vaikka navat olis jo paikoillaan vai pitääkö lähteä katteleen jos motonetistä löytys sopivat suojakumit.

Kirjoitettu

Kyllä saa.

Niitä sisempiä kumeja, jotka tulee sen ristikon/akselin välille tuskin löytyy Motonetistä? Oliskohan Minitronilla tai Brittiosilla.?

Kirjoitettu

Minitronilla oli, katoin jo mutta tähän hätään jos olis tarvinut. Kuukauden sisään kummiski taas tilaus pitää tehdä niin siinä sitten kun akseli menee napaa irrottamatta.

Kirjoitettu

Nyt jos kokoan pyörännavat ja pistän paikalleen, saako vetoakselin ja ulomman nivelen paikoilleen vaikka navat olis jo paikoillaan.

Ei saa, vähntään täytyy raidetangonpää ja ylempi pallonivel avata että saat noi paikalleen.

Kirjoitettu

Eikö muka saa...? Muistan kyllä laittaneeni....?. Vanhat kuminivelet ja ässän kovat. Näitä "uudenmallisia" en ole koskaan laittanut.  Mulla on kyllä aina ollut kaikki osat kerralla kun olen kasaillut.

Helpottaahan se sisänivelen laittoa kun saa navan käännettyä ja enempi tilaa. Mutta eihän tuo iso työ ole.

Kirjoitettu

Niin kyllä sen kumisen sisemmännivelen sinne väliin taitaa saada mut ulompaaniveltä+vetoakslia ei taida saada ilman navan purkamista, mahdettiinkohan vetoakselin sisemmillä suojakumeilla tarkoittaa sittenkin kumisia ristiniveliä. 

Kirjoitettu

Kaverillahan on Mailerin laatikko ja kone, eli kuminivelet. Ja kait S:n jarrut/navat/vetonivelet?

Kirjoitettu

Ristinivelien kumit on kummallekin puolelle uudet. Hieman epäselvästi kirjoitin mitkä on rikki, rikkinäiset suojakumit on vetoakselin ja sisemmän vetonivelen liitokseen. Minitronissa "Vetonivelen suojakumi, kumiristikkonivelelle"

Jarrut on S:n 7,5. Päänvaivaa aiheuttaa kumpi napa on kummalle puollelle. Toisessa Minissä on jarrusatulat levyn etureunassa. Mutta jos oikein katoin minitronin kuvista, niihin se tulisi jarrulevyn takareunaan. Minisparesin sivuilla oli "FAM2391=left, FAM2390=right" mutta en löytänyt tuommosia koodeja. Sparesin osissa taas jarrusatula tulisi levyjen etureunaan.

Spares oikea
http://www.minispares.com/product/Classic/Brakes/Front/FAM2390.aspx?0401&ReturnUrl=/product/Classic/Brakes/Front/C-AJJ4028B.aspx|Back%20to#

Mini sport oikea
http://www.minisport.com/fam2390-front-hub-r-h-all-disc-type-minis.html

 

Minitron oikea
http://www.minitron.fi/tuotteet/Napa.jpg

(Toki Minitronista kysymällä tämä selviää :))

Kirjoitettu

En ole varma ymmärsinkö nyt kysymystä, mutta kyllä satula tulee etupuolelle ja ilmausnipat ylöspäin :)

Kirjoitettu

Taitaa kuva sitten olla peilikuva? (En ole katsonut). Mutta ei siinä vaihtoehtoja ole.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...