Igor Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Taitaakin olla RMW:n paisari mikä blokkaa pääsyn tohon takimmaisen letkun (eli paluuletkun) yläpään klemmariin. Eli pitää varmaan nypätä se paisari ensin irti. Ja jotta sen saa irti, pitää ensin ottaa puola irti. Pikaisella vilkaisulla edes erottanut mihin se letku päättyy alapäässä, sen verran paljon siellä on mustaa öljynsekaista töhnää. No, tilaillaan nyt ensin toi letku, ja ihmetellään sitten lisää. Aloitin talven hommat näpertelemällä valojen kanssa. Mulla oli sivuvilkkuina alkuperäisten S-kromiläpysköiden tilalla semmoiset kiiltävän mustat ja pinkillä Supercharged-tekstillä varustetut härpäkkeet. Tai punainen sen tekstin piti olla, mutta pinkiltä se näytti. Asialle piti tehdä jotain. Eikä se kiiltävän musta taustakaan oikein istunut omaan silmään. Meretekin muuttoalesta löytyi kaikkea kivaa pilkkahintaan, kuten nämä R50:n lokasuojat, joissa oli aika paljon elämää nähneet vilkkuhärpäkkeet. Ne sai pesuaineilla, kuumailmapistoolilla ja Autoglymin Bumper Carella elvytettyä ihan siedettävän näköisiksi. Supercharged-tekstien sovittaminen auton väriin vaikutti sen verran työläältä operaatiolta, että en edes yrittänyt, vaan lähdin värikartalla tangentin suuntaan. Valmis tuote tummilla vilkun laseilla näyttääpi tältä. Micke 1
Igor Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Takavalot piti irroitella muista syistä (ehkä arvaattekin, siitä lisää myöhemmin...), joten päätin toteuttaa niille samalla krominpoisto-operaation. Eli dremeli kauniiseen käteen ja hengitellään hetki käryävää muovia. Sitten otetaan vähän IPAa (ei sitä olutta) ja hinkutellaan kromintapainen maali/pinnoite irti. Alta paljastuu kaunis kiiltävä punainen muovi. Jos käyttää IPAn tilalla asetonia, silloin alta paljastuu mattapintaiseksi sulanut muovi. Arvatkaa mistä tiedän? Onneksi oli sitikan umpioiden kiillotuksen jäljiltä vesihiomapaperia ja Fareclaa... Eräästä toisesta projektista oli jäänyt tuollainen pieni käläkälä-purkki takavalomaalia, joten venyttelin maskausteippiä ympyräksi ja suihkautin vilkkujen linssit punaisiksi. Ei tullut maailman siistein pinta, mutta sovitaan että sen kuuluukin olla vähän matta... jälkeenpäin tuli mieleen, että ehkä siihen olisi voinut vetää vielä lakan päälle. Linssit silikonilla takaisin kiinni ja seuraavana päivänä koesovitus (ja sitten toinen kierros silikonia että on varmasti tiiviit). Akku oli irti, joten kuvia valot päällä (ja auto pestynä ja kokonaisena jne jne) sitten keväämmällä. Micke 1
Micke Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Raportoi Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Hienosti toteutettu ne takavalot, toivottavasti kestävät vähän pidempään kun minulla
karvalakki Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Raportoi Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 2 tuntia sitten, Micke kirjoitti: Hienosti toteutettu ne takavalot, toivottavasti kestävät vähän pidempään kun minulla Tuo takavalotuunaus oli kyllä hyvä idea. Joudun varmaan itsekin irroittelemaan ne keväällä muista syistä (ehkä arvaattekin ) , joten täytyy laittaa tuo upgrade harkintaan samalla! Igor 1
Micke Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Raportoi Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Vinkki, avaa ne ulkona jos et halua että muovin haju on ilmassa seuraavat 12t jo paloja on joka paikassa Tuo on modaus jota en enää tee, se muovin leikkaaminen ei houkuttele yhtään. Nyt valitsin tuuninki ledit, niistä @Igor antoi jo palautetta
Igor Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Tammikuuta, 2022 Sitä mustaa muovipölyä sai niistää nenästä vielä seuraavanakin päivänä... mutta pc-koteloita modanneena tohon käryyn on jo tottunut. Onhan ne ledivalot ainakin erilaiset... Micke 1
Tommik Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2022 Raportoi Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2022 En tiedä saako olla "punaiset" vilkut mutta polttimon kun maalaa vihreällä takavalomaalilla niin saa keltaisen vilkun.
Igor Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2022 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2022 Juu ei saa olla punaiset takavilkut, koska ne on vaaralliset. Paitsi jos on muuttoauto tai joku jenkkivehje, silloin ne on turvalliset. Luulen että keltainen polttimo näkyy tuolta riittävän oranssina. Jos ei, niin sit pitää sotkea polttimoa vähän vihreällä.
