Jump to content

Austin Mini 69 IM-757 Projekti


olut-

Recommended Posts

Itselläni oli juurikin sama "vika", koneen kasaaja oli minun tapauksessa laittanut sen huonosti kiinni tai jättänyt auki. Muistaakseni mulla oli siinä pultissa oli noussu joku metallipiikki, olisko sitä vasten kiristetty. Mutta asiaan, onnistui ensikertalaisellakin, kun irroitti moottorin kiinnikkeen vauhtipyörän päästä ja nosti vähän ylös tunkilla. Kytkin kopan pulttien kanssa sai kyllä taikinoida, on hieman ahasta. Mutta kyllä ne sieltä sai kaikki alimmaiset ja takimmaisetkin auki kun malttoi vaan nysvätä. Menee kyllä useampi tunti tuuskatessa, mutta tehtävissä. Rohkeasti vain tulta päin 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Moi Kaikille

Nyt on kytkin koppa irti ja vauhtipyörän mutteri on ollut kiinni  jos yritän lukita vauhtipyörän rattaasta .Ettei mutteri pyörisi, niin vauhtipyörä pysyy paikallaan mutta  mutteri ei lukkiudu vaan pyörii ? siinä on seuraavaksi sellainen kullan värinen pelti, onko siellä jousia että uskaltaako sen avata / saako sen laitettua ehjänä pakettina takaisin. ilmeisesti syvemmällä täytyy olla jokin lukitus homma että vauhtipyörä lukkiutuu jos se lukitaan ja mutterin voi avata. hihna pyörien päästä kun yrittää lukita pyörimisen niin mutteri aukeaa hihnapyörän päästä. Miten saan lukkoon ettå voi aukaista kytkimen pään mutterin. eli se on tosi lujassa /kiinni vika ei ollut siinä mutterissa.

Link to comment
Share on other sites

eli ylläolevasta kuvasta toi peltinen levy joka on 3 pultilla kiinni voiko ottaa irti vai lenteleekö sieltä jousia ym. pitäisi saada vauhtipyörän mutteri esiin että voisi yrittää napakkaa iskua jos se sitten aukeaisi. Nyt ei voi lukita moottoria että se ei pyörisi koska rikka on varmaan rikki koska se ei lukitu .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ensin Kiitän kaikkia minua auttaneita.  Menin rohkeasti tulta päin ja vaihdoin samalla kytkin levyn ja paine laakerin + rikan joka piti vauhtipyörän ja kytkimen paikallaan (siinä oli vika kytkimen puolelta rikasta lähtenyt "korotukset pois" mutta nyt tuli sitten uusi ongelma? Ei riitä säätö varat kytkimen säädöissä, eli ei mene vaihteet päälle käynnissä ollessa . Ei siis kytkin irroita. Mielestäni ei tarvitse ilmata, koska purettu pääsylinteriä pois ottamatta.mikä meni teidän mielestä vikaan? mitä nyt teen?

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa silti ilmata, joskus sinne pääsee silti ilmaa. Onko painelaakerin pultissa mutterit tarpeeksi auki? Onko paineasetelmassa oleva levy oikein päin?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä on kaikki osat oikein päin. kytkin luistaa.nyt on sellainen tilanne ettei kytkin ole loppuun asti kasattu vaan paine asetelma on näkyvissä , ja kun laitat vaihteen päälle ja pyörität renkaista niin moottori ei pyöri. auto siis ilmassa etu päästä

4 vaihteella moottori pyörii vähän ihan kun kytkin olisi alas painettuna koko ajan eli se luistaisi olisiko vinkkejä tähän

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Luin uusiksi, eli sulla ei ole kytkimen koppa vielää kiinni.

Onkohan tässä  tilanne se, että ei ymärretä miten tasauspyörästö toimii. Eli vaihde päällä, niin pyörästä kun pyörittää niin toinen pyörä pyörii vastakkaiseen suuntaan, kun auto on ilmassa.

Jousilautasen prikan korotus pitää olla ulospäin. Jos sen laittaa väärinpäin, niin käy niin että sylinterissä ei riitä liikevara, vaan se pohjaa lukkosokkaan.

Ja yksi vaihtoehto on kanssa että jousi on kuolettunut. Laita se lautanen tasoa vasten, niin käpälien pitää olla 3-5mm tasosta.

Onko jousilautasen pultit varmasti kiristetty pohjaan asti?

 

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Moikka, vastailen isäni puolesta.

 

- kytkimen osat mitattu tönärillä ja kaikki uudet osat ovat saman kokoisia.

- asetelma purettu ja varmistettu että osat ovat oikein päin ja oikeassa momentissa.

-asetelma asennettu koneeseen ja asennuksen jälkeen kytkin kantaa, (vaihde päällä moottorissa männät ei liiku renkaita pyörittäessä)

-4 vaihteella moottorissa männät hieman pyörähtää mutta silti tuntuu kuin kytkin olisi pohjassa ja luistaisi.

-auto tullut korjaamolta tässä kunnossa, voisiko vika olla voimansiirrossa vaihdelaatikolta moottoriin

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Kun laitoit sen prikan jossa se korotus, niin menikö se pohjaan asti ja oikein päin ? Akselin ura , vauhtipyörän ura  ja se prikan korotus ei ole keskellä, vaan vähän sivussa. Ne pitää lqittaa linjaan. Jos laittaa väärin, niin voi tapahtua vaikka mitä ihmeellistä.

Jos vauhtipyörän  prikka oli jo lähdössä risa, niin jotain tossa on ollut alkujaan jo pielessä.

Ota se jousilautanen irti ja tarkista nyt toi ensin, eli avaat ne kolme pulttia jotka siinä jousilautasessa.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun on tuossa vaiheessa, ota vauhtipyörä irti ja kokeile sitten vaihde päällä, pystyykö sitä ensiö pyörää pyörittämään. Sitä kampi-akselin päällä olevaa uritettua ratasta.

Link to comment
Share on other sites

Oliko ensiö rattaan lukitus prikka oikeassa asennossa laitettaessa vauhtipyörää paikalleen?  Se U:n muotoinen pala ylhäältä päin? Se voi muuten tipahtaa alaspäin ja vauhtipyörä ei mene tarpeeksi syvälle. Tai jos menee, estää kytkinlevyn riittävän liikkeen, jäädessä sinne väliin.

Link to comment
Share on other sites

Olikos tää ollu jo ajossa sen v:-18:n jälkeen? Ja sitten viime kesänä tuli tämä kytkin/vauhtipyörä ongelma?

Link to comment
Share on other sites

Täytyy nyt jo tunnustaa vanha moka, kerran kasattiin yks kone kaverin kaa ja käyntiin lähti. Mut kytkin ei suostunu toimimaan millään, vauhti pyörä uudelleen irti ja paljastui, että ensiöpyörän lukitus U-sokka oli päässy irti, kannitti siellä välissä. Osat kunnolla paikoilleen ja vot, toimi. Tosin oli kyllä se ensiö rattaan laakeriholkkikin oli saanut siipeensä, se piti vaihtaa ehjään.😬😪.

Link to comment
Share on other sites

Ei ole ollut ajossa minulla vielä ikinä . Ajattelin jos nyt tänä kesänä mutta....  Siis Kytkin toimi mutta rikka oli palasina . remotin jälkeen kytkin ei toiminut. tehdyt toimen piteet. Vauhti pyörän kiinnitys pultista oli mennyt kierteet. jonka seurauksena oli rikka niin kovilla ettei kestänyt. Tehty uudet  kierteet ja hommattu sopiva kierteinen pultti  pitämään prikan ja vauhtipyörän kiinni. samalla vaihdettu uusi kytkin levy. ja paine laakeri. Laakeri laitettu niin kuin vanha oli . (akselin päässä ettei akseli tule laakerin kehästä yli. ennen kytkin toimi  nyt vielä ilmaan ja yritän säätää jos toimisi .  mikä ensiö ratas. vauhtipyörä meni helposti paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

Ensiö ratas eli kytkin hammaspyörä. Siinä kytkinvivun ja rajoitin tapin välissä pitää olla n.1,5 mm rako.

Uusitko sinä sen paine-asetelman? Onhan kytkin levy varmasti oikein päin?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...