Jump to content

Lämmityslaite ei puhalla lämmintä


Recommended Posts

Kirjoitettu

Mikäköhän tuota meidän Miniä vaivaa, kun ei puhalla lämmintä vaikka lämmityslaite on aivan kuumalla? Puhaltava ilma on ehkä arviolta n.20-25 asteista. Autossa on manuaali-ilmastointi. Onko näistä termareita mennyt? Lämpömittari on melkein puolivälissä, mittarin neulan verran ehkä alle. Tuossa se neula on mielestäni aina ollut, vai pitäskö nousta aivan tasan puoliväliin?

Kirjoitettu

Onko konehuoneen puolella olevat letkut kuumat ? Eli siis ne mitkä menevät sisälle lämmityslaitteen kennoon. Mikäli on niin sanoisin että jossain säätöläpässä vika, jos eivät ole kuumat, niin vesipumppu tai termostaattivika. Ovat villejä veikkauksia. Ite en ole kuullut että kukaan ois vaihtanu ko. osia MINEihinsä.

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Joo, eipä ole ainakaan termarissa vika. Kymmenen minuutin ajon jälkeen jäähdytysnesteen lämpötila salavalikosta katsottuna 95 astetta. Saattaapi olla kenno tukossa...

Kirjoitettu

Olen pistänyt merkille, että lämppäri puskee haaleaa ilmaa vielä pitkään, vaikka lämpömittari on normaaliasennossaan. Vartin ajelun jälkeen alkaa vasta saada tosissaan kuumaa ilmaa kabiiniin.

 

Mistä tuommoinen salavalikko löytyy?

Kirjoitettu

Tänään vaihdettiin jäähdytysnesteet ja huuhdeltiin jäähdytysjärjestelmä vedellä. Eipä ollut lämpenemiseen vaikutusta. Alkaa olee keinot aika vähissä.

Kirjoitettu

Lämppärinhanassa tai sen säädössä vikaa tai lämmönsäätöläpän säädössä vikaa (kumpaa sitten MINI:ssä käytetäänkin).

Kirjoitettu

Antti-myrskyn seurauksena 2010 Cooperissa ei lämpöä riittänyt tuulilasille. Veikkaisin syyksi jo aiemmin mainittua "läppää" jossain kojelaudan uumenissa.

Aamulla lämppäri toimi hyvin, ja auton lämmettyä säädin ilmavirran tuulilasilta matkustamon puolelle. Kyseessä siis manuaali-ilmastointi, ja valitsemani säätimen asento oli aluksi klo 12 suunnassa ja lopuksi noin klo 9 suunnassa. Iltapäivällä töistä lähtiessäni kiinnitin huomiota puhaltimen vääränlaiseen ääneen, vaikka heti liikkeelle päästyäni säädin ilmavirran tuulilasille (asentoon klo 12). Säätimen käyttö ei vaikuttanut puhaltimen ääneen eikä siis ilmavirtoihin. Vasta kun olin ajanut autoa pidempään sekalaista ajoa (siis reilusti n. 20 min työmatkaa pidempään) ja pitänyt lisäksi puolisen tuntia kauppakeskuskuksen lämpimässä hallissa, rupesivat säätimellä tehdyt valinnat myös vaikuttamaan ilmavirtoihin. Seuraavana päivänä lämppäri taas toimii hyvin.

Tarinan opetus: pidän vastedes ilmavirran valittuna tuulilasille aina ennen kuin sammutan auton. Toivottavasti sillä estän vaivaa uusiutumasta...

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Ei ole vikaa löytynyt. Epäilyksenä joko kenno tukossa tai kannentiiviste / kansi halki... :(

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Onko tuo salavalikko samanlainen myös uudemmissa 2007-> mineissä.

Tuntuu että kone saattaa käydä kylmällä kun ei lämpö piisaa ja samalla kulutuslukemissa ei pääse huiman pieniin lukuihin, vaan pysyttelee päälle 6:n litran Justa-Cooperilla.

Onkos tämmöisessä nykyautossa termari semmoinen klassikkomalli ylävesiletkun päässä vai joku integroitu ohjaustzydeemi?

  • 6 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Päivitystä tilanteeseen; Sisäkenno vaihdettu ja lämmintä tulee jälleen! Ei ollut paha rasti kennon vaihto, noin 1,5 tunnin työ. Merkkikorjaamon ohjeaika vaihdolle neljä tuntia... Vaikutti se entinen kenno olevan tukkeessa, kun ei meinannut ees vesi läpi mennä siintä. Kun koittelin valuuttaa vettä pois, tuli semmosta ruskeen väristä mönjää sisältä.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...