Igor Kirjoitettu 4. Helmikuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Helmikuuta Pitäskös tätäkin ketjua taas vähän päivittää kuvasaasteella. Sitten viime kerran onkin sattunut kaikenlaista, mm. konerikko. Kirurgi 1
Igor Kirjoitettu 4. Helmikuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Helmikuuta Mutta palataan nyt hetkeksi ajassa taaksepäin iloisempiin aikoihin, eli tuonne vuoden -22 alkupuoliskoon. Edellä mainitun takavalotuunauksen lisäksi kärry sai vähän muutakin ulkonäköpäivitystä, kuten uutta peltiä, ja ebay-kopion Aero-maskista, sekä 11mm spacerit. Takapuskuri sai pienen ritilä- ja tarratuunauksen. Ja koska tuo yksi takakaaren palanen jäi häiritsemään... Kun nyt vanhoja muistellaan... ajaessani autoa edellisenä syksynä (-21) talviteloille, huomasin pakosarjan ja katin välisen donitsitiivisteen valskaavan. Tiiviste ja laipat tuli aikoinaan OBX:n pakosarjan mukana, ja OBX:ltä ei tietenkään saa varaosia. Oli aika uskomattoman työläs operaatio löytää siihen sopiva tiiviste. Tuon mallisia tiivisteitä kyllä löytyy maailmalta vaikka kuinka paljon, mutta todella harvat viitsivät kertoa sekä ulko- että sisähalkaisijan. Ratkaisu löytyi lopulta moottorikelkkapuolelta, taisi olla Polariksen varaosakataloogista. Päätin tiputtaa samalla vaivalla koko pakoputkiston alas, kun hyllyssä oli ollut happanemassa Greene Performancen short shifter -härpäke jo useamman vuoden, ja se asentuu kepin jatkoksi alakautta. Keppi ei jatkettuna enää tietenkään mahdu alkuperäisen shifterin kuoriin, joten suojakannelle piti askarrella pieni jatkopala. Tarvikkeina oli Dremel, Ikean muovisen säilytyslaatikon kansi ja Bilteman Pika Epoksi [sic]. Tuo jatke tuli lähes kiinni pakoputken päällä olevaan lämpöpeltiin, joten päällystin sen varmuuden vuoksi vielä lämpösuojateipillä. Onneksi oli ylimääräinen shifteri hyllyssä (kiitokset TuplaPetelle), niin pystyi mallailemaan tuota ilman että tarvi irrottaa koko härveliä autosta, tai ryömiä jatkuvasti auton alla. Täytyy sanoa että siinä oli taas yksi modi mikä olisi kannattanut tehdä paljon aikaisemmin. Ei tuolla vaihteita pysty sen nopeammin vaihtamaan, mutta tuntuma on paaaljon parempi. Vielä kun kepistä saisi tuon pienen sivuttaisen klapin pois... se näyttää tulevan shifterissä olevasta akselitapista, ja pitäisi olla periaatteessa helposti korjattavissa. Ohjaustehostimen takimmaisen letkun vuotoa tutkiessa selvisi että nehän perkeleet valskaa molemmat. Toinen yläpäästä, ja toinen molemmista päistä. Eli ei muuta kuin vaihtoon. Helpoimmalla pääsi kun irrotti ensin paisarin, ja sitten koko tehostimen säiliön. Päätin vaihtaa samalla itse säiliönkin, koska se näytti valskaavan saumastaan. Siinä kun irroittelin paisaria ja tehostajan säiliötä, huomasin että pakosarjan päällä oleva lämpösuoja murenee käsiin, joten tilasin uuden. Sen alapinnalle vetäisin vielä kultateippiä, jos vaikka konehuoneeseen ja paisariin hohkaisi vähän vähemmän lämpöä siltä suunnalta. Uuttakin lämpösuojaa piti heti tuoreeltaan moukaroida, että se sopi OBX:n pakosarjan kanssa paikalleen. Ja kun sitä teippiä nyt oli tullut hommattua, niin päällystin sillä myös paisarin alapuoliskon, vaikka tuskinpa tuossa kohtaa on enää niin korkeita säteilylämpöjä mihin tuo teippi auttaa. Etujarrulevyt meni myös uusiksi. Olin laittanut tähän Nitracin levyt ja Carbotechin XP8:t syysratapäiville 2016, ja levyt loppui ensin kesken. Tolkuttoman hintaisissa Carbotecheissä oli pintaa jäljellä vielä puolet, joten tein kuten joka paikassa kielletään, ja laitoin alle vanhat palat uusien levyjen kanssa. Toki koitin hioa palat ensin suoriksi. En ole suuri reikälevyjen ystävä, koska ne on vähän herkkiä halkeilemaan ratakäytössä, mutta nämä OEM JCW-kiekot maksoi yhteensä hurjat 36€, joten en alkanut nirsoilemaan. Edellisenä talvena laitoin tähän Rooster Racingin bypass-venttiilin, joka on varustettu vakiota jäykemmällä jousella. Ajatuksena on että se sulkeutuu kiihdytettäessä herkemmin, jolloin ahdot nousee nopeammin ja kaasuvaste on parempi. No, ainoa tuntuva ero oli siinä, että maantiekulutus kasvoi melkein litralla. Logeista päätelleen tuo bypass oli kiinni lähes koko ajan, paitsi tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti virinokan kanssa ei riitä alipaine pitämään sitä auki. Eli vaikutus oli hyvin pitkälti sama kuin olisi sulkenut bypassin nippusiteellä kiinni. Hommasin siis uuden vakiomallisen BPV:n. Se piti tosin ensin säätää sulkeutumaan kunnolla. Ennen säätöä: Jälkeen: Jos joku kaipaa tuollaista vähän käytettyä tuuninki-BPV:tä, niin voidaan tehdä kauppoja... Moneen kertaan pesty ITG:n vapaavirtaussuodatin alkoi olla melko muodoton möykky, joten päätin vaihtaa orkkismalliseen paperisuodattimeen. Aikoinaan noita ei saanut kuin marmoritiskiltä, ja hinnat oli samaa luokkaa ITG:n kanssa. Nyt löytyi noin 25 eurolla tällainen Boschin tarvike. Edullisuuteen löytyi syy kun suodatinkoteloa yritti sulkea. Tämän verran suodatinta piti dremelöidä ennen kuin sen sai paikalleen... Sitten olikin vuorossa yksi vuoden kohokohdista, eli ratapäiväretki Pärnuun Audruringille, joka nykyään tunnetaan paremmin nimellä Porsche Ring. Kanistereissa mukana omat E85:t. Viimeisin kohokohta ennen konerikkoa: kärry voitti Clubin kesäkokoontumisessa -22 Kuopiossa vuoden New Mini -äänestyksen. karvalakki, next and Jykkepoika 3
next Kirjoitettu Keskiviikko klo 10:03 Raportoi Kirjoitettu Keskiviikko klo 10:03 22 tuntia sitten, Igor kirjoitti: Pitäskös tätäkin ketjua taas vähän päivittää kuvasaasteella. Sitten viime kerran onkin sattunut kaikenlaista, mm. konerikko. Äkkiseltään kävi laihalla ja tiputti tulpan nokan männän päälle? Sen verran öljyinen että tulppa ollut jo hetken sulanut vai?
Igor Kirjoitettu Keskiviikko klo 12:15 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu Keskiviikko klo 12:15 Lienee monen sattumuksen summa. Mun säädöt ehkä nojas liikaa imuilman lämpöjen mukaan nousevaan rikastukseen, ja kylmällä kelillä sitä rikastusta ei sitten ollutkaan. Suuttimista ei löytynyt vikaa. Tossa pytyssä hajosi joitain vuosia sitten tulpasta eristeet, jotka sitten hakkasi männän lakeen jälkiä. Ehkä siellä oli jälkiä männän kyljessäkin. Joka tapauksessa tonne ykköspyttyyn syntyi kohtuuttoman reippaassa ajossa hotspotti, joko tulppaan tai männän reunaan, ja esisytytys hoiti homman kotiin. Vekotin siis rupesi käymään kolmella kesken reippaan kiihdytyksen jossain 6-7000rpm hujakoilla. Kun mitään kolinoita ei kuulunut, eikä auton alla näkynyt merkkejä katastrofista, siirsin kärryn ajamalla muutaman kilometrin matkan tallille keskivertoa syvemmässä vitutuksen tilassa. Siinä tuo tulppa on saanut öljykylpyä. Öljyä oli ahtimen imuputkessa asti, sain sitä mukavan annoksen syliin purkuvaiheessa. Oletettavasti se lohkossa oleva öljyruiskutus ainakin pelaa. Toi siis tapahtui syksyllä -22. Siinä meni hyvä tovi motivaatiota etsiessä. Aloin vasta viime vuoden lopulla ottamaan tuota pikkuhiljaa osiin, ja nostin koneen nokalta pari viikkoa sitten. Ykkösen sulamisen lisäksi paljastui että kakkosen männän helmasta puuttui palanen (osat löytyi öljyn imuputken sihdistä), ja että kaikissa männissä on tuossa samassa kohtaa halkeamia. Ei tuolla enää pitkään olisi porskuteltu. next 1
next Kirjoitettu Keskiviikko klo 21:14 Raportoi Kirjoitettu Keskiviikko klo 21:14 Aika loppuun on päästelty Meinasinkin ensin että nakuttanut mutta tulppa ei siihen viitannut kun oli niin karstainen mutta sehän kun se imi alhaalta asti jo öljyä niin selittää.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään