Jump to content

Ässän vaihdelaatikko raskas!


Recommended Posts

Kirjoitettu

Hello!

 

Mistähän vois johtua että auton käynistettyä vaihteisto toimii todella raskaasti? Eli auto käyntiin, kytkin pohjaan ja mikään vaihteista ei meinaa mennä sisään. Menee toki jos väkisin ja voimalla runttaa mutta n. 20 sekuntia kun pitää kytkintä pohjassa niin sen jälkeen vaihteisto toimii kuin unelma. Oire häviää kun on ajellut kaupungissa puolisen tuntia mutta liikennevaloissa pitää olla kytkin koko ajan pohjassa että pääsee liikkeelle kun valot vaihtuu (todella ärsyttävää ruuhkassa). Miniin on vaihdettu hiljattain kytkin ja mielestäni sen jälkeen on oireet alkanut. Olisikohan kytkintä vaihdettaessa pitänyt vaihtaa samalla jotain muuta osaa? Joskus joku sanoi että kytkimen työsylinteri/pääsylinteri tai joku sellanen kannattais vaihtaa. Kytkinrempan yhteydessä vaihdettiin vaihdelaatikon öljyt.

 

Säilytän autoa lämpimässä hallissa joten pakkasesta ei ainakaan laatikon jäykkyys johdu. Selvennykseksi vielä sellainen huomio että kun käynnistän auton, kytkin pohjaan ja rupean puoli väkisin survomaan ykkösvaihdetta silmään niin auto rupeaa liikkumaan vähän eteenpäin ja jos kakkosta yrittää laittaa niin auto liikkuu hieman taaksepäin. Hallin lattia on aivan tasainen eli vapaalla auto ei liiku mihinkään.

 

Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa tai oisko jollain tietoa mistä lähteä asiaa tutkimaan?

 

Mini Cooper S (r53) -03 ja vaihteistona getragin 6-v laatikko.

Kirjoitettu
ykkösvaihdetta silmään niin auto rupeaa liikkumaan vähän eteenpäin ja jos kakkosta yrittää laittaa niin auto liikkuu hieman taaksepäin

 

Laatikon normaalia toimintaa ajatellen ton ei pitäis olla mahdollista. Ainoa selitys olisi että keppi yltää autotallin lattiaan asti ja kampeat pitkällä kepillä autoa eteen tai taaksepäin :) Mikä ei luonnollisestikaan ole mahdollista.

 

Meneekö vaihteet normaalisti päälle jos auto ei ole käynnissä ja kytkintä ei paineta ? Jos menee ja oireet on ainoastaan koneen käydessä niin viittaa sinne kytkinosastolle, etenkin jos ne oireet on tulleet kytkinrempan jälkeen. Voihan ne öljyt vaihdattaa kokeeksi uudelleen ja toivoa parasta.

Kirjoitettu

Joka tapauksessa jos oireet selvästi ilmenneet rempan yhteydessä niin kannattaisi olla yhteydessä työn tehneeseen korjaamoon.

Kytkimen nestepuolen vikojen ei kyllä pitäisi tehdä tollasta että alkaa toimimaan kun hiukan lämpeää ellei neste ole sitten todella vanhaa ja vetistä mutta näinhän ei voi olla kun ne kytkin-/jarrunesteet on vaihdettava 2-3v välein ja kaikkihan tekee niin ;)

Kirjoitettu

Kannattaa tarkistaa vuotaako työ-tai pääsylinteri. Työsylinteriin pääset käsiksi alakautta ja pääsylinterin näkeekin kurkistamalla polkimien luokse. Työsylintereitähän näistä menee aika useasti ja tuleekin monesti esille juuri kytkimen vaihdon jälkeen.

 

Niin ja tosiaan jos vika löytyy jommastakummasta, niin molemmat vaihtoon samalla.

 

- Olli

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Nyt on vaihdettu kytkimen työ -ja pääsylinteri sekä vaihdelaatikon öljyt. Oire ei hävinnyt mihinkään, joten tuleeko kellään enää mitään muuta mieleen mitä voisin kokeilla?

 

Ensimmäisessä viestissäni kirjotusvirhe: Eli kakkos-vaihdetta laittaessa auto EI rupea liikkumaan taaksepäin vaan tarkotin että jos peruutusvaihdetta rupean survomaan niin sillon auto liikkuu hieman taaksepäin. 1-6 vaihteita survoessa paikalleen auto tosiaan rupeaa hieman liikkumaan vähän eteenpäin... Todella outoa!!

 

Nyt olis korjausvinkit on kultaakin kalliimmat ;)

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

en oo proffa mut luulisin et se on siellä kytkinkopan sisällä.. painaa laakeria asetelmaa vasten. laatikko täytyy nyt ainakin irroittaa.. kytkinrempan yhteydessä se olisi pitäny laittaa. en kyllä ymmärrä miten murtuneesta haarukasta tulee tuollaisia oireita d: ehkä se on osasyy?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...