Jump to content

Minin maalaus + maalausvälineet


Recommended Posts

Kirjoitettu

Pitäs pikkuhiljaa alkaa hankkiin maalausvehkeitä. Aattelin devilbliss FLG-5 ruiskun hommata + flexicup kertakäyttösäiliö järjestelmän auton peltiosien maalausta varten. Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan ruiskuista yms :)

 

Nyt ajankohtaisena asiana olisi konehuone + etukelkka. Pinnat on puhdistettu (hiekkapuhallus tai teräsharjattu) ja sivelty pari kertaa fosforihapolla (Annitroll). Selviäiskö tässä vaiheessa vielä siveltimellä, jos levittäs alle ferrexiä, sen päälle miranolia ja vielä ohut kerros alusta massaa etukelkalle. Konehuone jäisi miranol pinnalle.
 

Onko kokemusta miten happo/epoksimaalien levitys onnistuu pelkällä pensselillä?

 

Hyllystä löytys myös paineilmasetin mukana tullut lelu yläkannu ruutta, talli vaatisi hieman järjestelyä ja suojausta ennen kuin sielä voi ruiskun kanssa touhuta. Pihalla ehkä voisi myös tarvittaessa taivas alla. Pihalle ei ole mahdollista rakentaa mitään väliaikaista suojaa, kun on talliosake yhtiö ja pihalla "korjaaminen" on kielletty.



 

Kirjoitettu

Etukelkkaa ei kannata massalla tuhria. Hyvä maalaus riittää. Ei takuulla ruostu.

Takakelkka on sitten eri juttu.

Kirjoitettu

Itse olen puhallettuihin kelkkoihin vetänyt Internationalin puolikiiltävän mustan pohja/pintamaalin ja hyvin on kestänyt eikä tarvii vetää useampaa eri maalia .

Kirjoitettu

Mo,

Kysyin pulverimaalamolta mitä maksaa jos laittavat muiden rojujen joukkoon kun maalavat jotain tummaa.

 

kaverit hiekkapuhalsivat ja pulverimaalasivat etukelkan 80 eurolla joka meni kahvikassaan.

 

/kimi

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Auton peltien maalausta hieman tutkiskellu. Osassa ohjeissa on että pakkeli suoraan pellille, sitten ruostesuojamaalaus. Toiset taas sitä mieltä että epoksia alle ja pakkeli sen päälle. Ite olen ollut käsityksessä että ruostesuoja alle ja pakkeli päälle. Talvella kun ei tallissa maalaus on ole mahdollista, olisi kätävee jos pääsis ajan kanssa pakkeloimaan ja hiomaan pienet kulhut piiloon jos pakkelit suoraan pellille.

 

Etukelkkasta tuli ferrex+miranol käsittelyllä ihan siistin näkönen. Miranol tosiaan vaati useamman päivän kuivumis aikaa.

Kirjoitettu

kyllä se pakkeli vedetään yleensä suoraan puhtaalle pellille ja rälläkällä hiottu pelti pitäis ennen pakkelointia hioa hienolla hiomapaperilla sileeks sillä jos ei tee näin niin ei saa millään aineella peitettyy noita rälläkän jättämii uria tulee aina näkyviin uuden maalipinnan pinnalla,tuosta ruisku asiasta itse olen ostanut muutamii ruiskuja ja kaikkein paras ruisku millä ite olen maalannut on juuri tuo halpis yläkannu ruisku mutta jokaisen pitää löytää se mieluisin ruisku joka käy käteen parhaiten ja josta tulee omaan maalaukseen juuri sopivan verran tavaraa,aina pitää muistaa että maalauksessa on monta tapaa tehdä ja monellaista neuvojaa mutta tärkeintähän että maalaus tyydyttää itseään,sillä virheetöntä auton maalaustahan on mahdoton tehdä jos oikeen aletaa lampuilla ja valoilla tutkimaan

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

En ole ammattilainen maalaushommissa, mutta lähtisin tiloista liikkeelle( ilmanvaihto, suodattimet)...pöly on suurin vihollinen. Hyvälaatuiset maalit ja tarvikkeet. Edullisilla ruiskuilla saa jälkeä kyllä... Itellä on pohja/epoxi/hionta väreihin 20€ ruisku... Pintaväreille satajet hvlp (lähinnä oman maun takia)

Vaatii kompuralta...

Kirjoitettu

Ammattimaalari maalaa välttävän pinnan ruiskulla kuin ruiskulla, mutta amatöörin on huomattavan paljon helpompi saada hyvää jälkeä kunnon ruiskulla. Eli hyvä ruisku on kyllä erinomainen sijoitus. Miinuksena sitten autotallimaalajalle on ilmantarve, esim oma Satajet HVLP:ltä ei millään "valovirtakompuralla" käytetä.

Kirjoitettu

vanha automaalari kaveri sanoi että kyllähän jokainen vetää ruiskulla hyvät pinnat mutta se on toinen juttu kuka tekee hyvät pohjat,hän maalasi autoja 45vuotta ammatikseen,tuo ruiskujuttu tuntuu menevän vähän hifistelyksi,eiköhän ole sama mikä ruisku on kunhan on puhdas oikeenkokonen suutin ja kunnolla säädetty ja tietysti paineilmaverkostossa vedeneroitin ja ruiskulle tarkoitettu paine jatkuvasti ruiskuttaessa

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Ite oon tehny niin että omiin vehkeisiin eka joku pohjamaali ja antaa kuivua, hioo sen ja sitten kitti. Kestää paremmin kun kitti on siitä huono että aina kerää kosteutta. Toki en tiiä kuinka paljon oikiasti "saa lisä aikaa ruosteesta" kun näin tekee mutta itellä näin kestänyt paremmin. Ja ei se kitti pysy siinä kiiltävällä pellillä kuitenkaan että sekin kannattaa hioa. Ei ikinä mitään kiillon päälle on aika hyvä muistisääntö.  Maalaukseen en lähe muuten puuttumaan muttakun että se on helppoa kuin mikä ja kaikki "me" maalarit maalataan eri tavoin mutta pohkien teko on se missä se maalari punnitaan.  

