Awp79 Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2013 Tartteis hjelppiä lataus ongelmaan, mallia tasavirta. Kyseessä -61, vaihdettu uusi lataussäädin niin tarvitseeko sitä jotenkin polarisoida? Laturissa oli kuitenkin huonot hiilet, ne on juuri vaihdettu... Alkaa kuitenkin hyvin lataamaan KUN lataussäätimestä käy tökkäämässä releen kärkeä, silloin kierroksilla 13,5v. Auton sammutat ja starttaat kohta uudestaan niin eipä enää lataa ja merkkivalo palaa. Puuttuuko lataussäätimestä joku ohjausvirta vai mitä tässä oikein osaisi tehdä?? Isot kiitokset etukäteen jos joku viittis valaista tietämätöntä!!
koirankoppi Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2013 Jos säädin oli samanlainen kuin vanha ja kaikki johdot on kiinni, niin veikkaan että säädin on viallinen maanantaiaamun yksilö.
Awp79 Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2013 OK, kiitokset tästä... Olemassa on vielä se "vanha" lataussäädin joka lienee kunnossa kun todennäkösin vika taisi olla kuitenkin laturin hiileissä!! Täytyypä kokeilla ja vaihtaa... Mutta lataussäätimeenkö ei ole mitään teknillistä jippoa, sen kun vaan kytkee johdot ja pitäisi toimia heti??
koirankoppi Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2013 Ei ole koskaan tarvinnut "jippoilla". Johdot kiinni vaan.
rampe_58 Kirjoitettu 28. Marraskuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 28. Marraskuuta, 2013 Se vanha "kaksitolppainen" vain 2:lla releellä varustettu säädin on täysin mekaaninen. Toinen on jännitesäätörele ja se toinen on takavitarele. Takavirtarele vetää, kun virran kytkee päälle ja päästää virran ollessa pois, estää akun purkautumisen laturin kautta, kun moottori ei käy. Säätörele säätää latausjännitettä, virransäätö / rajoitus puuttuu kokonaan ja tästä saattaa aiheutua laturin vaurio, jos akku on aivan tyhjä tai muuten vaurioitunut. Jännitereleessä on vastavoimana jousikuorma ja ja säätääkin sitä hiukan voi. kärkiä voi hioa ja kiristämällä vastajousta jännite nousee ja löysäämällä laskee. Omassa -64:ssa on paikallaan alkuperäinen Lucas, jonka huolsi ja sääti paikallinen vanhan liiton autosähkökorjaaja siinä varmaan 50 vuotta vanhassa testauskoneessa. Laitteessa on moottori, joka pyörittää testilaturia, kytkentäpisteet, johon säädin kytketään, akku, virta- ja jännitemittarit sekä testikuorma (iso säädettävä vastus). Lucas säädin voidaan korjata kärkiäkin voi vaihtaa, jos niitä museopajalta löytää. Tämä ko. heppu teki siitä, kuin uuden. Minulla on myös toinen päältä katsottuna identtinen, mutta ilman mitään tuote tms. merkkejä. Tämä autosähkömien sanoi sen olevan sen aikaista tarviketuotantoa ja edes hän ei saanut sitä toimimaan kunnolla. Se on hyllyllä varalla. Silloin, kun latausvalo jää palamaan virran katkaisun jälkeen takavirtarele on jumissa. Latausvalon kärki on siellä samassa jännitereleessä. Kaksi todennäköisintä syytä huonoon lataukseen on laturin hiilet tms vika tai jännitekärkien nokeutuminen se lyö pintä kipinää siellä ja kuluu. Uudemmissa säätimissä oli myös kolmas, virran rajoitusrele, joka katkoi virtaa ja siten suojasi mm. laturia.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään