Jump to content

Austin Mini 1970 ja ensikertalainen


MorjesMini

Recommended Posts

Meillä on tallissa aika mätä ja tyhjäks purettu kori joka odottaa korigrillin valmistumista, tervetuloa joukkoon ;)

 

Otat ensin ovet, luukut, lasit, penkit yms. Isot osat irti niin helpottuu liikkuminen ja purkaminen.

Konehan on kiinni apurungossa ja korissa pitkittäis tangoilla korissa.

 

https://www.minispares.com/catalogues/classic/Classic~Body~Parts~Manual~1959-2000/Subframe/Front~Subframe.aspx?3~21~206

 

 

Tossa kuva apurungosta, sivustolta löytyy joka osaata kuvat, helpottaa aika paljon kun näkee että miltä sen kuuluisi näyttää ja mistä se on kiinni...

Apurunko on etuhiekkapellissä hinauslenkeillä tai pulteilla, takaa korissa parilla pultilla ja jousitorneista konehuoneen puolelta isoilla pulteilla.

 

Tsemppiä rakentamiseen! JJäämme seuraamaan etenemistä ;)

Link to comment
Share on other sites

Tuo joelin lähettämä kuvalinkki ei päde sinun Miniisi. Se on uudempaan, ehkä 77 eteenpäin?

Sinulla on erilainen etukelkan kiinnitys. Eikä ole mitään kumityynyjä kelkan kiinnityksessä.

Voisko sanoa yksinkertaisempi ja parempi. :)

Kelkka on jousitornissa 2 pultilla per puoli, niin kuin olet huomannutkin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itellä myös etukelkan irroitus alkamassa, mulla on yhdellä pultilla, mittasin kooksi 33.4mm eli lienee tuuma kokoinen 1.5/16?

Pikasesti vilkuilin haynesin opasta ja siinä mainittiin erikoistyökalu 18G 574B jolla puristetaan kumikartiota, selviääkö hommasta ilman tuota työkalua? Jos selviä niin vinkkejä otettas ainakin tällä suunnalla vastaan

 

Link to comment
Share on other sites

Hei kiitos kaikille vinkkejä antaneille ja muuta.. tossa häämatka ja provinssireissu pahasti keskeytti hyvin alkaneen ropailun, josko tässä taas piakkoin ryhdistäytyis ja menis talliin jatkamaan :) ..mutta kuten alussa kerroinkin niin tässä projektissa tulee hyvin todennäköisesti pitkiäkin taukoja ettei mitään tapahdu, kun pitää tätä viiden lapsen uusioperhettäkin pitää kasassa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tänään irrottelin pojan kanssa kaikki etukelkan pultit ja se olis nyt irti.. motti lepää patikoiden päällä ja auto tunkkien varassa.. huomenna koitetaan varovasti nostella koria pois.. heräs vaan jälleen kerran tyhmä kysymys.. mitenkäs toi ohjaustanko menee :p mistä se pitää irrottaa :o

Link to comment
Share on other sites

Rattiputken alapäässä on pultti mikä pitää irrottaa ja sitten rattiakseli lähtee tempaisemalla pooreiltaan.

Hammastanko on sitten U-pulteilla lattian läpi. Mutterit näkyy lattiassa.

Link to comment
Share on other sites

Muutenkin hyvä vinkki toi raidetankojen irroitus, enpä ollu sitäkään tajunnut. Mutta, toisen puolen pultti pyörii tyhjää, toisen puolen lähti pultti irti mutta muuten jumissa :/

Raidetangon pään, joka on kartiolla (ja mutterilla) kiinni ohjausvarressa (pukinsarvi), irroituksessa on omat niksinsä, pitää varoa mutteria löysätessä, ettei "pulttiosa" lähde pyörimään kartiosta mukana.

Jos niin kuitenkin käy niin yritä saada jotenkin puristamalla tms. se tarttumaan uudestaan kartioon ja sen jälkeen löysää mutteri.

Jos taas mutteri lähtee irti mutta ei irtoa kartiosta tarvitset (raidetangonpään) ulosvetäjän tai irroitus "sorkan". Pultin päähän ei missään tapauksessa saa lyödä!

Link to comment
Share on other sites

Ilmeisesti tarkoitat nyt niitä raidetangon pään muttereita ? Raidetangon pää on kartiokiinnitteinen eli pitäis pysyäkin kiinni kun mutteri on irti. Eli sen kartioliitoksen irrottamiseen on erilaisia työkaluja mutta jotkut avaa nuo brutaalisti lyömällä ohjausvarteen sivusuunnassa.. Toisen puolen liitos on löysä eli sun piitäis saada se raidetangon pää kiinni kartioon. Joskus auttaa kun kolauttaa isolla vasaralla sitä raidetangon päätä (eli ei mutterin puolelta vaan juuri vastakkaisesta suunnasta) ja yrittää avata sen mutterin. Hellävaraisempi tapa on kammeta jollain vivulla.

Link to comment
Share on other sites

Mites toi etupää.. lokarit ja toi etuosa mihin maskikin tulee.. uskaltaako ne rälläköidä irti kaikki vaikkei oo vielä uusia osia tilalle? Tai siis eikös se oo vähän pakko voida :o ..mietin vaan kun ne menee kuitenkin kaikki uusiks, niin eikös ne ookin järkevää purkaa pois ennen sooda- tai hiekkapuhallusta, turha vaihdettavia osia on puhallella puhtaaks.. entä mites ne kolmiopellit ja helmat.. kuinka paljon uskaltaa purkaa pois että auto pysyis vielä ryhdissään? Onko järkevää hitsata jotkut palkit oviaukkoihin pitämään ryhtiä vai onko se hätävarjelun liioittelua? Sit vielä sellane ongelma kun en saa kuskin ovea irti :o ..irrottelin varmaan väärällä tekniikalla apparin oven, luulen että sain siitä jotain rikkikin.. eli mikä on oikea ja järkevä tapa irroittaa se?

 

Paljon kysymyksiä, kiitollinen olen jokaisesta vastauksesta mitä saan jos saan :)

Link to comment
Share on other sites

Lokasuojat pois, mut jätä sisälokarit paikoilleen, samoin lokasuojien kiinityskohdat tuulilasin alareunaan kantsii jättää vielä paikalleen.

Kolmiopellit voi ottaa pois kun jättää ovipilarit paikalleen.

Tukipalkin laitto ovíaukkoon.. ite en oo laittanu, saa olla aika pehmee kori jos semmosia tarvii, mut kantsii tarkistaa..

 

Puhaltaja kantsii olla asiallinen, ette puhalla kun "ratakiskoo".. :-\ 

Link to comment
Share on other sites

Siinähän olet hienosti kuvannut vasemman puolen sisälokasuojan, eli kyllä se siellä on :D

 

Ovenkarmin väliin nyt on vähän turha hitsata tukea jos keulan peltejä vaihtaa, niillä kun ei ole mitään merkitystä sen alueen jäykkyyteen. Sitten jos vaihdetaan isompaa aluetta pohjaa ja helmaa niin asia on toinen.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...