Jump to content

Öljynsuodatin


Turbo 69

Recommended Posts

Kirjoitettu

Vinkki, jos haluat isomman putsarin, M-filterin MH 363 sopii ja on tuplasti isompi.Vaatii tosin jalan siirron muualle, ei mahdu alkuperäiseen paikkaan.

Kirjoitettu

Hyvä tietää, mut mites hinta politiikka?

Kirjoitettu

Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat niin

harrastaa väärää lajia. Sen verran hinnasta.

 

Jos sen suodattimen siirtää, kannattaa

käyttää kunnon filtteriä ja jalkaa ja unohtaa

yhteensopivuus Minin filtterin kanssa.

Kirjoitettu

No olkoon sit vinkki niille, joilla on siirretty Minin oma putsarinjalka ;).Kai niitäkin löytyy.

Kirjoitettu

Mitenkaan suoranaisesti morkkaamatta esim M tai Teho merkkisiä suodattimia, niin tutkimusten mukaan sellaisen isomman laittaminen voi useinkin olla hunompi kuin vähän tunnetumman filtterivalmistajan pieni suodatin. Mitä noita halvempia suodattimia tulee joskus työn puolesta avattua (todistetaan asiakkaalle miksi alkuperäiset osat maksaa enemmän), niin joka kerta on suodatinmateriaalia ollu huomattavasti vähemmän. Pahimmassa tapauksessa materiaali oli silmin nähden läpäisevämpää ja sitä oli karkeasti vain neljännes alkuperäisestä määrästä.

 

Oman mielipiteeni on että ihan turhaan laittaa yhtään Minin orginaalia isompaa, hankala nähdä mitään hyötyä?

Kirjoitettu

Samoilla linjoilla MikaJ:n kanssa "whats the point" ja ku painokin vielä lisääntyy ;) huomattiin toi harrikan suodattimen sopivuus vaan harrikka kauppiaan kanssa (Mini harrastaja). Siirtämisen kyllä ymmärrän jos tila tarvitaan muuhun käyttöön.

Itse käytän vallan Unipartin suodattimia omassa jo pelkästään niiden tekstin takia ;D

Kirjoitettu

Onhan nuo Unipart-suodattimet enempi nostalgisen näköisiä kun konepelti avataan, vaikka filtteri ei edes hyvin yläkautta näy.

Koolla tuskin mitään väliä. Nykyautojen purkit on todella pieniä.

post-761-13848036110837_thumb.jpg

Kirjoitettu

Minä ehkä antaisin vanhan trasselisuodattimen olla siinä hyllyssä näyte-esineenä, ja laittaisin modernimpaa ehkä ihan vähän paremmin toimivaa suodatinta sisään :D Eihän sitä kukaan katso vaikka väittääkin siellä tollaisen olevan ;) Toki jos viimisen päälle museo-autoa tekee, niin toki silloin tarvitsee suodatinkin olla kuten alunperinkin, oli se kuinka huono tahansa.

 

Suodatustekniikka on viimeisen 10vuoden aikana kehittynyt huomattavasti, mistä ihan me Minien omistajatkin pääsemme helposti nauttimaan. Ei tietenkään kannata tehdä monia erilaisia suodatinmateriaaleja, koska ne ovat kuitenkin kalliita valmistaa ja varastoida. Siten jos ostaa laadukkaan OE valmistajan tekemän suodattimen, voi olla varma että siinä käytetään viimeisimmän aikakauden materiaaleja. Toleransseissa voi olla todella pieniä eroja OE osiin (toki kukaan ei varmasti nykypäivänä halua alkuperäistä Rover osaa kun se on tarviketta huonompaa, mutta noin referenssinä muihin merkkeihin), mutta ei ne koskaan huonoja ole (OE valmistajilla ei ole varaa kasvojen menetykseen oman merkin alla). Käyttännön esimerkkinä esim nykyisten CR dieseleitten polttoainesuodattimet suodattaisivat verestä punasolutkin pois, ei ehkä ihan tarpeen SU-kaasuttimien kanssa.

Kirjoitettu

Aikaisemmassa kuvassa oleva ei ole mikään trasselikasa. Purolatorin valmistama huopasuodatin oli ja on vieläkin hyvin korkealle arvostettu tuote. Siitä tarjotaan nykyään maailmalla alla olevan kuvan mukaista nykymateriaalista valmistettua ei mitenkään halpaa kopiota, jota en missään nimessä suosittelisi purkkiin laittamaan. Eli se siitä nykyaikaisten materiaalien paremmuudesta. Vertaus joihinkin CR polttoainesuodattimiin on jotenkin kaukaa haettu.

Hyvää Pääsiäistä Kaikille !

post-761-13848036112274_thumb.jpg

Kirjoitettu

Itse käytin wanhoissakin Mineissä uudempaa suodatinta, niitä vanhoja "patruunoita" oli kyllä joskus laatikollinen hyllyssä mutta ei tullu niitä juuri käytettyä.

Ymmärrän jos haluaa pikkutarkasti entisöidä niin haluaa laittaa sellaisen tietenkin mikä sinne kuuluu.

Kirjoitettu

Tuosta alkuperäisten ja tarvikeputsarien eroista: eräs J.Halmeenmäki kävi tutustumassa suodattimien valmistukseen ja huomasi, että kaikki tehtiin samasta materiaalista.Maalaus erimerkkisiksi ja omaan pakettiin.Ilmansuodattimilla sama homma. Ei tuosta koon isontamisesta ehkä muuta hyötyä kuin että enemmän öljyä ja isompi puhdistus pinta-ala, vaikka ei nuo ikinä tukkoon ole menneet ja paino kuitataan teholla. :P

Kirjoitettu

Tuosta alkuperäisten ja tarvikeputsarien eroista: eräs J.Halmeenmäki kävi tutustumassa suodattimien valmistukseen ja huomasi, että kaikki tehtiin samasta materiaalista.Maalaus erimerkkisiksi ja omaan pakettiin.Ilmansuodattimilla sama homma. Ei tuosta koon isontamisesta ehkä muuta hyötyä kuin että enemmän öljyä ja isompi puhdistus pinta-ala, vaikka ei nuo ikinä tukkoon ole menneet ja paino kuitataan teholla. :P

Kirjoitettu

Painepuolen suodatus on nyt saatu kuntoon!

 

Mitenkäs imupuoli, että saadaan öljypumppua tuhoavat ja

paineensäädinventtiiliä (original) jumittavat vaihteiston palaset

suodatettua pois. Magneetti imukanavaan vai oikeinko

jonkinlainen suodatin imupuolelle. 70-luvulla näin

joitain toteutuksia imupuolen suodatuksesta lähinnä

ruotsalaisten kisa-autoissa.

Kirjoitettu

Pitempi magneettiproppu originaalin tilalle ja imuputkeen magneetti joka kanssa sit muistetaan putsata aina välillä.

Kirjoitettu

Öljynvaihto mieluumin liian usein kun liian harvoin!

Ei nyt liiottelemaan kannata alkaa, mutta olosuhteet ja käyttö huomioon ottaen.

Pitäisin jopa joissakin tapauksissa tärkeämpänä kuin öljyn laadun, kisavehkeet on ääripää niissä paras mahdollinen öljy ja vaihto joka kisan jälkeen.

Kirjoitettu

Kannattaa olla varovainen imupuolen suodatuksen rakentamisen kanssa, helposti alkaa pumppu kavitoimaan jos tulee liikaa vastusta. Mini1380:sen magneetteja suosittelen, ne toimivat komporomissina parhaiten.

 

Öljyasiat usein on täysin tunnejuttuja, ei taida edes harrastekilpa-autoista omistajat viitsi teettää halpaa öljyanalyysia? Ministä en ole koskaan itse teettänyt, mutta tuskimpa kunnon kisaöljyt yhden kisan jälkeen miksikään on hyvin säädetyssä koneessa mennyt. Toki koskaan ei huonoa tee vaihtaa vaikka 5km välein öljyt ja suodatin, kunhan ei vaan täytä sitä suodatinta likaisella öljyllä (uusi öljy on likaista ilman suodattamista).

 

eräs J.Halmeenmäki kävi tutustumassa suodattimien valmistukseen ja huomasi, että kaikki tehtiin samasta materiaalista.

 

On tainut sitten käydä jollain vähän pienemmällä suodatinpajalla joka ei ole OEM valmistaja. Meidänkin firmaan tulee noin kymmenellä eri suodatinmateriaalilla/paperilla olevia öljynsuodattimia, tai sitten esim Mann+Hummel kusettaa meitiä ja montaa muuta ;) Tuossa väittämässäsi on kyllä osa totuutta, perus auton öljynsuodattimet missä ei ole mitään erikoisvaatimuksia (esim kaikki vanhemmat autonrutkut) tulee varmasti samalla suodatinmateriaalilla.

Kirjoitettu

Se vierailu muuten oli eräällä saksalaisella tehtaalla....

Kirjoitettu

Jokunen suodatin näidenkin käsien kautta kulkenut töissä ja on niissä vaan eroja. Samankokoista/kierteistä Volvon öljynsuodatintakin on ainakin kahta ellei kolmea erityyppiä vaihtovälin pituuden mukaan, mahtaiskohan olla eri materiaaleilla tehty ero..........

Kummasti niitä eroja on saatu testeissäkin samalle moottorille eri valmistajien tekemissä suodattimissa, jännä jos kaikki tulevat samasta tehtaasta ja samoilla materiaaleilla on siinä melkoiset laadunvaihtelut valmistajalla ;D

Kirjoitettu

Ainakin semmosella "analyysi" tulee mieleen kun sen vanhan öljyn laskee puhtaaseen astiaan niin sitä tutkimalla voi joskus löytää tai päätellä kaikenlaista.

Kirjoitettu

Siinä Moblan jutussa pointti oli se, että tarvike ja alkuperäisvaraosa putsarit on samoja ja piste.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...