Juibe Kirjoitettu 26. Joulukuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 26. Joulukuuta, 2007 Aloittelija kysymys taas, Mitä öljyä suosittelette kesäkäyttöön 850cc moottorille? Mikäs öljy sopii kaasariin laitettavaksi? Entä 1-piirisen jarru- ja kytkinnesteet? Kiitokset vastauksista.
Minimaalinen Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2007 Kaasariin on hyvää automaattivaihteistoöljy (toiset sanoo ATF- öljy) ja jarruihin laittaisin ihan tavallista DOT4:sta. Toiset on vaihtaneet silikoninesteisiin (DOT5), mutta taitaa olla enemmänkin makuasia. Itse en laittaisi ihan sen vuoksi ettei mene sekaisin. Moottoriöljyyn en uskalla sanoa muuta kuin että itsellä on 10W-50 (jos muistan oikein) täyssynteettinen öljy. Auto on ympärivuotisessa käytössä.
koirankoppi Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2007 20W/50 tavalliset mineraaliöljyt on parhaat perusMinin koneelle. Jollet nyt ihan kovilla pakkasilla ajele (joita nykyään ei ole edes Lapissa). Jos teet jarruremontin ja vaihdat kaikki osat uusiin, niin silikoninesteet kannattaa minun mielestäni laittaa.(Omissa 3 Minissä on silikonit, eikä ole ollut jumittumis ym. ongelmia pitkien seisontojenkaan jälkeen).Sekoittaa ei saa tavallisia ja silikoninesteitä.
jiikoo Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2007 20W/50 tavalliset mineraaliöljyt on parhaat perusMinin koneelle. Jollet nyt ihan kovilla pakkasilla ajele (joita nykyään ei ole edes Lapissa). Kelien suhteen olen samaa mieltä. Luostolla nollakelit, joten helposti lähtis käyntiin, vaikkei 0W-40 täyssynteettiset koneessa oiskaan... Viimeksi öljyä lisätessä oli kone kuluttanut tätä ohutta lirua 6500 km matkalla peräti 3 desiä. No, IMM2007 reissulla kyllä kulutti toista litraa, kun moottoriteillä konetta huudatti, joten kelit & olosuhteet vaikuttaa öljyn menekkiin. Toki, jos mineraaleja käyttää, niin kaiketi öljyt sitten vaihdetaan 3000 km välein niinkuin ennen vanhaan? Synteettisillä sais ajaa 20000, mutta voihan nuo ilman konkurssia vaihtaa puolessavälissäkin. Näin siis mun MPi:ssä, jolla menty 27000 km/vuosi vauhdilla keväästä 2006 lähtien. Tuo 20W-50 on varmaan sopivaa kamaa (miksei myös 10W-60) tuollaiselle hieman isompivälyksiselle vanhalle 850 (eli enemmän ajetulle) moottorille. Mun pelillä vasta 91000 mittarissa. Ainakin viimeisten 10 vuoden aikana perus-Minin kone oli 1275, aiemmin käytettiin erikokoisiakin. En tiedä onko iskutilavuudella mitään vaikutusta suositeltuun öljyyn tai öljynvaihtoväliin. Vaihdelaatikolle mikä tahansa moottoriöljy on niin kylmänä kuin kuumanakin mitä luultavimmin jokatapauksessa liian ohutta.
koirankoppi Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2007 Vaikka minulla ei ole minkäänlaisia kokemuksia 75 mallia uudemmista Mineistä, (sitä vanhemmista kyllä jokaista konekokoa), niin täytyy kyllä onnitella jiikoota ! Hän on löytänyt kyllä todella erinomaisen Yksilön ! Näissä vanhoissa kaasarikoneissa tuppaa polttoainekin ohentamaan ja heikentämään öljyn laatua niin, että 5000 km on ihan maksimi öljynvaihtoväli. Näin ainakin omat kokemukset n. 25 vuoden ajalta, vähän kilvanajoa,ulkomaanreissuja, talviajoakin hiukkasen.ym.
Juibe Kirjoitettu 2. Tammikuuta, 2008 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 2. Tammikuuta, 2008 Kiitokset vastauksista. Eli mineraalia koneeseen ja vaihtoväli riittävän tiheäksi. Mini yksilömme on ollut samalla perheellä 30 vuotta ja sillä on ajettu paljon, mutta koneessa tuntuu silti olevan vielä puhtia. Öljyä kyllä näyttää tihkuvan hitusen läpi, mutta ei kuitenkaan kovin suuria määriä. Lienee aika normaalia ottaen huomioon moottorin iän.
koirankoppi Kirjoitettu 2. Tammikuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 2. Tammikuuta, 2008 Kun vanhaan vähän tihkuvaan Minin koneeseen laittaa uudet 20W/50 perusöljyt, niin ihmeekseen huomaa että öljyvuodotkin vähenevät ,ainakin hetkeksi!
Mini1380 Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2008 Valvoline racing 20w/50 on ainakin osoittautunut hyväksi mineraaliöljyksi, kestää kovemmankin rasituksen alla.
Mini1380 Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2008 Ja viel lisäks laatikko toimii huomattavasti paremmin mineraaliöljyillä kuin synteettisillä, varsinkin synkat luovuttaa nopeammin synteettisillä.
minorv8 Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2008 "Ja viel lisäks laatikko toimii huomattavasti paremmin mineraaliöljyillä kuin synteettisillä, varsinkin synkat luovuttaa nopeammin synteettisillä." Jaa niinkö tekee ? Ei mun ahdetussa ole ollut synkkien kanssa mitään ongelmaa mutta sillä tosin on ajettu ihan siististi repimättä ;D Synteettiset on olleet koko ajan. Siinä olen ihan samaa mieltä ettei vanhaan, paljon ajettuun mosaan kannata synteettisiä laittaa. Noissa synteettisissä on sitten aivan hirveästi eroja, mulla ei Mobil 1 Rally Formulat pysyneet koneessa ollenkaan, ne hävis sen siliän tien. Castrolin ja Teboilin (1) 10W-60 on pelittänyt aivan eri malliin, pysyvät koneessa ja pitävät öljynpaineet kuumana korkeampana. SAma ilmiö oli vasta tehdyssä Roverin kasissa. Mobilit oli kulutustavaraa (ei vuotanut vaa kone söi sitä kuin ruisleipää), Valvolinen racingit 20W-50 ovat pysyneet siellä missä pitääkin. Koneet ovat yksilöitä mutta tuo 20W-50 on hyvä viskositeetti. Pakkasella takuuvarmasti kankeata :)
jiikoo Kirjoitettu 7. Tammikuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 7. Tammikuuta, 2008 Ja viel lisäks laatikko toimii huomattavasti paremmin mineraaliöljyillä kuin synteettisillä, varsinkin synkat luovuttaa nopeammin synteettisillä.Ehkä näissä öljyvertailuissa pitäisi tuoda esiin myös se auton käyttötapa. Jos ajetaan lähinnä rata-ajoa kesällä ja öljyt vaihdetaan 1000 km välein, niin koneeseen kai laitetaan erilaiset öljyt kuin arkiajossa olevaan tietokoneohjattuun koneeseen, jonka öljynvaihtosuositus on 20000 km? Arkiajossa olevaan autoon ei öljyjä vaihdeta kerran kuussa ei edes kahden kuukauden välein. Mun ajoilla esim. 3 tkm öljynvaihtoväli tarkoittaisi, että auto ois alle 6 viikon välein pajalla (käsiä kun en likaa)... ;D
Mini1380 Kirjoitettu 7. Tammikuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 7. Tammikuuta, 2008 Jaa niinkö tekee ? Ei mun ahdetussa ole ollut synkkien kanssa mitään ongelmaa mutta sillä tosin on ajettu ihan siististi repimättä Synteettiset on olleet koko ajan. Kisakäytössä olen ainakin kuullut synkkien kuluvan synteettisillä nopeammin, tosin kuulopuheet aina kuulopuheita. Mutta joissain "isojen autojen" laatikoissa ainakin käytetään mineraali moottoriöljyjä vaihteistoöljyjen ohella vaihtoehtona. Varsinkin kitkalukkoa minissä käytettäessä käsittääkseni mineraaliöljy on ainut toimiva, tosin taitaa mennä jo aika kauas alkuperäisestä kysymyksestä....
Juibe Kirjoitettu 9. Tammikuuta, 2008 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Tammikuuta, 2008 Mukava kuulla laajemmaltikin aiheesta, jotta oppii taas jotain.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään