Matias Kirjoitettu 3. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 3. Tammikuuta, 2009 Voisiko joku neuvoa miten saan asennettua Hi-lot morris miniin vm.72 pitääkö takakelkka irroittaa?
Purtsi Kirjoitettu 3. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 3. Tammikuuta, 2009 Kelkkaa ei tarvitse irroittaa, iskarit kylläkin. Etupäästä vanhojen trumpettien/kumien irroittaminen on yleensä ollut työläämpää. Sieltäkin ylätukivarresta kaikki irti, että pääsee tarpeeksi liikkumaan ja mahdollistaa yleensäkin osien irroituksen. Tarkkaa irroitusmenetelmää en muista (työ tekijäänsä ohjaa), viimeksi ainakin takaalta suunnilleen vanhat trumpetit putosi pois, edestä lähti toinen puoli palasina, mutta koska hilot tulevat joskus tilalle, niin ei paljoa haitannut purkuvaiheessa. Asennus onkin huomattavasti helpompaa. Oikean korkeuden hakeminen sitten viekin oman aikansa.
Matias Kirjoitettu 3. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3. Tammikuuta, 2009 Joo olisko kellää projekti kuvia? ois vähä helpompi alkaa tekemään? ja mikä tämä paljon puhuttu puristin työ kalu on onko se pakollinen?
Purtsi Kirjoitettu 3. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 3. Tammikuuta, 2009 Eipä nuo kuvat siinä paljoa auta. Sen kun vaan rupeat purkaamaan ja irroittelemaan osia kunnes trumpetit ovat tallin lattialla :) Puristustyökalu ei ole pakollinen, ainakaan itse olen saanut nuo osat irti ilman sen apua. Jos en nyt ihan väärin muista, niin olen edestä ottanut ylätukivarren kokonaan irti irroittaessa trumpetteja.
Matias Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 okei. jos olen oikei käsittänyt niin takana ne tulevat poikittain? ja miten se korkeuden säätö tapahtuu?
Purtsi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Tälläisen ohjeen bongasin kuvineen. Tästä saattanee olla jotain hyötyäkin :) http://www.theminiforum.co.uk/forums/index.php?showtopic=10239 Korkeuden säätö tapahtuu veivaamalla niitä säätömuttereita sopivan kokoisella avaimella osien ollessa paikoillaan.
Matias Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Joo nyt alko valkenemaan kun katsoin linkin takaiset kuvat!!! alkaa tässä asennoimaan kun kerkiää
Jamppa Maijala Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Jousen puristustyökalu kyllä helpottaa varsinkin jos runko paikoillaan. :) Tukivarren akseli kinkkimäisen ahdas poisotettavaksi kun kumipallo painaa tukivartta. Lähtee tok, työkalu vain helpottaa. Helppo tehdä itsekin. Kumipallon kierre voi sitten olla 1/2" unf tai 1/2" unc, kumpiakin on tullut vastaan. Uudella kumipallolla hilokin ilman työkalua myös työläs laitettava takaisin. Vanhaan kumipalloon helppo laittaa kyllä takaisin kun vain hilon säätää kaikkein lyhyemmilleen. ;) Ajokorkeutta säätäessä itse pidän nyrkkisääntönä: 1mm hilossa on 1 cm ajokorkeudessa. Yleensä Hilon kierre on ollut M20 jossa nousu on 2 mm kierrokselle. Eli kierros vaikuttaa 2 cm. :D :D
Purtsi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Eikös se suhde ole 5:1 takana 3:1 edessä eli jos yhden millin säätää korkeutta hilosta, niin se vaikuttaa 5mm takana ja 3mm edessä korkeuteen. Tässä tosin varmaan noiden kumipallojenkin kunto vaikuttaa, mutta näin periaatteessa. :)
Matias Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Pirun kallis minitronilla tuon työkalu :(( ja kun ei ole kuvaa ei voi tietää minkälaisen väsäis itte. oisko minulla helpompi laittaa taakse toiselle puolelle nytten kun käännämme kyljelleen pohja töitä varten auton?
Midisti Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Varmasti on helpompi jos auton saa kyljelleen. Omaan -73 ei tarvinnut mitään työkalua erikseen, vaan kuten täällä on todettu alat vaan tekemään. Suurin työ edessä oli irroittaa alkuperäinen "kartio osa" kumista irti. Mutta voimalla saa suuria aikaan. Säädöstä sen verran että kokeilemalla saa hyvän tuloksen, aikaa vähän menee mutta hyvä tulee ;)
tailke Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Matias katsoisit Purtsin antaman linkin http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... opic=10239 kuvat niin näet millainen työkalu on. Kätinen mies tekee sen tuossa tuokiossa. Jampalle: kierteet kumipalloissa ovat ½" UNF tai M14 2mm nousulla. Lähde www.minimania.com Takapalloja on myös sokeita eli ilman mutteria. Mikä on kallista?? Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat harrastaa väärää lajia!!
Matias Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2009 en ole vielä kerrenyt tutkia sitä linkkiä kunnolla. opiskelia elämässä pitää elää rajojen mukaisesti! mutta ei autolla ole vielä niin kiireitä tehen sen alusta loppuu rahalla ainakun sitä on. ei teillä ole ketään tiiossa rovaniemeltä jolla ois tuommoinen työkalu?
Purtsi Kirjoitettu 5. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 5. Tammikuuta, 2009 Ja kuten edellä jo mainitsin, niin ylätukivarren irroittamalla et tarvitse sitä työkalua lainkaan ;) Ehkä vähän enemmän purkamista, mutta eipähän sitä työkalua tarvitse ostaa/tehdä.
koirankoppi Kirjoitettu 5. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 5. Tammikuuta, 2009 Jos/kun Matias on tekemässä perusteellista kunnostusta ajan kanssa, niin silloinhan kelkat on luonnollisesti irrallaan 8-). Hilojen asennushan onnistuu leikiten etupäähänkin kun kelkka on lattialla, oli työkalua tahi ei ;). Niitä alkuperäisiä "trumpetteja" ei muuten kannata turhanpäiten väkivalloin rikkoa!! Niille on käyttöä esim. Historic rallitouhuihin, entisöinteihin ym. Eivät ole ihan ilmaisia!!
Jamppa Maijala Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 2009 Jampalle: kierteet kumipalloissa ovat ½" UNF tai M14 2mm nousulla. Lähde www.minimania.com Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat harrastaa väärää lajia!! Tosiaan näemmä näin onkin. Kävinkin tuossa kumipallosta irrotetun "mutterin" ja kokeilin taas :-[ 1/2" unc kierretappia ja hyvin pyöri sinne mutta kuten mainitsit nyt testasin myös M14 ja todellakin se on M14 Eipä tuossa tuumasessa ja millisessä olekaan juuri nousueroa(M14 2mm ja 1/2 unc 13 kierrosta tuumalle) Halkaisijassa kyllä. Minun huolimattomuusvirhe :-[ :-[ :-[ Ei päivää ettei jotain uutta [smiley=thumbsup.gif] Onkohan nuo milliset kierteet tehty jossain muussa maassa kuin tuumasten luvatussa maassa? ;) Sokeaa palloa ei ole minulle tullut vastaan, mielenkiintoista. :D Tuttu tunne tuo rahanmeno harrastuksiin [smiley=2vrolijk_08.gif] Purtsi:Suhde tosiaan voi olla ehkä noinkin. Ite muistaa vain paremmin 1mm=1cm ja silti joutuu kokeilemaan. ;D [smiley=wink.gif] Kilpurista otettiin tuo keskimutteri irti ja kierteen päähän upotettiin hitsaamalla kuusiokoloruuvi josta pitkällä(40cm) kuusiokoloavimella pääsi säätämään edessä yläkautta ja takana helmaan puskurin alle poratusta reiästä, Tässäkin tapauksessa auto tuli tunkilla keventää jotta säädöt kesti paremmin. Nopeutti kuitenkin asiaa, ::) Jiikooja muut: Jos sinulla jää vakiotrumpetteja tai muuta Mini osaa niin ota yhteyttä niin voin taltioida ne. Asun maalla, :) mutta en ole saanut tiloja. ;) Pankki vielä omistaa osan. :'( [smiley=vrolijk_26.gif]
koirankoppi Kirjoitettu 9. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 9. Tammikuuta, 2009 Kaikella kunnioituksella Jiikoo ;)! En ymmärtänyt kyllä edellisestä kommentistasi yhtään mitään :o? Miksi ehjät osat pitäisi rikkoa ja heittää roskiin, kun ne asianmukaisesti vaihdettuna pysyy ehjänä ja tarvitsevia osien vastaanottajia riittää kyllä. Miksi ne pitäisi itse säilöä kaappeihin jos ei näe koskaan tarvitsevansa :-? Jokainen tietysti tekee omilla tavaroillaan ihan mitä lystää, mutta jos ajatellaan näin "yhteisöllisesti" harrastajapiirin kannalta.
morris66 Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Jos Matiaksella vielä tarvetta jousenpuristus työkalulle milli ja tuuma kierteellä voisin myydä omani hintaan 50.Muutaman kerran käytetty SykesPicavant...... vai miten se nyt meni.. 0400706527
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään