Juge Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 2013 Hei! Onko täällä kuinka moni vaihtanut MCS:ään akkua? Ulkomaan foorumilta löysin jotain tekstiä, että jos autoon vaihdetaan uusi akku, se pitää koodata autoon...??? Pitääkö paikkansa? Kun ajatuksena oli että otan akun kaapelin irti 10 minuutiksi ihan vain kokeeksi että mitä toimimaton peruutustutka tekee sen jälkeen. Mutta uskallanko edes kokeilla, onko riskinä että autoa ei saa edes käyntiin enää, vai onko siitä käytännössä juuri mitään hyötyä jos akku pitää koodata autoon...? Kaikki edelliset autot, akun vaihto on mennyt tuosta noin vaan, ilman mitään ongelmia vaikka akku olisi ollut irti autosta sen varttitunnin. Ainut mitä on pitänyt tehdä oli että sähkölasien automaatti lasku ja nosto piti "ohjelmoida" uudelleen, mutta se oli pikku juttu. Ainakin X-Type Jaguarissa.
rookie Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 2013 Pitää koodata! Jos menee vaihtamaan akun ominpäin voi pahimmassa tapauksessa koko tietsikka pimentyä! (Akkukauppa x vaihtoi akun ilman koodausta ja lasku oli n.5000€) meillä töissä on sellainen koodaus masina.
Juge Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 2013 Oho, nyt on kyllä kahtaa aivan erilaista tietoa... ??? Soitin tänään iltapäivästä lähimpään Mini firmaan ja kyselin asiasta. Huollon kaverin kanssa olin jutuissa ja sieltä sanottiin että ei tapahdu mitään vakavaa, ainut mitä saattaa joutua tekemään on radion asetukset ja kanavat uusiksi, sekä ikkunoiden automaattisen laskun ja noston asettaminen. Ja noi ikkunatkin saa tehtyä kotona ettei tarvi testeriin viedä. Ja yllämainittuihin asioihinkin vaikuttaa se että kauanko sulla akun kaapeli on irti, että 10:ssä minuutissa ei välttämättä tarvi tehdä noitakaan, mutta 0,5 - 1h niin sitten joutunee tehdä. Kaikki on kuulema siitä kiinni miten nopeasti auton flash muisti tyhjenee. No mutta, pitänee miettiä uudelleen tuota akun irrotusta... ???
rookie Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 2013 Auto oli BMW. Välttämättä ei todella tapahdu mitään mutta jos .........,,
Heppu Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2013 MCS -04:n akun vaihdoin aikoinaan itse uuteen. Tarkistin vain, että ampereeritunnit ja koko oli sama. Myös monena talvena sen jouduin viemää sisälle lataukseen, kun ajelin lyhyttä matkaa talvella. En enää muista mitä jouduin säätään sen jälkeen uusiksi.
Ritke Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2013 Normi cooperista ei ainakaan sekoa mikään.
Igor Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2013 MCS -04:n akun vaihdoin aikoinaan itse uuteen. Tarkistin vain, että ampereeritunnit ja koko oli sama. Myös monena talvena sen jouduin viemää sisälle lataukseen, kun ajelin lyhyttä matkaa talvella. En enää muista mitä jouduin säätään sen jälkeen uusiksi. Normi cooperista ei ainakaan sekoa mikään. Kysyjän mini on uudempaa korimallia... ei mullakaan -06 R53:ssa ole ollut ongelmia vaikka akun piuhat on ollu välillä irti parikin päivää, ikkunoiden automaattitoiminnoillekaan ei ole tarttenut tehdä mitään. Radio (Pioneer) tietty hävitti asetuksensa. Pikainen googletus aiheesta löysi jotain ohjeita siitä miten 2007 ja uudempien minien ECU:lle kerrotaan että akku on vaihdettu (jos eroja kapasiteetissa?), mutta moni näyttää vaihtaneen akun ilman ongelmia vaikkei moista "koodausta" olekaan tehnyt.
Heppu Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 2013 Sama homma nykyisellä kärrylläni pösö rcz -10. Akku ollut irti monet kerrat ja ei mitään ongelmia ole. Ainut minkä joutuu säätään on kello. Saattaa jopa tehdä hyvää välillä nollata ajomuisti yms.
Igor Kirjoitettu 11. Joulukuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 11. Joulukuuta, 2013 Sama homma nykyisellä kärrylläni pösö rcz -10. Akku ollut irti monet kerrat ja ei mitään ongelmia ole. Ainut minkä joutuu säätään on kello. Saattaa jopa tehdä hyvää välillä nollata ajomuisti yms. Silloin kun CAN-väylä otettiin käyttöön, niin sitikoissa ja pösöissä neuvottiin odottamaan ennen akun irroitusta vähintään 3min siitä kun virrat on käännetty avaimesta pois, jotta ECU ehtii rauhassa sammuttelemaan kaikki kytketyt järjestelmät ja itsensä. Muutoin saattoi olla korjaamokeikka edessä. Tästä on tosin yli 10 vuotta aikaa. :) Jaguar-foorumeilla jopa suositeltiin akkukaapeleiden irroitusta (ja kytkemistä yhteen) tietyin väliajoin. Tällä sai nollattua vuosituhannen taitteen malleissa mm. long term fuel trimmit, ja auto ainakin tuntui hetken hieman pirteämmältä. ;D
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään