Jump to content

Levyjarrullinen Mini ja navan pyöränpultit


Recommended Posts

Kirjoitettu

Heps!

Tulipa tässä ehtoolla rassattua vähän tuota meidän Miniä ja rengasta kiinni laitettaes tapahtui sitte jotain täysin odottamatonta...

 

Yksi pyörän neljästä pultista meni poikki... :o

 

Mini on vuosimallia -88, 2-mäntäiset levyjarrut edessä, tonninen kone ja automaattilaatikolla.

 

Mitä on tehtävissä katkenneen pultin uusimiseksi...?

Kirjoitettu

Moi,

Lyöt sen pultinpätkän ulos sieltä. Ostat uuden (vakion on jotain 31mm 84 ja uusimmissa, osta 35mm jos aluvanteet) ja tirvit sitä sisään vähän matkaa ja sitten mutterilla vedät sen pohjaan.

Mieluiten ihan teräsmutterilla. Jos ei ole muuta käsissä kun tuningalukevytkromipaskoja jolla vetää, niin heität sen roskiin

operaation jälkeen. Niistä lähtee kierteet hetken päästä. Osta uusi mutteri tilalle.

 

/Kimi

Kirjoitettu

Jep jep jep! Kantsii myös tutkia/ miettiä mistä moinen johtuu?

Onhan niitä joskus menny poikki mutta yleisempää on et mutterista menee kierteet.

Kirjoitettu

Minin pultit kiristetään sitten VAIN 60-65nm !!!

 

Eli veikkaisin että taas on kiristelty hampaat irvessä ristikkoavaimella pultit ;) ei ne pultit yleensä muuten katkea mistään autosta.....

Kirjoitettu

Multa löytyy uusia pultteja iso nippu jos on tarve :)

 

Pulttikoneella on muutama pultti murjottu munkin autosta. Samoin yhdestä mutterista kierteet. Rengasliikkeen jätkä kehtas mutista että oli niin huonoa kamaa...

Kirjoitettu

Sen verran aamulla ennen töihinlähtöä katoin että juu lyömällä se sieltä onneksi pois tulee.

 

Onko noi pultit perus-millikierteisiä, saako siis normivaraosaliikkeestä vai hommaanko muualta?

 

PS: Osaako joku sanoa Minin levyjarrujen paksuuden uutena? Meillä tahtoo täristämään noi jarrut ikävästi ja mittasin eilen jarrulevyn kokoja, ja paksuudeksi tuli 10mm. Vaikutti aika tuhdilta levyltä Miniin, mutta voinen olla väärässä...

Kirjoitettu

PS: Osaako joku sanoa Minin levyjarrujen paksuuden uutena? Meillä tahtoo täristämään noi jarrut ikävästi ja mittasin eilen jarrulevyn kokoja, ja paksuudeksi tuli 10mm. Vaikutti aika tuhdilta levyltä Miniin, mutta voinen olla väärässä...

 

Nivelien tarkistuksen lisäksi kannattaa tarkistaa jarrusatuloiden kiinnitys ym. irrottaa jarrupalat, tarkistaa ne ja jarrusylinterien mäntien toiminta, tarkistaa kaikki tiivisteet, suojakumit pestä koko hoito vaikkapa lämpimällä vedellä, vatiin vaan lämmintä vettä ja pienellä pensselillä puhtaaksi.

puhdistaa jarrupalojen liukupinnat ja voidella kuparitahnalla tms.

Homma on hyvä tehdä vaikkapa renkaiden vaihdon yhteydessä.

Kirjoitettu

Kampiakseli kannattaa vielä tasapainottaa varmuuden vuoksi (vitsivitsi).

Ei tuossa muuta kun joku vaan vääntänyt sen liian kireelle, ja sitten napsahtanut poikki.

Vaihda ny vaan se pultti ja jatkat matkaa.

/Kimi

Kirjoitettu
Itse suosittelisin vaihtamaan kaikki pultit. Takuulla ne muutkin ovat vedetty myötörajan yli jos yksi on mennyt poikki.

 

Jep, näin kannattaa tehdä!

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Täs ihan justiinsa meinaan laittaa uutta pulttia tilaansa, mutta tuli pikku este...

 

Uusi pultti ei kyllä mene tilaansa ilman väkivaltaa, ellet joko:

1. rälläkällä (siis kulmahiomakones) / viilalla ihan pikkasen viilaa pultin kannasta yhdestä kohtaa pois

tai

2. pitää ottaa se pieni navan pala irti levystä, lähtenee ilmeisesti niillä neljällä pultilla irti jotka ovat vetarin mutterin ympärillä?

 

Kait tuo pultti menis jos vaan paukuttelis / vääntelis, mutta sitte on ainaki kierteet mennyttä kalua, tai se rihloitus sielä navassa...

 

Meinasin jo tarttua rälläkkään ottaa pienen sirvun veke tuosta pultin kannasta, mutta ajattelin kuitenkin tulla täältä kysymään kumpi on parempi... :)

Kirjoitettu

Moi,

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin lyö kevyesti niin pitkälle kun menee ja sitten mutterilla, teräs-sellaisella vedät sen sisään loppumatkan, kuitenkin siten että koko ajan on paljon kierrepintaa (ettei ole ihan huulilla). Prikkaa väliin.

Kiristä kireelle, pikkasen naputat, kiristät lisää ja naputat, niin menee pohjaan.

Joskus joutuu pyöreäkantaisesta ottamaan pikkusen rälläkällä pois, että mahtuu pyörimään (sinistä viivaa pitkin kuvassa).

post-181-13848035734907_thumb.jpg

Kirjoitettu

No menihän se pultti sinne tilaansa, kun vain rauhassa nitkutteli menemään ja loput veti peltivanteen mutterilla paikalleen. Hienosti onnistui ei ongelmia kierteiden kanssa.

 

Tuossa sitten mitattiin heittokellolla levyt. Oikea levy heittoa 0,2mm ja vasemmalla 0,12. Onko toi nyt toleranssien sisällä, vai onko tuo 0,2 liikaa? Kun en vaan millään muista, kuinka suuret ne heitot saa olla, ennenkuin se tuntuu tärinänä. Jotenkin muistaisin että 0,2 ylittävät heitot alkaa tuntua täristyksenä.

 

Suunnitelmissa on nyt viedä levy tai levyt, ainakin tuo oikea puoli, sorvattavaksi, kun noi levyt on kuitenkin yhtä paksut kuin uudet, eli 10mm.

Kirjoitettu

0.2mm ei ole liikaa, se on vähempi kuin 90% suomen kaikista mineistä.

Mittaa heitto uudestaan tuumasella timpurin mitalla, niin heittoa ei ole ollenkaan.

Heittoa on liikaa jos yksi jarrun polkasu ei riitä auton pysäyttämiseen ;D .

Putsaa laippojen vastepinnat, siellä on varmaan likaa välissä.

 

Uudet levyt maksaa 10-20 puntaa kpl, joten ei paljoa tarvii sorvata.

 

/Kimi

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...