SE7EN Kirjoitettu 13. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 13. Elokuuta, 2013 Juuri remontoitu moottori kuumenee kovasti. Kone on kevyesti piristetty 1275 ja jäähdyttimenä uusi 3-rivinen, ilmeisesti Coopereissakin käytetty uustuotanto jäähdytin. Vesipumppu tehokkaampi versio, ja propellina 6-siipinen malli. Jäähdytinneste 40% seoksella, vihreää. Termostaatti 74 astetta ja testattu että toimii. Onko ollut samaa ongelmaa muilla, vai onko mulla joku vialla kenties. Ei pysty paljon ruuhkissa ajelemaan.. Oletteko laitelleet jotain lisäjäähdyttimiä etumaskin taakse vai miten.?
MikaJ Kirjoitettu 13. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 13. Elokuuta, 2013 Ei ole ikinä ollut lämpöongelmia, eikä sullakaan pitäisi tosiaan olla mikäli vain jäähdytin on uusi. Mikäli jäähdytin on vuosikymmeniä varastossa seissyt, on mahdollista että se on niin pahasti sisältä hapettunut ettei lämpö enää siirry ulospäin. Mutta onko ylikuumeneminen todettu muustakin kuin esim alkuperäisestä mittarista? Et olisi ensimmäinen kun on sekoittanut mittarin ja anturin keskenään väärin ja mittari näyttää liian kuumaa. Mittaa ihan vaikka kinkkumittarilla lämpö jäähdyttimestä kun termostaatti on auki ja vertaa sitä mittarin lukemaan.
Mini1380 Kirjoitettu 14. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 14. Elokuuta, 2013 Onko sytkä oikeissa säädöissä, tarpeeksi kun on persiillään ni alkaa lämpöongelmat. Muuten tolla setillä ei kyllä pitäisi olla lämpöongelmia, poislukien toi MikaJ:n mainitsema "lämpöongelma" mikä on aika yleinenkin.
SE7EN Kirjoitettu 14. Elokuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Elokuuta, 2013 No hyvä kuulla että tuolla kokoonpanolla pitäisi toimia. Siispä vikaa etsimään... Mittari on tosiaan vanha, mutta en siinä aikaisemmin havainnut mitään vikaa. Voisin testailla kinkkumittarilla. Sytytys on säädetty 8 asteeseen, jakajana Aldon Yellow ja 276 nokka. Onko tuo oikein.?
minorv8 Kirjoitettu 14. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 14. Elokuuta, 2013 Oliko sama kone kiinni ennen remppaa ? Jos järjestelmään jää ilmatasku niin voi keittää hyvinkin nopsaan. Minissä ei pitäisi olla ongelma ellei ole jotain ihmeviritelmiä. Onko ropelli miniin tarkoitettu, hämärä mielikuva että pikittäismoottoreissa oli erkätinen ropelli ? Onko jakaja uusi vai käytetty ?
SE7EN Kirjoitettu 14. Elokuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Elokuuta, 2013 Kyllä pitäisi propellin olla miniin, MiniSparesilta tilattu ja kovasti puhaltaa pyöränkotelon suuntaan. Kyllä muistaakseni katsoin asentaessa että samaan suuntaan on siivekkeet kuin vanhassa 12-lapasessa propellissa. (vai montako niitä lapoja siina on..) Vanha kone oli 850 ja jakaja on aivan uusi. Letkuissa ei pitäisi olla mitään ihmeviritelmiä, kiertää kuten entisessä moottorissa. Oli tuossa 850:ssakin lämpenemisongelmaa ruuhkissa, mutta siinä olikin yli 40 vuotta vanha jäähdytin..
Kimi Kirjoitettu 14. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 14. Elokuuta, 2013 Moi, Tarkista että jarrut ei laahaa ja pyörät pyörii kevyesti. /KImi
SE7EN Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2013 Aamun testiajo suoritettu aamuruuhkassa. Motarilla kun veteli 110 kmh niin mittari pysyi kutakuinkin siinä 85 asteen tienoilla. Ensimmäisiin liikennevaloihin tultaessa ja niissä hetken seisoskellessa sitten pompattiinkin jo kuumaksi. Ei muuta kuin kahvitauolle, ja hetken päästä seisoskelemaan lisää liikennevaloihin. Niissä ei sitten mittari enää pysy kurissa vaan aina pomppaa sataan. Eli ei viilennä tarpeeksi ilman ajoviimaa tyhjäkäynnilläkään. Jarrut ei pitäisi olla ongelma, rullaa hyvin kyllä jopa 5-vuotiaan poikani lykätessä. (hieman isä avittaa kun poika ei huomaa=)) Kinkkumittaria en vielä löytänyt, mutta mulla on vanha mekaaninen vesimittari. Voiko se edes mennä siten rikki että näyttää liikaa? Voiko mulla nyt vaan olla porautuksen ja uusien mäntien/männänrenkaiden ansiosta niin kireä paketti että alkuun kuumenee. Ja että helpottaa kun tulee hieman kilometrejä alle.
koirankoppi Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2013 Mutta onko koskaan vielä oikeasti keittänyt? Joissain lohkoissa on jäänyt joitain valuvikoja, jotka estävät tehokkaan kierron. Tai sitten ajan tuomia kivettymiä. Itsellä on joskus ollut yksilö, joka kuumeni epänormaalisti ilman mitään ulkoista syytä.
hartsa112 Kirjoitettu 18. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 18. Elokuuta, 2013 Sivuten ongelmaasi oman SPi n kohdalla on tullut huomattua kesän mittaan kun ilmeisesti sähköisen flektin moottori tai anturi antautui... Niin tyhjäkäynnillä alkaa lämmöt nousta, ei riitä koneen puhaltimen teho tyhjäkäynnillä jäähdyttään syyläriä.. Mulla on 74 termostaatti myös.. Heti kun sähköflekti pelaa moitteetta ei ole ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa tai ruuhkassa seistessä...
MikaJ Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2013 Mulla SPi:ssä pelkkä mekaaninen flekti, ei mitään ongelmia lämpöjen kanssa. Ikinä ei ole noussut yli 90asteen mikä on vakio moottorin normaali lämpötila alkuperäisellä 88asteisella termarilla.
minorv8 Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2013 Onko sulla siinä syylärissä se "tuulitunneli" ? Minkälainen vesipumppu ja hihnapyörä ?
SE7EN Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2013 Tuulitunnelilla tarkoitat varmaan sitä pellinpalaa syylärin ja pyöränkotelon välillä. Sitä ei ole. Onkohan revitty aikaisemman omistajan toimesta pois, vai pitäisikö MK2 korissa sitä edes olla.? Sitäkin kyllä tuumin että pitäiskö tunneli värkätä... Vesipumppu on Allegrosta (luulisin, niitä oli monta kasassa kun kokosin, samalta kaikki näyttivät..) Ohikierrolla. Hihnapyörä on 850:sta. Allegron paksumpi ei minusta mahtunut MK2 moottorikiinnikkeiden kanssa.
minorv8 Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2013 Itse asiassa sitä syylärin ja moottorin välistä kehystä joka ohjaa puhalluksen jäähdyttimen läpi.
SE7EN Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 19. Elokuuta, 2013 Se on paikoillaan.
soppa Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2013 Ainakin itsellä tuo 100 astetta mittarin mukaan on ihan normaali kun ajon jälkeen hetken seisoo esim. valoissa. Kyllä se siitä viilenee kun lähtee liikkeelle, ja voithan aina valoissa pitää reilummin kierroksia niin tuuletin vähän enemmän pukkaa ilmavirtaa syyläriin. Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään keittämis ongelmia vaikka lämmöt välillä nouseekin
Mini1380 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2013 Mulla tais nousta maks 82 asteeseen tänäkesänä ja kyseessä kohtuu kireä ja korkeapuristeinen moottori. Oletko kokeillut avata lämppärinhanaa silloin kun on käynyt lämpimänä?
SE7EN Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2013 Ei se täällä pääkaupunkiseudun ruuhkissa ehdi viilentyä, kun ajo on pelkkää seisoskelua. Ja lämppäri on ollut päällä koko ajan (=aika kuuma sisällä). =) Ei mullakaan vielä kiehunut ole, eikös tuon 40/60 seoksen kiehumispiste nyt kuitenkin ole jotain >120 astetta..
Mini1380 Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 20. Elokuuta, 2013 Noin rankan seoksen käyttö kesäkeleillä jo itsessään huonontaa jäähtyvyyttä. Joku 15% on jo riittävä korroosionsuojan kannalta, lisäksi voi käyttää esim. tätä: http://www.roadmachine.fi/redline/WW.html Tuossahan on itsessään jo korroosionsuojaus aineet mukana. Itse oon käyttänyt tota pelkän veden kanssa kun en tarvitse pakkasenkestoa laisinkaan kun laitan auton lämpimään talliin talveksi seisomaan.
MikkoViitala Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Tuo aine toimii todella hyvin. Meillä käy yksi kaveri joka ajaa kilpaa ja kirosi kun lämmöt nousee. Sen jälkeen kun on tota käyttänyt kuulemma on pysy tosi tasasena.
koirankoppi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Onko vesipumpun hihnapyörä vakio Minin peltinen. Mulla oli joskus Cooperissa "kisamallin" isompi rautapyörä ja se ei riittänyt kierrättämään vettä riittävästi ruuhkissa seistessä.
MikaJ Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Uudemmissa Mineissä on vakiona niin iso kuin vain mahtuu, joten ei siitäkään ole kiinni jos vaan vesipumppu on kunnossa. Huonolla pumpulla tuo ongelma voi tulla.
SE7EN Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Jep, kiitos vinkeistä. Taidan nyt kokeilla ensin tuota Water Wetteriä. Pumppu on vanha joten ehkä senkin vaihdan talven aikana. Nyt en jaksa kun just sain paketin kokoon. Hihnapyörä on minin vakio peltinen. Onko noita muuten miten montaa eri kokoa olemassa.?
MikaJ Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 En sano että water wetter on turhake, mutta sinun tapauksessa nyt on jotain vikaa mitä se ei korjaa. Pyöriä on muutamaa eri kokoa, 3,875" on vanha vakiokoko ennen 1980 valmistetuissa moottoreissa. Vanhoissa ässissä oli 4,57". 1980 jälkeen on käytetty lisäksi ainakin 4,265":sta (mielestäni tonnisen koko) ja 4,75":sta (1275cc koko). Vakiot on peltisiä muistaakseni tuota vanhaa ässän valurautaista lukuunottamatta. Jälkituotanto yleensä alumiinia. Joukkoon mahtuu vielä muita kokoja ja erikoisuuksia saastemoottoreista. Asiaa kun miettiin tarkemmin, niin vanha pienituottoinen pumppu yhdistettynä isoon pyörään voi helposti aiheuttaa ongelmia. Pumpun tuottohan muuttui siinä kohtaa kun isompi pyörä tuli käyttöön. Vanha ässän isompi pyörä oli purkkapatentti millä estettiin pikkupumpun kavitointi isoilla kierroksilla.
Kimi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 21. Elokuuta, 2013 Moi, Et ole vielä vastanut kysymykseen ennakosta ? /Kimi
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään