SE7EN Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Moi Osaisiko joku mulle tämänkin selittää. Myynnissä on monenlaista jäähdyttäjän korkkia, normaali ja matala kaula 7 lbs vuoteen 69, 13 lbs vuoteen 76, 15 lbs vuodesta 76 eteenpäin. Nyt kun moottoria kokoilee eri aikakausien tuotteilla, niin mikä ero noilla on.?
koirankoppi Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Jäähdyttäjien suuaukoissa on eroja iän mukaan. Kaikki ei sovi kaikkiin. Kaikki nyt myytävät uudet taitavat olla samanlaisilla suuaukoilla. Toi lbs ilmoittaa millä paineella korkki päästää paineita ulos hukkaputkesta. Sillä ei normi käytössä kun jäähdytys on muuten kunnossa ole paljon merkitystä. Jossain kilvanajossa kun lämmöt on korkealla, niin mahd. "kireä" korkki pitää nesteet sisällä. Ja eikös nesteen kiehumispiste ole paineessa korkeampi. Viisaat voi kertoa :) Ainakin itellä Cooperissa kun vähän yritettiin kilvanajoa, niin lämmöt kesäkelillä pätkien jälkeen tahtoi hitaassa ajossa nousta yli sadan, mutta koskaan ei "keittänyt" eikä sylkenyt tippaakaan nestettä ulos. Mulla oli konkareiden ohjeiden mukaan mahd. tiukka korkki. Ainakin se toimi. Viisaat kertokoot fiksumman selvityksen :)
FD100L Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Paisuntasäiliö kilpureihin ja sen jäähdyttäjän alkuperäisen korkin tilalle sellainen "avoin" korkki(ilman painejousta)joka päästää nesteen virtaamaan paisuntasäiliöön. Siihen paisuntasäiliöön sitten se avautuva korkki joka sitten päästää ylimääräiset paineet pihalle.
koirankoppi Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Ei entisöinteihin mitään paisuntasäiliöitä laiteta :) ja normaalit vakio Minit, eikä vähän viritetytkään sellaista tarvitse. Ei ainakaan koskaan itsellä olleet, eikä koskaan ole ollut ongelmia. Ja kuten sanoin, ei Cooperin kanssakaan koskaan ollut ongelmia, vaikka ei me "Mäkisiä jaAaltosia oltukaan :) Jos Minin omat siihen kuuluvat jäähdytys systeemit on kunnossa, niin kaikki toimii ihan omilla osilla. Kireät ratamoottorit ja pitkät radalla täysillä ajetut ajamiset/kisat on sitten eri asia.
MikaJ Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Onhan Mineissä ihan vakionakin paisuntasäiliötä, olikos ollut vuodesta -91 eteenpäin. Tässä kohtaa tulee korkkiin yksi merkittävä ero, se tiivistää myös ulkokauluksesta. Minin jäähdyttäjässä kun tuo paisuntatila on vähän liian pieni, niin sillä paikattiin tämä puute. Tämän mallin paisuntasäiliö on paineeton, paineen säädön hoitaa edelleen jäähdyttäjän korkki. MPi sitten tietenkin on oma lukunsa, kun siinä on ihan moderni jäähdytysratkaisu. Mitä korkeampi paine, sitä korkeampi kiehumispiste. Lisäksi estää kavitointia tehokkaasti. Tämän takia nykyisin käytetään korkeita paineita, ei kavitointi tuhoa moottoria ja voidaan ajaa korkeammilla jäähdytysnesteen lämmöillä. Nykypäivän moottorit kun käyvät reilusti päälle sata asteisina normaali ajossa.
LeeHarvey Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Miniin on ainakin kahta eri korkeuksista korkkia. Jos laittaa korkeakauluksiseen syylariin matalan korkin, niin ei tiivistä ja vesi painelee ylivuotoputkesta pois. Missä vuosimalleissa vaihtui, niin en tiedä, mutta kannattaa mitata. Lisäksi jonkinasteista hajontaa on myös korkin halkaisijassa.
koirankoppi Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2014 Suotakoon se vanhalle pierulle, ettei aina tajua että 90 luvun autotkin alkavat olla entisöintikohteita :) Itselle ainakin Minien osalta ne tuntuvat uusilta autoilta :).
imperial Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2014 Miniin on ainakin kahta eri korkeuksista korkkia. Jos laittaa korkeakauluksiseen syylariin matalan korkin, niin ei tiivistä ja vesi painelee ylivuotoputkesta pois. Missä vuosimalleissa vaihtui, niin en tiedä, mutta kannattaa mitata. Lisäksi jonkinasteista hajontaa on myös korkin halkaisijassa. Jep. Näin on. Tai ei oikeastaan pitäisi olla, koska eri painetason korkeissa on erimittainen taitettu kynsilevy ja vuosimallin mukaan sopii vain oikeaan jäähdyttimeen.Korkin halkaisija on aina sama. 13 paunan korkki sopii kyllä 15 paunan korkin paikalle, mutta ei toisinpäin. Alkuperäiset ARP2000 jäähdytimet ovat 3-rivisiä ja kennon tiheys 16 sälettä tuuman matkalle. Tuo malli oli jo kaikissa Cooper S malleissa 60-luvun puolivälissä ja niissä käytettiin 13 paunan korkkia. 80-luvun alussa ko. jäähdytin tuli vakioksi kaikkiin malleihin ja oli varustettu 15 paunan korkilla. Varaosajäähdyttimessä ei korkkia ole mukana. Hyvä jäähdytin kaikkeen vakiokäyttöön ja ollut melkein ongelmaton historic kilpureissakin, paitsi ihan äärilämpötiloissa. Tässä vähän matematiikkaa: 7 psi on 0,48 bar 13 psi on 0,9 bar 15 psi on 1,0 bar noin suunnilleen. 14,5 on tuo muunnosluku. Muistaakseni olen nähnyt pikku Coopereissa 9 psi korkkejakin. Ranskalaisia tarvikekorkkeja myytiin joskus jossain ja ne päästi paineet pois hyvin helposti koska painetaso oli 4 psi tai niinkuin oli merkitty 4 lbs. Kuinka moni Mini keittikään ja jätti tielle tuollaisten kapistuksien takia. Vanhoihin kulmikkaalla yläsäiliöllä oleviin jäähdyttimiin sopii vain tuo pitkällä jousella oleva 7 paunan korkki. 13-15 luokan korkkeja ei pitkällä jousella ole koskaan lie tehtykään. Pitäiskö vanhan laittaa vielä mittakuvia näistä vai tuliko selväksi ? Muuten, 15 paunan korkki on hieman ongelmallinen - vanhojen vesiletkujen kanssa ilmenee enempi letkurikkoja juurikin korkean paineen takia, vaikka ero ei suuri olekaan. Vuosimalli 1992 jälkeiset mallit on sitten oma juttunsa.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään