Juge Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Iltaa! Olisi Minin jarrulevyt menossa sorviin, ja Haynesin kirjan MINI Haynes_59_to_69full mukaan irrotus pitäis tapahtua periaatteella vetarin mutteri auki-jarrusatula irti- ja sitten puhuttiin jostain hub flangesta. Onko tuo hub flange se mikä on niillä neljällä mielenkiintoisen näköisellä pultilla kiinni? Ei tuossa ainakaan puhuta mitään että pitäisi koko napa ottaa irti, eli irrotus ylä tai alatukivarresta... Miten kaverit on ottanut jarrulevyjä irti Mineistä?
Purtsi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Jep. flange eli vetolaippa on neljällä pultilla kiinni jarrulevyssä. oikeilla ohjeilla oot tekemässä. ei koko napaa tarvitse tuon takia irroittaa.
Mini1380 Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Sorvauta melkeest ennemmin irroittamatta vetolaippaa jos saavat levyn niin koneeseen kiinni.
FD100L Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Kantsii myös miettiä onko sorvaaminen kannattavaa, jos on kovin huonot niin vois kannattaa hankkia mieluumin uudet levyt?
Juge Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Tämän hetkiset levyt on 10mm paksut, ja jostain sain tiedon että uudet Mini levyt on juurikin 10mm paksut, jotta eikö noi kertaalleen uskalla sorvata. Mutta nyt en tiedä kyllä oonko hätäilemässä noiden levyjen kanssa... Laikat on mitattu heittokellolla, ja toisella puolella oli 0,2mm heitto, toinen ei ollut aivan noin iso. Nyt kun meinasin irroitella laikkoja, homma tössäsi siihen kun ei mun amatööriautotallista löytynyt niin suurta hylsyä mitä vetarin mutteri olis vaatinu. Aloin sitte muuten käymään läpi noita jarruja, vertaamaan edellisiä paloja näihin uusiin jotka viime kesänä sinne vaihdoin. Muistelin että emäntä moitti jotta palojen vaihdon jälkeen tärinät jarruissa on alkanu. Kuskin puolella jarrut ihan ok, mutta sisempi mäntä oli tiukemmassa liikkua sisään kuin ulompi. Edestakaasi sitä siinä liikuttelin ja painelin takasi, uitin CRC:ssä ja kaikkea, muttei se siitä niin mahdottomasti muuttunut. Kun jarruja painoi, sisempi mäntä eli pikkasen, ulompi mäntä liikkui enempi ja aina ensin palaan kiinni ja sen jälkeen sisempi mäntä alkoi vauhdilla liikkua. Totesin saman ominaisuuden apukuskin puolella. Onko tuo OK? Sitten palat: vanhat palat oli väriltään ihan kokonaan vihreät ja palan levyä vasten olevassa osassa oli keskellä rako. Uudet oli perus-mustat ja levyä vasten oleva osa oli yhtenäinen. En tiedä sitten onko nuo vihreät jotku raasinki -palat vai mikkä... :D Apukuskin puolella oli havaittavissa selvä jummi-jammi paloissa: jotenkin oudosti nämä uudet palat olivat istahtaneet satulaan, niitä kun piti oikein kiskoa pideillä että irti lähtivät. Sitten apukuskin jarrusatulassa oli jotain häihäräppää: pihdeillä painettaessa ei tahtonut sisempi mäntä liikkua juuri ollenkaan sisään. Vaikka miten yritti niin ei. Sorkkaraudalla mäntä liikkui kuin ei mitään. Kuitenkin sorkkaraudalla sitä piti painella, kun ei pideillä tahtonut liikkua. Aikani sitä liikuttelin ja uitin crc:ssä jne, alkoi sekin liikkua pideillä. Loppuviimein tein tuossa semmosen ratkaisun, että uitin ja putsasin jarrupalat ja levyt bräkleenissä ja kasasin jarrut vanhoilla vihreillä paloilla. Oon tässä vähän kahden vaiheilla että annanko jarrut olla kasattuna, vai otanko jarrulevyt irti ja sorvautan ne...
minorv8 Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Jos se mäntä vaatii sorkkarautaa niin ei se terve ole. Vasta kasatussa satulassa männät menee ihan käsivoimin pohjaan asti. Veikkaan että männästä on pinnat rikki ja sen vuoksi takkuaa. Siinä ei palat eikä levyn sorvaus auta. Kantsis tehdä remppa tai vaihtaa satulat parempiin.
minorv8 Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Ne vihreät palat saattaa olla EBC:n GreenStuff palat
Juge Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Jos se mäntä vaatii sorkkarautaa niin ei se terve ole. Vasta kasatussa satulassa männät menee ihan käsivoimin pohjaan asti. Veikkaan että männästä on pinnat rikki ja sen vuoksi takkuaa. Siinä ei palat eikä levyn sorvaus auta. Kantsis tehdä remppa tai vaihtaa satulat parempiin. Kyllä se siitä sitten parani kun sitä aikani liikuttelin, mutta alussa se oli kyllä jumissa. Kaikissa männissä molemmin puolin ei liikepinnassa näkynyt pientäkään rosoa, männän pinta kiilsi komeasti. Onko tuo mäntien liikerata OK? Molemmat satulat: Ulompi mäntä liikkui aina ekasta jarrupolkimen painamisesta lähtien, sisempi vähän eli tilassaan, ehkä hitusen liikkui ulos. Heti kun ulompi mäntä stoppasi jarrupalaan alkoi sisempi mäntä liikkua samantien vauhdilla. Ja kun mäntiä paineli sisään, ulommat meni helposti, sisempiä piti painaa kovempaa.
MikaJ Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Ei sen väliä missä järjestyksessä ne männät liikkuu, se liikkuu ensin missä on vähiten vastusta. Mutta se että osa männistä on ollut noin jumissa, huutaa satuloitten huoltoa. Jostain kohtaa mäntä on ollut runkoon ruostunut/jumittunut kiinni, joten mitä todennäköisemmin männässä on ylimääräistä tavaraa joka rikkoo tiivisteet ja aiheuttaa vähintään jumitusta lähitulevaisuudessa uudestaan.
FD100L Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Raportoi Kirjoitettu 16. Tammikuuta, 2013 Lukemasta päätellen oot ny tehny ihan jees keväthuollon levyjarruihin, ei muuta kun paljon ajoo vaan ja painelet niitä jarruja välillä vähän reippaamminkin niin pysyvät kunnossa. ;)
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään