fabsu Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2014 Mikäköhän vaivaa, kun tuossa meidän Cooper S:ässä on kovin tehoton ilmastointi? Ajattelin, että oli ollut aineet vähissä ja kävin teettämässä ilmastointihuollon. Tuloksena, että kylmäainetta meni ainoastaan 11grammaa järjestelmään. Eli siitä ei ainakaan ollut kyse. Kompurakin lähtee päälle. Auto on vm. 02.
MikaJ Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2014 Bemareissa vissiin aika tavalla vanhemmiten paisuntaventtiilivikoja, se on aika todennäköinen paikka. Toki varmistus että flekti pyörii kunnolla kun ilmastointi on päällä, mutta isommassa vauhdissa pitäisi kylmää tulla ilman toimivaa flektiäkin.
Esko Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2014 Kannattaa tarkistaa kanssa raitisilmasuodattimen kunto. Jos on ihan tukkeessa, niin ei paljoa ilma kabiinissa vaihdu.
fabsu Kirjoitettu 30. Heinäkuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 30. Heinäkuuta, 2014 Raitisilmasuodatin on vasta vaihdettu.
Ritke Kirjoitettu 30. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 30. Heinäkuuta, 2014 Sama vika täällä. Itse epäilen että on ollut alunperin riittämätön näin kuumalla, vaikka ei tätä ole suomeen mitoitettu.
waltteri Kirjoitettu 1. Elokuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 1. Elokuuta, 2014 Tässä kannattaisi nyt lopettaa arpominen ja mutuilu, ja mitata ihan ensimmäiseksi sisäsuulakkeesta ilman lämpötilaa kun ilmastointi on asetettu kylmimpään mahdolliseen asentoon. Toimivassa järjestelmässä ilman tulisi olla vähän järjestelmästä riippuen 3-8 asteista. Tämä antaa vastauksen siihen, onko järjestelmässä oikeasti jotain vikaa. Mikäli ilma jää liian lämpimäksi, seuravaksi tulee tarkkailla korkea - ja matalapainepuolien paineita, kun kompressori on kytkettynä (ilmastointi päällä) ja pyyntö kylmimällä mahdollisella. Painelukemista (huomioiden tietysti vallitsevan ilman lämpötila) käy suoraan ilmi: a) onko itse kylmäainepiiri ja sen komponentit kunnossa b ) _yksiselitteisesti_ missä vika piilee (jos vika on siis kylmäainepiirissä). Painetesti onnistuu siis ohjatusti ihan ilmastoinnin huoltolaitteella, ja on noin kahden minuutin homma. (Mitataan vallitseva lämpötila -> täytetään letkut -> liitetään ajoneuvon pikaliittimiin ja avataan venttiilit -> käytetään ajoneuvoa ilmastointi päällä kylmimmällä mahdollisella asetuksella -> luetaan painemittareita -> suljetaan venttiilit -> tyhjennetään letkut) Mikäli painetestin jälkeen voidaan todeta, ettei vika ole kylmäainepiirissä mekaanisesti, on syytä lukea IHKA järjestelmän vikamuisti, ja alkaa jäljittää elektronista vikaa, esimerkiksi ilmanjaosta höyrystimen ja lämmityslaitteen kennon välillä huolehtivasta / huolehtivista komponenteista normaalein sähköiseen vianhakuun liittyvin periaattein. On kuitenkin epäselvää miksei ko. toimenpiteitä ole suoritettu, koska topikin aloittaja on maininnut käyttäneensä ajoneuvonsa "täyttöhuollossa". Täyttöhuoltoon (ja kaikkiin ilmastoinnin kylmäainepiiriin kohdistuviin töihin) kun vaaditaan lupa, jota anotaan TUKES:lta vastoin hyväksyttyä todistusta edellämainitun instituutin spesifioimasta koulutuksesta. Tuossa koulutuksessa nimenomaan käydään läpi nuo asiat, joita viestissäni kävin läpi (jokuisen hassun ilmastoinnin koulutuksen itsekin pitäneenä) Suosittelisin siis näyttämään autoa sellaiseselle taholle, joka ymmärtää ajoneuvon ilmastointilaitteen toiminnan, eikä osaaminen rajoitu ainoastaan automaattisen huoltolaitteen letkujen kytkemiseen ajoneuvossa.
Ireth Kirjoitettu 4. Elokuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 4. Elokuuta, 2014 Mun -02 Cooperissa vähän samaa vikaa. Ilmastoinninhuolto tehty vastikää, suodattimet vaihdettu, flektikin pyörii. Vikakoodit katottu viikko sitten ja sen mukaiset toimenpiteet tehty. Ilmastoinnista tulee kylmää, tosin ei näillä lämmöillä näytä siltikään riittävän edes tuon koirankopin viilentämiseen :D Omassa autossani ainakin veikkaisin sitä ettei se ilmastointi vaan enää oikeen ole riittävä näihin lämpöihin, onhan tuolla kuitenkin jo 12 vuotta ikää. :)
MikaJ Kirjoitettu 4. Elokuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 4. Elokuuta, 2014 Ei sen ilmaistoinnin teho merkittävästi laske iän myötä, ellei siellä ole jotain selkeää vikaa. Tekee/teettää painetestin niin siitä näkee sitten onko esim tuo kuristin hajonnut, mikä on tyypillinen ilmeisesti tyypillinen vikakohta näissä. Niin, ja jos mennään tuohon Tukesin määräämään lupaan/koulutukseen asentajille, niin se nyt on ihan turha kuriositeetti. Sen pääsee läpi jokainen joka hengittää. Tämän näkee melkein 90% asentajista jotka noita "huoltoja" tekee, ei ole edes käsitystä miten se järjestelmä toimii. Tämän takia on suositeltavaa ilmastointiongelmien kanssa kääntyä niihin erikoistuneiden yritysten puoleen, enkä nyt puhu niistä ketkä täyttävät ilmastointeja parkkipaikoilla... Tai sitten perehtyy järjestelmän toimintaan itse, ja ostaa mittarit jotka ei montaa kymppiä maksa.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään