Igor Kirjoitettu 8. Lokakuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 8. Lokakuuta, 2013 Eihän tätä nyt oikein projektiksi voi kutsua, kun kyseessä on tämmönen "käyttöharrasteauto", mutta tarinoinpa nyt kuitenkin aikani kuluksi... hommasin siis viime vuoden puolella -06 Cooper S JCW:n saksanmaalta, kun aloin kaipaamaan vähän ketterämpää kärryä ton edellisen remmiahdetun brittivalmisteen tilalle. Varoitan heti kärkeen että tähän ketjuun tulee todennäköisesti enemmän kuvia kuin asiaa. :D Kärryhän on jo vakiona hauska kuin mikä, mutta koska tätä on tarkoitus ulkoiluttaa myös radalla, niin hauskuuttahan pitää saada lisää. :) Ja ulkonäköä tietty muokataan vähän enemmän omaan makuun sopivaksi. Ensimmäisenä sai lähteä ralliteippaukset kyljistä ja konepelliltä, sekä tekstit takaluukusta. Poistolistalle päätyi myös takalasin pyyhin. Pyyhkimen varsi ei suostunut irtoamaan akselista edes ulosvetäjällä, mutta rautasaha auttoi... suunnitelmissa ei siis ole laittaa tota takaisin. :P Sijoitin 43€ korin jäykistämiseen, eli hain marmoritiskiltä avo-minin tukiraudat iskaritolppien ja runkopalkin väliin (mustat tangot "silmien" yläpuolella). Ainakin R53 facelifteissä on kierteet valmiina noille tukirautojen pulteille. Koska tämä on myös käytöauto, pitää viihtyvyyteenkin vähän panostaa. Soittimen vaihto tarkoitti myös muutaman adapterin tunkemista kojelaudan syövereihin... ISO-liittimelle, antennille, rattinapeille ja navigaattorille piti jokaiselle olla tietenkin oma piuha tai purkki. Työntökahva ja antenni olivat ilmeisesti tehneet läheistä tuttavuutta jo useamman vuoden. Ratkaisu löytyi kuuluvuuden kustannuksella lyhyemmän antennin muodossa. Seuraava poistokohde löytyi hengityspuolelta, eli JCW-ilmaboksin alipainetoiminen läppäventtiili sai lähteä. En tiedä auttaako ton poisto hengitykseen (aukeaa normaalisti @4500rpm), mutta ainakin ahdin naukuu nyt nätisti myös alemmilla kierroksilla. 8) Halusin tankkiin enemmän viinaa kuin mitä JCW:lle suositeltu 98-oktaaninen sisältää, joten suuttimet vaihtui 380cc -> 550cc... maailmalla ovat saaneet jopa 20hv lisää E85:llä, mutta totuus selviää sitten joskus kun kärryn saa dynoon säädettäväksi. Toistaiseksi mennään vakiosoftalla johon on vaihdettu vain suuttimien skaalaus. Kulutus viinabensalla on ~33% korkeampi kuin 98:lla. Silmä ei sittenkään tottunut JCW-malliseen työntökahvaan. Tilalle tulee varmaan jossain vaiheessa joko aero-sarjan spoileri, tai sitten saa olla ilman. Onpahan erilainen. :) Seuraavaksi poistuivat kivikovat ja painavat runflatit, ja hommasin uusille kesärenkaille muutaman kilon alkuperäisiä S-spokeja kevyemmät vanteet. Jousittamatonta massaa lähti melkein 5 kiloa per nurkka. :o Tässä kuosissa tuli käytyä Alastarossa radalla rellestämässä. Vakiojarrupalat ei oikein kestäneet ratarääkkiä, vaan pito hävisi aina parin nopean kierroksen jälkeen. Moottorin alakiinnikkeeseen laitoin polyuretaani-insertin. Vaihteiden vaihtoon tuli jämäkkyyttä, ja kiihdytyksissä vetely väheni jonkin verran. Kääntöpuolella on sitten lisääntynyt tärinä tyhjäkäynnillä, varsinkin ilmastoinnin pärähtäessä käyntiin. Alustapäivitystä olin suunnitellut vasta ens keväälle, mutta vastaan tuli niin edulliset Bilstein B14 -coiloverit, että ne oli ihan pakko ostaa... monotube-iskareiden pitäis kestää tarvittaessa vähän pidempääkin ratarääkkiä. Eihän noi tietenkään lopulta niin halvaksi tulleet, kun niille piti hommata kaveriksi M7 strut bar ja SPC camber kit eteen, KAVS:n säädettävät tukivarret taakse, ja sit vielä spacerit + pidemmät pyöränpultit... spacerit ja pultit tosin oli lopulta turha hankinta, koska niitä tarvii vain jos jousituksen säätää tällaiseen all show, no go -asentoon (vetarit täristää, renkaat raapii kaariin ja pohja maahan). Nykyinen ajoasento on siis hieman korkeampi, spacerit hyllyssä, eikä puskurikaan enää raavi maata kun ajaa kotona autohalliin. Mutka-ajoon tuli coilovereilla hauskuutta kertaheitolla rutkasti lisää. Kaupunkiajoon alusta on vähän turhan kova, mutta eipä siellä paljon tule ajettuakaan. Autoslalomia tällä täytyy kyllä päästä koittamaan. MCFF:n ratapäiviä varten oli pakko vaihtaa jarrupalat (EBC Yellowstuff), ja maalailin samalla takajarrusatulat samaan sävyyn kuin edessä oli jo alunperin. Teräspunosletkutkin ehti saapua briteistä juuri sopivasti. Maalipinta kärryssä on suht hyvä, lukuunottamatta etupuskurin kiveniskemiä. Pintaa on tullut hoidettua kaavalla liuotinpesu -> lentoruosteen poisto (Bilt Hamber Korrosol) -> clay bar -käsittely -> rasvan yms. jäämien poisto (Bilt Hamber Cleanser-fluid) -> glaze-vaha (Poorboy's Black Hole) -> sealant-vaha (Collinite 915). Vahausten välillä hellävaraisia käsinpesuja reseptillä Bilt HamBer Auto-Foam -> Chemical Guys Citrus Wash & Gloss. Näillä konsteilla vaha tuntuu pysyvän pinnassa 15-20 pesukertaa, eli meikäläisen pesutahdilla semmoiset 4-5 kuukautta. :) Kromia kärryssä oli alunperin yli omien tarpeiden... ikkunoiden alapuolisen listan peittelin vinyyliteipillä, ja maskin vaakarivoituksen sekä takaluukun kahvan suihkaisin Plastidipillä. Väriksi näihin tuli aina yhtä muodikas mattamusta. Loput kromit saa jäädä. Lisäjarruvalo vaihtui punaisesta kirkkaaksi, sopii paremmin valkoiseen kattoon. Mustiin muoviosiin tahtoo jäädä vahasta valkoisia jälkiä, ja niitä olen koittanut poistaa eri näköisillä tuotteilla vaihtelevalla menestyksellä. Viimeisen vahauksen jälkeen tein pienen testin Chemical Guys Natural Shine Dressing vs. Autoglym Bumper Care... ensin mainittu näytti levittämisen jälkeen paremmalta, mutta ensimmäisen pesun jälkeen tilanne oli toinen. Heinäkuussa tilattu ja maksettu M7 Ram Scoop saapui tänään. Viivästys tuskin johtui ainakaan viimeistelyn tasosta... luvattu "black gel coat" lienee jäänyt johonkin matkan varrelle. Eiköhän tosta vielä suht siisti tule kun vähän näkee vaivaa.
johnny Kirjoitettu 8. Lokakuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 8. Lokakuuta, 2013 joo o.. nyt saatiin vähän punaistaki väriä tähän projektipalstalle. :) kysytään nyt huvikseen taas tästä samasta, vaikken mä kuitenkaan saa mitää aikasiksi.. mistä löytyi nappula tohon takalasiin pyyhkijän tilalle? ei kai vaa jotain mikaj:n liimalasivirityksiä :))
Igor Kirjoitettu 9. Lokakuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Lokakuuta, 2013 Tommosen laitoin: http://orranje.co.uk/shop-by-car/bmw-mini/mini-generation-1/gen1-exterior/rear-wiper-delete. Halpa, helppo ja siisti. :)
Ritke Kirjoitettu 9. Lokakuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 9. Lokakuuta, 2013 Kiva tälläista projektiakin on seurata, kun näitä ei liiemmin oli. Paljon hienoja kuvia ja onhan tässä jotain tehtykkin ja mikä parasta on menty paljon parempaan suuntaan. :)
Igor Kirjoitettu 9. Lokakuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Lokakuuta, 2013 Skuupin sovittelua... vaati pientä viilausta jotta istui nätisti. Huomenna maali päälle (muodikas mattamusta). Aukko on aika paljon isompi kuin orkkiksessa, väittävät maailmalla että vaikutus olis samaa luokkaa kuin isommalla välijäähyllä.
wilbon Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2013 Hieno pirssi ja hyvä kyyti :)
Igor Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2013 Noniin, nyt olis värikin päällä. Valmiina haukkaamaan palan naapurin hybridistä. ;D
husse Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 2013 Hieno peli kertakaikkiaan :) Igor 1
Igor Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2014 Hyvin toi skuuppi pitää lämmöt kurissa... ;) Mitään isompaa ei ole tullut tehtyä... vaihdekepin nupin vaihdoin biljardipallomalliin (tai ehkä enemmin snooker, kun on noin pieni), kun löyty halvalla ebaystä. Tilalle tulee varmaan JCW-hiilikuitunuppi, kun vaan löytyy sopivaan hintaan. Navigaattoriin löyty vuoden 2014 karttapäivitys intternetin syövereistä, ja siihen piti tietty ympätä kamerapöntöt. Horisontti-bitmap meni kans uusiksi (I want to believe...), ja samalla päivitin käynnistyskuvankin autoon sopivaksi... :) Hyllyssä odottelee edelleen KAVSin roll center spacerit, Whitelinen offset-puslat alatukivarsiin (caster +0.5°) ja Powerflexin insertit vaihdelaatikon tuen puslaan. Ja Dynamattia olis muutama neliö asentamista vailla.
wilbon Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2014 Ostappas multa vakio ässä mallin takaspoileri? Jotenkin tuo peräkaipaa jotain sinne.
Igor Kirjoitettu 5. Tammikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 5. Tammikuuta, 2014 Näyttää paremmalta ilman kuin ässän omalla siivellä... siihen tulee tod.näk. aero tai ehkä Orranje G-wing sit joskus.
wilbon Kirjoitettu 5. Tammikuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 5. Tammikuuta, 2014 Jep aero näyttää myös omaan silmään hyvältä, tilasin toiseenkin kippoon samanlaisen..
Igor Kirjoitettu 7. Tammikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Tammikuuta, 2014 Kävinpä sit tilaamassa KL-varaosista aero-siiven ennenku ostat ne kaikki pois. :D
Igor Kirjoitettu 29. Tammikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Tammikuuta, 2014 Sainpa viimein spoikan käsiini. Onko toi tarkotus kiinnittää liimaamalla? Luulin että olis tullu pulteilla kuten orkkiskin...
wilbon Kirjoitettu 29. Tammikuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 29. Tammikuuta, 2014 Sainpa viimein spoikan käsiini. Onko toi tarkotus kiinnittää liimaamalla? Luulin että olis tullu pulteilla kuten orkkiskin... liimalla se tulee kiinni. Saitko vielä suoraan värissä olevan? Vai jouduitko tyytymään pohjamaalattuun?
Igor Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 2014 Pohjamaalattu, eli pitää vielä väri saada ennen liimaamista...
Igor Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 2014 eBaystä löytyi lähes kohtuuhintainen JCW-nuppi. Bilispallonuppi päätyi Logitech G25:n shifteriin, sopii siihen paljon paremmin. Modattu navin käynnistysruutu näyttä "livenä" tältä...
Igor Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 2014 Laitoin kärryyn muutaman kilon menestyspainoja... koko autoa en ruvennu vuoraamaan, vain pahimmin kumisevat pinnat, eli lähinnä ton takapenkin alusen, luukut ja takakaiuttimien taustat. Ajomelu vaimeni jonkin verran, mutta kaiuttimien soinnissa eron huomaa parhaiten. skithund 1
Igor Kirjoitettu 5. Helmikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 5. Helmikuuta, 2014 Hain siiven maalarilta, huomenna pääsee askartelemaan liiman kanssa. Tämmösetkin olis menossa paikalleen... skithund and AAB-1 2
Igor Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 2014 Lippa oli yön yli teipattuna paikalleen, ja liima näyttäisi tarttuneen... Takajalka 1
Igor Kirjoitettu 12. Helmikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 12. Helmikuuta, 2014 Vähän lisää powerflexiä...
Igor Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2014 Tänään meni paikalleen kavsin -17% ahtimen hihnapyörä, whitelinen offset-puslat alatukivarsiin, powerflexin puslat etuvakaajaan ja kavsin roll center spacerit (alapallonivel siirtyi 17mm alemmas). On kuin eri auto näiden jäljiltä... vetelee urissa ja kiihdyttäessä vähemmän, kallistelee ja niiaa jarrutuksissa huomattavasti vähemmän... ja nastat saa kyytiä huomattavasti alemmilla kierroksilla. >:D Sunnuntaina jos ehtis vielä heittämään GRS:n välijäähyn ja kylmemmät tulpat paikalleen, niin eiköhän siinä olis tälle viikolle tarpeeksi. :) skithund and AAB-1 2
Igor Kirjoitettu 16. Helmikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 16. Helmikuuta, 2014 Nonii, nyt olis isompi välijäähykin paikallaan. Sit täytys alkaa suunnittelemaan laajakaista-lambdan asennusta ja ecun säädättämistä... tai johan sitä on kohta vuosi tullut suunniteltua... :P
Igor Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2014 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2014 Vuosi sitten vaihdettu jakoketjun kiristin otti ja petti tossa pari päivää sitten. Olihan se jo rallatellut pari viikkoa satunnaisesti lämpimänä startatessa, mutta nyt rallatus ei sitten loppunutkaan omia aikojaan (yleensä max 10 sek). Uuttaa osaa joutu odotteleen muutaman päivän, joten väliaikasena fiksauksena putsasin vanhan kiristäjän, ja sillä sai rallatuksen ainakin hetkeksi kuriin... toivottavasti uus kiristäjä kestää pidempään kuin vuoden. :/
johnny Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2014 Moro Iigori, hyvältä näyttää.. ;) onko toi minin oma navisofta, mitä sä tos päivittelit hyvä vai huono? mietin kun on toisessa soittimessa paikka vapaana et jos sinne sit työntäis myös jotain. ja noista vaimennuksista täytyy myös mainita et itse en huomannut mitään eroa vaikka vaimensin koko takapään. en melussa enkä kajareiden soinnissa. jos eron haluaa huomata niin ensin kun ajelee takapenkki alhaalla ja sen jälkeen kippaa sen ylös. sit kyllä vaimenee. aijai.. kanada meni sitten finaalii ???
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään