Jump to content

Mittarivälitykset


SE7EN

Recommended Posts

Kirjoitettu

Mites tällä kokoonpanolla mittarin saisi näyttämään oikein:

 

Allegron vaihdelaatikko, 165/70x10 renkaat, 3,444:1 perävälitys ja vakio 850 minin mittari.

Netissä laskuri (www.guess-works.com) sanoo että mittarivälitykseksi pitäisi vaihtaa Allegron 5/18 sijaan 7/18.

 

Onkohan tuossa mitään perää, jollain on varmaan kokemusperäistä tietoa asiasta.

Kirjoitettu

Joskus kauan sitten minulla oli GT Mailerin mittaristo minissä, 10" pyörät ja Allegron välitys. Kävin Palannon mittaripajalla jossa suorittivat mittarin kalibroinnin.

Mittari oli irti ja kiinnittivät vaijerin päähän jonkun laitteen? ja ajoivat muutaman metrin, sitten käväisivät mittarin kanssa sisällä ja homma oli siinä.

Mittari näytti just eikä melkein.

Tämä tapahtui vuonna 86.

Äläkä kysy mitä/miten jotain tekivät? ;)

Kirjoitettu

No en kysy.

 

Matematiikkaahan tuo vaan on mutta en ole niillä koulutunneilla käynyt..

Onkos se kalibrointi vaan rattaiden vaihtoa, eikö sen pysty itsekkin tekemään jos vaan tietää mitä ja minne vaihtaa.. :)

Rattaita on vaihdelaatikossa ja mittarissa ja ne pyörii suhteessa toisiinsa..

Kirjoitettu

Sen verran aiheesta muistan, ettei sieltä mitään rattaita kyllä vaihdettu.

Jossain penkissä pyöritettiin ja jotain säädettiin?

Matkamittarin säätö vaatii kyllä varmaankin jotain välitysten vaihtoa, mutta nopeussäätö onnistunee helposti.

Ja eihän Minien matkamittarit muutenkaan kovin luotettavasti pyöri ;)

Käytin aikoinaan Palannolla lukemattomia nopeusmittareita, Smithsin vanhoja kiekkamittareita ja kapillaari lämpömittareita.

Heillä ainakin oli tietotaito ja välineet niitten kunnostamiseen.

Tosin "Pappa" Palanto taisi olla se, joka ne hommat taisi ja hänen mittarinsa tuli täyteen jokusia vuosia sitten. Hän puuhasteli niitten parissa eläkepäivien ratoksi parinkymmenen vuoden ajan.

Kirjoitettu

Pitänee soitella Palannolle, jos vaikka pappa olisi välittänyt tietoa eteenpäin..

Tai onkia lisää tietoa googlella.

 

Aattelin kun täällä kaikennäköisiä moottoreita on viritelty minin keulalle, niin joku olis tehnyt mittarilleenkin jotain. Eikö se olis kiva siitä tarkastella miten nopea peli tuli rakennettua..

 

Minin mittarit ei varmaan ole niitä luotettavimpia, mutta jos nyt edes sinnepäin näyttäisi.

Tämä nykyinen kaipaa kyllä jotain huoltoa kun alkoi viimeksi ajellessani pitää niin perkeleellistä meteliä ja nopeusviisari heilui kuin heinämies viidenkympin ja sadan kuudenkympin välilla. (140 kmh mittari)

Kirjoitettu
Aattelin kun täällä kaikennäköisiä moottoreita on viritelty minin keulalle, niin joku olis tehnyt mittarilleenkin jotain. Eikö se olis kiva siitä tarkastella miten nopea peli tuli rakennettua..

 

Sitä varten on Race Technology Dash2 mittaristo johon tehty "itse" GPS-nopeusmittaus ;) tarkkuus aika just eikä melkeen :))

Kirjoitettu
Tämä nykyinen kaipaa kyllä jotain huoltoa kun alkoi viimeksi ajellessani pitää niin perkeleellistä meteliä ja nopeusviisari heilui kuin heinämies viidenkympin ja sadan kuudenkympin välilla.

 

Voi selvitä ihan pelkällä vaijerin vaihdolla.

Kirjoitettu

Olen käyttänyt kaikkien kunnostelemieni Minien nopeusmittarit Palannolla aikoinaan ja kaikki ovat ainakin tienpäällä olleiden nopeusnäyttöjen mukaan näyttäneet ihan just.

Viimeisimmällä on nyt ajettu n. 50 000 km ja ainakin vielä viime kesänä oli virheetön.

Tietysti jos mennään taas tähän "hifistelyn" ääripäähän, niin sittenhän pitää olla "GPS" systeemit ;)

Tiedä sitten mitä nykyään Palanto laskuttaa sellaisista hommista? Ja haluaako yleensä tehdä ollenkaan?

Pappa teki reiluun "harrastehintaan" ja aikataulut myös sen mukaan. Silloin häneltä löytyi varaosiakin Smithsin mittareihin.

Kirjoitettu

Tarkista vaikka navin kanssa ajaen mikä on oikea nopeus. Esim. navi näyttää 50 km/h ja mittarisi vaikka 65 km/h. Ota mittari irti ja pura se siten että pääset käsiksi mittarien neulaan ja akseliin. Käännät sormella viisari 65 km/h kohdalle ja otat sitten viisarin akselista kiinni pienellä pihdillä tiukasti. Samalla kun pidät kiinni akselista (etkä päästä sitä kääntymään) käännät viisarin sormella (se kyllä kääntyy ilman että mitään menee rikki) tuohon navin näyttämään lukemaan eli 50 km/h. Sitten vain mittari takaisin nippuun ja ajelulle. Nyt mittarin pitäisi näyttämän likimain oikein.

 

Em. toimenpiteellä säädetään viisarin "jousi kuormaa" joka vaikuttaa nopeusnäyttöön. Tällä tavoin olen säätänyt mm. Marinan mittareita Clubman'iin käypäseksi.

Kirjoitettu

Itellä senverran nakkisormet, ettei hermo pidä kellosepänhommissa ;D

Enää ei edes näkisi 8)

Kirjoitettu

akkuporakoneella muutamaa vakio mittaria pyörittämällä katsoin mitä näyttää milläkin kierroksilla,ja senjälkeen huolletuista mittareista neula irti ja uuteen kohtaan jotta näyttäis oikein (140 mittarin muutos 200näyttöiseksi)tuntu toimivan

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...