Jump to content

Austin Mini 850 ja uusi elämä


Recommended Posts

Kirjoitettu

Ihmejuttu.. kantsis kokeilla myös niillä ihan normi kumielementeillä, voi olla mukavammat katukäytössä.

Niitä Metron napojahan on Mineissä käytetty radallakin ja niissä sentään maavara on minimissään.

 

 

PS. Ihmettelin noita "kartioita" hilojen kanssa, siis kartiot = kumielementit? Wikipediakin käyttää kumijousesta nimitystä kumikartio?

Alunperin käytettiin nimitystä kumikartiojousitus jossa kartio oli se kumijousen perässä oleva alumiini/ teräskartio.

Kirjoitettu

Niin no kyllä ne ihan maailmallakin ovat myynnissä nimellä rubber cone spring joka mielestäni kyllä kääntyisi kovasti kumikartiojouseksi mutta ehkei sittenkään..............

Metron navat vaativat pitemmät alatukivarret että päästään edes vakio camber arvoihin ja monista säädettävistä alatukivarsista menee säädöt liian pitkäksi jos halutaan enempi camberia, kyllä siihen ihan syynsä on miksi Minissä kannattaisi käyttää omia napoja ja niitä on edellä mainittujen lisäksi muitakin.

Kirjoitettu

Onko sulla Britti vai minitron Hilot?Britti mallit on vissiin pitemmät,minitronin palikat saa paikoilleen ilman puristimiakin.

Kirjoitettu

Iskarin pituusongelma ratkee tälläkin tavalla,hyvin toimii,eikä katastusmieskään mitään sanonu.Eli,rakenna uudet ylä ja ala kiinnikkeet.

post-580-0-57643700-1485871363_thumb.jpg

Kirjoitettu

 

Minulla on hydrokelkat tuossa, onko tietoa poikkeaako geometria merkittävästi tavalliseen kelkkaan nähden?          

 

Miten sä olet sovittanut kumijouset tuohon hydron kelkkaan ? Ne ei nimittäin sovi sellaisenaan paikoilleen vaan ne hydron pussien lukitusnöksöt täytyy saada tieltä pois. Muuten kumijousi ei mene pohjaan asti. Mulla on omassa hydron etukelkka ja kumijouset, 13" pyörät ja normaalit iskarit. Ei sitä voi noilla kovin tonttiin edes vetäistä ellei leikkele pyöränaukko huolella isoksi.

Kirjoitettu

Eli ne lukitusnöksöt on lyöty ulospäin niin että kumikartio menee pohjaan saakka. Tämän olen huomioinut sovitellessani kumikartioita.

Lokasuojan kaaret ovat leikelty sportspack-leivikkeiden ohjeiden mukaan ja pyörän etupuolelta vähän enemmän jotta ulospäin levittävä vanne mahtuu kääntymään. Tosin olemassaolevat levikkeet eivät yllä täysin renkaan päälle ja rengas ottaa etupuolelta levikkeeseen kiinni. Joutuu levittämään tai hankkimaan uudet levikkeet.

Kirjoitettu

Tuli vaihdettua katon reunoissa olevat tippalistat, kun olivat melkoisen hakeutuneet alapuolelta. Aivan samanlaisia "valssattuja" listoja ei saanut mutta hyvin pitkälti vastaavat kantatut listat peltisepältä.

post-1204-0-88526500-1486197165_thumb.jpg

  • 2 years later...
Kirjoitettu

Voisi taas pitkästä aikaa päivittää projektin etenemisestä. Projekti on edennyt hitaasti. Mieli sekä suunnitelmat ovat muuttuneet ajan myötä siitä, minkälaiseksi minin lopulta haluaa.

Luovuin ajatuksesta asentaa uudet kuppipenkit, ja ajatuksena olisikin hankkia classic malliset kuppipenkit. Malli on lähes päätetty, mutta uusien penkkien hankinta ei vielä ole ajankohtainen. Edelliset penkit meni myyntiin.

Löysin eräästä purkuministä mailerin 1275 moottorin, johon sain ostettua minin tunnelimallisen vaihdelaatikon. Tämä on sopivampi mk1 miniin. Aikaisemmin suunnittelin asentavani tankomallisella laatikolla olevan moottorin. Sovittelin laatikon kelkkaan ja koriin ja tein tunnelille ja kepille kiinnityspisteet ja läpiviennin lattiaan.

Aiemmin hankitut levikkeet eivät miellyttäneet enää silmää, joten tilasin uudet erimalliset 3,5” leveät levikkeet. No, niidenkään leveys ei riittänyt, kun on metron jäähdytetyt levyjarrut ja 7” leveät vanteet -6 ET:llä. Etupää on nyt 80mm leveämpi kuin takapää. Harkitsen vanteiden vaihtoa. Tällä hetkellä vanteet 13x7 ET -6 175/50 renkailla ja tilalle mahdollisesti vanteet 12x6 ET -6 165/60 renkailla. Tällä saisi kavennettua etupäätä 12mm per puoli. Ulkonäkö syistä ajattelin taakse 19mm spacereita.

Avattavia takasivulaseja on nyt sovitettu paikoilleen. Mietinkin, onko foorumilaisilla tietoa millaisilla ruuveilla on alunperin ollut kiinni? 

Etumaskia säädetty ja haettu optimaalista hymyä. Tarvikemallin viikset istuu yläreunasta huonosti verrattaen konepellin etureunaan. Harkitsen alkuperäisten viiksien kiillottamista ja jos jollain on hyväkuntoiset viikset tarjolla niin olisin mahdollisesti kiinnostunut.

Seuraavaksi levikkeiden viimeistely ja kelkkojen irroitus kopasta. Pohjan viimeistely ja maalaus, jonka jälkee kelkkojen asennus ja takaisin pyörilleen.

B260675F-09C5-4301-8505-416226FAEB81.jpeg

12087E17-EF24-40CA-AFD8-BA96B2E0F821.jpeg

0C20C9FC-6922-4936-9D09-CEC32F656E72.jpeg

8D24A278-FF39-4000-B990-6F658DD281B2.jpeg

07D7FD9F-CE31-4FFE-837C-9FFE273627E7.jpeg

3EC7A889-E31D-4EBA-AB98-09B09C045D89.jpeg

3825C0DD-7233-4F0B-9038-37E298468C79.jpeg

Kirjoitettu

Hienohan siitä tulee, mutta 10":n vanteilla vieläkin tyylikkäämpi 😉 classikko

Uustuotantomaskinviikset on paskaa laatua, valitettavasti.

Avattavien takasivulasien saranat on kiinni pienillä tasapäisillä ristipää uppokantapeltiruuveilla

  • 7 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Kannustuksen siivittämänä päätin tavoitella 10” pyöriä 13” sijaan. Siittä saattaisi tulla tyylikkäämpi ja enempi klassikko-tyylinen hieman sivistyneemmillä levityksillä. 7,5” nelimäntäiset jarrusatulat on nyt hommattu, eiköhän niidenkin tehot riitä. Vielä kun minin omat pyörän navat löytäisi.

Viimeisimmät askartelut on tehty peltitöiden parissa takakelkan etupuolen kiinnityksen osalta. On nämä pistehitsatut kotelot korjattavia. Lisäksi tein oikean puoleiselle tankille kiinnityspaikat.

Lisäksi moottoria on päässyt kasailemaan ja lohkoon lisätty pari pinnapulttia magneettijalkaporakoneella. Kuvassa kannen sovittelua.

Ja vielä konepeltiäkin soviteltu, kun tarvikeloksut on mitä on.

Seuraavaksi pitäisi tehdä reiät lokasuojaan peileille. Olisiko jollakin antaa mittoja lokasuojasta peilien paikoitusta varten?

Mitä moottorimaalia olette käyttäneet?

E0DD343D-C296-4481-A291-B14CCDB6B8D1.jpeg

1E3C7E8F-AA81-47E8-9D5B-B416CCB4C419.jpeg

C09DB62A-B0B2-4177-8A43-4463FAC6D0D3.jpeg

F59FDDD5-90C9-41F9-890D-DDB679590F6C.jpeg

Kirjoitettu

Meinasit siis laittaa alkuperäiset peilit lokasuojaan?

Kirjoitettu

Miulla olis pari alkuperäistä peiliäkin...

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Peilit kiinnitettiin vasta Suomessa ja niiden paikat vaihtelee jonkin verran. Näin kertoi kaveri ,joka oli ollut vapaasatamassa kesätöissä Minien peilejä porailemassa/kiinnittämässä. Näin ainakin -60 luvulla.

 

Kirjoitettu

Moottorimaalina olen käyttänyt Roverin kartasta Tundra nimistä sävyä, koodikin on jossain. Ihan automaalia. Sellaisen asiantuntija minulla joskus antoi, eikä ole kukaan vääräksi moittinut

Peilien paikkaa kannattaa passata vähän peilien mukaan lokasuojiin asennettaessa, jotta niistä näkee jotain.

Paikat vaihteli 60 luvullakin. Oikea paikka on jonkun verran lokasuojan puolivälin etupuolella.

Toinen pitelee peiliä ja toinen vilkuilee kuskin paikalta mitä näkyy

Kirjoitettu

2K-automaali on hyvä moottorissa.
Middle bronze green BS381C   223 on sen originaalin vihreän sävy (yhden niistä).

Kirjoitettu

Ite käyttäny pelkkää pintaväriä. Kun pohja on tarpeeksi puhdas, kestää. Yhtään öljyiselle pinnalle on ihan sama,mitä laittaa, irtoo kuitenkin.

  • 1 year later...
Kirjoitettu

Moottorin kokoopano jatkuu, männät asennuksessa. Kysymys kuuluu, kummin päin männät kuuluu laittaa? Veivit kuvassa oikeassa järjestyksessä ja oikein päin. Epäilys että kaksi mäntää olisi väärin päin mutta mitkä? Kolbenschmidt männät kyseessä.

7F5DEF76-424F-44D3-B5C9-E7480DE57C1F.thumb.jpeg.4e641edd2860b8408164421b79718015.jpeg 

9A32560B-4505-4E31-8025-2C2A47C0F803.jpeg

704759C2-343C-4561-8849-D9A8AD6393BD.jpeg

ECFD27CE-20EA-41E6-B601-6C56BCAAD3CB.jpeg

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...