Jump to content

Minin ostosta pari tyhmääkin kysymystä


kerbiilisoturi

Recommended Posts

Olisin kiinnostunut ostamaan 90- luvun minin ja mieluusti sieltä loppupäästä, että on mpi koneella. Haluaisin tietää mitä kaikkea minun täytyy tietää ostaessani miniä. Samoin onko näissä 90-luvun lopun mineissä jotain ongelmia mitä ei pystyisi korjaamaan tai vaihtamaan? Ja muutenki kiinnostunut kaikesta mitä pitäisi tietää/osata ennen ja jälkeen minin ostoa. :-[

 

Kiitokset jo kaikista vastauksista! :)

Link to comment
Share on other sites

Ei kait sellaista autoa ole vielä tehty, mitä ei pystyisi korjaamaan. MPi koneessa ei suoranaisesti ole mitään parempaa kuin SPi:ssä, käytännön erona ainostaan todella pitkä perävälitys vakiona. Kopan puolella sitten airbagia ja sivutörmäysuojaa erona. Teknisesti pomminvarmoja laitteita, ruoste vain perinteiseen tapaan ongelmana jos ei ole pidetty kuin kukkaa kämmenellä, tai korjattu.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia tiedosta, miten onnistuu minissä peltien korjaaminen jos on jonkin verran ruostetta, sekä kuinka hyvin toimii täydellinen ruostesuojaus ja massaus minissä ? Onko mineissä esiintynyt sähkövikoja, sekä kuinka hyvin johdot on suojattu kosteudelta, että kannattaako ostaessaan heti käydä ja suojata kaikki johdot kosteudelta ?

Link to comment
Share on other sites

1.miten onnistuu minissä peltien korjaaminen jos on jonkin verran ruostetta, sekä kuinka hyvin toimii täydellinen ruostesuojaus ja massaus minissä ? 2.Onko mineissä esiintynyt sähkövikoja, sekä kuinka hyvin johdot on suojattu kosteudelta, että kannattaako ostaessaan heti käydä ja suojata kaikki johdot kosteudelta ?

 

1.samoin kuin muissakin autoissa, kannattaa ostaa hyvälaatuisia korjauspeltejä esim. http://www.bmh-ltd.com/ valmistamia näitä saa Suomalaisiltakin toimittajilta. Ruosteensuojaukseen pätee sama kuin muihinkin autoihin ruosteettomassa autossa auttaa mut ruosteen päälle vedettynä vain piilottaa ruosteen.

2.lyhyesti Britti-auto tohon ei tarvinne lisätä paljoakaan korkeintaan että sähköt hivenen parempia kuin Italialaisissa mutta esim valoliitokset 50-luvulta.

 

Vaihdelaatikon toimintaa kannattaa kiinnittää huomiota synkat kun on monessa ruiskupelissä pilattu synteettisten öljyjen käytöllä.

Link to comment
Share on other sites

Ruiskun+airbagien johdot ovat hyviä, liittimiä myöten. Loppuauto sitten on 50-luvun tasoa kuten muutkin Minit. Minin suunnittelussa/tuotannossa oli äärettömän pienet resurssit, sen takia mitään ei ole suunniteltu uusiksi jos ei ole ollut täysin pakko. Kyllä se vähän naurattaa katsoa -90luvun lopun autoissa "bullet" liittimiä.

 

Jos kaikki vanhanmalliset liitokset käy läpi ja suojaa sähkörasvalla hyvin, niin huolettomia kilometrejä on vuosiksi eteenpäin.

 

Peltikorjaukset Miniin on tietenkin haastavempaa kuin muihin -90luvun autoihin. Koppa kun on yhtenäistä peltiä ilman saumavälejä. Tämän takia huomattavasti kalliimpi alkuperäislaatuinen peltiosa on ainut järkevä vaihtoehto vaikkei ihan viimeisen päälle priimaa jälkeä vaatisikaan.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia tiedoista, mutta onko mahdollista, että jos auto on maalatu uusiksi mätii uuden maalin alla täysin ruostunut aihio ?

on, kato paikanpäällä miltä se näyttää

tarkoittaako siis, että jos vaihteet muljahtelevat ja rusahtelevat ni vaihteisto on uutta vailla ?

ei mutta ei varmaan paras mahdollinenkaan

miten kannattaa syynätä mini läpi ostopaikalla, vasaran kaa? :D

ei se ole normaalia käytettyä autoa kummempi, järki mukaan, kysy edelliseltä mitä on tehty jne.

Link to comment
Share on other sites

Noin yleisesti voi sanoa, että Mini on harrasteauto. Jos vanhaa Miniä aikoo pitää ympärivuotisena käyttöautona, tai vaikka vain harrastepelinäkin, niin on oltava halua/taitoa räplätä sitä silloin tällöin itse. Tai oltava tuttu Miniä tunteva remonttimies joka puoliharrastuksekseen huoltaa Miniäsi. Tai sitten paksu lompakko, joka ei aina sekään joka paikassa auta, sillä vanhojen Minien oikea tuntemus alkaa olla harvojen ammattilaisten käsissä.

Osia saa vaikka uuden auton kokoaisi, mutta asiantuntevia tekijöitä on vähemmän.

Link to comment
Share on other sites

Minin jos hankin ni ensiksi tutustun korjauskirjoihin ja mieluusti haluaisin itse oppia tekemään kaiken mitä vaatii, että saisin minin säilytettyä läpi vuosien, mutta kiitän vastauksista, koska haluan kuitenkin minin joka on lähtökohasesti hyvässä kunnossa ettei tarvii ensiksi purkaa ja korjata kaikkea vaan voi rauhallisesti tutustua autoon ja sen laittelemiseen (:, toivottavasti tämäkin harrastus kohta alkaa ! :)

Link to comment
Share on other sites

Kävin katsomassa kyseistä miniä ja olin todella yllättynyt, kuinka hyvässä kunnossa mini oli tekniikka toimi ja ruostetta oli hieman saumoissa(tappavaa), sekä peräkontissa( vakavaa :o ) http://www.nettiauto.com/mini/cooper/5890754 ainoastaan yksi vilkku ja sumuvalo ei toiminut, että onko vaikea korjata? kun leimaa on joulukuulle asti ni siihen pitäis saada kuntoon.

 

Ajattelin, että kävisin minin läpi autotohtorin kanssa(kannattaako vai rahan tuhlausta?)

Link to comment
Share on other sites

Jos auto on lähiaikoina maalattu ja nyt puskee ruoste saumoista, niin ei pohjatyöt ole olleet kovin vakuuttavia. Nätiltähän se näyttää.

Takakelkka eli taka-apurunko on Minin heikkoja kohtia, jota kats.miehet mielellään kolistelee. Jos se on vielä alkuperäinen, eikä kunnolla suojattu, niin voi olla jo sanomista? Kallis osa.

Tuollaiset pienet sähköviat nyt on helppoja korjata. Jos vilkun viiksi on hajalla, niin sekään ei ole osista halvimmasta päästä.

Takakontti on myös Minin arka paikka. Jos kori on suojaamaton, niin takakelkan ja korin välissä on aina kosteana pysyvä kura voinut tehdä tekosensa.

Tuulilasin alareuna tiivisteen alla on tuonikäisissä Mineissä joskus jo hävinnyt olemattomiin.

Jos muuten pääsee montulle tai nosturille alustaa syynäämään, niin ei siinä välttämättä autotohtoria tarvita.

Link to comment
Share on other sites

Saksan ja Suomen Minien tarjonnassa ei ole kuin yksi ero, Suomessa romutkin maksaa järjettömästi. Eli hyväkuntoiset on Saksassakin kalliita, mutta todellisen projektilaitteen voi saada edukkaastikkin.

 

Jos juuri maalatussa autossa ruoste puskee läpi, niin ei kannata miettiä. Ellei sitä saa ruostepommin hinnalla.

 

Noin yleisesti voi sanoa, että Mini on harrasteauto. Jos vanhaa Miniä aikoo pitää ympärivuotisena käyttöautona, tai vaikka vain harrastepelinäkin, niin on oltava halua/taitoa räplätä sitä silloin tällöin itse. Tai oltava tuttu Miniä tunteva remonttimies joka puoliharrastuksekseen huoltaa Miniäsi. Tai sitten paksu lompakko, joka ei aina sekään joka paikassa auta, sillä vanhojen Minien oikea tuntemus alkaa olla harvojen ammattilaisten käsissä.

Osia saa vaikka uuden auton kokoaisi, mutta asiantuntevia tekijöitä on vähemmän.

 

Osittain olen samaa mieltä. Mini itsessään on yhtä toimintavarma kuin mikä tahansa muu vastaavan ikäinen auto (jätetään valojen liitosten kosketushäikät pois luvuista, ei nekään jokapäiväisiä ole). Mutta ongelma tosiaan saattaa tulla siinä kohtaa kun jotain sitten hajoaa, halukkaita ja ammattitaitoisia tekijöitä on vähissä ellei itse halua ja osaa.

Link to comment
Share on other sites

Jos ei välttämättä halua 90 luvun ruiskuMiniä, niin rahalleen löytää varmasti kunnollista vastiketta myös vähän vanhemmasta Suomitarjonnasta. Tälläkin palstalla parhaillaan ilmoitellaan.

Ja ne on niitä varsinaisia klassikoita ja tekniikkakin niin halpaa/ yksinkertaista ettei varmasti mene sormi suuhun. Ja kunnossa olevana vähintää yhtä varmaa kuin nämä 90-luvun värkit.

Ei päästömittauksia ym riesoja:)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...