Green Kirjoitettu 30. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 30. Syyskuuta, 2014 Olen ollut nyt reilun viikon verran Minin omistaja, kyseessä 2007 One 1.4-litraisella bensakoneella. Auto oli myyjäliikkeen mukaan juuri huollettu, mutta pari päivää kaupanteon jälkeen tarkistelin nestemääriä koneesta, ja huomasin, että jäähdytinneste oli paisuntasäiliöstä lähes loppu. Samoin moottoriöljyä jouduin lisäämään runsaasti, kaiken kaikkiaan litran, jotta sain sen oikealle tasolle (samalla huomasin tuon öljytikun idioottimaisuuden). Lätäköitä ei ole auton alle ilmaantunut. Ilmoitin tästä myyjäliikkeelle, joka vastasi, että auto on ollut myyjän vaimon käytössä ja toiminut moitteetta, keksi syyksi ainoastaan sen, että asentaja oli puolihuolimattomasti huollon tehnyt ja nesteitä lisäillyt. Aika huolimatonta tosiaan, jos litrakaupalla puuttuu tavaraa... Huolto oli tehty vihkosen mukaan 141 tkm kohdalla, nyt mittarissa on 143 tkm. Jo aiemmin huomasin myös, että kun öljykorkin avaa koneen ollessa lämmin, sieltä nousee jonkin verran ''höyryä'' (ei pilveksi asti, mutta silmällä kuitenkin erottaa hyvin), mahdollisesti pakokaasua. Ajattelin öljyjen vain olevan niin lämpimät, että höyryävät koleassa syysilmassa. Kokeilin kuitenkin avata öljykorkin myös koneen käydessä, jotta saisin tarkkailtua tuota muodostuvan höyryn määrää. Siinä sitten huomasin, että öljykorkin alle kehittyy lisäksi kunnon paine. Korkki suhisee avattaessa, ja kädellä tuntuu selvä ilmavirtaus öljyntäyttöaukon kohdalla. Mitään ylimääräistä möhnää ei korkin alla sentään näy. Kunnon metallinen kalkatus kyllä kuuluu. Kun korkin laittaa takaisin kiinni, kone tuntuu tukehtuvan hetkeksi. Täytyy nyt vielä seurailla nestemääriä, mutta voisiko tuo paine johtua tukkeutuneesta huohottimesta tms? Vai voisiko kone muka olla noilla kilsoilla jo niin väljä, että tunkee paineen tuonne ja syö samalla öljytkin? Kiitos vinkeistä etukäteen. Edit: Korjattu viankuvausta + huomattu että olivat liikkeessä jättäneet huohotinletkun (venakanteen vasemmalle puolelle tuleva letku?) irti lukituksestaan. Painoin sen kunnolla kiinni, muttei auttanut heti ainakaan tuohon paineen kertymiseen.
Esko Kirjoitettu 1. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 1. Lokakuuta, 2014 Kyllä tuo nyt äkkiseltään kuulostaa ihan ehjältä autolta. Lisää nesteet ylärajaan ja seuraa niiden kulutusta. Höyry öljyntäyttöreiästä on täysin normaalia samoin kuin mahdollinen paineen kertyminen ja moottorin tukehtuminen, jos menet availemaan öljykorkkia koneen ollessa käynnissä. Toisin sanoen sotket hetkellisesti auton huohotusjärjestelmän, joka on myös yhteydessä auton imusarjaan. Jos moottori ei pidä ylimääräisiä ääniä, vedot on tallella ja mittaristossa ei pala mikään ylimääräinen valo, ei muuta kuin kovaa ajoa!
Green Kirjoitettu 1. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 1. Lokakuuta, 2014 Kiitos vastauksesta, kyllähän tuo toimii ihan ok, joskin taas oli öljymäärä valahtanut lähelle alarajaa ja jäähdytinnestettä on jälleen paisarissa vain tilkka. Edellisestä täytöstä on parisensataa kilsaa. Erikoisia ääniä ei ole, paitsi tuota kovaa metallista kalkatusta venttiilikopasta, jos korkki on auki. Tietysti siellä on sen verran liikkuvia mekaanisia osia, että luonnollisesti ääntä kuuluu. Koneen tyhjäkäynti on vähän karkeaa, mutta voihan se olla vain ominaisuuskin. Ketju tähän oli jo vaihdettu jokin aika takaperin. Täytyy jonkin aikaa vielä seurata nestemääriä ja viedä auto sitten Laakkoselle, jos tilanne yhä sitä vaatii.
Mini1380 Kirjoitettu 1. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 1. Lokakuuta, 2014 Jos se noin äkkiä on uudestaan hukannut nesteitä olisin kyllä yhteydessä myyjäliikkeeseen ja pyytäisin selvittämään asiaa ja vaatisin mustaa valkoiselle että olet asiakkaana reklamoinut kyseisistä asioista "heti" ostotapahtuman jälkeen. Ja nimenomaan niin että saat itsellekkin mustaa valkoiselle asiasta eikä se jää vaan heidän järjestelmäänsä.
Green Kirjoitettu 1. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 1. Lokakuuta, 2014 Joo, sähköpostikeskustelu mulla on tallessa, luulisi että se tarpeen tullen riittäisi todistukseksi, kun päivämäärät ym näkyvät myös. Sovittiin, että seuraan tuota kulutusta nyt vielä hetken ja sitten kiikutan kärryn Laakkoselle, jos huonolta näyttää.
Esko Kirjoitettu 1. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 1. Lokakuuta, 2014 No ei toi sitte ihan normaalia ole, jos 200-300km matkalla nesteet tippuu jo alarajaan. Öljytikussa perinteisesti ala- ja ylärajan väli on noin litran verran ja tuolla matkalla ajaessa pitäisi kyllä tiputtaa jo aika roimasti alle tai tuprutella suhteellisen sinistä putkesta.
Green Kirjoitettu 22. Lokakuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 22. Lokakuuta, 2014 Täällä on öljy maistunut edelleen. Autoon on nyt tehty mm. öljyhuuhtelu, mitattu puristuspaineet (kaikki ok) ja vaihdettu venttiilikopan tiivisteet. Tuo tiiviste oli muuttunut lähinnä kovamuoviksi (löytämieni vanhojen bensakuittien mukaan edellinen omistaja on ajanut 95e10-bensalla, liekö nuo sitten kovettanut), ja kaksi tulppaa ui öljyssä. Nyt siltä osin siis kunnossa. Öljyä on saanut kuitenkin kaadella yhä, joskin kun vaihdoin 5w30-öljyt 5w40:een, öljyä on mennyt ''enää'' noin litra per 1000km. Tuohan nyt on ilmeisesti juuri ja juuri tehtaan antamien arvojen sisällä, mutta selkeästi vikaa on, sillä auto pöllyttää sinistä pakoputkesta. Outoa on tilanne, jossa auto sen tekee. Kylmällä moottorilla ei sinistä näy lainkaan, eikä lämpimänäkään useimmissa tilanteissa. Mutta kun lämpimällä moottorilla pysähdyt joksikin aikaa esim liikennevaloihin tyhjäkäynnille, ja painat kaasua liikkeelle lähtiessä, tällöin on sininen pilvi perässä. Tämä oli yksi syy, miksi vaihdoin öljyjen viskositeettia hieman lämpöjäykemmiksi, mutta eipä tosiaan auttanut täysin ongelmaan. Venttiilivarsien kumit ovat olleet yksi epäilty koko ajan, mutta olen ollut siinä uskossa, että ne fuskaavat perinteisimmin kylmällä moottorilla. Tässä tilanne on päinvastoin, kylmänä ei pöllytä, mutta lämpimänä kyllä. Jos jollain on ideoita ja epäilyjä, saa esittää. Kysyn kyllä huomenna myyjäliikkeestä, haluavatko itse laittaa auton kuntoon, vai vienkö jonnekin muualle. E: jäähdytinneste on nyt pysynyt säiliössä hyvin, siinä oli ilmeisesti kyse ilmasta kanavissa, kun olivat nesteet vaihtaneet aiemmin.
Esko Kirjoitettu 25. Lokakuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 25. Lokakuuta, 2014 Kannattaa tehdä koneelle ohivuotomittaus ennen kuin alkaa mitään hattua nostelemaan pois. Kertoo niin paljon enemmän koneen kunnosta kuin puristuspainemittaus. Sent from my iPhone using Tapatalk
Green Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2014 Selvisipä tämäkin lopulta ainakin tuon sinisen savutuksen/öljynkulutuksen osalta. Venavarrenkumit olivat aivan aikansa eläneet. Luulen, että edellisen omistajan vuosia käyttämä 95e10-bensa on noillekin hallaa tehnyt, samoin kun venttiilikopantiivisteetkin olivat muuttuneet rapeaksi ''muoviksi''. Tuli suoritettua operaatio itse, myyjäliike ei enää vastannut mihinkään yhteydenottoon ja kuluttajaneuvoja keskittyi valittelemaan työkiireitään. Eipä tuo kovin kalliiksi tullut, kun OEM-kumit maksoivat vajaa 60e/setti. Vähemmän mukavaa oli tuo vaihtaminen, etenkin laiskan miehen taktiikalla purkamatta edes nokkia pois. Homma olisi varmasti ollut paljon helpompi irrottamalla hilppeet edestä ja vaikka nostamalla kansi pöydälle. Mahdollista se kuitenkin oli tuollakin tyylillä, muttei taatusti tule toistamiseen ryhdyttyä... No, onpahan tehty ja auto toimii.
next Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2014 Kyllä mä ennemmin pistän tulpalla sen paineilman sylinteriin jotta venat pysyy ylhäällä vaihdon ajan jos toinen vaihtoehto on kannen nosto vain venavarren kumien takia.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään