J.Salla Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2013 Vakio pituus tuohon mittariin on n. 65cm(29") ja pitempi vaihtoehto muutama senti vaajaa metri (39") Mulla on omassa sama moottori ja keskimittari ja siihen riitti hyvin tuo vakiopituinen vaijeri.
koikkis Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2013 okei...mikäköhän tuos sit on vikana ku yritin ainaki vetää sen lyhintä reittiä ja jäi sit kuitenkin muutaman sentin vajaaksi?? mikäköhän ois hyvä öljy su-kaasuttimiin ja kuinka paljo sitä pitäs sinne laittaa??
J.Salla Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2013 Mittasin vielä omasta tuon vaijerin ja kyl siihen riittää tuo vakiopituus. Siihen miks se ei sulle riitä, en kyl keksi mitään syytä. Katsos minisparesin sivuilta, heillä on muitakin pituuksia myynnissä. SAE 20 tai 30 sopii siihen tarkoitukseen hyvin. Jos olen muiden mielestä väärässä, niin korjatkaa ihmeessä.
Turbo 69 Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2013 Minitroniltakin löytyy pitempi vaijeri.
jiikoo Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2013 Juu, mutta sitten jos otetaan toiseksi vertailukohdaksi esim Verto kytkimillinen vakio moottori, niin asialla ei hirveästi ole väliä. Ei omassa 140tkm ajetussa moottorissa ole juurikaan päittäisvälystä kun sitä tuossa koitin hihnapyörästä piruuttani vesipumppua vaihtaessani. Jäykällä asetelmalla sitten tosiaan nopeasti tuhoaa moottorin, muttei vakiolla. Vanhassa Cooperin manuaalissa tuo on muistaakseni mainittu, eli koskee myös vakiolaitteita. Toki myös normaalit pre-verto kytkimellä varustetut siitä hyötyvät, on niissä vakio tonnisissakin tullut vastaan aika moista klappia päittäisvälyksissä. Vertossa siis on huomattavasti pienempi kytkinpaine kytkin alhaalla kuin pre-vertossa. Ok, ei siis koske vm. 98 vehjettä. Taidanpa yleensä käynnistää kaikki autot kytkinpoljin pohjassa, joten kaiketikin jotain ois poksahtanu tähän mennessä. Ostamisen jälkeen oon kelannu vajaassa 10 vuodessa kohta 150k lisää mittariin (muutamana vuonna en oo ajanu ollenkaan ja muitakin autoja on tullu ajettua), ni en ihan suomalaisten keskimääräisille vuosisuoritteille oo tuolta koko omistusajalta päässy.
Kimi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2013 Moi, Kyse ei ole päittäisvälyksestä. Kun painat kytkimen pohjaan, niin akseli painuu painelaakeria vasten, joka on liukuliuska joka tuottaa ylimääräistä ja turhaa kitkaa startatessa. Eli ohje on mille tahansa A ja A+ koneelle, STARTTAUS VAPAALLA ILMAN KYTKINTÄ, riippumatta siitä onko verto vai ei. /Kimi
MikaJ Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2013 Kyse on jousipaineesta, joka vertolla on huomattavan pieni kytkin pohjassa verrattuna pre-vertoon. Vakio Verto kytkimen kanssa edelleenkin on ihan sama onko se kytkin ylhäällä vai alhaalla startissa, koska niissä ei ne päittäisvälykset kulu. Jos joku asia on jotenkin 60luvun kisakoneissa, ei se välttämättä ole samoin 90luvun vakiokoneissa. Mini on muuttunut 1959-2000 matkan varrella huomattavasti, eikä niihin kaikkiin sovellu ihan samat ohjeistukset. Tekniikka on kehittynyt ja sitä on paranneltu niin paljon kuin Britti vain osasi ja sai resursseja. Mikäli edelleenkin asia ihmetyttää, niin suosittelen mittaamaan jousivakiot eri paineasetelmista, Verto ja Pre-vertoista. Tämänhän kaikki virimoottorin rakentajat muutenkin tekevät, että osaavat shimmata paineasetelman optimikorkeuteen, eikös joo?
FD100L Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2013 Nyt kun mietin.. mä en startatessa polje kytkintä missään vehkeessä ..sehän kuluu! ;)
jiikoo Kirjoitettu 13. Elokuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 13. Elokuuta, 2013 Moi, Kyse ei ole päittäisvälyksestä. Kun painat kytkimen pohjaan, niin akseli painuu painelaakeria vasten, joka on liukuliuska joka tuottaa ylimääräistä ja turhaa kitkaa startatessa. Eli ohje on mille tahansa A ja A+ koneelle, STARTTAUS VAPAALLA ILMAN KYTKINTÄ, riippumatta siitä onko verto vai ei. /Kimi Ilmeisesti samaa aihetta hipaisee myös se, kun joskus takavuosina (täällä/MCFF:n foorumilla?) joku ohjeisti vaihtamaan vaihteen vapaalle liikennevaloissa ollessa, eikä pitämään kytkintä pohjassa, koska "kytkin menee alta aikayksikön". Pääasiassa olen ko. ohjeen vastaisesti pitänyt kytkinpoljinta pohjassa liikennevaloissa, koska totesin ohjeen mukaan ajamisen sisältävän liikaa "byrokratiaa" ja liikkeellelähtö on aivan liian hidas. Poljin pohjassa pystyy lähtemään sentään suunnilleen yhtä nopeasti (suorituskyky huomioiden) kuin automaattivaihteiset normaalisti näyttää lähtevän. Kytkin on edelleen ehjä - montakohan moottoria/kytkintä/whatever olisi ei-Verto -kytkimellisessä lauennut tällä ajolla. Jos oppis vaihtamaan vaihteetkin ilman kytkintä, ni pelithän vois kestää vaikka miljoona kilsaa... O0
Jupetee Kirjoitettu 26. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 26. Heinäkuuta, 2014 juu,se oli minitronilta tilattu tehdaskorjattu startti tämä toinen...siis tein johdot jotka laitoin plussan starttisolenoidiin ja miinusta kokeilin runkoon ja koneeseen eikä ne auttanut asiaa...vanha startti pyöritti kyllä irrallaan kun antoi akusta virtaa siihen suoraan...voisko syynä olla tosiaan solenoidin maadoituksessa?? Minä kanssa tilasin Minitronilta uuden startin joka v*****lee nyt oikein urakalla... Se ratas joka liikkuu akselilla vauhtipyörään (pendeksilaite??) jumittuu yläasentoon eikä iske vauhtipyörään vaan startti pyörii vain tyhjää... Sisäkehällä oleva seger-sokka näyttäisi pureutuvan päätyasennossa kiinni vastakappaleeseen sen verran ettei se irroita vaan startti "lyö tyhjää" Olen nyt muotoillut sokkaa vingulla, laittanyt sinne vaikka mitä rasvaa & vaseliinia mutta eipä tunnu auttavan. Viime yönä viimeksi purin sokan pois, muotoilin vielä lisää, rasvasin ja testasin toimintaa 20 kertaa ruuvipenkissä akun kanssa ja hyvin toimi...kunnes taas aamulla kun olin lähdössä katsastamaan autoa ja pihassa starttasin (about viidennen kerran tänään)startti päättikin taas kuitenkin jumittaa :-X. Ei menty sitten leimalle. Ja kaiken hyvän lisäksi saisin uuden startin myyjältä näppärästi vasta 10.8. Kuulemma 14,5 vuoden aikana ei ole yhtään starttia temppuillut uutena joten lieneekö tämä nyt sitten ainoa laatuaan?? Vanha startti puutui taas muutoin eli ei pyöri ollenkaan, vaihtoehdot siis että vaihtaisi vanhasta tuon päätyosan uuteen (onko kokemuksia kuinka purkautuu?) tai odotella rauhassa reilut pari viikkoa että myyjä toimittaisi minulle uuden.
FD100L Kirjoitettu 26. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 26. Heinäkuuta, 2014 Minä kanssa tilasin Minitronilta uuden startin joka v*****lee nyt oikein urakalla... Se ratas joka liikkuu akselilla vauhtipyörään (pendeksilaite??) jumittuu yläasentoon eikä iske vauhtipyörään vaan startti pyörii vain tyhjää... Sisäkehällä oleva seger-sokka näyttäisi pureutuvan päätyasennossa kiinni vastakappaleeseen sen verran ettei se irroita vaan startti "lyö tyhjää" Olen nyt muotoillut sokkaa vingulla, laittanyt sinne vaikka mitä rasvaa & vaseliinia mutta eipä tunnu auttavan. Viime yönä viimeksi purin sokan pois, muotoilin vielä lisää, rasvasin ja testasin toimintaa 20 kertaa ruuvipenkissä akun kanssa ja hyvin toimi...kunnes taas aamulla kun olin lähdössä katsastamaan autoa ja pihassa starttasin (about viidennen kerran tänään)startti päättikin taas kuitenkin jumittaa :-X. Ei menty sitten leimalle. Ja kaiken hyvän lisäksi saisin uuden startin myyjältä näppärästi vasta 10.8. Kuulemma 14,5 vuoden aikana ei ole yhtään starttia temppuillut uutena joten lieneekö tämä nyt sitten ainoa laatuaan?? Vanha startti puutui taas muutoin eli ei pyöri ollenkaan, vaihtoehdot siis että vaihtaisi vanhasta tuon päätyosan uuteen (onko kokemuksia kuinka purkautuu?) tai odotella rauhassa reilut pari viikkoa että myyjä toimittaisi minulle uuden. Kuulostaa kanssa aika kummalta, uusi starttimoottori.. ? Missäs kunnossa se vanha on? Onko puslat (laakerit) vielä hyvät ja kollektori kunnostettavissa? Meinaan jos on vaan hiilet loppu ja ei sen takia pyöri?
Jupetee Kirjoitettu 26. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 26. Heinäkuuta, 2014 Kuulostaa kanssa aika kummalta, uusi starttimoottori.. ? Missäs kunnossa se vanha on? Onko puslat (laakerit) vielä hyvät ja kollektori kunnostettavissa? Meinaan jos on vaan hiilet loppu ja ei sen takia pyöri? Jep, uusipa hyvinkin... Nappasin tänään sokan päistä ne "rinkulat" huitsin nevadaan ja hetken jo luulin ratkaisseeni ongelman mutta paskat, äsken kun koitin käyntiin niin tyhjääpä lyö edelleen. Vanhassa startissa hiilet ok mutta jostain syystä ei vaan pyörähdä -> tee mitään. Ennen kuin tilasin uuden purin sen vanhan ja tsekkasin hiilet yms kunnon, mitään näkyvää vauriota ei ollut mutta haisi kärähtäneeltä. Silloin purkamisen ja kasauksen jälkeen toimi kerran muttei sitten enää. Tää uusi kyllä pyörii mutta ratas perhana vaan jumittaa akselin päässä. Täytyy huomenissa ihmetellä josko saisin vanhasta tuon päätymekanismin vaihdettua tähän uuteen, siinä kun on sen verran välyksiä ettei jumiudu. Nyt tuli tältä viikolta jo v*****skäyrä niin ääriään myöten täyteen että pitää välillä vähän grillata ja ottaa ehkä muutama olutkin :)
tailke Kirjoitettu 27. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 27. Heinäkuuta, 2014 Pari asiaa kommentteina: 1. trapetsikierteeseen EI saa laittaa vaseliinia tai muuta "rasvaa", usean ( pre engage) minin kokemuksella lyijykynän grafiitti on riittävän hyvä voide 2. saako startti tarpeeksi sähköä riittävän ripeään pyörimään lähtemiseen, että hitausmomenttiin perustuva bendixlaite toimii
Jupetee Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2014 Pari asiaa kommentteina: 1. trapetsikierteeseen EI saa laittaa vaseliinia tai muuta "rasvaa", usean ( pre engage) minin kokemuksella lyijykynän grafiitti on riittävän hyvä voide 2. saako startti tarpeeksi sähköä riittävän ripeään pyörimään lähtemiseen, että hitausmomenttiin perustuva bendixlaite toimii 1. Näin minäkin jostain luin, myyjä vaan kysyi tätä ja suositteli voitelemaan akselin (kuulemma käyttävät spay-vaseliinia?) Laitoin siihen päähän lithium-rasvaa (valko-vaseliinia) ja nyt lopulta kun viilalla otettiin päätyosaa kapeammaksi tuntuisi toimivan.. Vaikuttaisi siis vahvasti pikkuriikkiseltä valmistusvirheeltä :-\ 2. Virtaa startti sai ja saa kyllä tarpeeksi, autossa on uusi akku jne..
minorv8 Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2014 Akku ei välttämättä vielä takaa asiaa, tarkista että maadoitukset moottorista koriin on kunnossa. Mulla on toisessa kesälelussa kaksi maadoitusta, toinen startin rungosta ja toinen muualta moottorista koriin. Yleensä noi on varmoja startteja. Jos se heittobendix liikkuu trapetsikierteillä kevyesti sormivoimin niin silloin se toimii myös startatessa.
Jupetee Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2014 Raportoi Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2014 Vikahan olikin nimenomaan siinä ettei se heittobendix lähtenyt liikkumaan kierteellä vaan jumitti ihan reilusti sinne päätyosaan, sitä sai kädellä vääntää ihan reilusti kun junttasi kiinni ennen kuin vapautui... Nyt viimeisen viilauksen jälkeen tuntuisi toimivan. Itse tulkitsisin vian olleen juurikin liian pienessä välyksessä bendixin ja päätyosan välillä. Voihan tuon lisämaadoituksenkin vielä lisätä, haittaahan siitä ei ainakaan olisi.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään