Jump to content

MCS Clubman R56 -07 ja vasen etupyörän laakeri


Recommended Posts

Kirjoitettu

Moro!

Tuossa jo vähän aikaa vinkunut ajaessa suoraan ja oikealle käännyttässä vasen etupyörän laakeri.

 

Tänään kokeilin välykset ja kuskin etupyörässä selvä mutta pieni välys kun rengasta heiluttaa ylä-ala suunnassa. Ja raskaammin pyörii kuskin etupyörä kun vertaa apukuskin pyörään.

 

Onko kuinka moni joutunut vaihtamaan laakeria? Oliko kuinka kova homma? Sen verran katoin että napa on kiinni alhaalta pallonivelellä ja ylhäältä suoraan jousen rungossa tavallaan "puristettuna" kiinni. Samanlainen systeemi kuin esim. Jaguar X-Typessä ja sitäkautta myös Mondeossa. Lujassa en kuvittelisi pulttien olevan kun pirssillä ajettu vajaa 70tkm.

 

Mistä ootte hankkineet laakerin? Mitä maksoi? Motonetissa ei ainakaan verkkokaupassa ollut, täytyy ens viikolla vierailla tutussa paikallisessa hyvin varustellussa varaosaliikkeessä. Tilaustavaraksi todennäköisesti menee.

 

Halpaa muutaman kympin laakeria en sinne laita. Vaimon eräässä edellisessä autossa piti joskus vaihtaa molemmat etupyörän laakerit. Laitoin sinne laakerit jotka maksoi 50e / pari. Meni vuosi ja taas sama juttu. Sitten laitoin laakerit jotka maksoi 100e / pari, eikä sen jälkeen ollut ongelmia.

Kirjoitettu

Tere.

 

Varma en ole tuosta korimallista.

 

Vanhemmassa mallissa (-01, Cooper) vasen etupyöränlaakeri helppo vaihtaa:

-Jarrusatula irti + jarrulevy, sen jälkeen pyöränlaakerin pultit lähtevät irti, ilman alapallonivelen irroitusta :) Vetoakselin pultti / mutteri tietty kans pitää irroittaa.

 

Itelle tuli koko pyörännapa, erikseen ei laakeria saa. Hinta oli muistaakseni vajaa parisataa.

Kirjoitettu

Noniin, jo jokunen päivä sitten tuli vaihdettua tuo laakeri. Ihan samalla lailla se oli kuin yllä mainittu, eli mk2 ei ole muuttunut mk1:stä.

 

Rapakon takana northamericanmotoring -voorumilla mainostettiin että tunnin homma. No ei se ihan tunnissa hoitunut, kun yksi napaa pitävistä pulteista oli vähän lujassa. Ja lisäksi kun vetarin jätti tilaansa, ylemmät navan pultit oli vähän ahtaassa paikassa. Perus hylsyt ei sinne sopineet, ja 1/4 hylsyt olis ollu liian hentoiset avamaan noita pultteja.

 

No oli siinä sitte tämä ABS sensori vähän tyrkyllä jotta sitä piti varoa. Ei mikään pakko ole sitä irrottaa kun laakeria - tai siis napaa vaihtaa, mutta silloin pitää olla ite vähän tarkkana.

 

Mutta summa summarun: napa vaihdettu, ihan jees homma. Seurataan tilannetta koska apparin puolella alkaa ulista. Toivottavasti ei ainakaan ihan heti.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...