Kirjoitettu

Tuttu maalari on sanonut että missään nimessä ei saisi laittaa 1-K pohjamaalin päälle 2-K kittiä, 2-K pohja-/happomaalien päälle on turvallista kitata.


Kuinka olisi jotenkin sellainen kutina että nimim.Purtsilla olisi omakohtaista kokemusta mitä sitten käy......... tai sit se oli jonkun muun projekti

Kirjoitettu

Joo, kokemuksia on siitä miten maalaus/pohjat voivat mennä pieleen kun tuli tehtyä itse ja säästettyä.

 

Tosin en kyllä usko se 1k-happomaali jota muutamassa kohtaa tuli käytettyä olisi syypää niihin kuplimisiin, koska sitä kuplaa ilmaantui kohtuu epämääräisistä paikoista. Pääosin tinatuista kohteista.

Kirjoitettu

minkä takia puhtaan ruosteettoman pellin päälle pitää ensiksi vetää pohjamaali ja sitten kitata kun ammatti maalaamoissa tehdään juuri toisin päin ensiksi kitti ja sen jälkeen pohjamaali,mutta tämähän on juuri sitä autoharrastusta ja jokainenhan tekee omalle autolleen mitä haluu,

Kirjoitettu

Mulla oli omassa Vanissa toisessa kyljessä ennen "kunnon korjausta" pahimmillaan reilut 5mm kittiä ja korjaukset oli todistettavasti tehty 60/70 luvun taitteessa. Yhtään ei ollut lohkeillut eikä irronnut ja kun talttasi/hioi kitit pois, niin kirkas pelti oli alla. Nykyään kai pitäisi olla paremmat aineet; vai onko näissä menty taaksepäin? Ite ole kittailuni kitannut aina kiiltävälle pellille.

Kirjoitettu

Minorin pohjat tuli 80-90-luvun taitteessa tehtyä mm. Plastic Paddingilla. Silloin ei ollut varaa mihkään oikeaan kittiin vaan pötkö PP:tä Keskisen kyläkaupasta ajoi asian. Vedin auton peltipinnalle kun se maalattiin muutama vuosi sitten. Kaikki vanhat kitit lähti siinä yhteydessä ja olivat kuin kiveä. Mistään ei olleet lohkeillet. Kyllä nykyaineet pitäis ollaparempi etenkin kutistumisen suhteen. Ja olen jotenkin ymmärtänyt että kyllä tänäkin päivänä osataan vetää paksua kerrosta kylkeen :-)

Kirjoitettu

Toisen minin peräkontin luukkua tuli korjattua toissa talvena, laitoin ekaksi ruosteenestomaalin ja sitten pakkelin. Pakkelia hioessa tuli puhkastua ruosteenestoestomaali parista kohtaa. Olisiko tämä se juttu miksi puhtaalle pellille pakkeli ja suojat sitte päälle?

Miranolista vielä pikku havainto, kuivaa helposti 1-2 vuorokaudessa, jos alla maalia. Siihen "poljin telineeseen" pistin miranolia suoraan vanhan maalin päälle ja osassa puhtaalle pinnalle. Puhtaalle pelille ei kuivannut edes viikossa vaan jäi tahmeaksi.

Taidan talvella pakkeloida puhtaalle hiotulle pellille ja kesällä automaalikaupasta ruosteensuojamaalit ruiskulla päälle.

Kirjoitettu

monesti näkee vanhoja autoja joihin on käytetty paljon aikaa ja rahaa mutta loppu viimeistely ei ole onnistunut täysin maalipinnan alta näkyy renkuloita ja hiomajälkiä ja kitit on halkeillut,omassa autossanikin näkyy noita hiomajälkiä kun tarkastelee tarkasti mutta en ole viitsinyt korjata kun nykyinen maali on ollut autossa jo 15vuotta.kaikkein parhaat neuvot saa korin kunnostamiseen alan liikkeistä tai vanhankansan peltisepiltä tai maalareilta sillä vanha mini vaatii myös vanhantyylisen kohtelun myös korin kunnostamisessa

Kirjoitettu

Kyllä vaan ennen oli paremmat aineet kun silloinkun työkseni vielä maalasin laitettiin monta hyvää ainetta poies markinoilta kun tuli nämä "vesi-versiot". Älkää käsittäkö väärin vesimaaleissa on todella hyvät puolensakin mutta se että lähti hyviä aineita poies niin ottaa päähän.

Itse siis teen omiin autoihin näin että laitan ensin pohjan ja sitten kitin. Silloinkun töissä tehtiin niin ei tietenkään tehdä näin koska se vie enemmän aikaa ---> enemmän maksaa ja liikkeissäkun kuitenkin tehdään autoliikkeille pääasiassa autoja ja niitä ei kiinnosta miten ne tehdään. 

 

Kuten sanoin niin monta tapaa on tehdä asioita kuin on maalareita. Sir samuraille vielä että itse tuossa kohtaan vielä vedän niihin kohtiin ruoste estomaalin ja sitten hiontavärin tai riippuu onko hiontavärissä ruosteenesto mukana. Maalaus hommissa kun ei kannata hötkyillä jos meinaa tehdä kestävää.

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...