Jupetee Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2014 Piti se tämäkin probleema tietty tulla vielä eteen, eli kytkin ei irroita -> vaihteet ei mene päälle. Moottorissa on uusi kytkinlevy (pre-verto), Kun auto on ilmassa ja pykälä on päällä pystyy renkaita pyörittämään ilman että moottori pyörisi, käynnissä ollessaan taas vaihteet ei mene päälle. Olen tavannut täältä ikytkimen rroitus ongelmista, mutta tämä ilmeni nyt rempan yhteydessä eikä "normaalisti" ajossa vikaantuneena. Vajaat parivuotta sitten kun auto oli viimeksi ajossa kytkin pelasi kuin enkeli, eli en oikein usko että olisi mikään akseli tai tanko kulunut tallin hyllyssä maatessaan... Säädimme kytkimen näiden ohjeiden mukaan http://www.7ent.com/pages/article-easy-pre-verto-clutch-adjustment.html mutta laihoin tuloksin... Missäköhän mahtaa olla vika, ei kai kytkintä voi kovin väärinkään kasata vauhtipyörään?? Perhana huomenna pitäisi auto katsastaa mutta saapa nähdä kuinka äijän käy...
Jupetee Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2014 Voisiko sitten olla että nyt kun on uusi kytkinlevy (AP-racing vakio) ja ralli/rata typpinen paineasetelma ei noissa käytetyissä vipstaakeissa enää riitäkkään "työvarat" ?? Jatkaakko siis ensihätään sylinterin työntötappia jotta liike painuisi syvemmälle ja uudet kytkinvipu & työntötappi tilaukseen..
Kimi Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2014 Mo, Kun etupää on ilmassa, niin tasauspyörästö pyörii tyhjää, eli pyydä että joku pitää kiinni toisesta pyörästä kun pyörität rengasta. Kun vapaalla pitää pyörän pyöriä, ja kun pykälä niin pitää koneen ottaa vastaan. Kun välykset on säädetty pitää 15mm liike sylinterissä avata kytkin. 1. Vedä käsin vivusta niin paljon kun jaksat ulospäin. 2. Säädä pikkupultilla välys 0.5mm about. Nyt on säädetty ja 15mm liike pitää vapauttaa kytkin. Kurkkaa kopan reijästä niin näet ett painelevy liikkuu ja ruuvarilla voit kokeilla että levy on vapaa. /kimi
Hude Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2014 Mulla kytkin rempan yhteydessä kävi sama juttu, uudet kamat sisällä, pykälät ei mennyt päälle. Ilmasin hyvin kytkimen, ei auttanut. Paljastui,että työntötappi oli kulunut, kokeilin laittaa mutterin tapin päähän -> kamat paikalleen, toimii täydellisesti. Lopuksi hitsattiin työntotapin päähän jatkoa, sen jälkeen toiminut moitteetta koko kesän. Mini tuskin mikään kellosepän tarkka laite noiden säätöjen suhteen, joten kokeile karkeammin toiminta, hipistele lopuksi säätöihin.
koirankoppi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2014 Kokemuksesta voisin sanoa, että jos Minin kytkimeen tekee remontin ja jos kysymyksessä on auto missä mahdollisesti kaikki vivut/tapit on alkuperäisiä, niin kaikki uutta! Sitten pelaa hienosti. Ei ne osat paljoa maksakaan.
Jupetee Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2014 Jep, työntötappia kun vähän jatkettiin niin johan löytyi kytkinkin... Uudet vipstaakit menee kyllä hankintaan, jospa se sitten pelais niinkuin kello :P
Jupetee Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Jupeteen kytkin mysteerin kakkososa on täällä taas :-\. Tähän asti tapahtunutta, kone saatiin kasaan, kytkinkin pelasi kuin junan vessa muutaman päivän, kunnes noin 100 kilsan yhtäjaksoisen ajon jälkeen lopetti toimintansa kotipihaan (onneksi). Tässä kohtaa tärkeilin asian olevan niin että vanha kumiletku lämpeni ajossa ja laajeni jonka vuoksi paine hävisi työsylinteriltä. Uudet osat (punosletku, työsylinteri ja työntötappi) tilaukseen, kytkinvivun olin vaihtanut jo aiemmin. Osat paikoilleen ja mitään ei tapahdu vaikka kytkintä ilmattiin vaikka kuinka. Nyt laitoin mutterin vielä työntötapin päähän ja kytkin irroittaa kun auto ei ole käynnissä, eli kakkonen pesässä ja kytkin pohjassa autoa voi työnnellä mielin määrin. Mutta kun vehkeen lyö käyntiin ei vaihteet suostu edelleenkään menemään päälle vaan auto alkaa heti ryömimään kun yrittää tarjota vaihdetta päälle. Mikä h******i tuota rakkinetta oikein mahtaa vaivata?? Hyvät ja vähän huonommatkin neuvot ovat taas todellakin paikallaan!!
Mini1380 Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Ensiövedon ylimmän rattaan "jumittaminen" helastaan kampiakselille voi aiheuttaa kyseisenlaisen oireyhtymän.
Jupetee Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Tuota minäkin pelkäsin, onkohan oireeseen mitään muuta tehtävissä kuin ensiörattaan hoonaus... Kiinnostais kuin kilo paskaa lähtee nostamaan konetta taas pois, nimimerkillä reilut sata kilsaa se jo kestikin...
Mini1380 Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Ei sitä varten tarvitse konetta irroittaa on ihan tehtävissä paikallaankin, ratas mahtuu tulemaan kaavelin läpi stefan kanssa.
Jupetee Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Okei, eli vauhtipyörän irrottamisella selviäis?? Toivottavasti ei ole kovin tiukkaan napannut vielä kiinni akselille.
SE7EN Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Mulla mystinen kykinirroitusongelma korjaantui vaihtamalla pääsylinterin tiivisteet. Korjaussarjoja löytyy.
Jupetee Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Kummastakohan päästä nyt lähtis ongelmaa purkamaan... Pääsylinteri ei kummiskaan vuoda nestettä ja kytkinvipu ja paineasetelma kyllä liikkuu kun poljinta painaa. Ainoo mikä pisti silmään on että työsylinterin mäntä tulee ulos ääriasentoon kun työntötapin irroittaa kolostaan, onko tämä ok? Vanhassa työsylinterissä se jäi pohjaan, tosin se varmaankin oli jo muutoinkin finito...
SE7EN Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Irrottaako jos kytkintä nopeasti pumppaa. Jos irrottaa paremmin, tarkistaisin tuon pääsylinterin. Mahdollinen huono tiiviste päästää paineet läpi eikä tuo vuoto näy mihinkään. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.
Jupetee Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2014 Ei irrota käynnissä ollessaan lainkaan vaikka kuinka pumppaa... Taidanpa silti kokeilla ensin tuota pääsylinterin fiksausta ennen kuin alan purkamaan vauhtipyörää irti. Kytkin kun temppuili jo aiemminkin ja mikäli tämä olisi johtunut ensiörattaan jumituksesta luulisi ettei vika olisi poistunut tässä välillä työntötapin jatkamisella...
minorv8 Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2014 Aika usein tuo työntötangon jatkaminen on vähän kuin oireiden hoitamista. Varsinainen ongelma on muualla. Jokainen nivelkohta vaikuttaa kytkimen toimintaan ja jos niissä kaikissa on välystä ei hydraulipuoli pysty lopulta hommaa hoitamaan. Jos sulla on kaikki muukin kulunutta niin tarkista missä kunnossa sun painelaakerin akselitappi on. Ymmärsin että olet jo vaihtanut kytkimen vivun ( eli se reilu 15 senttinen nivelöity vipstaaki kytkimen kopassa ). Jos sen päässä oleva pyöreä nuppi oli kulahtanut niin sen akselissa oleva vastinpinta on aivan varmasti myös kulunut. Jos siellä on 1 mm välystä niin vipusuhteen vuoksi se näkyy vajaa 10 mm tyhjänä liikkeenä työsylinterillä. Joku varmaan kertoo oikean vipusuhteen mutta tämä vain esimerkkinä. Jotta saat sen akselin irti niin joudut irrottamaan kytkinkopan kannen. Vaatii pientä urheilua takimmaisten/alimmaisten pulttien kanssa mutta irtoaa kyllä. Koneen kumityyny kannattaa irrottaa kelkasta, ei kopasta. Pääsylinterin kumien tai koko sylinterin vaihto ei myöskään ole huono vaihtoehto mutta kantsii tuo mekaaninen puoli hoitaa kuntoon. Ja kyllä, aina kun kytkintä muuttaa järeämpään suuntaan niin tuo mekanismi tuppaa antautumaan jos jossain on huonompikuntoista hilua. Mulla porsi joskus turbo-Ministä kytkin ihan varoittamatta, muistaakseni painelaakeri hajosi. Mielenkiintoista ajaa autoa ilman kytkintä ja piti startata ykkönen päällä että pääsi edes liikkeelle. No vaihdoin sitten painelaakerin, akselin ja kytkinvivun kun kerta se koppa oli irrallaan. Muuten hyvä mutta uusi kytkinvipu kesti tasan 3 polkaisua ja murtui nupin juuresta. Reklamoin kotimaista toimittajaa mutta eipä siitä mitään hyötyä ollut. Murtopinnasta näkyi että siinä oli alun alkaen kapea musta viiru (matala alkusärö jossa jo korroosiojälkeä). Toista vipua en samasta paikasta ostanut ja jostain piti vipu saada niin täyttöhitsasin vanhan vivun pallopinnan ja viilasin/hioin sen about pyöreäksi. Sillä se sitten pelitti sen aikaa kunnes sain briteistä uuden vivun. Kytkinlevynä rally ja harmaa asetelma.
Jupetee Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2014 Jees, laitoin nyt tilaukseen painelaakerin, kytkinakselin sekä pääsylinterin korjaussarjan. Kotimaiselta toimittajalta osat otin, toivotaan että hilut kestäisi vähän pitempään kuin sen kolme polkaisua... Tämän jälkeen koko kytkinlinja poljinta ja nesteputkea lukuun ottamatta onkin sitten vaihdettu ja jos ei vieläkään lähde toimimaan ei enää paljoa jää vaihtoehtoja.
Hude Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2014 Tsekkaile vielä sieltä akselin päästä ne isojen muttereiden säädöt. Mulla kytkinrempan jälkeen ne jäi huonolle kiristykselle -> kiriytyi kiinni kytkin koppaa vasten -> kytkin ei irroittanut. Uusi säätö -> nyt tyrkätty pitkälti 1000 km ilman ongelmia.
koirankoppi Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2014 Tämä kytkin on aika kestoaihe näissä kysymyksissä. Perusohjeena voi sanoa, että kun jo paljon ajettuun ja vanhaan pakettiin alkaa tehdä remonttia, niin ensitöikseen hommaa kytkimeen kaikki mahdolliset uudet osat, joka liikkuvaa hilua myöten. Asentaa ne huolella, ilmailee ja säätelee ohjeitten mukaan. Jos sen jälkeen ei toimi, niin sitten voi alkaa ihmetellä :) Osat ovat ymmärtääkseni vieläkin aika kohtuuhintaisia.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään