pepperii Kirjoitettu 18. Lokakuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 18. Lokakuuta, 2012 Moroo.. Renkaita vaihtaessa huomasin et toisen puolen käsijarru on olematon.. vaijeri kyllä liikkuu mutta ei tarpeeksi.. sisältä käsijarru kahvassa on yks kiristys mahdollisuus mutta onko autossa sellaista että sais vain toisen puolen kiristettyä tiukemmalle..? ettei sit se puoli joka jo pitää ala kantamaan.. Kiittää jo etukäteen jos jollain tietoa..?
MikaJ Kirjoitettu 18. Lokakuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 18. Lokakuuta, 2012 Erittäin harvinaista että käsijarruvaijereita tarvitsisi kiristää, kun ei oikein mitään kuluvaa tai venyvää rakenteissa ole. Yleensä aina vika on jumittavassa satulassa. Kuulostaa siltä että käsijarrun automaattisäätö ei toimi satulassa, mikäli vipu liikkuu hyvin. Automaattisäädön toimiminen useimmissa satulamalleissa vaatii sen, että vipu palautuu täysin alkuasentoon. Vanhemmiten tulee hieman jumitusta vipuun ja vaijeriin, jolloin ei vipu palaudu riittävästi ja automaattisäätö ei toimi. Mutta mikäli sitä vaijeria alat säätämään, se pitää säätää niin että käsijarru ala-asennossa on pieni välys vivun liikkeen alkamiseen. Erään auton speksi on kolme milliä vaijeri "ylipitkä", kummassakin satulassa luonnollisesti. Mikäli siltikään ei toimi ja vaijerit liikkuvat hyvin, pitää ottaa satula työn alle.
pepperii Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 moro.. Vaijerin päässä on tyhjää varmaan noin sentin verran.. ja kun käsijarrun vetää päälle nii se just ja just alkaa millin verran kiristyyn.. mut onko siinä missään sellaista paikkaa mistä vain toisen puolen käsijarru vaijeria sais kiristettyä..? Jos vika satulassa ni onko noissa joku tietty niksi jota tehdä..?
MikaJ Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Ilmeisesti kaikissa Bmw pohjaisissa malleissa on tuon tyyppinen käsijarrumekanismi, kun et ole kertonut tarkempaa autosi tyyppiä. Vähän vaikuttaisi että joku sieltä on joku kiinnityskohta kulahtanut/hajonnut tai antanut vaijerin kuori myöden, muuten ei vaijerin pituus voi muuttua. Kiristys vaikuttaa kumpaankin vaijeriin, mutta tuo linkku välissä kompensoi pieniä eroja. Jos nykäset sieltä puolen missä vaijeri on kiinni satulan vivussa, pitäisi sen tulla sentin ulos ja toisen puolen välys kadota. 1cm toisella puolen kompensoituu 5mm/puoli välykseksi, kyllä sitä voi vähän kiristellä, kunhan pitää huolen että pieni välys jää. Samalla siinä sitten kokeilee vetää käsijarrusta ja vapautuksen jälkeen menee tutkimaan palautuuko satulan vipu täysin alkuasentoon. Voit hyvin vielä vertailla käsin/työkalulla vääntämällä suoraan siitä satulan vivusta, ja vertailla että liikkuuko oikea/vasen yhtä paljon. Mikäli toinen liikkuu huomattavasti enempi kuin toinen, on vika selkeästi automaattisäädössä. Satulan käsijarrumekanismi on usein aika veemäinen purkaa/kasata ilman erikoistyökaluja (ja niidenkin kanssa heikkohermoiselta voi palaa käämit). Siihen kun lisää vielä sen, että jos vika on jumittavassa käyttöakselissa, pitäisi sekin holkittaa takaisin alkuperäismittaan. Purkamalla ja rasvaamalla väljätkin tietenkin saa toimimaan, mutta seuraava jumitus on herkästi vain vuoden päässä tulevaisuudessa. Kaiken kaikkiaan kun laskee korjausosien ja vähänkään työn hintaa, niin tehdaskunnostettu 100-200euron satula alkaa tuntumaan erittäin mukavalta ratkaisulta.
pepperii Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 eli kyseessä 02 vm cooper.. Kiitoksia kuvasta.. koitan säätää tolta kohtaa jossa on toi linkku.. sithän sen näkee kun purkaa et mikäs siel on rikki.. satulaa en kyl purkamaan ala.. et jos ei silmin nähden vikaa löydy ja kiristys ei auta niin menee satula vaihtoon.. Maalikko kiittää..
johnny Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2012 jep, eli kuten mikaki tuossa jo vastaili.. suoraan satulaan tulevan vaijerin kiristäminen on lähes tarpeeton toimenpide, yleensä niitä joutuu löysäämään sen takia kun toiset ovat niitä menneet jostain syystä kiristelemään. itse veikkaisin jälleen kerran sitä vipua/akselia siinä satulassa mihin vaiska tulee kiinni. jämähtänyt "auki" asentoon ja "vaiska ei jaksa työntää sitä takas kiinni". sen takia siellä on sitä löysää. ja tonhan näkee mitään purkaamatta. ja saa kuntoon yleensä ilman purkua, rasvaamalla ja liikuttelemalla. aivan kuten saranat. voi myös olla et itse vaijeri on vaihtokunnossa, vaippa on venynyt ja vaijeri vastaavasti kutistunut. näistä on monia keskusteluja, mutta kuten säkään nii mäkään jaksa ny hakea niitä tänne tähän hätään. :P
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään